Ο Γουίλιαμ Γκίμπσον δεν θέλει πια να είναι δυστοπικός προφήτης

Ο Γουίλιαμ Γκίμπσον δεν θέλει πια να είναι δυστοπικός προφήτης Facebook Twitter
Γουίλιαμ Γκίμπσον: «Λένε ότι προφήτεψα τον κυβερνοχώρο με τον 'Νευρομάντη' αλλά δεν εξελίχθηκε καθόλου έτσι το διαδίκτυο...».
1

Ο τίτλος του «μάντη» και του «προφήτη» ακολουθεί τον 71χρονο Αμερικανό συγγραφέα από την κυκλοφορία του πρώτου του βιβλίου, του απείρως εμβληματικού και επιδραστικού για την σύγχρονη επιστημονική φαντασία, «Νευρομάντη» του 1984. Στο νέο του βιβλίο, που έχει τίτλο "Agency", η πλοκή κινείται μπρος-πίσω σε δύο διαφορετικές εποχές: στο έτος 2136 – όπου η δυστοπία που παρουσιάζεται μοιάζει ανατριχιαστικά αναγνωρίσιμη ως μελλοντική προβολή των τωρινών συνθηκών – και σε ένα 2017 «εναλλακτικής πραγματικότητας» κατά το οποίο ούτε ο Τραμπ εξελέγη στις προεδρικές εκλογές ούτε το Brexit επικράτησε στο βρετανικό δημοψήφισμα.

Αυτό όμως δεν σημαίνει απαραίτητα ότι τα πράγματα είναι καλύτερα στο χωροχρονικό σύμπαν του βιβλίου απ΄ ό,τι τα αντιλαμβανόμαστε στην δική μας πραγματικότητα.

«Ένα από τα πράγματα για τα οποία ανησυχούσα γράφοντας το βιβλίο, είναι ότι δεν ήθελα να προκαλέσω κατάθλιψη στους αναγνώστες», λέει ο συγγραφέας που παρά τα πολλά και σημαντικά βιβλία του, παραμένει ακόμα διάσημος στο ευρύ κοινό για την κατοχύρωση της «κυβερνοπάνκ» αισθητικής και για την καθιέρωση του όρου «κυβερνοχώρος» που κυριαρχούσε στον «Νευρομάντη» (παρότι είχε εμφανιστεί και σε ένα προηγούμενο διήγημα), όρος που σηματοδότησε αυτό που αργότερα θα αναγνωρίζαμε ως παγκόσμιο ιστό, διαδίκτυο, ίντερνετ.

Στο "Agency" εμφανίζεται ξανά μετά το προηγούμενο βιβλίο του Γκίμπσον – το "The Peripeheral" του 2014 – η απειλητική ιδέα του «Τζάκποτ», της αποκαλυπτικής καταστροφής κατά την οποία ένας συνδυασμός κατάρρευσης των δημοκρατικών θεσμών, πλήρους εκτροχιασμού του ύστερου καπιταλισμού και κλιματικής αλλαγής, προκαλεί την εξολόθρευση του 80% του ανθρώπινου είδους.

Στο "Agency" εμφανίζεται ξανά μετά το προηγούμενο βιβλίο του Γκίμπσον – το "The Peripeheral" του 2014 – η απειλητική ιδέα του «Τζάκποτ», της αποκαλυπτικής καταστροφής κατά την οποία ένας συνδυασμός κατάρρευσης των δημοκρατικών θεσμών, πλήρους εκτροχιασμού του ύστερου καπιταλισμού και κλιματικής αλλαγής, προκαλεί την εξολόθρευση του 80% του ανθρώπινου είδους.

Το Τζάκποτ δεν είναι ραγδαίος αφανισμός, αλλά αργός και επώδυνος. Δεν συγκρούονται κομήτες, ούτε συντελείται πυρηνικός όλεθρος, πάει στραβά όμως οτιδήποτε θα μπορούσε να πάει στραβά σε σχέση με τις δραματικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής: ξηρασία, έλλειψη νερού, κακές σοδειές, ξεκληρισμένες μέλισσες, κατάρρευση του οικοσυστήματος, εξαφάνιση ειδών, εντελώς ανίσχυρα αντιβιοτικά, ασθένειες και ιοί που δεν συνιστούν ακριβώς μια τεράστια πανδημία αλλά εξαπλώνονται τόσο όσο χρειάζεται για να αφανίσουν μεγάλους πληθυσμούς σε βάθος χρόνου.

Αν πιστέψουμε την αφήγηση του νέου βιβλίου, το μέλλον εμφανίζεται εξαιρετικά δυσοίωνο. Ακόμα κι όσοι επιζήσουν από το Τζάκποτ, θα ζουν με μινιατούρες κινητών τηλεφώνων εμφυτευμένες στο μυαλό τους, θα μεγαλώνουν τα παιδιά τους υπό την επίβλεψη ρομπότ και θα μπορούν να αναπνέουν μόνο με τη βοήθεια ειδικής τεχνολογίας καθαρισμού της μολυσμένης ατμόσφαιρας. Τρομακτικά, αλλά όχι ασύλληπτα πράγματα.

Ο Γουίλιαμ Γκίμπσον δεν θέλει πια να είναι δυστοπικός προφήτης Facebook Twitter
Ο ίδιος ο συγγραφέας πάντως, θα ήθελε – όπως λέει με αφορμή την έκδοση του νέου βιβλίου του – να σημειώσει ότι έχει κάνει πολλές φορές «λάθος» στις προβολές του για το εγγύς μέλλον και ότι ποτέ δεν αισθάνθηκε άνετα στον ρόλο του «προφήτη».

Ο ίδιος ο συγγραφέας πάντως, θα ήθελε – όπως λέει με αφορμή την έκδοση του νέου βιβλίου του – να σημειώσει ότι έχει κάνει πολλές φορές «λάθος» στις προβολές του για το εγγύς μέλλον και ότι ποτέ δεν αισθάνθηκε άνετα στον ρόλο του «προφήτη»: «Λένε ότι προφήτεψα τον κυβερνοχώρο με τον 'Νευρομάντη' αλλά δεν εξελίχθηκε καθόλου έτσι το διαδίκτυο...».

Παραδέχεται επίσης ότι απέτυχε να προβλέψει την επικράτηση των smartphones καθώς και σύγχρονων εφαρμογών όπως το Uber, το AirBnb ή το Tinder, λέγοντας ότι οι ακριβείς προβλέψεις σπανίως συνιστούν ενδιαφέρουσα μυθοπλασία: «Αν κάποιος καθόταν να γράψει στην δεκαετία του '60 μια νουβέλα με θέμα το online dating φερ΄ ειπείν όπως το αντιλαμβανόμαστε σήμερα, αυτό θα αποτελούσε μια εκπληκτικά ακριβή πρόβλεψη, κατά πάσα πιθανότητα όμως το βιβλίο δεν θα είχε εκδοθεί ποτέ, αφού θα είχε θεωρηθεί, δικαίως, μάλλον βαρετό».

Αυτά τα «ελλείμματα» μάλιστα της αποκαλούμενης προφητικής διάστασης του έργου του, είναι που του δίνουν ελπίδα, όπως λέει: «Είμαι ένας άνθρωπος που όλη του τη ζωή έχει αναλωθεί σε μια αφηγηματική καταστροφολογία. Παρηγορώ όμως τον εαυτό μου με την ιδέα ότι πολύ σπανίως έχουν συμβεί τα φριχτά πράγματα που είχα πείσει τον εαυτό μου ότι θα συμβαίνανε».

Πηγή: Penguin.Co.

Βιβλίο
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ

σχόλια

1 σχόλια
The sky was the color of television tuned to a dead channel.Δεν έχει σημασία αν προέβλεψε ή όχι το μέλλον ή αν ήταν μάντης ή προφήτης. Σημασία έχει ότι βιβλία σαν το Νευρομάντη βγαίνουν το πολύ 1-2 ανά δεκαετία. Το απόλυτο αριστούργημα του κυβερνοπάνκ.