Κωνσταντίνος Κονοφάγος: Ο μεταλλουργός που έσωσε το Λαύριο από την πείνα

Κωνσταντίνος Κονοφάγος  Facebook Twitter
Λαύριο, Γαλλική Εταιρεία 1948. Μέλη της ομάδας παραγωγής παράνομου αργύρου στα χρόνια της κατοχής. Στάθης Γεροδήμος, Τζών Χατζηπανάγος και Σαλβατόρε Μπέτση
0


ΛΑΥΡΙΟ, 1η ΜΑΙΟΥ 1940:
τα γερμανοϊταλικά στρατεύματα επιτάσσουν το εργοστάσιο και τα μεταλλεία της Γαλλικής Εταιρείας Μεταλλείων Λαυρίου. Οι εργαζόμενοι έχουν πλέον δύο επιλογές, να συνεχίσουν να εργάζονται με πενιχρούς μισθούς ή να πάρουν τον δρόμο για τα γερμανικά στρατόπεδα συγκέντρωσης. Ένας Ιταλός συνταγματάρχης, χημικός μηχανικός, συνοδευόμενος από επτά καραμπινιέρους, αναλαμβάνει να διοικήσει την εταιρεία.

Ο εικοσιοκτάχρονος αρχιμηχανικός Κωνσταντίνος Κονοφάγος σπεύδει να συναντηθεί με τον γενικό διευθυντή, Maurice Bremmer. Ο βελγικής καταγωγής μεταλλειολόγος μηχανικός συναινεί στην τολμηρή του πρόταση να μη δηλώσει στους Ιταλούς την ύπαρξη αργύρου στους σωρούς τριπλού κράματος αργύρου-μολύβδου-ψευδαργύρου, που η εταιρεία έστελνε κατ’ αποκλειστικότητα στη Γαλλία, καθώς στην Ελλάδα παρείχε μόνο μόλυβδο και τα υποπροϊόντα του. Καλύπτουν, στη συνέχεια, με σκουριά τους σωρούς και κατά τη διάρκεια της καταγραφής που διενεργούν οι κατακτητές πείθονται ότι πρόκειται για υλικό χωρίς καμιά αξία.

Τους επόμενους μήνες οι Έλληνες φτωχοποιούνται ταχύτατα και ενάμιση χρόνο μετά ο σκληρός χειμώνας του ’41-’42 θα συνοδευτεί από τον μεγάλο λιμό που θα χτυπήσει αμείλικτα το Λαύριο, το οποίο θα χάσει από ασιτία τουλάχιστον το 15% των κατοίκων του. 

Λιγνίτης, θαλασσινό αλάτι και σόδα ήταν ό,τι υπήρχε διαθέσιμο και ο νεαρός μεταλλουργός μηχανικός προσπαθεί να πετύχει τον στόχο του με χημικό τρόπο. Για τεσσερισήμισι μήνες πειραματίζεται αδιάκοπα, έχοντας δίπλα του τέσσερις εργάτες που εμπιστεύεται – δύο από αυτούς θα ξεψυχήσουν από την πείνα πριν η προσπάθεια στεφθεί με επιτυχία.

Ο Κονοφάγος αναζητά σωτηρία στο κρυμμένο ασήμι: πρέπει να βρει τρόπο να παραγάγει καθαρό άργυρο, εγχείρημα που, εκτός από εξαιρετικά επικίνδυνο κάτω από τις δεδομένες συνθήκες, έμοιαζε και ανέφικτο, καθώς λόγω του πολέμου και της έλλειψης ενέργειας δεν υπήρχε η δυνατότητα απόσταξης με τον κλασικό τρόπο, τις υψηλές θερμοκρασίες.

Κωνσταντίνος Κονοφάγος  Facebook Twitter
Μετά τον πόλεμο, και αφού το 1946 θα διατελέσει για λίγους μήνες δήμαρχος Λαυρίου, ο Κονοφάγος ακολουθεί ακαδημαϊκή καριέρα.

Λιγνίτης, θαλασσινό αλάτι και σόδα ήταν ό,τι υπήρχε διαθέσιμο και ο νεαρός μεταλλουργός μηχανικός προσπαθεί να πετύχει τον στόχο του με χημικό τρόπο. Για τεσσερισήμισι μήνες πειραματίζεται αδιάκοπα, έχοντας δίπλα του τέσσερις εργάτες που εμπιστεύεται – δύο από αυτούς θα ξεψυχήσουν από την πείνα πριν η προσπάθεια στεφθεί με επιτυχία.

Αρχές Απρίλη του 1942 θα καταφέρει να καθαρίσει το τριπλό κράμα από τον ψευδάργυρο και χρησιμοποιώντας τον ασημόφουρνο της εταιρείας επιτυγχάνει −για πρώτη φορά στο Λαύριο μετά την αρχαιότητα− την παραγωγή αργύρου καθαρότητας 98,4%, η οποία είναι επαρκής ώστε να είναι εμπορεύσιμος. 

Οι εργασίες της μικρής ομάδας γίνονται νύχτα, με απόλυτη μυστικότητα, και στη συνέχεια ο ίδιος ο Maurice Bremmer −μέλος της γαλλικής Αντίστασης, όπως αποδείχθηκε μετά το τέλος του πολέμου− μεταφέρει τα χωρίς ενδείξεις μικρά πλακίδια στην ελβετική πρεσβεία, όπου είχε την έδρα του ο Ερυθρός Σταυρός. Δέκα λίρες το κιλό θα πουληθεί σε μαυραγορίτη κοσμηματοπώλη η παραγωγή της χρονιάς (611 κιλά), εξασφαλίζοντας, μέσω του Ερυθρού Σταυρού, την προμήθεια του εργοστασίου με τρόφιμα.  

Κωνσταντίνος Κονοφάγος  Facebook Twitter
Εργάτες στο Λαύριο.

Τα πρώτα συσσίτια, που οργανώθηκαν τον Απρίλη του 1942, αφορούσαν τους εργαζόμενους της εταιρείας, για να επεκταθούν σύντομα στους πρώην εργαζόμενους αλλά και στους κατοίκους του Λαυρίου, μια εξέλιξη που αποτυπώνεται στη ραγδαία μείωση των θανάτων από έλλειψη τροφής στην περιοχή. 

Μετά τον πόλεμο, και αφού το 1946 θα διατελέσει για λίγους μήνες δήμαρχος Λαυρίου, ο Κονοφάγος ακολουθεί ακαδημαϊκή καριέρα. Σήμερα θεωρείται θεμελιωτής της μεταλλουργίας στην Ελλάδα, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι η μέθοδος παραγωγής αργύρου που επινόησε κατά τη διάρκεια της Κατοχής συνέχισε να εφαρμόζεται μέχρι και το κλείσιμο των μεταλλείων στο Λαύριο, το 1977. 

Τον Σεπτέμβριο του 1973 ορίζεται −έχοντας προηγουμένως πάρει σε μυστική ψηφοφορία τις 24 από τις 26 ψήφους των παρόντων καθηγητών− πρύτανης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και σε αυτήν τη θέση θα τον βρει η εξέγερση της 17ης Νοέμβρη. Η υπεράσπιση του πανεπιστημιακού ασύλου και η άρνησή του να επιτρέψει την είσοδο των οργάνων της δικτατορίας στο ΕΜΠ θα οδηγήσουν στη σύλληψη και την κράτησή του για τρεις μέρες στην ΕΣΑ, απ’ όπου θα αφεθεί ελεύθερος ύστερα από διεθνείς αντιδράσεις. 

Κωνσταντίνος Κονοφάγος  Facebook Twitter
Μεταλλωρύχοι σε υπόγεια μεταλλευτική εργασία της Γαλλικής Εταιρείας στην Καμάριζα

Μετά τη Μεταπολίτευση, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής τού προτείνει μια θέση στο ψηφοδέλτιο επικρατείας της Νέας Δημοκρατίας, εκείνος όμως επιλέγει να κατέβει υποψήφιος στην εκλογική περιφέρεια της ιδιαίτερης πατρίδας του, της Πρέβεζας. Στις 17 Νοεμβρίου 1974 θα εκλεγεί πρώτος βουλευτής με 14.349 ψήφους και για τρία χρόνια θα υπηρετήσει ως υπουργός Βιομηχανίας. Θα ιδρύσει τη Δημόσια Επιχείρηση Πετρελαίου (ΔΕΠ) και τον Ελληνικό Οργανισμό Τυποποίησης (ΕΛΟΤ), δεν θα καταφέρει ωστόσο να επανεκλεγεί.

Ο Κωνσταντίνος Κονοφάγος −που υπήρξε και ποιητής με το ψευδώνυμο Κωνσταντίνος Λότρης− θα πεθάνει στις 16 Ιουλίου 1989 και, σύμφωνα με την επιθυμία του, θα ενταφιαστεί στο κοιμητήριο του Αγίου Γεωργίου στο Θορικό της Λαυρεωτικής, εκεί που το 1942 είχε ταφεί ο πρώτος από τους έμπιστούς του εργάτες, που πέθανε ενόσω κυνηγούσαν −μάλλον− μια χίμαιρα, παλεύοντας με τον χρόνο, τον φόβο και την πείνα.

Τον τάφο του πρώην πρύτανη φιλοτέχνησε ο γλύπτης και καθηγητής του Τμήματος Αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ Γεώργιος Καρακαλλάς, χρησιμοποιώντας χοντρή σκουριά της δεκαετίας του 1940, προερχόμενη από την Καμινεία της Γαλλικής Εταιρείας Μεταλλείων Λαυρίου. Στο Λαύριο έχει ανεγερθεί από τους κατοίκους της περιοχής ο ανδριάντας του, ως ένδειξη ευγνωμοσύνης.

Κωνσταντίνος Κονοφάγος  Facebook Twitter
To Eργοστάσιο της Γαλλικής Εταιρείας Μεταλλείων Λαυρίου
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ