40 χρόνια Last Christmas: Η αμφιθυμία του George Michael και η «κατάρα των Χριστουγέννων»

40 χρόνια Last Christmas: Η αμφιθυμία του George Michael και η «κατάρα των Χριστουγέννων» Facebook Twitter
Το ‘Last Christmas’ ήταν προορισμένο για να γίνει επιτυχία, αλλά επίσης όλοι πίστευαν ότι θα είχε σύντομη διάρκεια ζωής.
0

ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΜΟΝΟ ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ, αλλά και το βίντεο κλιπ που συνόδευε το Last Christmas και εκ πρώτης όψεως έμοιαζε σαν το αντίστοιχο του Club Tropicana, αλλά στο χιόνι αυτή τη φορά. Αφού ξεφαντώσουν έξω στο χιονισμένο τοπίο, οι Wham! με την παρέα τους επιστρέφουν στο πολυτελές σαλέ τους για να απολαύσουν ένα πλούσιο εορταστικό γεύμα. Όλοι φαίνονται να περνάνε τέλεια εκτός από τον Τζορτζ που ρίχνει κλεφτές ματιές στην πρώην του, πνίγοντας τη ζήλια και το τραύμα στο αλκοόλ (κυριολεκτικά, καθώς στα γυρίσματα του βίντεο καταναλώθηκε πραγματικό αλκοόλ, και μάλιστα μπόλικο). Την επομένη των γυρισμάτων, ο George Michael θα επέστρεφε στο Λονδίνο για να προσφέρει κι αυτός τα φωνητικά του στο Do They Know It's Christmas, το «φιλανθρωπικό» τραγούδι που συγκέντρωνε την αφρόκρεμα της βρετανική σκηνής υπό την ονομασία Band Aid.

Το Last Christmas είχε γραφτεί από τον George Michael στην εφηβική του κρεβατοκάμαρά, στο σπίτι των γονιών του που έλειπαν εκείνη την ώρα, ενώ ο Andrew Ridgeley ήταν κάτω και έβλεπε ποδόσφαιρο στην τηλεόραση. Τα μόνα άτομα στο στούντιο όταν ηχογραφήθηκε το κομμάτι λίγο καιρό αργότερα, τον Αύγουστο του 1984 στα Advision Studios ήταν ο μηχανικός ήχου του Michael, Chris Porter, και δύο βοηθοί. Αυτό δεν ήταν ασυνήθιστο. Ο Michael είχε αποκτήσει τόση αυτοπεποίθηση ώστε ήδη είχε βρει το «θράσος» να απορρίψει μια εκδοχή του Careless Whisper σε παραγωγή του διάσημου παραγωγού Jerry Wexler, ενώ το Everything She Wants το ηχογράφησε σχεδόν ολομόναχος σ’ ένα στούντιο στο Παρίσι.

Αλλά και η σχέση του ίδιου του George Michael με το Last Christmas ήταν προβληματική –  φοβόταν ότι θα ήταν το μόνο πράγμα για το οποίο θα τον θυμόντουσαν και δεν το είχε αποδεχτεί παρά μόνο πολύ αργότερα στην καριέρα του.

Προκειμένου να δημιουργηθεί η απαιτούμενη ατμόσφαιρα, το στούντιο είχε στολιστεί αυγουστιάτικα με σπαράγματα χριστουγεννιάτικης διακόσμησης. Το Advision δεν ήταν και το πιο προηγμένο στούντιο. Δεν υπήρχε κανένα ίχνος του σύντομα πανταχού παρόντος sampler ή της σύγχρονης τεχνολογίας που σχετιζόταν με την ποπ μουσική εκείνη την εποχή. Το Last Christmas ηχογραφήθηκε μόνο με τη χρήση ένος drum machine και ένος Roland Juno-60 synth – πρακτικά ήταν ένα synthpop κομμάτι με πρόσθετα γιορτινά κουδούνια έλκυθρου. Αυτό ήταν αρκετό για τον Michael, ο οποίος τεχνικά δεν ήταν μουσικός, και η απογυμνωμένη από φωνητικά, ορχηστρική εκδοχή του κομματιού αποκάλυπτε πόσο απλό αλλά αποτελεσματικό ήταν. Μοιάζει σαν ευτελή μαγεία – σαν ένα τραγούδι που ήταν πάντα εκεί έξω στον αιθέρα, το οποίο βρήκε και συνέλαβε ο George Michael.

Το Last Christmas δεν είχε να κάνει με τη λάμψη ή τη μουσικότητα, αλλά περισσότερο με το φωνητικό συναίσθημα του σπαραγμού και της λαχτάρας που εκφράζει ο George Michael. Είναι ένα δείγμα της γλυκόπικρης φύσης που χαρακτηρίζει την ιδανική ποπ – ακούγεται σχεδόν χαρούμενο παρότι αντικατοπτρίζει το πένθος μιας διαλυμένης σχέσης. Υπάρχει μια δόση εμμονικής διάθεσης στους στίχους, ειδικά στην στροφή «this year to save me from tears, I’ll give it to someone special». Το συναίσθημα είναι σκιώδες και σχεδόν απειλητικό, κι όμως ακούγεται σα να σου χαϊδεύει κάποιος απαλά τα μαλλιά. Γνωρίζοντας αυτά που ξέρουμε τώρα, αναφερόταν τελικά σε μια κρυφή σχέση, με τον «κάποιον ξεχωριστό» να είναι άντρας;

40 χρόνια Last Christmas: Η αμφιθυμία του George Michael και η «κατάρα των Χριστουγέννων» Facebook Twitter
Το ‘Last Christmas’ δεν είχε να κάνει με τη λάμψη ή τη μουσικότητα, αλλά περισσότερο με το φωνητικό συναίσθημα του σπαραγμού και της λαχτάρας που εκφράζει ο George Michael.

Το Last Christmas ήταν προορισμένο για να γίνει επιτυχία, αλλά επίσης όλοι πίστευαν ότι θα είχε σύντομη διάρκεια ζωής. Οι πέντε εβδομάδες του ως «παράνυμφος» του Band Aid, που το κράτησε τότε μια θέση πίσω από την κορυφή των επιτυχιών στη Βρετανία, ήταν αρκετές για να το καταστήσουν το νούμερο δύο με τις μεγαλύτερες πωλήσεις όλων των εποχών. Από τότε όμως, αρνείται να εξαφανιστεί.

Δεν υπάρχει τίποτα πιο οδυνηρό από τον θάνατο ενός δημιουργού μιας μεγάλης χριστουγεννιάτικης επιτυχίας, που συμβαίνει στο τέλος της χρονιάς. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν το Fairytale Of New York με τον Shane MacGowan (πέθανε στις 30 Νοεμβρίου 2023) και την Kirsty MacColl (18 Δεκεμβρίου 2000), το It's Beginning To Look A Lot Like Christmas του Dean Martin (25 Δεκεμβρίου 1995), το Santa Baby της Eartha Kitt (25 Δεκεμβρίου 2008) ή το Happy Xmas (War Is Over) του John Lennon (8 Δεκεμβρίου 1980). Και φυσικά, το Last Christmas του George Michael, ο οποίος πέθανε ανήμερα Χριστουγέννων του 2016. Καμιά «χριστουγεννιάτικη» απώλεια δεν φάνηκε ποτέ πιο θλιβερή. Καθ' όλη τη διάρκεια εκείνης της ημέρας ακουγόταν σε όλο τον κόσμο το Last Christmas, καθώς ο τραγουδιστής του άφηνε την τελευταία του πνοή.

Αλλά και η σχέση του ίδιου του George Michael με το Last Christmas ήταν προβληματική –  φοβόταν ότι θα ήταν το μόνο πράγμα για το οποίο θα τον θυμόντουσαν και δεν το είχε αποδεχτεί παρά μόνο πολύ αργότερα στην καριέρα του. Κι όμως, το τραγούδι είναι πάντα εδώ, ξανά και ξανά, έχοντας επιβιώσει από μια σειρά από διασκευές, από την Dalida μέχρι την Taylor Swift. Κατά καιρούς έχει εμπλακεί σε «εορταστικές» μάχες με το All I Want For Christmas is You της Mariah Carey, φτάνοντας επιτέλους στο νούμερο ένα τον Ιανουάριο του 2021, επιστρέφοντας και πάλι στην κορυφή το επόμενο έτος για να ολοκληρώσει πέρσι την πραγματική του αποστολή, κατακτώντας το νούμερο ένα ανήμερα των Χριστουγέννων το 2023.

Wham! - Last Christmas

Με στοιχεία από The Quietus

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM
Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Μουσική / Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Η νέα φωνή της ελληνικής μουσικής είναι, όπως λέει, «λίγο καθαρίστρια, λίγο ιδιωτική υπάλληλος, λίγο τραγουδίστρια». Μόλις έκλεισε τα τριάντα, ετοιμάζεται να ανέβει ξανά στη σκηνή με τη Νατάσσα Μποφίλιου και δείχνει πως έχει πολλά να προσφέρει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Στέφανος Αθανασίου

Μουσική / Στέφανος Αθανασίου: «Γράφω για τον έρωτα, ο οποίος δεν έχει φύλο, δεν έχει καταγωγή»

Ο νεαρός τραγουδοποιός από τα Γιάννενα δεν είχε σκοπό να πει δημοτικά, αλλά συνόδεψε τη θεία του, Παγώνα Αθανασίου, σε δύο νεο-παραδοσιακά τραγούδια της Ηπείρου που του προκάλεσαν ανατριχίλα.
M. HULOT
Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT
H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Μουσική / «Φθηνά Tricks 3»: H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Με το «Φθηνά Tricks 3» ολοκληρώνεται η τριλογία του Έλληνα ράπερ, με τη θεαματικότερη ίσως άνοδο που έχει δει η ελληνική σκηνή – ένα άλμπουμ που δεν αφήνει πολλά περιθώρια σε όποιον ακούει ραπ να ισχυριστεί πως δεν του αρέσει.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ