Ποιος φοβάται τον προαστιακό σιδηρόδρομο;

Ποιος φοβάται τον προαστιακό σιδηρόδρομο; Facebook Twitter
Μου φαίνεται τρομερά θλιβερό που αποδεχόμαστε ότι η καθημερινή μας μετακίνηση δεν είναι ασφαλής. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ κανονίζαμε ένα ταξίδι-αστραπή στη Θεσσαλονίκη για δουλειά. Είχε «πέσει» προσωρινά το site της αεροπορικής εταιρείας. «Να κλείσουμε με τρένο», είπε μια συνάδελφος. «Α χα χα, σίγουρα», απάντησα με ένα τρομερά αμήχανο γέλιο. Μετά τα Τέμπη το τρένο μού φαίνεται μια επιλογή που κάνει κανείς όταν δεν έχει απολύτως καμία άλλη εναλλακτική. 

Εδώ και έναν μήνα ξεκίνησα να χρησιμοποιώ κάθε μέρα τον προαστιακό σιδηρόδρομο. Πρόκειται για μια σουρεαλιστική εμπειρία. Τα δρομολόγια είναι ελάχιστα, περίπου 2-3 την ώρα προς κάθε πλευρά. Στους σταθμούς, που συχνά είναι κουτσουλημένοι και βρόμικοι, μπαίνεις χωρίς κανέναν έλεγχο. Οι θύρες είναι μόνιμα ανοιχτές σε είσοδο και έξοδο. Οι πλατφόρμες είναι κρύες, με σπασμένα φώτα και παρατημένες στο έλεος του Θεού, με ελάχιστες θέσεις για να κάτσει κανείς.

Σε όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες τα τρένα έχουν εκτεταμένο δίκτυο και θεωρούνται ασφαλή, ακόμα και σε αυτές που πιστεύουμε, μάλλον επειδή έχουμε ακόμα αυταπάτες, πως μας μοιάζουν, όπως η Ιταλία ή η Ισπανία.

Υπάρχει η γραμμή 1 και η γραμμή 2, αλλά καμία σηματοδότηση που να δείχνει προς ποια κατεύθυνση πάει κάθε γραμμή. Σε κάποιους σταθμούς, σε μία μόνο από τις άδειες και σπασμένες προθήκες, υπάρχουν πίνακες με δρομολόγια. Μου θυμίζουν φύλλο excell: ακατάληπτα γκρι νούμερα σε γραμματοσειρά 6 ‒ η χαρά του πρεσβύωπα. Σε κάθε σταθμό υπάρχουν πίνακες τηλεματικής, όλοι διακοσμητικοί εκτός από έναν, που συνήθως σού λέει τι ώρα είναι προγραμματισμένο το δρομολόγιο, όχι τι ώρα θα έρθει, τι ώρα θα έπρεπε να έρθει.

Δεν σε ενημερώνει καν για πιθανή καθυστέρηση ή ακύρωση του δρομολογίου, είναι απλώς ένας φωτεινός πίνακας. Πολλές φορές, μάλιστα, το τρένο φτάνει και δεν υπάρχει καμία ένδειξη για το πού πάει, ούτε καν στο μπροστινό μέρος. Πρέπει με κάποιο μαγικό τρόπο να έχεις δει τον έναν πίνακα που λειτουργεί σε ολόκληρο τον σταθμό και να υποθέσεις πως αφορά το δρομολόγιο που έρχεται. Και, φυσικά, δεν πωλούνται πουθενά εισιτήρια ‒ όχι ότι έχω δει ποτέ ελεγκτή. Κατά καιρούς στο τρένο περιπλανιούνται τρομαγμένοι τουρίστες που πάνε από το αεροδρόμιο στον Πειραιά ή το αντίστροφο. Κοιτούν γύρω τους με απορημένο βλέμμα.

Όχι πως οι αντίστοιχοι προαστιακοί σιδηρόδρομοι, συνήθως συνέχεια ή κομμάτι του μετρό, των ευρωπαϊκών μητροπόλεων είναι υπέροχοι. Συχνά έχουν κάτι το παρατημένο ή θλιβερό γιατί οδηγούν σε μάλλον θλιβερά προάστια. Είναι, βέβαια, συχνά τελείως διαφορετική η εικόνα των προαστίων σε πόλεις όπως το Λονδίνο ή το Παρίσι απ’ ό,τι στην Αθήνα, όπου ο προαστιακός πηγαίνει σε εντελώς ετερόκλητα μέρη, από το Μαρούσι ως την πλατεία Αττικής και από την Κινέτα έως τους Αγίους Αναργύρους. Παρ’ όλα αυτά, σε όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες τα τρένα έχουν εκτεταμένο δίκτυο και θεωρούνται ασφαλή, ακόμα και σε αυτές που πιστεύουμε, μάλλον επειδή έχουμε ακόμα αυταπάτες, πως μας μοιάζουν, όπως η Ιταλία ή η Ισπανία.

Μακάρι αυτή η εικόνα εγκατάλειψης να χαρακτήριζε μόνο τις πλατφόρμες. Μόνο τους τελευταίους τρεις μήνες έχουν συμβεί δύο σοβαρά περιστατικά. Πριν από έναν μήνα τρένο του προαστιακού κατευθύνθηκε στο υπόγειο δίκτυο του μετρό στον σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας έπειτα από λάθη των χειριστών του ΟΣΕ. Στις 13 Σεπτεμβρίου δύο συρμοί του προαστιακού παραλίγο να συγκρούονταν μετωπικά μεταξύ Αθήνας και Αγίων Αναργύρων, καθώς κινούνταν σε μονή γραμμή λόγω έργων. Και τις δύο φορές το ατύχημα αποφεύχθηκε την τελευταία στιγμή. 

Πλέον συνειδητά αποφεύγω τα πρώτα βαγόνια του προαστιακού. Μου φαίνεται τρομερά θλιβερό που αποδεχόμαστε ότι η καθημερινή μας μετακίνηση δεν είναι ασφαλής. Απλώς συνεχίζουμε μέχρι το επόμενο ατύχημα. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει από πουθενά, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

Αθλητισμός / Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

H ανερχόμενη αθλήτρια του ελληνικού στίβου έχει μάθει να μην αφήνει το παρελθόν να την κρατά πίσω, τροφοδοτείται από το συναίσθημα, έχει στόχο τους Ολυμπιακούς και ζωγραφίζει παντού, ακόμα και στο δέρμα της.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Ρεπορτάζ / Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της αγαπητής ηθοποιού, η υπόθεση βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών και ερευνάται εκ νέου. Κοντινοί της άνθρωποι ισχυρίζονται ότι «δεν ήταν ατύχημα, αλλά εγκληματική ενέργεια».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ