«Δεν είναι εδώ, να σε πάρει σε λίγο;»

«Δεν είναι εδώ, να σε πάρει σε λίγο;» Facebook Twitter
Κάποτε η επικοινωνία ακολουθούσε μια σταθερά γραμμική διαδικασία τύπου: τηλεφωνική συσκευή - αριθμός - «τουτ τουτ» - απάντηση. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΤΟ ΣΤΑΘΕΡΟ ΤΗΣ κολλητής μου από το σχολείο το θυμάμαι ακόμα. Και της μιας και της άλλης. Όπως θυμάμαι και τις φωνές των μαμάδων τους που σήκωναν το ακουστικό, είχαμε μια σύντομη στιχομυθία και μετά, χωρίς να το ζητήσω, φώναζαν τις φίλες μου να έρθουν στο τηλέφωνο. Ίσως γι’ αυτό εμείς μεγαλώσαμε με πολλές μαμάδες, αφού γνωριζόμασταν καλά, αλλά κυρίως αφού γνώριζαν τα μυστικά μας.

Πόσο χαμηλόφωνα να μιλήσεις σε ένα διαμέρισμα στο οποίο το τηλέφωνο είχε κεντρική θέση πάνω στο έπιπλο της εισόδου; Δεν συζητώ για λίγο αργότερα, που η διπλή συσκευή σε κάθε σπίτι σήμαινε ότι ανά πάσα στιγμή μπορούσε κάποιος να σηκώσει το ακουστικό και να ακούσει τα πάντα, από την κοπάνα της προηγούμενης μέρας μέχρι τα κουτσομπολιά για τον ωραίο της τάξης.

Δεν θυμάμαι –μπορεί και να το έχω αποβάλει από τη μνήμη μου– πόσο ενοχλητική ήταν αυτή η έλλειψη ιδιωτικότητας, αλλά ξέρω ότι έτσι ήταν τα πράγματα κι εμείς βολευόμασταν με ό,τι είχαμε. Σε κάθε περίπτωση η επικοινωνία ακολουθούσε μια σταθερά γραμμική διαδικασία τύπου: τηλεφωνική συσκευή - αριθμός - «τουτ τουτ» - απάντηση.

Αν αθροίσεις τα αδιάβαστα μηνύματα κάθε είδους που έχεις αφήσει να κοκκινίζουν την οθόνη του κινητού σου, θα καταλάβεις ότι δεν είμαστε προγραμματισμένοι για να απαντάμε σε όλες αυτές τις επικοινωνίες. Δεν είμαστε φτιαγμένοι για έναν τόσο μεγάλο κύκλο ανθρώπων που μπορεί να μας εντοπίσει ανά πάσα στιγμή.

Ακόμα κι αν οι φίλες μου δεν ήταν σπίτι, κάποιος μου το έλεγε. Άσε που αν έλειπαν, το πιο πιθανό ήταν να ήμασταν μαζί. Πάντως η κλήση μου δεν προωθείτο, ο συνδρομητής δεν ήταν κατειλημμένος και σίγουρα, μα σίγουρα δεν έμενα να κοιτάω το σήμα της αναπάντητης ή το custom μηνυματάκι «Δεν μπορώ να μιλήσω, θα σας καλέσω αργότερα».

Αυτό που θέλω να πω είναι πως μοιάζει τουλάχιστον ειρωνικό να έχουμε πλέον στη διάθεσή μας τόσους τρόπους επικοινωνίας −κινητά, μηνύματα, messenger, mail και social− και να μένουμε κρεμασμένοι σε ένα «delivered» ή «διαβάστηκε» περιμένοντας να λάβουμε μια απάντηση. Το σύνδρομο των αναπάντητων μηνυμάτων ή mail νομίζω λέει πολλά περισσότερα απ’ όσα θέλουμε να παραδεχτούμε.

Αν αθροίσεις τα αδιάβαστα μηνύματα κάθε είδους που έχεις αφήσει να κοκκινίζουν την οθόνη του κινητού σου, θα καταλάβεις ότι δεν είμαστε προγραμματισμένοι για να απαντάμε σε όλες αυτές τις επικοινωνίες. Δεν είμαστε φτιαγμένοι για έναν τόσο μεγάλο κύκλο ανθρώπων που μπορεί να μας εντοπίσει ανά πάσα στιγμή. Και μάλλον δεν ήμασταν έτοιμοι –εξελικτικά ίσως– να αφήσουμε πίσω μας το «Θανάσηηηη, έλα στο τηλέφωνο, σε ζητάνε» για να πάμε στην απόλυτη αδυναμία απόκρισης.

Προσωπικά αισθάνομαι πολύ τυχερή όταν κάποιος σηκώνει το τηλέφωνο στην κλήση μου, όταν παίρνω απάντηση στο mail που έστειλα και όταν βλέπω τις τρεις τελίτσες να ανεβοκατεβαίνουν, που σημαίνει ότι κάποιος απαντά στο μήνυμά μου. Τις υπόλοιπες φορές –που είναι και οι περισσότερες– δεν περιμένω τίποτα.

Καμιά απάντηση, καμιά φωνή, καμιά ακρόαση. Φυσικά και δεν είμαι μόνο θύμα αλλά και θύτης, αφού όσο μου το κάνουν, άλλο τόσο το κάνω κι εγώ, να βάζω το κινητό μου σε σίγαση όταν με καλεί κάποιος ή να λέω «θα απαντήσω αργότερα στα mail μου» κι αυτό να γίνεται μετά από μέρες. Είναι σαν ένστικτο επιβίωσης το οποίο επιστρατεύεις για να γλιτώσεις το burnout, χωρίς βέβαια να το πετυχαίνεις.

Απ’ την άλλη, ανάμεσα στις αναπάντητες κλήσεις από άγνωστους ή ανεπιθύμητους ή ακόμα και αδιάφορους αριθμούς, θα βρεις το νούμερο μιας καλής φίλης που πολύ θα ήθελες να ακούσεις, αλλά δεν πρόλαβες να το σηκώσεις. Χωρίς μαμάδες μέσα στα πόδια μας να στήνουν αυτί, η δική μας επαφή μοιάζει να καταρρέει μέσα στο πλήθος των επαφών που συνεχώς εμπλουτίζεται, δημιουργώντας μια λάθος, εντελώς ψεύτικη εικόνα κοινωνικότητας.

Λυπάμαι που οι φίλοι των παιδιών μου δεν θα καλούν στο σπίτι μας για να μπω στη θέση της αδιάκριτης μαμάς που θέλει να τα ξέρει όλα. Φοβάμαι που δεν θα τους γνωρίζω όλους και τρομάζω στην ιδέα ότι αντί να μιλάνε –έστω κρυφά−, θα πληκτρολογούν ακαταλαβίστικες συντομεύσεις. Απ’ την άλλη, το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να κρατήσω το σταθερό μας σε εκείνο το έπιπλο του σπιτιού, για να θυμίζει σε εμένα μια άλλη εποχή και να μου δίνει αφορμή να λέω στα παιδιά μου ότι το αυθόρμητο χαχάνισμα στο ακουστικό είναι καλύτερο από το να πληκτρολογείς «lol» στο Snapchat.

Αυτό και να θυμηθώ να πάρω ένα τηλέφωνο τους φίλους που έχουν μείνει στη λίστα των αναπάντητων, κατά προτίμηση καλώντας στο σταθερό τους. Δεν μπορεί, όλο και κάποιος θα το σηκώσει.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ