«Τrap»: Ο Μ. Νάιτ Σιάμαλαν έχει ξεμείνει από ιδέες

«Τrap»: Ο Μ. Νάιτ Σιάμαλαν έχει ξεμείνει από ιδέες Facebook Twitter
H εμφάνιση του Τζος Χάρτνετ αποτελεί αναμφίβολα το ερμηνευτικό highlight της μέχρι τώρα καριέρας του.
0

Μεταναστεύοντας από τη Universal στη Warner, ο Μ. Νάιτ Σιάμαλαν υποδέχεται τους σινεφίλ στο νέο σπιτικό του με το Τrap, μια άσκηση ύφους χιτσκοκικών διαθέσεων. Στην ταινία ένας πατέρας πηγαίνει την κόρη του στη συναυλία της Lady Raven, της αγαπημένης της pop star, και διαπιστώνει ότι η αστυνομία και το FBI έχουν στήσει οργανωμένη επιχείρηση για να συλλάβoυν έναν serial killer, τον «Χασάπη» που, σύμφωνα με πληροφορίες, βρίσκεται στο κοινό. Μόνο που ο «Χασάπης» είναι ο ίδιος. 

Όχι, δεν πρόκειται για μία από τις συνήθεις ανατροπές του Ινδοαμερικανού δημιουργού. Την πληροφορία την αποκτούμε μέσα στο πρώτο τέταρτο της ταινίας, αφήστε που μας την έχει γνωστοποιήσει ήδη το προωθητικό υλικό. Και ο Σιάμαλαν θέλει να την έχουμε από νωρίς, γιατί το ζητούμενο εδώ δεν είναι η έκπληξη, αλλά το σασπένς. Αυτό που μας νοιάζει είναι να δούμε πώς θα ξεφύγει ο χαρακτήρας από την παγίδα που του έστησαν. Ο οποίος χαρακτήρας, σε ένα από τα παιχνίδια ηθικής που έπαιζε μαζί μας και ο Χίτσκοκ, είναι ένα τέρας και, υπό φυσιολογικές συνθήκες, θα επιθυμούσαμε να συλληφθεί. Αν τον συλλάβουν όμως, τότε θα τελειώσει η ταινία, κι εμείς θέλουμε να συνεχιστεί, γιατί περνάμε καλά με αυτό το παιχνίδι γάτας και ποντικιού ανάμεσα στον ίδιο και στην αστυνομία. Εμείς, δηλαδή, περνούσαμε καλά μέχρι την τρίτη πράξη, όπου παρακαλούσαμε να τον συλλάβουν, ώστε να τελειώσει η ταινία πριν εκτροχιαστεί περισσότερο. 

Ο άνθρωπος που έστηνε σκηνή αγωνίας και γεννούσε δέος από έναν άντρα που σηκώνει βάρη στο υπόγειο του, ο δημιουργός που με την εικόνα του αποτυπώματος μιας ιδρωμένης παλάμης  στο τραπέζι μάς έδινε να καταλάβουμε μέσα σε δυο δευτερόλεπτα όσα δεν μας είπε το σενάριο σε δυο λεπτά, μοιάζει σαν να έχει ξεμείνει από φρέσκες ιδέες.

Στο (συντηρητικό και μονότονο) Knock at the Cabin όλη η ταινία ήταν ένα μεγάλο set-piece, δίχως ιδιαίτερα ευρήματα και με πλανοθεσία εκ πρώτης όψεως εμπνευσμένη, αλλά μόνο για νεοφερμένους στο σινεμά του – οι φαν του σκηνοθέτη σίγουρα θα διαπίστωσαν μια προσφυγή σε γνώριμα τρικ. Τότε πιστέψαμε ότι ο Σιάμαλαν ήθελε να κάνει μια απογυμνωμένη εκδοχή του σινεμά του, επειδή ήθελε να παίξει το παιχνίδι της μετάθεσης του κεντρικού ερωτήματος – εν ολίγοις, να μας βάλει να σκεφτούμε τι θα κάναμε εμείς σε αντίστοιχη περίπτωση. Παρακολουθώντας το Trap, διαπιστώσαμε κάτι δυσάρεστο. Αυτό που τότε λογαριάσαμε για συνειδητή απόφαση, ίσως να οφειλόταν σε δημιουργική «κόπωση». Ο άνθρωπος που έστηνε σκηνή αγωνίας και γεννούσε δέος από έναν άντρα που σηκώνει βάρη στο υπόγειο του, ο δημιουργός που με την εικόνα του αποτυπώματος μιας ιδρωμένης παλάμης  στο τραπέζι μάς έδινε να καταλάβουμε μέσα σε δυο δευτερόλεπτα όσα δεν μας είπε το σενάριο σε δυο λεπτά, μοιάζει σαν να έχει ξεμείνει από φρέσκες ιδέες. Ιδέες για το στήσιμο ενός set-piece, ιδέες για σκηνοθετικές παρεμβάσεις στα (ογκώδη) σενάρια του, ιδέες για να εντάξει οργανικά τις συνήθεις προβληματικές του στο σινεμά των ειδών που αγαπά. 

«Τrap»: Ο Μ. Νάιτ Σιάμαλαν έχει ξεμείνει από ιδέες Facebook Twitter
Στην ταινία ένας πατέρας πηγαίνει την κόρη του στη συναυλία της Lady Raven, της αγαπημένης της pop star

Εδώ όχι μόνο αδυνατεί να βρει τον τρόπο να υπηρετήσει το (γαργαλιστικό) concept του μέχρι τελικής πτώσης και  (SPOILER ALERT) αναγκάζεται να μεταφέρει τη δράση εκτός σταδίου, αλλά ό,τι συμβαίνει στη συνέχεια φαντάζει πρόχειρο, σαν να το επινοεί τη στιγμή που το παρακολουθείς – ένα χαρακτηριστικό που εντοπίζουμε και στα Lady in the Water και Glass, μα εκείνες οι ταινίες είχαν (ας πούμε) δοκιμιακό χαρακτήρα, δεν αποτελούσαν αγνές απόπειρες στο σινεμά είδους. Όσο βρισκόμαστε στο στάδιο, όλα βαίνουν καλώς, χάρη στους ελάσσονες χιτσκοκισμούς, στη σταρ εμφάνιση του Τζος Χάρτνετ –αναμφίβολα το ερμηνευτικό highlight της μέχρι τώρα καριέρας του–, σε κωμικές νότες που ευτυχώς δεν παρεξηγούνται τώρα που η κωμωδία της αμηχανίας (το «cringe» δηλαδή) έχει ενταχθεί για τα καλά στο κινηματογραφικό μας διαιτολόγιο, καθώς και σε ένα γοργό, για τα δεδομένα του σκηνοθέτη, tempo. Μόλις αφήνουμε το στάδιο ξεκινά μια πορεία προς την κάθοδο – με την κακή έννοια. Ο Σιάμαλαν ζητά  από την κόρη του Σαλέκα μια ερμηνεία δύο επιπέδων, που εμφανώς δεν μπορεί να του δώσει, οι απιθανότητες έρχονται βροχή, δίχως να συνοδεύονται από τη δέουσα βιρτουοζιτέ και τις αγωνιώδεις εμπνεύσεις που θα μας έκαναν να τις αγνοήσουμε, ενώ το (μελιστάλαχτο) οικογενειακό δράμα μυστηριωδώς και αναίτια βρίσκει και πάλι χώρο. 

Όσο για τους ψυχολογισμούς, ίσως ο σκηνοθέτης θα έπρεπε να παραδειγματιστεί από έναν άλλο τιμητή του Χίτσκοκ, τον Ντε Πάλμα, και να τους προσεγγίζει με camp διάθεση, αντί να τους παίρνει τόσο πολύ στα σοβαρά – βλέπε και Split. Μην μας παρεξηγήσετε, δεν πιστεύουμε ότι η ταινία είναι κακή, τουλάχιστον όχι τόσο ώστε να δικαιολογεί την απόφαση του στούντιο να μην τη δείξει στους κριτικούς στη χώρα μας και να την κρατήσει κρυφή από τους Αμερικανούς κριτικούς μέχρι τη μέρα της πρεμιέρας της στις ΗΠΑ. Απλώς, μοιάζει πρόχειρη και βεβιασμένη, στοιχεία που σίγουρα δεν έχουμε συνδέσει με το σινεμά του Σιάμαλαν. 

Το τρέιλερ της ταινίας

Η ταινία «Τrap» κυκλοφορεί στους κινηματογράφους την Πέμπτη 22 Aυγούστου. 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ