Ένα art project στη Λέρο γεφυρώνει τις δύο πλευρές του Αιγαίου

«All Things Become Islands Before My Senses» στη Λέρο Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Διακρίνονται ζωγραφικά έργα της Γερμανίδας Sophie von Hellermann και κεραμικά έργα της Lindsey Mendick.
0

Η Μπουρτσού Φικρέτογλου μιλάει ελληνικά, αφού οι γονείς της γεννήθηκαν και μεγάλωσαν στην Ξάνθη. Ο πατέρας της νιώθει μια πίκρα γιατί όταν ήταν φοιτητής τού αφαίρεσαν το ελληνικό διαβατήριο και έκανε πολλά χρόνια να επιστρέψει στη γενέτειρά του. Η μητέρα της, πάλι, δεν έχασε ποτέ την ελληνική υπηκοότητα, έτσι η Μπουρτσού συχνά αναρωτιέται ποια είναι τελικά η πατρίδα της. Η Ελλάδα εξακολουθεί να τροφοδοτεί συναισθηματικά την οικογένειά της και την ίδια. Είναι άραγε αυτός ο λόγος που αποφάσισε μαζί με τη συνεργάτιδά της, Γκιζέμ Ναζ Κουντούνογλου, να αναζητήσουν ένα ελληνικό νησί για να στήσουν το εικαστικό τους πρότζεκτ;

Είναι ιδρύτριες της καλλιτεχνικής πλατφόρμας −με έδρα την Κωνσταντινούπολη− Perasma, της οποίας το όνομα κάνει σαφή αναφορά στο Πέραν, την περιοχή που εκτείνεται από την πλατεία Ταξίμ μέχρι το Τουνέλ, και που την εποχή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας αποτελούσε καθημερινό πέρασμα για εκατοντάδες ανθρώπους, εκεί που συγκεντρωνόταν όλη η δραστηριότητα και η ενέργεια της πόλης. Δυστυχώς στους Ρωμιούς θα θυμίζει πάντα ότι κάποτε ήταν η πιο ανθηρή οικονομικά γειτονιά της Πόλης κι ότι τα ελληνικά μαγαζιά και πλουσιόσπιτα το 1955 λεηλατήθηκαν ολοσχερώς. Για τις δύο αυτές γυναίκες (οι μνήμες της οικογένειας της Μπουρτσού σχετικά με τη Θράκη είναι επίσης θλιβερές) συμβολικά το «πέρασμα» έχει να κάνει με τη ροή και την κινητικότητα της σύγχρονης ζωής και ο νομαδικός χαρακτήρας της πλατφόρμας τους (οργανώνουν εκθέσεις σε διαφορετικές κάθε φορά τοποθεσίες) βρήκε την κατάλληλη ονομασία. Το Leros Project, που στήθηκε για δεύτερη χρονιά, συνδέεται και με τη σχέση των δύο χωρών, με το πέρασμα της μίας στην άλλη μέσω του Αιγαίου, όπως και με την ιδιαίτερη αισθητική ταυτότητα της Λέρου, με τα εμβληματικά κτίρια ιταλικής ρασιοναλιστικής αρχιτεκτονικής της δεκαετίας του 1930, που ήταν μέρος της αστικής ανάπτυξης του Portolago, αυτού του απροσδόκητου μεγαλεπήβολου σχεδίου της ιταλικής περιόδου των Δωδεκανήσων.

Ο σημαντικός Πολωνός καλλιτέχνης Πάβελ Αλτχάμερ, έργα του οποίου βρίσκονται στη μόνιμη συλλογή του ΜοΜΑ και έχουν εκτεθεί στο Πομπιντού και το New Museum, δημιούργησε στους χώρους τους Ναυτικού Ομίλου Λέρου στο Κουλούκι το «fools boat 2024», μια κεραμική απεικόνιση φιγούρων σε μια παραμορφωμένη βάρκα.

Το ορμητήριο του πρότζεκτ −που έχει τίτλο «All Things Become Islands Before My Senses»− είναι το Perasma Space, σε μια νεοκλασική, δίπατη βίλα του 1886 στην Αγία Μαρίνα, που ο ιδιοκτήτης της τους την παραχώρησε πριν προχωρήσει σε πλήρη ανακαίνιση και λειτουργεί ως κεντρικός εκθεσιακός χώρος. Περιλαμβάνει περί τα 70 έργα μεικτής τεχνικής 16 καλλιτεχνών. Ανάμεσά τους βρίσκονται έργα της Ελληνοαιγύπτιας Φαρίντα Eλ Γκαζάρ, η οποία δημιούργησε τρία νέα έργα εμπνευσμένα από τη Λέρο, μια site-specific εγκατάσταση του Κωστή Βελώνη με υλικά που βρήκε στο ναυπηγείο της Λέρου, κεραμικά της Ευγενίας Βερελή αλλά και έργα όλων των συμμετεχόντων καλλιτεχνών, όπως της Πολωνής Goshka Macuga (με πρώτες εικόνες, λίγο σαν teaser από ένα videο, από το παροπλισμένο σήμερα Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Λέρου), φωτογραφίες της Τουρκάλας Cansu Yıldıran, σειρά γλυπτών της Ιρακινο-Αμερικανίδας Maryam Turkey, παλιότερα γλυπτά του Enzo Cucchi από τη σειρά «Testa di Van Gogh» (1995), μονοτυπίες στον καμβά της Βρετανίδας Laura Footes και ζωγραφικά έργα της Γερμανίδας Sophie von Hellermann.

«All Things Become Islands Before My Senses» στη Λέρο Facebook Twitter
Φωτογραφία της Τουρκάλας Cansu Yıldıran
«All Things Become Islands Before My Senses» στη Λέρο Facebook Twitter
Φωτογραφία της Τουρκάλας Cansu Yıldıran

Ο Τούρκος εικαστικός καλλιτέχνης Σεβντέτ Ερέκ, που εκπροσώπησε την Τουρκία στην 57η Μπιενάλε της Βενετίας, παρουσιάζει ένα ηχητικό installation με κουδούνια ζώων της αγροτικής ζωής φτιαγμένα από γυαλί, χάρη στην παραδοσιακή τέχνη ενός Τούρκου τεχνίτη, παράλληλα με ένα ακόμα διαδραστικό του έργο που δημιουργεί τον ήχο της θάλασσας με κινήσεις των χεριών (τα κύματα που συνδέουν τους δυο λαούς) πάνω σε χαλί, το οποίο εκτίθεται στο δημοτικό σχολείο στο Λακκί, ένα ακόμα κτίσμα της δεκαετίας του 1930. Σύντομα θα κυκλοφορήσει βιβλίο του καλλιτέχνη στα ελληνικά από τον εκδοτικό οίκο Ιστός της Κωνσταντινούπολης.

Μια ενδιαφέρουσα αποκάλυψη είναι οι τοιχογραφίες του Γερμανού Ότο Μάιστερ, τις οποίες φιλοτέχνησε την περίοδο της γερμανικής κατοχής του νησιού στο Διαπόρι, μέσα σε έναν παλιό στρατώνα, όπου κάποτε έδρευε η ιταλική πυροβολαρχία PL 288. Ένα αντίγραφο έργου του Μπρέγκελ, ο Μιλού, ο σκύλος του Τεντέν, ένα στρωμένο τραπέζι με εδέσματα που το πλαισιώνουν γυναικείες φιγούρες. Προστέθηκε και μια ζωγραφιά της Necla Rüzgar, δημιουργώντας ένα συνολικό site-specific project.

«All Things Become Islands Before My Senses» στη Λέρο Facebook Twitter
Έργο της εικαστικού Nermi̇n Er.

Ο σημαντικός Πολωνός καλλιτέχνης Πάβελ Αλτχάμερ, έργα του οποίου βρίσκονται στη μόνιμη συλλογή του ΜοΜΑ και έχουν εκτεθεί στο Πομπιντού και το New Museum, δημιούργησε στους χώρους τους Ναυτικού Ομίλου Λέρου στο Κουλούκι το «fools boat 2024», μια κεραμική απεικόνιση φιγούρων σε μια παραμορφωμένη βάρκα.

Για την έκθεση και τα residencies το Perasma συνεργάστηκε στενά με την τοπική κοινότητα και με συλλόγους του νησιού, όπως τον Πολιτιστικό και Μορφωτικό Σύλλογο «Άρτεμις», το Caserma των Βοτάνων και τον Κοινωνικό Συνεταιρισμό Ψυχικής Υγείας Δωδεκανήσων.

Η Μπουρτσού Φικρέτογλου λέει για την περιπέτεια να στήσει για δεύτερη χρονιά το Leros Project: «Οι περισσότεροι κάτοικοι μάς αντιμετώπισαν φιλικά. Άλλοι ίσως κάπως καχύποπτα, μέχρι που είδαν τη σοβαρότητα με την οποία αντιμετώπισαν τη δουλειά μας όσοι επισκέφθηκαν το νησί για τα εγκαίνια, συλλέκτες, καλλιτέχνες και φιλότεχνοι και από τις δύο πλευρές, Έλληνες και Τούρκοι, αλλά και διεθνείς επισκέπτες. Θεωρούμε ότι συμβάλλουμε στο να αποβάλει η Λέρος το στίγμα του παρελθόντος της. Δεν λέω ότι θα το πετύχουμε, αλλά κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι δεν συνέβη κάτι ενδιαφέρον στο νησί. Πολλοί από τους ντόπιους θέλουν να συνεχίσουμε και τα επόμενα χρόνια. Το ίδιο κι εμείς. Κάνουμε ξεναγήσεις σε όσους ενδιαφέρονται, όπως στα μέλη του τοπικού θεατρικού ομίλου, για τον οποίο ένας καλλιτέχνης μας θα φιλοτεχνήσει μια αφίσα. Φυσικά υπάρχουν προβλήματα, καθώς εμείς είμαστε συνηθισμένες στους ρυθμούς και τα ήθη της μεγάλης πόλης και δεν μπορούμε να επιβάλουμε τους δικούς μας όρους στην πραγματικότητα μιας μικρής κοινωνίας, δεν έχουμε το δικαίωμα να επιβάλουμε τις δικές μας συνήθειες. Αντιθέτως, οφείλουμε να ενταχθούμε στις συνήθειες του τόπου. Να ακούσουμε τι έχουν να μας πουν και να σταθούμε δίπλα τους. Είναι μια πολύτιμη εμπειρία που μας φέρνει πιο κοντά στους ντόπιους».

«All Things Become Islands Before My Senses» στη Λέρο Facebook Twitter
Ο Πάβελ Αλτχάμερ δημιούργησε στους χώρους τους Ναυτικού Ομίλου Λέρου στο Κουλούκι το «fools boat 2024», μια κεραμική απεικόνιση φιγούρων σε μια παραμορφωμένη βάρκα. Φωτ.: via instagram
«All Things Become Islands Before My Senses» στη Λέρο Facebook Twitter
Έργο του σημαντικού Πολωνού καλλιτέχνη Πάβελ Αλτχάμερ.

«All Things Become Islands Before My Senses» στη Λέρο Facebook Twitter
Ο Τούρκος εικαστικός καλλιτέχνης Σεβντέτ Ερέκ, που εκπροσώπησε την Τουρκία στην 57η Μπιενάλε της Βενετίας, παρουσιάζει ένα ηχητικό installation με κουδούνια ζώων της αγροτικής ζωής φτιαγμένα από γυαλί.

«All Things Become Islands Before My Senses» στη Λέρο Facebook Twitter
Έργα της Γερμανίδας Sophie von Hellermann.

«All Things Become Islands Before My Senses» στη Λέρο Facebook Twitter
Μια ενδιαφέρουσα αποκάλυψη είναι οι τοιχογραφίες του Γερμανού Ότο Μάιστερ, τις οποίες φιλοτέχνησε την περίοδο της γερμανικής κατοχής του νησιού στο Διαπόρι. Φωτ.: via instagram
«All Things Become Islands Before My Senses» στη Λέρο Facebook Twitter
Κεραμικά της Ευγενίας Βερελή. Φωτ.: via instagram

«All Things Become Islands Before My Senses» στη Λέρο Facebook Twitter
Έργο της Ελληνοαιγύπτιας εικαστικού Φαρίντα Eλ Γκαζάρ

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες:
Alice Guittard
Cansu Yıldıran
Cevdet Erek
Enzo Cucchi
Ευγενία Βερελή
Farida El Gazzar
Goshka Macuga
Κωστής Βελώνης
Laura Footes

Lindsey Mendick
Maryam Turkey
Necla Rüzgar
Nermi̇n Er
Paweł Althamer
Sophie von Hellermann
William Kentridge

Η έκθεση πήρε παράταση έως τις 8 Σεπτεμβρίου.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ