gloria Facebook Twitter
H Τζίνα Ρόουλαντς στην ταινία «Γκλόρια», 1980. Φωτ.: Sunset Boulevard/Corbis via Getty Images/Ideal Image

Τζίνα Ρόουλαντς: Η ατρόμητη Gloria του ανεξάρτητου σινεμά

0

Ως σύζυγος του Τζον Κασαβέτης, και μητέρα των Νικ, Ζαν και Ζόι, η εκτυφλωτικά όμορφη Τζίνα (προφέρεται Τζένα) Ρόουλαντς παντρεύτηκε και ανέθρεψε σκηνοθέτες/σεναριογράφους και από τη συνεργασία μαζί τους, την καθοδήγηση άλλων δημιουργών, όπως ο Σίντνεϊ Λιούμετ και ο Γούντι Άλεν και κυρίως μέσα από την εργατικότητα και το ταλέντο της αναδείχθηκε στην κατ’ εξοχήν εύθραυστη λέαινα του ανεξάρτητου αμερικανικού σινεμά, με τραχιά ακρίβεια και αξιοθαύμαστη αφοσίωση. 

Το ξεκίνημα της καλλονής από το Γουισκόνσιν, κόρης ευκατάστατου τραπεζίτη και νομοθέτη και μιας παρ’ ολίγον χορεύτριας στον φαντεζί θίασο του Ζίγκφελντ συνέπεσε με τις απαρχές των ζωντανών τηλεοπτικών προγραμμάτων, ώσπου την διέκρινε ο Τζόσουα Λόγκαν για το ρόλο της νεαρής που συνδέεται με τον γηραιότερο Έντουαρντ Ρόμπινσον στο επιτυχημένο θεατρικό Middle of the Night του Πάντι Τσαγιέφσκι.

Μετά από 18 μήνες συνεχόμενων παραστάσεων, υπέγραψε με την MGM για μια σειρά από δράματα και γουέστερν, από τα οποία ξεχωρίζει το Lonely are the Brave του Ντάλτον Τράμπο, αλλά στο μεταξύ είχε συναντηθεί με τον κατά ένα χρόνο μεγαλύτερό της Τζον Κασαβέτης στην Ακαδημία Δραματικών Τεχνών, την ημέρα που περνούσε από την πρώτη και κρίσιμη οντισιόν.

Έχοντας σπουδάσει κάθε λεπτομέρεια των χαρακτήρων της, έδινε μηδενικό χώρο σε αυτοσχεδιασμό και είχε προνοήσει για την παραμικρή συναισθηματική απόχρωση που χρειαζόταν, σε βαθμό αυτοματισμού.

Τρεις μήνες αργότερα παντρεύτηκαν, το 1954 και έμειναν μαζί μέχρι τον θάνατό του, το 1989. Δεν συνεργάστηκαν απλώς στις 10 ταινίες που σκηνοθέτησε εκείνος, αλλά τις έφτιαξαν μαζί, δημιουργώντας ένα πρωτοποριακό και αξιοζήλευτο ύφος χειροποίητου σινεμά χαρακτήρων, που επηρέασε σημαντικά γενιές κινηματογραφιστών σε όλον τον κόσμο. Άλλαξαν το σινεμά, με τον τρόπο τους, την κάμερα που ανέκρινε τις ψυχές και συμπονούσε τις αδυναμίες, διασκέδαζε με τα λάθη και έψαχνε συνεχώς τις λεπτομέρειες, Έδειχναν να νοιάζονταν βαθιά, για τους ηθοποιούς, τους ανθρώπους, τον κινηματογράφο και τη φύση του, και ιδιαίτερα τις γυναίκες, όπως είχε τονίσει η Ρόουλαντς.

Τζίνα Ρόουλαντς (1930-2024): Η ατρόμητη Gloria του ανεξάρτητου σινεμά Facebook Twitter
Η Τζίνα Ρόουλαντς με τον σύζυγό της Τζον Κασαβέτης. Φωτ.: Sunset Boulevard/Corbis via Getty Images/Ideal Image

Η πιο λυτρωτική συμβουλή που δέχθηκε από τον Κασαβέτης ήταν όταν εκείνος γύρισε και της απάντησε, αφού του ζήτησε κάποιες διευκρινίσεις πριν το γύρισμα κάποιας από τις ταινίες τους, «απλά κάν' το», θεωρώντας πως εφόσον είχε γράψει το σενάριο αποκλειστικά γι’ αυτήν, το διάβασε πρώτη, της άρεσε, το μελέτησε και προετοιμάστηκε, δεν υπήρχε τίποτε άλλο να συζητήσουν περαιτέρω!

Το σπίτι τους μεταμορφωνόταν σε στούντιο, οι φίλοι τους, το συνεργείο και παλιοπαρέα του Μπεν Γκαζάρα, του Σίμουρ Κασέλ και των υπολοίπων έτρωγαν, έπιναν, πρόβαραν, έπαιζαν και γενικώς ξημεροβραδιάζονταν συνεχώς εκεί, και το δωμάτιο του γιου τους ήταν γεμάτο καλώδια και μονταζιέρες - κάτι που όχι μόνο δεν του φαινόταν περίεργο, αλλά θεωρούσε τρομερά cool.

Η προσωπική προετοιμασία της για κάθε ρόλο διαρκούσε τρεις μήνες, και κατά τη διάρκεια της μελέτης, κλεινόταν στον εαυτό της και επικοινωνούσε τυπικά με την οικογένειά της. Έχοντας σπουδάσει κάθε λεπτομέρεια των χαρακτήρων της, έδινε μηδενικό χώρο σε αυτοσχεδιασμό και είχε προνοήσει για την παραμικρή συναισθηματική απόχρωση που χρειαζόταν, σε βαθμό αυτοματισμού.

Οι ερμηνείες της σε τρεις ταινίες του Κασαβέτης παραμένουν από τις συγκλονιστικότερες στην ιστορία του κινηματογράφου. Στο Μια Γυναίκα Εξομολογείται υποδύεται την Μέιμπελ Λονγκέτι, μια νοικοκυρά στα πρόθυρα της κατάρρευσης. Η σκηνή στο αχανές, παραλληλόγραμμο τραπέζι, απέναντι από τον ανήσυχο Πίτερ Φολκ, ακόμη και σήμερα προκαλεί αμήχανη συγκίνηση, με τον τρόπο που η Ρόουλαντς σταδιακά δραπετεύει από τη ζωή της, απουσιάζει την ίδια στιγμή που κοιτάζει τον άνδρα της με μάτια ορθάνοιχτα και έντρομα, και τον καθησυχάζει πως μπορεί να γίνει τα πάντα.

H σκηνή στο τραπέζι με τον Πίτερ Φολκ στην ταινία «Μια Γυναίκα Εξομολογείται»

Η ηθοποιός Μιρτλ Γκόρντον χάνει την πυξίδα της στη Νύχτα Πρεμιέρας του 1977 μετά από ένα ατύχημα που συμβαίνει μπροστά της, παραμονή της μεγάλης της επιστροφής στο Broadway, και συναντιέται με την Δεύτερη Γυναίκα που καλείται να ενσαρκώσει στη σκηνή, μετά βίας ξεδιαλέγοντας το δέος από την φρίκη που την καταλαμβάνει.

Τρία χρόνια αργότερα, η αποφασιστική Γκλόρια Σουένσον, που γνωρίζει από υπόκοσμο γιατί κάποτε ήταν το κορίτσι του γκάνγκστερ, τα βάζει με τη Μαφία για να προστατεύσει, αρχικά απρόθυμα αλλά οριστικά και αμετάκλητα στη συνέχεια, τον νεαρό γείτονα Φιλ από βέβαιο θάνατο. Κι ενώ η Ρόουλαντς είχει πρωταγωνιστήσει δίπλα στον Κερκ Ντάγκλας και τον Φρανκ Σινάτρα (Tony Rome) και εμφανισθεί σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες όπως το Peyton Place, το Κορίτσι της Uncle, και η Ώρα του Άλφρεντ Χίτσκοκ, γύρισε το διακόπτη του mainstream με αυτό το μικρό και δυναμικό noir, που κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα στη Βενετία και απαθανάτισε μοναδικά το στιλ της Τζίνα/Gloria, τα ξανθά μαλλιά που τραβάει συνεχώς προς τα πίσω με τα χέρια της, το τσιγάρο που ρουφά με αγωνία και λαχτάρα, τα μελένια μάτια και τα σφιχτά χείλη, στον δεξιοτεχνικικό συνδυασμό χαδιού με μαστίγιο, όπως το πρότυπό της, η Μαρλέν Ντίτριχ - με την άλλη αγαπημένη της ηθοποιό, την Μπετ Ντέιβις είχε την ευκαιρία να παίξει την κόρη της στην τηλεταινία Strangers

Μετά τον Κασαβέτης, κόσμησε πολλές, κυρίως δραματικές ταινίες με την παρουσία της και κέντρισε μια διαγενεακή χορδή αγάπης και συμπόνοιας παίζοντας την Άλι στην ταινία «Το Ημερολόγιο, μια γυναίκα με άνοια που ο σύζυγός της της αφηγείται τη ζωή και τον έρωτά τους - ήταν μια ειρωνικά θλιβερή στιγμή όταν ανακοινώθηκε πως έπασχε από Αλτσχάιμερ το 2019, την ασθένεια στην οποία τελικά θα υπέκυπτε.

Τζίνα Ρόουλαντς (1930-2024): Η ατρόμητη Gloria του ανεξάρτητου σινεμά Facebook Twitter
Η Tζίνα Ρόουλαντς σε πρόβα για ένα επεισόδιο της τηλεοπτικής σειράς «The Alfred Hitchcock Hour» με τίτλο «Murder Case», 24 Ιανουαρίου 1964. Φωτ.: CBS via Getty Images/Ideal Image

Για τα πέντα λεπτά της αναλαμπής της, ο σκηνοθέτης και γιος της Νίκολας Κασαβέτης είχε ανάγκη από ένα εκδηλωτικό κοντινό συναισθηματικής έντασης και κόμπιασε πριν της ζητήσει να το κινηματογραφήσουν, μετά το πέρας των γυρισμάτων: «Αγόρι μου, μπορώ να κάνω τα πάντα», του απάντησε, θυμίζοντας ελάχιστα την επώδυνη ανασφάλεια της Μέιμπελ, αφού πρώτα τον παίδεψε, με το ψαρωτικό της χιούμορ. Όπως λέει ο Νικ, ήταν σκληρή, απαλή, θερμή, ψυχρή, υπέροχη, τα πάντα, η Τζίνα.

Έπρεπε να είχε κερδίσει το Όσκαρ πρώτου ρόλου και στις δυο υποψηφιότητές της για το Μια Γυναίκα Εξομολογείται και την Γκλόρια, αλλά έχασε από την Έλεν Μπέρστιν και την Σίσι Σπέισεκ αντίστοιχα. Τελικά η Ακαδημία άργησε αλλά το 2015  την αντάμειψε με ένα βραβείο για την καριέρα της στο σινεμά που, όπως είχε εξομολογηθεί η Μίνι στον Μόσκοβιτς (στο ομώνυμο φιλμ του 1971), ήταν μια συνωμοσία που σε καθορίζει από την παιδική σου ηλικία, και που η κυρία Ρόουλαντς διαπέρασε με ανάταση και σθένος.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Οικονομίδης: «Κάνω ταινίες “λαϊκές” κι ας χαρακτηρίζονται σκληρές κι ακραίες»

Οθόνες / Γιάννης Οικονομίδης: «Με τη "Σπασμένη Φλέβα" πήρα ρεβάνς από κάποιους που με πολεμάνε λυσσαλέα»

Με πρόσφατη την επιτυχία της νέας του ταινίας ο σκηνοθέτης μάς μίλησε για όσα ήθελε να πει μέσα από αυτήν, για τη φιλμογραφία του γενικότερα αλλά και για τον τρόπο που βλέπει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και στάχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ