Οι Ολυμπιακοί Aγώνες του 1924 σε μια έκθεση στο Κέμπριτζ

Οι Ολυμπιακοί Aγώνες του 1924 σε μια έκθεση στο Κέμπριτζ Facebook Twitter
Mια μεγάλη έκθεση στο μουσείο Fitzwilliam που εξερευνά το άθλημα, την τέχνη και τα σώματα πίσω από μια κομβική διοργάνωση. Φωτ.: Nissen Richards Studio
0

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 1924 στο Παρίσι πρωταγωνιστούν σε μια μεγάλη έκθεση στο μουσείο Fitzwilliam που εξερευνά τον αθλητισμό, την τέχνη και τα σώματα πίσω από μια κομβική διοργάνωση. Τα εκθέματα παρουσιάζουν εκπληκτικές συνεργασίες, ανταγωνιστικά συμφέροντα και ανεπίλυτες εντάσεις.

Η έκθεση ανοίγει με ένα συναρπαστικό ασπρόμαυρο φιλμ που δείχνει ντίβες του τένις ντυμένες με φορέματα να παρελαύνουν τελετουργικά και σπρίντερ να τινάζονται προς τα εμπρός με τη χάρη λαγωνικού. Οι κολυμβητές διασχίζουν τις πισίνες σαν λεπίδες και οι δρομείς ανώμαλου δρόμου περνάνε τοίχους με εμπόδια και στη συνέχεια εξαφανίζονται από τα μάτια μας.

Δύο παλαιστές «αγκαλιάζονται» με τόση δύναμη που φαίνονται προσωρινά ακίνητοι, σαν άγαλμα. Και ακριβώς δίπλα τους υπάρχει το ακριβές αντίστοιχό τους σε τρεις διαστάσεις: ένα αρχαιοελληνικό γλυπτό φτιαγμένο πριν από χιλιάδες χρόνια. Τέχνη και πραγματικότητα είναι τόσο πανομοιότυπα που σε κάνουν να σκεφτείς ξανά την κλασική αφοσίωση στην τελειότητα. Ο χρόνος κυλά μπρος-πίσω στις αίθουσες της έκθεσης.

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 1924 ήταν οι τελευταίοι που διοργανώθηκαν από τον Pierre de Coubertin, πρόεδρο της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής, ο οποίος είχε αναβιώσει τους Αγώνες το 1896. Αξιοσημείωτο είναι ότι ένας από τους διαγωνιζόμενους το 1896 ήταν ο Charles Waldstein, πρώην διευθυντής του μουσείου Fitzwilliam.

Η έκθεση «Παρίσι 1924» –που συμπίπτει με την τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων στη γαλλική πρωτεύουσα– είναι μια αποκάλυψη. Ο θεατής αρχίζει να συνειδητοποιεί ότι αυτοί οι Αγώνες ήταν ένα σημείο καμπής όχι μόνο για την ιστορία του στίβου, αλλά και για ζητήματα φυλής και τάξης, πολιτικής, χρημάτων και διασημότητας, και για την έκφρασή τους στη σύγχρονη τέχνη.

CHECK Οι Ολυμπιακοί Aγώνες του 1924 σε μια έκθεση στο Κέμπριτζ Facebook Twitter
Η Helen Wills από τον Alexander Calder, 1927. Φωτ.: Calder Foundation, New York/ Art Resource, New York. © 2024 Calder Foundation, New York/ DACS, London
Οι Ολυμπιακοί Aγώνες του 1924 σε μια έκθεση στο Κέμπριτζ Facebook Twitter
Το ατσάλινο ποδοσφαιρικό παπούτσι του σπουδαίου Ουρουγουανού José Andrade.
Οι Ολυμπιακοί Aγώνες του 1924 σε μια έκθεση στο Κέμπριτζ Facebook Twitter
Robert Delaunay, «The Runners» (1924). Φωτ.: National Museum of Serbia

Η έκθεση είναι γεμάτη εκπλήξεις, όπως η συρμάτινη φιγούρα της Αμερικανίδας πρωταθλήτριας του τένις Helen Wills που ισορροπεί στο ένα δάχτυλο του ποδιού για να κάνει σερβίς με μια μπάλα, σαν ένα σκίτσο στον αέρα, που φιλοτέχνησε ο Alexander Calder, το κολοσσιαίο παστέλ του Diego Rivera με το πρόσωπό της ή το ατσάλινο ποδοσφαιρικό παπούτσι του σπουδαίου Ουρουγουανού José Andrade και φωτογραφίες-πορτρέτα που θα μπορούσαν να είχαν τραβηχτεί στο φετινό Euro.

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 1924 ήταν οι τελευταίοι που διοργανώθηκαν από τον Pierre de Coubertin, πρόεδρο της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής, ο οποίος είχε αναβιώσει τους Αγώνες το 1896. Αξιοσημείωτο είναι ότι ένας από τους διαγωνιζόμενους το 1896 ήταν ο Charles Waldstein, πρώην διευθυντής του μουσείου Fitzwilliam. Οι δύο άνδρες γνωρίστηκαν τη δεκαετία του 1880 και μέσω του κοινού τους πάθους για την κλασική ιστορία, την εκπαίδευση και τον αθλητισμό έγιναν φίλοι. Το 1894, ο Waldstein άσκησε πίεση στην ελληνική βασιλική οικογένεια για λογαριασμό του Pierre de Coubertin, για να εξασφαλίσει την κρίσιμη υποστήριξη για την αναβίωση των Αγώνων.

Ο Pierre de Coubertin ήταν πραγματικά συνεπαρμένος με τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό. Ήθελε να αναπαραγάγει το ελληνικό μοντέλο του αθλητισμού, το οποίο, πίστευε, αφορούσε την ομορφιά του σώματος και της ψυχής.

Πέρα από τη σύνδεση Waldstein - de Coubertin, το Κέμπριτζ έχει και άλλους λόγους να διοργανώσει μια έκθεση για το 1924. Οι σπουδαστές του κέρδισαν έντεκα ολυμπιακά μετάλλια για τη Μεγάλη Βρετανία σε αυτούς τους Αγώνες. Αν το πανεπιστήμιο ήταν χώρα, θα είχε φτάσει στην εκπληκτική ένατη θέση στον πίνακα των μεταλλίων. Και μετά, φυσικά, υπάρχει το «Chariots of Fire», η εμβληματική ταινία που εμπνέεται από την ιστορία του πρωταθλητή των 100 μέτρων, Harold Abrahams, πρώην προέδρου του Πανεπιστημιακού Στίβου. Η έκθεση συμπληρώνεται με αρχειακούς και φωτογραφικούς θησαυρούς που σχετίζονται με τον Abrahams, τον Douglas Lowe και άλλους θρύλους του Κέμπριτζ.

Οι Ολυμπιακοί Aγώνες του 1924 σε μια έκθεση στο Κέμπριτζ Facebook Twitter
Το «Chariots of Fire» –οι επισκέπτες της έκθεσης θα δουν μια εικόνα της εμβληματικής παραλίας και θα ακούσουν τη μουσική του Βαγγέλη Παπαθανασίου– προσφέρει μια περιορισμένη άποψη των Αγώνων του 1924. Φωτ.: Nissen Richards Studio
Οι Ολυμπιακοί Aγώνες του 1924 σε μια έκθεση στο Κέμπριτζ Facebook Twitter
Φωτ.: Nissen Richards Studio
Οι Ολυμπιακοί Aγώνες του 1924 σε μια έκθεση στο Κέμπριτζ Facebook Twitter
Φωτ.: Nissen Richards Studio
Οι Ολυμπιακοί Aγώνες του 1924 σε μια έκθεση στο Κέμπριτζ Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης με το γύψινο εκμαγείο του ρωμαϊκού γλυπτού «Οι παλαιστές». Φωτ.: Nissen Richards Studio

Το «Chariots of Fire» –οι επισκέπτες της έκθεσης θα δουν μια εικόνα της εμβληματικής παραλίας και θα ακούσουν τη μουσική του Βαγγέλη Παπαθανασίου– αποτυπώνει μια περιορισμένη άποψη των Αγώνων του 1924. Δεν περιλαμβάνει τα μεγαλύτερα αστέρια των Αγώνων, όπως ο Paavo Nurmi και ο José Leandro Andrade. Και δεν περιλαμβάνει καμία αθλήτρια, ούτε αναγνωρίζει ότι από τους 3.089 αθλητές, οι 135 ήταν γυναίκες. Η έκθεση, αντίθετα, προσφέρει μια πολύ ευρύτερη άποψη του Παρισιού 1924.

Μέσα από την τέχνη, τη μόδα, τον κινηματογράφο, τη φωτογραφία, ανατρέχει στην κομβική στιγμή που οι παραδόσεις και οι καινοτομίες συγκρούστηκαν, συγχωνεύοντας την κλασική κληρονομιά των Ολυμπιακών Αγώνων με το πνεύμα της ευρωπαϊκής πρωτοπορίας.

Ήταν μια σημαντική στιγμή που άλλαξε για πάντα τη στάση απέναντι στα αθλητικά επιτεύγματα και τη διασημότητα, καθώς και την εικόνα του σώματος και την ταυτότητα, τον εθνικισμό και την τάξη, τη φυλή και το φύλο.

Έναν χρόνο αργότερα, το 1925, η γερμανική εταιρεία Leica αποκάλυψε μια εφεύρεση που άλλαξε το παιχνίδι, μια κάμερα με μεγάλη ταχύτητα κλείστρου. Η αθλητική φωτογραφία δεν θα ήταν ποτέ ξανά η ίδια. Η έκθεση παρουσιάζει πολλές φωτογραφίες από τους Αγώνες του 1924, οι οποίες, όπως επισημαίνουν οι επιμελητές, «φαίνονται λίγο επίπεδες και όχι πολύ δυναμικές». Ο πιο συναρπαστικός τρόπος για να συλλάβει κανείς τον αθλητισμό οπτικά το 1924 ήταν με το σχέδιο, τη ζωγραφική, τις εκτυπώσεις και τη γλυπτική.

Σε μια από τις αίθουσες της έκθεσης, το δυναμικό φουτουριστικό γλυπτό του Umberto Boccioni «Unique Forms of Continuity in Space» και μια σειρά καρτ ποστάλ του Γάλλου λιθογράφου H.L. Roowy δείχνουν μια ζωντανή άποψη των Αγώνων.

Οι Ολυμπιακοί Aγώνες του 1924 σε μια έκθεση στο Κέμπριτζ Facebook Twitter
H.L. Roowy, καρτ ποστάλ ράγκμπι, Παρίσι 1924.
Οι Ολυμπιακοί Aγώνες του 1924 σε μια έκθεση στο Κέμπριτζ Facebook Twitter
Άλμα, Ολυμπιακοί Αγώνες, Παρίσι 1924, από την E. Blanche, από μια σειρά οκτώ καρτ ποστάλ. Φωτ: Συλλογές Musée National du Sport, Γαλλία

«Οι γραφίστες μπήκαν πραγματικά στο παιχνίδι το 1924», λένε οι επιμελητές. «Ο Roowy δημιούργησε διαφημιστικό υλικό για αεροπλάνα και αυτοκίνητα μαζί με τον Ernest και τη Marguerite Montaut. Οι Montaut πιστώνονται με την εισαγωγή μιας οπτικής γλώσσας για την απεικόνιση της ταχύτητας των νέων μηχανών του 20ού αιώνα. Για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, ο Roowy υιοθέτησε παρόμοιες γελοιογραφικές γραμμές κίνησης για να απεικονίσει ακοντιστές, παίκτες ράγκμπι και άλλους αθλητές».

Υπάρχει ένα χάλκινο γλυπτό του Γερμανού καλλιτέχνη Renée Sintenis. Στο «The Athlete» (1926) απεικονίζεται ο Paavo Nurmi, ο Φινλανδός δρομέας μεσαίων και μεγάλων αποστάσεων που ήταν γιος ξυλουργού και δεν έδινε ποτέ συνεντεύξεις. Φαίνεται να αψηφά τη βαρύτητα. Τον αποκαλούσαν «Flying Finn» ή «Phantom Finn». Κέρδισε πέντε χρυσά μετάλλια το 1924, σημειώνοντας δύο παγκόσμια ρεκόρ στο τρέξιμο σε διάστημα μίας ώρας.

Οι Ολυμπιακοί Aγώνες του 1924 σε μια έκθεση στο Κέμπριτζ Facebook Twitter
Renée Sintenis, «O αθλητής» (Paavo Nurmi), 1926. Φωτ.: Courtesy of Leicester Museums and Galleries. © DACS 2024

Δεν είναι τυχαίο ότι η έκθεση ανοίγει με γύψινα εκμαγεία από το Μουσείο Κλασικής Αρχαιολογίας του Κέμπριτζ. Αυτά τα στερεότυπα όμορφα, εξιδανικευμένα σώματα αντιπαρατίθενται με πλάνα από τα αληθινά σώματα των αθλητών του 1924. Τα κλασικά γλυπτά ήταν ένα πρότυπο που έπρεπε να ακολουθήσει ο καλλιτέχνης όταν προσπαθούσε να αναπαραστήσει έναν άνδρα αθλητή. Αλλά μην ξεχνάμε ότι δεν υπήρχαν τέτοια πρότυπα για αθλήτριες.

Οι φωτογραφίες της εποχής δείχνουν το Ολυμπιακό Χωριό, μια σειρά από ξύλινες καλύβες. Οι εκδηλώσεις του στίβου πραγματοποιήθηκαν στη βιομηχανική περιοχή του Colombes. Η πισίνα ήταν ακόμα πιο μακριά από το κέντρο της πόλης, και τα εισιτήρια ήταν για όσους είχαν αυτοκίνητα, όχι για θεατές της εργατικής τάξης.

Οι Ολυμπιακοί Aγώνες του 1924 σε μια έκθεση στο Κέμπριτζ Facebook Twitter
Οι φωτογραφίες της εποχής δείχνουν το Ολυμπιακό Χωριό, μια σειρά από ξύλινες καλύβες.

Ο Λόρδος Burghley, από το Magdalene College και το κόμμα των Συντηρητικών, ήταν 19 ετών όταν αγωνίστηκε στα εμπόδια το 1924 (συνέχισε και κέρδισε το χρυσό στο Άμστερνταμ τέσσερα χρόνια αργότερα). Ο Τζέιμς Ροκφέλερ, μελλοντικός δισεκατομμυριούχος, πήρε χρυσό στο Παρίσι στην κωπηλασία. Το Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ παρήγαγε νικητές παντοδύναμους, όπως ο Χάρολντ Άμπραχαμς και ο Χάροβιαν Ντάγκλας Λόου. Παρά το γεγονός ότι αντιπροσώπευαν μόνο το 4% των αθλητών το 1924, οι αθλήτριες επηρέασαν τη στάση απέναντι στους ρόλους των φύλων, την τέχνη και τη μόδα.

Αυτό ήταν ιδιαίτερα εμφανές στο γήπεδο του τένις. Στην έκθεση, ο πίνακας του Τσαρλς Μαρτ Γκιρ από τις αρχές του αιώνα μοιάζει να δείχνει ένα ήρεμο εδουαρδιανό πάρτι τένις. Οι παίκτριες φορούν φορέματα με μακριά μανίκια και καπέλα πάνω από σφιχτούς κότσους. Το έργο «Joueurs de Tennis», ζωγραφισμένο το 1917 από τον André Lhote, δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικό. Το κοντό κούρεμα και τα γυμνά μυώδη χέρια και πόδια υποδηλώνουν ένα νέο είδος τενίστριας.

Οι Ολυμπιακοί Aγώνες του 1924 σε μια έκθεση στο Κέμπριτζ Facebook Twitter
Charles March Gere, «The Tennis Party» (1900).

Οι επισκέπτες θα δουν το ριζικά διαφορετικό φόρεμα που έπρεπε να σχεδιαστεί για αυτήν τη νέα αθλήτρια, όπως η εμβληματική πρωταθλήτρια της Γαλλίας Suzanne Lenglen. Πρόκειται για ένα μεταξωτό φόρεμα εξαιρετικά όμορφο. Είναι ένα μικρό έργο τέχνης, που καλύπτεται από λεκέδες ιδρώτα οι οποίοι δείχνουν τη σωματική καταπόνηση που χρειάζεται για να κερδίσεις αγώνες.

Σε αυτή την περίοδο, οι παίκτριες απέρριψαν τη γυναικεία κοσμιότητα για να δείξουν πραγματικά τη σωματική τους δύναμη. Αυτό συνέβαινε την ίδια στιγμή που οι γυναίκες διεκδικούσαν το δικαίωμα στην ψήφο. 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τελετές συμπερίληψης (ή μήπως όχι;)

Οπτική Γωνία / Τελετές συμπερίληψης (ή μήπως όχι;)

Σε ένα καλοκαίρι όπου υποφέρουμε από την κλιματική κατάρρευση, με το στεγαστικό ζήτημα στα ύψη, φαίνεται πως αρκεί μια συμπεριληπτική festivité για να εκστασιαστεί ο προοδευτικός και να οργιστούν οι συντηρητικοί.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι γυναίκες της τέχνης και των γραμμάτων αναδύονται στον Σηκουάνα

Παρίσι 2024 / Οι γυναίκες-πρωτοπόροι των τεχνών και των γραμμάτων που τιμήθηκαν στον Σηκουάνα

Δέκα γυναίκες που διαμόρφωσαν την πνευματική, καλλιτεχνική και πολιτική ζωή της Γαλλίας από τον 14ο έως τον 20ό αιώνα τιμήθηκαν στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Παρίσι δεν είναι μόνο «γαλλική κομψότητα» - και αυτό έδειξε η τελετή έναρξης

Οπτική Γωνία / Το Παρίσι δεν είναι μόνο «γαλλική κομψότητα» - και αυτό έδειξε η τελετή έναρξης

Συμπερίληψη και ιστορικότητα, φόρος τιμής στο παρελθόν αλλά βλέμμα πρωτίστως στραμμένο στο μέλλον: Είμαστε στο 2024, είπε η τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων, ας βγούμε στην πόλη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM