«Υψηλή Κοινωνία»: Η λαμπερή κινηματογραφική συνεύρεση των Μπινγκ Κρόσμπι, Φρανκ Σινάτρα και Γκρέις Κέλι

Υψηλή κοινωνία Facebook Twitter
Για την ιστορία, το «High Society», από ένα λάθος χωρίς προηγούμενο, προτάθηκε και για το πρωτότυπο σενάριο, αν και, ως διασκευή της διασκευής, δεν ήταν.
0

«Τέτοια φωνή εμφανίζεται μια φορά στη ζωή ενός ανθρώπου, αλλά ήταν ανάγκη να γίνει στη δική μου;» χαριτολογούσε ο μεγαλύτερος σταρ της δεκαετίας του ’30 στο ραδιόφωνο, στην τηλεόραση και βέβαια στο τραγούδι, Μπινγκ Κρόσμπι, σχολιάζοντας την απίστευτη επιτυχία του ειδώλου των bobby soxers, εφήβων στα ’40s, Φρανκ Σινάτρα. Τα μέσα της εποχής, στάζοντας βιτριόλι εφάμιλλο των τωρινών social, εφηύραν κόντρα μεταξύ των δύο, μια επινοημένη έχθρα που ελάχιστη σχέση είχε με την πραγματικότητα. Κι ενώ ο χρόνος φέρθηκε ευνοϊκότερα στο άστρο του νέου «αυτοκράτορα» Φράνκι, καθώς ο κόσμος τον γνωρίζει και τον ακούει ακόμη, τα κατορθώματα του εξίσου cool στα χρόνια της ακμής του, τυπικά εκθρονισμένου Κρόσμπι έχουν ξεχαστεί και το status του φαντάζει, αδίκως, γερασμένο, με εξαίρεση του αιώνιο «White Christmas» που, παρεμπιπτόντως, παραμένει το Νο1 single όλων των εποχών παγκοσμίως.

Κι όμως, ο βελούδινος βαρύτονος υπήρξε ο πρώτος multimedia καλλιτέχνης, πούλησε τόσα αντίτυπα όσα και οι πιο επιτυχημένοι συνάδελφοί του της μετά-ροκ εποχής, επηρέασε, από τον Πέρι Κόμο ως τον Τζον Λένον, όσους τραγουδιστές μπορούν να βάλουν δύο τουλάχιστον νότες στη σειρά, και κατανόησε από πολύ νωρίς τη σημασία της διασταύρωσης της τεχνολογίας με την επαφή με το κοινό, κερδίζοντας Όσκαρ α’ ρόλου στα χρόνια του πολέμου, τότε που έβγαινε σερί και ανενόχλητος ο δημοφιλέστερος και εμπορικότερος όλων, με το πατρικό του προφίλ, το υπόγεια σκανδαλιάρικο ύφος του και τη μαγικά μελωδική του φωνή. Ώσπου κατέφθασε ο Σινάτρα και ξετρέλανε τα πιτσιρίκια – προηγήθηκε του Έλβις.

Η κινηματογραφική συνεύρεση των Κρόσμπι, Σινάτρα και Γκρέις Κέλι, και μάλιστα στον κύκνειο ρόλο της πριν βγάλει εισιτήριο χωρίς επιστροφή για Μονακό και ενδώσει οριστικά στα πριγκιπικά της καθήκοντα, με σίγουρο κείμενο, τα σινιέ κοστούμια της Ίντιθ Χεντ, την εγγύηση παραγωγής της MGM και το σταθερό χέρι του ειδικού σε μιούζικαλ, χορογράφου και σκηνοθέτη Τσαρλς Γουόλτερς, είχε δεδομένη την επιτυχία.

Ο Κρόσμπι, αντί να τον σνομπάρει, τον έκανε σύμμαχο και τον έβγαζε δίπλα του συχνά στο ραδιόφωνο, στις εκπομπές του, για παρλάτες, αστεία και ντουέτα. Ο Σινάτρα επωφελήθηκε από την ιπποτική συμπεριφορά του ειδώλου του και έμαθε, από τα καλά λόγια που άκουσε και την ευγενική μεταχείριση από του επιφύλαξε ο «βασιλιάς του τραγουδιού» πως έτσι έπρεπε να φερθεί και στους επόμενους. Και όταν γνώρισε μια αναπάντεχη πτώση από την κορυφή, ο αγαπημένος του μέντορας τον συμβούλεψε σοφά και ψύχραιμα, και επανήλθε θριαμβευτικά με Όσκαρ β’ ρόλου για το «Όσο υπάρχουν άνθρωποι» και μια δεύτερη, ακόμα σπουδαιότερη καριέρα στα πλατό, στο πάλκο, στα καζίνο, στις τουρνέ και στη δισκογραφία, αυτήν που τον εδραίωσε στην κορυφή, χωρίς αυτό να σημαίνει πως ο Κρόσμπι, που παρέμεινε εξαιρετικά ενεργός μέχρι την αξέχαστη τελευταία εορταστική τηλεοπτική του εμφάνιση μαζί με τον Ντέιβιντ Μπόουι, δεν πούλησε εκατομμύρια δίσκους και δεν εμφανιζόταν σε όλον τον κόσμο μέχρι τον ξαφνικό θάνατό του το 1977 από καρδιακή προσβολή, μετά από φιλικό αγώνα γκολφ στην Ισπανία – οι αποχαιρετιστήριες κουβέντες του ήταν «ελάτε να πιούμε μια Κόκα-Κόλα όλοι μαζί!». 

Υψηλή κοινωνία Facebook Twitter
Το πολυτελές πρόβλημα που διατρέχει τη ρομαντική κομεντί των μεγαλύτερων σταρ της εποχής είναι πως λείπει η ελεγχόμενη τρέλα των πρωτότυπων πρωταγωνιστών του «Philadelphia Story». Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Η πρώτη και μοναδική κοινή τους εμφάνιση στο σινεμά έγινε το 1956 στην πολυαναμενόμενη και πολυδιαφημισμένη διασκευή της τεράστιας επιτυχίας του Τζορτζ Κιούκορ, «Κοινωνικά σκάνδαλα». Με τίτλο «High Society», η πλοκή παραμένει, με μικρές τροποποιήσεις, στο ίδιο πλαίσιο, αυτό της αμερικανικής υψηλής κοινωνίας, με τον Ντέξτερ Χέιβεν του Κρόσμπι να είναι μουσικός της τζαζ, γείτονας και πάντα ερωτευμένος με την πρώην σύζυγό του, την κοσμική, ψηλομύτα και ερωτευμένη με έναν άσχετο φλώρο του κύκλου της Τρέισι Λορντ, και τον ορεξάτο ρεπόρτερ του Σινάτρα να φτάνει (μαζί με τη Σελέστ Χολμ) στο Νιούπορτ, όπου γίνεται παραδοσιακά το φημισμένο τζαζ φεστιβάλ, για να βγάλει λαβράκι για τον πατέρα της Τρέισι Λορντ μόνο και μόνο για να γίνει καταλύτης σε μια αγάπη που ουσιαστικά δεν έσβησε ποτέ.

Η κινηματογραφική συνεύρεση των Κρόσμπι, Σινάτρα και Γκρέις Κέλι, και μάλιστα στον κύκνειο ρόλο της πριν βγάλει εισιτήριο χωρίς επιστροφή για Μονακό και ενδώσει οριστικά στα πριγκιπικά της καθήκοντα, με σίγουρο κείμενο, τα σινιέ κοστούμια της Ίντιθ Χεντ, την εγγύηση παραγωγής της MGM και το σταθερό χέρι του ειδικού σε μιούζικαλ, χορογράφου και σκηνοθέτη του «Ziegfield Follies» και του «Lili», Τσαρλς Γουόλτερς, είχε δεδομένη την επιτυχία.

Όντως, έτσι έγινε, και το «High Society» μπήκε στη δεκάδα της χρονιάς με ένα αποτέλεσμα αξιοπρεπώς λαμπερό, αλλά ως εκεί: το πολυτελές πρόβλημα που διατρέχει τη ρομαντική κομεντί των μεγαλύτερων σταρ της εποχής είναι πως λείπει η ελεγχόμενη τρέλα των πρωτότυπων πρωταγωνιστών του «Philadelphia Story», η screwball χημεία ανάμεσα στον περιπαικτικό Κάρι Γκραντ, στην ακαριαία και τόσο πειστικά σνομπ Κάθριν Χέπμπορν, η οποία είχε αγοράσει τα δικαιώματα του θεατρικού του Μπάρι και είχε πρωτοπαίξει τον ρόλο στο θέατρο στη μεγάλη της επιστροφή από τα κατάστιχα του συστήματος, και στη μετεφηβική αφέλεια του Τζέιμς Στιούαρτ, που του είχε χαρίσει το Όσκαρ α’ ανδρικού ρόλου, ίσως για να ισοφαριστεί η παράλειψή του από τους νικητές την αμέσως προηγούμενη χρονιά. Ωστόσο, το μεγάλο bonus ανάμεσα στην πλαδαρή πρόζα είναι τα original τραγούδια που έγραψε για την ταινία ο Κόουλ Πόρτερ, ένα ακόμη φανταχτερό όνομα στα credits, που δεν γινόταν να πει όχι στη δελεαστική πρόταση και αποφάσισε κι εκείνος με τη σειρά του να επανέλθει μετά από μεγάλη απουσία στη μεγάλη οθόνη.

Υψηλή κοινωνία Facebook Twitter
Ο Μπινγκ Κρόσμπι με τον Λούις Άρμστρονγκ

Τα νούμερα, περισσότερο τραγουδιστικά και λιγότερα χορευτικά, είναι όλα καλόγουστα, επαγγελματικά εκτελεσμένα και ως έναν βαθμό απολαυστικά. Ειδικά το «I love you, Samantha» με τον χαλαρό Κρόσμπι και το «You ’re sensational» με τον πιο ηλεκτρισμένο Σινάτρα είναι υπέροχα, όπως και η προσθήκη του πάντα ευπρόσδεκτου Λούι Άρμστρονγκ στην τζαζ πινελιά που επιχειρεί το όλο σκηνικό γύρω από το Newport, αλλά αυτά που κλέβουν την παράσταση είναι το σκωπτικό, βιρτουόζικο «Well, did you Evah», το μοναδικό ντουέτο των Κρόσμπι - Σινάτρα στο φιλμ, δανεικό από ένα παλιότερο μιούζικαλ υπογεγραμμένο από τον Πόρτερ, γιατί δεν υπήρχε άλλο που να τους συνταιριάζει στην πλοκή (οι ίδιοι οι τραγουδιστές επέμεναν να συμπεριληφθεί, απόδειξη πως η έχθρα μεταξύ τους στα γυρίσματα ήταν κατασκευασμένος κιτρινισμός), και το απαλό, διαχρονικό «πλωτό» ντουέτο των Κρόσμπι - Κέλι, το «True Love», που μαζί με τη μουσική προτάθηκε για Όσκαρ, χάνοντας από το χιτσκοκικό «Que sera, sera».

Για την ιστορία, το «High Society», από ένα λάθος χωρίς προηγούμενο, προτάθηκε και για το πρωτότυπο σενάριο, αν και, ως διασκευή της διασκευής, δεν ήταν: οι ψηφοφόροι το μπέρδεψαν με μια συνώνυμη μπαλαφάρα της σειράς, φτιαγμένη από μια νεοϋορκέζικη ομάδα που λεγόταν Bowery Boys. Παραδόξως η Ακαδημία δεν πήρε χαμπάρι το μπέρδεμα και το υπέβαλε ως νόμιμη συμμετοχή! Ευτυχώς, οι εμβρόντητοι από την αναπάντεχη τιμή κωμικοί έκαναν το καθήκον τους και, αφού ευχαρίστησαν τα μέλη, απέσυραν τα ονόματά τους από την άλλα αντ’ άλλων πεντάδα, μπλοκάροντας περαιτέρω ρεζίλεμα.

Η ταινία «Υψηλή Κοινωνία» προβάλλεται στα θερινά σινεμά από την Πέμπτη 1 Αυγούστου.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ