«Ο Ηδονοβλεψίας»: Μια κλασική αλληγορία τρόμου για το σινεμά

«Ο Ηδονοβλεψίας»: Mια κλασική βρετανική ταινία τρόμου, μια θεαματική αλληγορία για το σινεμά Facebook Twitter
Ο Ηδονοβλεψίας έγινε μια θεαματική αλληγορία για το σινεμά, τοποθετώντας τον θεατή στη θέση του οδηγού και συνωμότη της σκοτεινής αίθουσας, ενώ ο Πάουελ, ήδη ένας σεβάσμιος δημιουργός πεισματικά ιδιαζόντων μελοδραμάτων, μετατράπηκε σε οραματιστή καλλιτέχνη.
0

ΕΝΑΣ SERIAL KILLER με αξεπέραστο πατρικό τραύμα στοχοποιεί γυναίκες ως φονικό σεξουαλικό υποκατάστατο: το Peeping Tom θα μπορούσε να είναι απότοκο ή και ύποπτα συγγενές με το Ψυχώ, που προβλήθηκε επίσης το 1960, με μία διαφορά. Η ταινία του Μάικλ Πάουελ, φίλου και παλιού συνεργάτη του Άλφρεντ Χίτσκοκ, επηρεασμένου από το ύφος και την τεχνική του, όπως είχε εξομολογηθεί, όχι μόνο βασίζεται σε πρωτότυπο σενάριο αλλά προηγήθηκε στην έξοδο στις αίθουσες κατά δύο μήνες!

Μάλιστα, ήταν τέτοια η αρνητική υποδοχή της από την κριτική, τους προσκεκλημένους στην επίσημη πρεμιέρα (κανείς δεν πλησιάσει να χαιρετήσει τον σκηνοθέτη και τους πρωταγωνιστές) και το κοινό, το οποίο γύρισε την πλάτη του σε έναν από τους αγαπημένους του δημιουργούς, ώστε ο πονηρός Χιτς προσπέρασε τη δημοσιογραφική προβολή και έσπευσε στις καλά οργανωμένες avant premieres και στη διανομή με ενορχηστρωμένη προώθηση από τον ίδιο και την Άλμα του.

Ο Πάουελ δεν ήξερε από τακτικές και δημόσιες σχέσεις και συγκρούστηκε μετωπικά με το κοινό και την κοινότητα ή, μάλλον, με τις προσδοκίες που είχαν από εκείνον αμέσως μετά τη διάλυση της συνεργασίας του με τον Έμερικ ΠρεσμπέργκερΝυχτερινή Ενέδρα δεν τον ικανοποίησε καθόλου) και ένα ήπιο, άνευ σημασίας πρώτο μεταπολεμικό βήμα στη σόλο σκηνοθεσία με τους Εραστές του Τερουέλ, απ’ όπου, τουλάχιστον εμείς, κρατάμε το ομώνυμο κομμάτι του Μίκη Θεοδωράκη, που ως και οι Beatles τραγούδησαν.

Η καριέρα του Χίτσκοκ γνώρισε ώθηση με το Ψυχώ, την ίδια στιγμή που το βρετανικό Ψυχώ έθαψε τον Πάουελ και τον εξόρισε από τη βιομηχανία, αν και εκ των υστέρων επηρέασε αμετάκλητα το μυαλό και την τεχνική του Σκορσέζε και του Κόπολα, κι ακόμα περισσότερο άνοιξε τον δρόμο για το Κουρδιστό Πορτοκάλι και τους θεματικούς άξονες του Μπράιαν ντε Πάλμα.

Με όπλο την κινηματογραφική του κάμερα (αυτό που ο Σκορσέζε σημείωσε ως τον βιασμό του φακού) κι ένα μαχαίρι, σημάδι μιας πιο αρρωστημένης προσέγγισης στο έγκλημα, ο Μαρκ Λιούις (Καρλ Μπεμ, σε έναν ρόλο που προοριζόταν για τον Ντερκ Μπόγκαρντ ή τον Λόρενς Χάρβεϊ) ψαρεύει μια πόρνη, τη δολοφονεί, εμφανίζει το φιλμάκι της πράξης του και το παρακολουθεί στον σκοτεινό του θάλαμο, ενώ την επόμενη μέρα ποζάρει ως ρεπόρτερ στο δωμάτιό της κατά τη διάρκεια της απομάκρυνσης του πτώματος από την αστυνομία!

Peeping Tom Facebook Twitter
Τον Μαρκ Λιούις υποδύεται ο Καρλ Μπεμ. Ο ρόλος αρχικά προοριζόταν για τον Ντερκ Μπόγκαρντ ή τον Λόρενς Χάρβεϊ.

Προλαβαίνοντας τον Νόρμαν Μπέιτς του φερώνυμου, διαβόητου μοτέλ και προοικονομώντας την κουλτούρα των επικίνδυνων μοναχικών incels αλλά και τη μεταστροφή στο μοντέρνο slasher, o Ηδονοβλεψίας έγινε μια θεαματική αλληγορία για το σινεμά, τοποθετώντας τον θεατή στη θέση του οδηγού και συνωμότη της σκοτεινής αίθουσας, ενώ ο Πάουελ, ήδη ένας σεβάσμιος δημιουργός πεισματικά ιδιαζόντων μελοδραμάτων, μετατράπηκε σε οραματιστή καλλιτέχνη.

Το επιθετικό άδειασμα που του επιφύλαξε ο συντηρητικός Τύπος της εποχής αποκαταστάθηκε λίγα χρόνια αργότερα από πρωτοποριακούς κριτικούς νέας κοπής, όπως οι Γάλλοι του «Positif» και του «Midi Minuit Fantastique» και οι Άγγλοι του «Motion», αλλά το κακό είχε γίνει.

Η καριέρα του Χίτσκοκ γνώρισε ώθηση με το Ψυχώ, την ίδια στιγμή που το βρετανικό Ψυχώ έθαψε τον Πάουελ και τον εξόρισε από τη βιομηχανία, αν και εκ των υστέρων επηρέασε αμετάκλητα το μυαλό και την τεχνική του Σκορσέζε και του Κόπολα, κι ακόμα περισσότερο άνοιξε τον δρόμο για το Κουρδιστό Πορτοκάλι και τους θεματικούς άξονες του Μπράιαν ντε Πάλμα.

Είναι ταυτόχρονα ένα φοβιστικό θρίλερ, παιγμένο με υπερβολή, ένα γενναίο σχόλιο για την παρεμβατική δύναμη του σινεμά ως μέσου και μια δυσοίωνη προφητεία για τη μασκαρισμένη κάτω από ένα γυάλινο, όμορφο πρόσωπο, επικίνδυνη διαστροφή που γεννά το ανεπούλωτο ψυχολογικό τραύμα και η απωθημένη επιθυμία. 

Η ταινία «Ο Ηδονοβλεψίας» κυκλοφορεί σε επανέκδοση στους κινηματογράφους την Πέμπτη 20/6.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ