Αν δεν είσαι τουρίστας, ξέχνα το ταξί στην Αθήνα

ταξί Facebook Twitter
Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΑΤΑ, υπολογίζεται ότι στην Αθήνα κυκλοφορούν περίπου 13.500 με 14.000 ταξί και περίπου 25.000 οδηγοί. Φωτ.: Aris Oikonomou / SOOC
0

ΑΠΟΓΕΥΜΑ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ στο κέντρο της Αθήνας. Η ζέστη είναι αφόρητη και οι ακραίες συνθήκες δεν ευνοούν το περπάτημα. Εξαιτίας μιας επείγουσας υποχρέωσης έφυγα απ’ το γραφείο και αμέσως σκέφτηκα να πάρω ταξί προκειμένου να πάω πιο γρήγορα στον προορισμό μου. Αρχικά αισθάνθηκα τυχερός, αφού είδα αρκετά ταξί να περιμένουν κατά μήκος της κάτω πλευράς της πλατείας Συντάγματος. Έτσι, ξεκίνησα από εκείνα που είχαν σταθμεύσει στη γωνία Μητροπόλεως και Φιλελλήνων. Όλοι οι οδηγοί, πριν ακόμη προλάβω να μιλήσω, μου πρότειναν να πάω σε αυτά που βρίσκονταν πιο πίσω. Αν είχα μιλήσει στα αγγλικά, είμαι σίγουρος ότι η αντιμετώπιση θα ήταν διαφορετική. Ωστόσο, επειδή δεν είχα την πολυτέλεια του χρόνου για να τσακωθώ, επέλεξα να πάω στην αρχή της πιάτσας, πιστεύοντας ότι η κατάσταση θα ήταν καλύτερη. Ακολούθησε όμως μια νέα οδύσσεια. «Πού πάτε;», με ρώτησαν περισσότεροι από πέντε οδηγοί ταξί. «Καλλιθέα», απάντησα και όλοι, κλείνοντας μάλιστα επιδεικτικά το παράθυρο, αποκρίθηκαν: «Δεν βολεύει». Αν και μιλάμε για μια κεντρική πιάτσα, δεν τηρούσαν καμία προτεραιότητα και έπαιρναν όποιον επιβάτη ήθελαν. 

Την ίδια στιγμή παρατηρούσα ένα ηλικιωμένο ζευγάρι που προπορευόταν στη σειρά και πάλευε αγωνιωδώς να βρει ένα ελεύθερο ταξί για να πάει στην οδό Βούρβαχη, που βρίσκεται στην αρχή της λεωφόρου Συγγρού. Με τόσο υψηλές θερμοκρασίες και σε συνδυασμό με την καθυστερημένη άφιξη των αστικών λεωφορείων, έφτασαν στο σημείο, μέσα στην απελπισία τους, να παρακαλούν τους οδηγούς ταξί που δεν τους επιβίβαζαν, λέγοντάς τους: «Θα σας δώσουμε 10 ευρώ, μπορείτε, σας παρακαλώ, να μας πάτε μέχρι την αρχή της Συγγρού;».

Παράνομες πιάτσες, σκανδαλώδης εξαπάτηση των τουριστών, μια ανεξέλεγκτη κατάσταση. Για να μην αναφέρουμε ότι αν τολμήσεις να αντιδράσεις ακολουθούν βωμολοχίες, διαπληκτισμοί, ακόμη και βιαιοπραγίες που μπορεί να θέσουν ακόμη και τη ζωή των επιβατών σε κίνδυνο.

Αυτή είναι η νέα καθημερινότητα που έχει δημιουργηθεί στην πρωτεύουσα και περιγράφει το πόσο δύσκολη έχει γίνει η μετακίνηση στην Αθήνα. Είναι ξεκάθαρο ότι οι οδηγοί ταξί, ειδικά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, επιλέγουν μόνο τουρίστες ή μακρινές διαδρομές, ενώ αν θες να στραφείς στη λύση των εφαρμογών θα διαπιστώσεις ότι είναι προτιμότερο, ίσως και πιο γρήγορο, να πας με τα πόδια παρά το λιοπύρι.

Μπαίνοντας, τελικά, με μεγάλη καθυστέρηση σ’ ένα ταξί που εδέησε να με πάει στην Καλλιθέα, μέτρησα στη διάρκεια της διαδρομής πόσα ταξί ήταν παρκαρισμένα μέχρι το ύψος του Παντείου Πανεπιστημίου. Πάνω από δέκα ακινητοποιημένα ταξί περίμεναν, παράνομα παρκαρισμένα, τους τουρίστες που θα έφευγαν από την Ακρόπολη ή από τους παρακείμενους αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία. Αναρωτήθηκα στον οδηγό αν αυτό τους συμφέρει, από τη στιγμή που επιλέγουν να περιμένουν ακόμη και μία ώρα προκειμένου να παραλάβουν τους πελάτες που επιθυμούν.

Ενδεικτικό πάντως είναι ότι και οι τουρίστες εκφράζουν πολλά παράπονα για τα υπέρογκα ποσά που τους ζητούν. Πριν από λίγες μέρες, Καναδοί τουρίστες είχαν καλέσει δύο ταξί προκειμένου να μεταβούν από το λιμάνι του Πειραιά στο Παγκράτι, όπου είχαν κλείσει σπίτι μέσω του Airbnb. Η διαδρομή ήταν περίπου 14 χιλιόμετρα και το κόστος με βάση το ταξίμετρο δεν θα έπρεπε να υπερβαίνει τα 60 ευρώ. Οι οδηγοί όμως τους ζήτησαν το απίστευτο ποσό των 350 ευρώ. Οι τουρίστες διαμαρτυρήθηκαν έντονα, λέγοντας πως τα χρήματα που απαιτούν είναι υπερβολικά. Έπειτα από τις διαμαρτυρίες τους, τους είπαν πως πρέπει να δώσουν 240 ευρώ, δηλαδή 120 ευρώ για κάθε ταξί. Μετά την καταβολή του ποσού, οι επιβάτες ανέφεραν τους οδηγούς στο Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής για αισχροκέρδεια.

Το θέμα με τα ταξί έχει προκαλέσει πολλές αντιδράσεις. Μιλώντας με πολλούς επιβάτες, όλοι έχουν να αφηγηθούν μια δυσάρεστη εμπειρία που σχετίζεται με τη χρονοβόρα αναμονή ή το επιτόπιο και προκλητικό «casting». Ειδικότερα, ο Θ. Χ. στη μαρτυρία του επισημαίνει ότι ακόμη και παραδοσιακές εταιρείες ραδιοταξί έχουν πλέον μεγάλο χρόνο αναμονής ή πιθανόν και να μην απαντήσουν καν στις επίμονες κλήσεις σας. «Κάθε φορά που θα χρειαστώ ταξί είτε θα ακυρώσουν το αίτημα ή την κράτηση ή θα χρειαστεί να ξεκινήσεις από την αρχή τη διαδικασία», υποστηρίζει.

Ο Τ. Μ. είναι κάτοικος Εξαρχείων και για μερικές μέρες είχε πρόβλημα κινητικότητας εξαιτίας ενός διαστρέμματος. Ο ίδιος μού εξιστόρησε την περιπέτειά του: «Ήμουν στην οδό Ιπποκράτους και για 38 λεπτά περίμενα μέσα στη ζέστη ταξί. Όλα περνούσαν με κατεβασμένη σημαία, και τα πιο πολλά ήταν άδεια. Κι αναρωτιέμαι, τόσες χιλιάδες ταξί στην Αθήνα και δεν υπάρχει περίπτωση να πετύχεις άδειο ή χωρίς να πηγαίνει σε ραντεβού, πού στο καλό πάνε; Με το αυτοκίνητο παροπλισμένο (γιατί αν το μετακινήσεις, μετά δεν υπάρχει περίπτωση να ξαναβρείς να παρκάρεις, ούτε μέρα ούτε νύχτα), η μετακίνηση, αν πάθεις κάτι ή έχεις ασθενή στην οικογένεια, εξελίσσεται σε κόλαση στο κέντρο».  

Ένα άλλο πρόβλημα με τα ταξί στην πόλη είναι πως, παρά την υποχρεωτικότητα της χρήσης POS, όπως συμβαίνει σε όλον τον πολιτισμένο κόσμο, θα δείτε ότι οι πιο πολλοί, όταν ζητήσετε να πληρώσετε με κάρτα, θα σας πουν ότι το έχουν αφόρτιστο. Αν, φυσικά, επιμείνεις, σού απαντούν ότι θα χρειαστεί περίπου πέντε λεπτά για να φορτίσει, ποντάροντας στο ότι δεν θα καθίσεις να περιμένεις. Ας μη συζητήσουμε για τα θέματα καθαριότητας, καπνίσματος, σεξιστικών συζητήσεων ή επιδεικτικής αγένειας που αναγκάζεσαι να υποστείς.  

Αν δεν είσαι τουρίστας, ξέχνα το ταξί στην Αθήνα Facebook Twitter
ια επίσκεψη στα ΚΤΕΛ του Κηφισού, στον Σταθμό Λαρίσης ή στο λιμάνι του Πειραιά θα σας πείσει για τον «μαφιόζικο» τρόπο με τον οποίο λειτουργούν κάποιοι επιτήδειοι οδηγοί ταξί όταν δεν υπάρχει αστυνόμευση. Φωτ.: Eurokinissi

Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΑΤΑ, υπολογίζεται ότι στην Αθήνα κυκλοφορούν περίπου 13.500 με 14.000 ταξί και περίπου 25.000 οδηγοί. Είναι αλήθεια ότι η αλματώδης αύξηση του τουρισμού έχει αυξήσει κατακόρυφα τη ζήτηση για τις υπηρεσίες ταξί, τη στιγμή που εκατοντάδες οχήματα παραμένουν εκτός λειτουργίας, λόγω του υψηλού λειτουργικού κόστους.  

Προφανώς υπάρχουν εξαιρετικοί και ευσυνείδητοι επαγγελματίες που κάνουν σωστά τη δουλειά τους, αλλά δυστυχώς υπάρχουν και αρκετοί εκεί έξω οι οποίοι με την κάκιστη συμπεριφορά τους δυσφημούν εντελώς τους αυτοκινητιστές. Πρόκειται για μικροομάδες που έχουν μετατρέψει τις πιάτσες ταξί σε γκέτο, αδιαφορώντας παντελώς για τις καταγγελίες των πελατών. Άλλωστε, μια επίσκεψη στα ΚΤΕΛ του Κηφισού, στον Σταθμό Λαρίσης ή στο λιμάνι του Πειραιά θα σας πείσει για τον «μαφιόζικο» τρόπο με τον οποίο λειτουργούν κάποιοι επιτήδειοι οδηγοί ταξί όταν δεν υπάρχει αστυνόμευση. 

Απαιτείται να κινητοποιηθούν οι αρχές, να θέσουν όρια και να επιβάλουν αυστηρές κυρώσεις. Το γεγονός ότι το επάγγελμα αυτό παραμένει ακόμη κλειστό και οι άδειες είναι πανάκριβες είναι παράγοντες που απλώς γιγαντώνουν το πρόβλημα. Οι εφαρμογές στα smartphone, όπως είδαμε, όχι μόνο δεν έχουν αλλάξει την εγχώρια πραγματικότητα, αλλά έχουμε επιστρέψει στις αλησμόνητες εποχές του τηλεοπτικού «Ρετιρέ». Παράνομες πιάτσες, σκανδαλώδης εξαπάτηση των τουριστών, μια ανεξέλεγκτη κατάσταση. Για να μην αναφέρουμε ότι αν τολμήσεις να αντιδράσεις ακολουθούν βωμολοχίες, διαπληκτισμοί, ακόμη και βιαιοπραγίες που μπορεί να θέσουν ακόμη και τη ζωή των επιβατών σε κίνδυνο.

Εν κατακλείδι, θα ήθελα να μεταφέρω την προσωπική μου εμπειρία από τη Νέα Υόρκη. Επειδή χρειάστηκε να καλέσω ταξί στην αμερικανική μεγαλούπολη διαπίστωσα ότι, αν και το κόστος είναι πολύ υψηλό, η ποιότητα των υπηρεσιών δεν έχει καμία σχέση. Τα οχήματα ήταν πεντακάθαρα, ενώ σου πρόσφεραν εφημερίδες, περιοδικά και σνακ. Το πιο σημαντικό είναι ότι υπήρχαν ακριβώς μπροστά σου επιγραφές με τις αναλυτικές χρεώσεις ώστε να είσαι ενήμερος, ενώ δίπλα τους υπήρχε τοποθετημένο το ταξίμετρο όπως και το POS, το οποίο είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση.   

Το ζήτημα είναι ότι στην Αθήνα κάποτε έβγαινες στη λεωφόρο Συγγρού, σήκωνες το χέρι σου και έβρισκες αμέσως ταξί. Σήμερα, ως άλλη Κατερίνα Γιουλάκη, το κόβεις με τα πόδια. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το μπάχαλο με τα ταξί και τις εφαρμογές για τη μεταφορά επιβατών

Θέματα / Το χάος με τα ταξί και τις εφαρμογές για τη μεταφορά επιβατών

Με μια απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο βρίσκει κανείς πλήθος site για μεταφορά επιβατών. Τι λένε οι ταξιτζήδες για ένα ζήτημα που είχε κλείσει προσωρινά και άνοιξε ξανά τα τελευταία χρόνια;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ
Παράνομη στάθμευση: Πώς βάζει φρένο στη λειτουργία της πόλης

Ρεπορτάζ / Παράνομη στάθμευση στην Αθήνα: Παρκαδόροι, τουριστικά λεωφορεία και αντικοινωνική συμπεριφορά

Η παράνομη στάθμευση είναι μία από τις βασικές αιτίες πίσω από το κυκλοφοριακό πανδαιμόνιο της Αθήνας. Μια έρευνα για το χάος που δημιουργεί στους δρόμους της πόλης, για τους ελέγχους και τα μέτρα που έχουν ληφθεί, γι' αυτά που σχεδιάζονται αλλά και για τους παράγοντες που κάνουν τη λύση της εξίσωσης ακόμη πιο δύσκολη.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κάποτε στην Αμερική…

Ακροβατώντας / Η αμερικανική δημοκρατία οδεύει προς το τέλος της

Η κυβέρνηση Τραμπ έχει επιδοθεί σε ανελέητο κυνηγητό όσων αμφισβητούν την αλήθεια της. Κυνηγάει δημοσιογράφους, παρουσιαστές, ακτιβιστές, αντιφρονούντες, δικαστές, όποιον τολμήσει να την αμφισβητήσει.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Χωρίς αναισθητικό, χωρίς δικαιώματα: Τι συμβαίνει με τις θρησκευτικές σφαγές στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Χωρίς αναισθητικό: Τι συμβαίνει με τις θρησκευτικές σφαγές για halal και kosher στην Ελλάδα;

Παρά τις προσπάθειες νομιμοποίησης του εβραϊκού και ισλαμικού τρόπου σφαγής των ζώων χωρίς αναισθητοποίηση, το νομικό πλαίσιο στην Ελλάδα δεν έχει αλλάξει. Η σχεδιαζόμενη Εθνική Στρατηγική Halal επαναφέρει το θέμα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
H εξέγερση της «κανονικότητας»

Οπτική Γωνία / H εξέγερση της «κανονικότητας»

Μια τάση που θέλει να προσελκύσει μετριοπαθή ακροατήρια, αντλώντας από μια ψευδή εκδοχή της Ιστορίας, η οποία θέλει τον δυτικό πολιτισμό να υποφέρει ή να παρακμάζει γιατί τάχα έπεσε θύμα του ανθρωπισμού του.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
EPEJERGAS HIV/AIDS: Σύντομα θα αποτελεί παρελθόν;

Οπτική Γωνία / HIV/AIDS: Σύντομα θα αποτελεί παρελθόν;

Οι κρίσιμοι σταθμοί μιας δύσκολης πορείας που ξεκίνησε το 1981, οπότε πιστοποιήθηκαν τα πρώτα κρούσματα HIV, μέχρι σήμερα, που στόχος πια είναι η πλήρης ύφεση της νόσου, με ορίζοντα την επίτευξη της ίασης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πάνος Ρούτσι: Ο απεργός πείνας που συγκλονίζει την Ελλάδα

Οπτική Γωνία / Πάνος Ρούτσι: Ο απεργός πείνας που συγκλονίζει την Ελλάδα

Επιστρατεύοντας το ύστατο μέσο πίεσης, ο Πάνος Ρούτσι ζητά δικαιοσύνη για τα Τέμπη και άδεια για να ξεθάψει το παιδί που έχασε στο μοιραίο τρένο, ώστε να ταυτοποιηθεί και να γίνουν τοξικολογικές εξετάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τα drones μέχρι την τεχνητή νοημοσύνη: Η Κίνα αλλάζει την παγκόσμια ασφάλεια

Οπτική Γωνία / Από τα drones μέχρι το AI: Η Κίνα αλλάζει την παγκόσμια ασφάλεια

Πώς η στρατιωτική άνοδος της Κίνας και η στρατηγική σύμπλευση με τη Ρωσία διαμορφώνουν τις ευρωπαϊκές και παγκόσμιες προκλήσεις για την ασφάλεια; Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αντιδράσεις στην Πάρο για την τουριστική επένδυση στις Κολυμπήθρες ή Συλλογή υπογραφών κατά της στρατηγικής επένδυσης στην Πάρο

Ρεπορτάζ / Στις Κολυμπήθρες της Πάρου θα χτιστεί ένα τεράστιο ξενοδοχείο. Γιατί;

Η τοπική κοινωνία αντιδρά στην κατασκευή μεγάλου τουριστικού συγκροτήματος, προειδοποιώντας για αλλοίωση του τοπίου και επιβάρυνση των ήδη πιεσμένων υποδομών του νησιού.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τζέφρι Σακς: «Ο Τραμπ είναι διχαστικός και επικίνδυνος»

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς: «Ο Τραμπ είναι διχαστικός και επικίνδυνος»

Γιατί οι Ηνωμένες Πολιτείες μοιάζουν πιο διχασμένες από ποτέ; Και πού οφείλεται η άνοδος της πολιτικής βίας; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Βαθαίνει η κρίση εμπιστοσύνης, αλλά κανένας δεν πτοείται 

Βασιλική Σιούτη / Βαθαίνει η κρίση εμπιστοσύνης, αλλά κανένας δεν πτοείται 

Στην Ελλάδα η κοινή γνώμη έχει τη χειρότερη άποψη για τα πολιτικά κόμματα της χώρας, αλλά αυτό δεν μοιάζει να πτοεί κανέναν, παρά τον υπαρκτό κίνδυνο απονομιμοποίησης του πολιτικού συστήματος. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο Γιάννης Σίνα Ούγκο Αντετοκούνμπο…

Ακροβατώντας / Ο Γιάννης Σίνα Ούγκο Αντετοκούνμπο και ο κάθε Γιάννης

Σαν αυτόν υπάρχουν χιλιάδες ακόμα άνθρωποι που ζουν στη χώρα μας, πολλές χιλιάδες «καταραμένοι» που για διάφορους λόγους έφτασαν και φτάνουν ως εδώ με κάτι καρυδότσουφλα, σε μια προσπάθεια να επιβιώσουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Η φωτιά στο Γηροκομείο Πατρών και τα πορίσματα που αλλάζουν τα δεδομένα

Ρεπορτάζ / Η φωτιά στο Γηροκομείο Πατρών και τα πορίσματα που αλλάζουν τα δεδομένα

Ενώ τα πορίσματα της Πυροσβεστικής δεν εντοπίζουν στοιχεία εμπρησμού, δύο φοιτητές εξακολουθούν να κρατούνται προσωρινά για τη φωτιά στην περιοχή του Γηροκομείου Πατρών, με την υπόθεση να ξυπνά μνήμες από παλαιότερες δικαστικές πλάνες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ