«Οι Παρατηρητές»: Μεταφυσικός τρόμος από την κόρη του Σιάμαλαν

«Οι Παρατηρητές»: Μεταφυσικός τρόμος με τη σφραγίδα Σιάμαλαν Facebook Twitter
Οι συνθήκες ευνοούν μια ταινία τρόμου βασισμένη στον κοινό φόβο της παρακολούθησης, μα η Σιάμαλαν, τιμώντας την οικογενειακή παράδοση, εστιάζει πρωτίστως στο μυστήριο, με τη μυστικοπάθεια να διέπει το μεγαλύτερο μέρος της δημιουργίας της.
0

ΜΟΙΡΑΙΑ, ΘΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ πολλά κείμενα τις επόμενες μέρες για το ντεμπούτο της Ισάνα Νάιτ Σιάμαλαν, με άξονα τις έκδηλες ομοιότητες αλλά και τις διαφορές του με το σινεμά του διάσημου πατέρα της, Μ. Νάιτ Σιάμαλαν. Με αυτό ως δεδομένο, ίσως είναι καλύτερο να προσεγγίσουμε την ταινία εργοκεντρικά. Άλλωστε οι περισσότεροι θεατές θα κόψουν εισιτήριο για να παρακολουθήσουν το μεταφυσικό θρίλερ «Οι Παρατηρητές» («Τhe Watchers») και όχι το «ντεμπούτο της κόρης του Σιάμαλαν».

Έχουμε, λοιπόν, μια ταινία τρόμου με concept. Kαι ποιο είναι αυτό το concept; Ένα δάσος με τέρατα που τους αρέσει να παρακολουθούν και μια τετραμελής ομάδα ανθρώπων, οχυρωμένη σε κτίσμα με γυάλινη πρόσοψη, ώστε να μπορούν να τους δουν αυτά τα άγνωστα, απειλητικά πλάσματα. Έχουμε, ταυτόχρονα, και μυστήριο. Με τι μοιάζουν αυτά τα πλάσματα; Γιατί τους αρέσει να παρατηρούν τους ανθρώπους και τι θέλουν από αυτούς; Και πώς βρέθηκε αυτή η περίεργη κατασκευή στην καρδιά του ιρλανδικού δάσους; 

Θα μπορούσαμε να έχουμε μια παραβολή έξοχη και σύγχρονη, σχετική με την κατάργηση της ιδιωτικότητας και την αποθέωση της αυτοπροβολής στους καιρούς μας, αλλά η Σιάμαλαν πριμοδοτεί τη μυθολογία και εστιάζει στην ατέλεια, μέσω της κουρασμένης θεματικής του τραύματος.

Οι συνθήκες ευνοούν μια ταινία τρόμου βασισμένη στον κοινό φόβο της παρακολούθησης, μα η Σιάμαλαν, τιμώντας την οικογενειακή παράδοση, εστιάζει πρωτίστως στο μυστήριο, με τη μυστικοπάθεια να διέπει το μεγαλύτερο μέρος της δημιουργίας της. Η επιτυχία αυτού του τύπου σινεμά εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη φύση, το μέγεθος και την ποιότητα των αποκαλύψεων, καθώς και από τη λογική πορεία που ακολουθήθηκε μέχρι να φτάσουμε ως εκεί, καλώς εχόντων των πραγμάτων ομαλά και οργανικά. Τα μυστικά των «Παρατηρητών» θα ικανοποιήσουν μερικώς όσους αγαπούν τον λαογραφικό τρόμο, κυρίως λόγω του κυριολεκτικού τρόπου με τον οποίο τον αντιλαμβάνεται η Σιάμαλαν, αλλά ταυτόχρονα «μικραίνουν» πολύ την ταινία.  

«Οι Παρατηρητές»: Μεταφυσικός τρόμος με τη σφραγίδα Σιάμαλαν Facebook Twitter
Όσο κι αν η Ντακότα Φάνινγκ φέρνει με την εμπειρία της φυσικότητα στο exposition, όσο κι αν υποπαίζει εξισορροπητικά τα πιο εξωφρενικά στιγμιότυπα, θαύματα δεν μπορεί να κάνει.

Θα επιχειρήσουμε μια σύντομη ανάλυση, δίχως να αποκαλύψουμε τα μυστικά. Αυτοί που βρίσκονται μέσα στο κουτί και επιδεικνύονται είναι «τέλειοι» άνθρωποι και εκείνοι που τους παρακολουθούν «ατελείς», που ζηλεύουν, θαυμάζουν και θα ήθελαν να τους μοιάσουν. Οι πρώτοι πρέπει να ακολουθήσουν ορισμένους κανόνες που θέτουν οι δεύτεροι, να μη δυσαρεστήσουν το κοινό τους δηλαδή, αλλιώς θα κατασπαραχθούν. Ταυτόχρονα και οι πρώτοι νιώθουν ατελείς εντός τους, αλλά το κρύβουν επιμελώς. 

Θα μπορούσαμε να έχουμε μια παραβολή έξοχη και σύγχρονη, σχετική με την κατάργηση της ιδιωτικότητας και την αποθέωση της αυτοπροβολής στους καιρούς μας, αλλά η Σιάμαλαν πριμοδοτεί τη μυθολογία και εστιάζει στην ατέλεια, μέσω της κουρασμένης θεματικής του τραύματος. Όταν τελειώνει η ταινία, έχεις ξεχάσει για τα καλά το σκέλος της παρατήρησης και φεύγεις από την αίθουσα με ένα πολυφορεμένο επιμύθιο περί αποδοχής και λυτρωτικής αγάπης, που εδώ επιβάλλεται με το στανιό, έπειτα από τέσσερα (!) ψευδοφινάλε.

«Οι Παρατηρητές»: Μεταφυσικός τρόμος με τη σφραγίδα Σιάμαλαν Facebook Twitter
Τα μυστικά των «Παρατηρητών» θα ικανοποιήσουν μερικώς όσους αγαπούν τον λαογραφικό τρόμο, κυρίως λόγω του κυριολεκτικού τρόπου με τον οποίο τον αντιλαμβάνεται η Σιάμαλαν, αλλά ταυτόχρονα «μικραίνουν» πολύ την ταινία.  

Ναι, ενώ τα υλικά είναι εκεί, υπάρχει μια σύγχυση ως προς τη στοχοθεσία, πηγάζουσα πρωτίστως από το σενάριο. Ένα σενάριο όχι τρομακτικό, μα τρομακτικά επεξηγηματικό· παρακολουθείς την ταινία και νιώθεις ότι ο υπεύθυνος στην αίθουσα προβολής πάτησε να τη δούμε με το commentary track ενεργό. Όσο κι αν η Ντακότα Φάνινγκ φέρνει με την εμπειρία της φυσικότητα στο exposition, όσο κι αν υποπαίζει εξισορροπητικά τα πιο εξωφρενικά στιγμιότυπα, θαύματα δεν μπορεί να κάνει. Για καλή τύχη της Σιάμαλαν, η σωστή επιλογή συνεργατών –θα μας επιτρέψετε να ξεχωρίσουμε τον Έιμπελ Κορζενιόφσκι και τον τόσο ευπρόσδεκτα παλιομοδίτικο συναισθηματισμό των εγχόρδων του– παράγει αποτέλεσμα διόλου ενοχλητικό για το μάτι και το αυτί. Το μυαλό είναι μια άλλη ιστορία. 

Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ