Κατεχόμενα Facebook Twitter
Το Αββαείο Μπελαπάις, λίγο έξω από την Κερύνεια, που παίρνει το παράξενο όνομά του από το «Abbaye de la paix» ήτοι «Αββαείο της Ειρήνης».

Στα Κατεχόμενα των γοτθικών μνημείων και των θρύλων

0

Βρέθηκα για πρώτη φορά στα Κατεχόμενα το 2018. Πεζή, διέσχισα τότε το οδόφραγμα της οδού Λήδρας και έκανα μια μεγάλη βόλτα στην «άλλη Λευκωσία». Είχα ειδοποιήσει συγγενείς και φίλους, λες και επρόκειτο να περιφερθώ αβοήθητη στα χαρακώματα. «Δεν ξέρω αν θα πιάνει το κινητό», τους έλεγα με ψευτογενναιότητα, «δεν ξέρω καν αν θα λειτουργεί η κάρτα μου». Επέστρεψα ταπεινωμένη, σοκαρισμένη από την παράξενη ησυχία των σοκακιών γύρω από το Μπουγιούκ Χαν.

Κουβαλούσα μια ενοχή που δεν μου ανήκε.

Αυτή η φορά ήταν αλλιώτικη. Το οδόφραγμα του Αγίου Δομετίου βρίσκεται μόλις λίγα λεπτά με το αυτοκίνητο από τον Άγιο Ανδρέα, την καλλωπισμένη συνοικία της Λευκωσίας με τις όμορφες αποικιοκρατικές μονοκατοικίες. Η αίσθηση του προαστίου διακόπτεται απότομα: διαβατήρια, πράσινη ζώνη, σήματα του ΟΗΕ, συνοριοφύλακες, υποχρεωτική ασφάλεια αυτοκινήτου, και μία ατέλειωτη ευθεία προς τον Πενταδάκτυλο, το ορεινό τείχος που εκτείνεται κατά μήκος της βόρειας ακτογραμμής. Εκατέρωθεν, δάση από συγκροτήματα πολυκατοικιών με αμέτρητους θερμοσίφωνες στις ταράτσες, αντιπροσωπείες αυτοκινήτων, κλινικές για πλαστικές επεμβάσεις και λευκές οδοντοστοιχίες, βουλκανιζατέρ, πινακίδες για καζίνο.

Ίσως οι αρχές του ψευδοκράτους να έχουν βάλει επίτηδες τόσο χαμηλά όρια ταχύτητας στις κεντρικές του αρτηρίες, όχι για τα πρόστιμα, αλλά για κάποιους σαν εμένα, που, επιστρέφοντας, χρειάζονται χρόνο για να μπορέσουν να αφήσουν πίσω τόση Ιστορία, τόση ομορφιά, τόση ενοχή που δεν μας ανήκει.

Το πέρασμα από τον Πενταδάκτυλο μοιάζει μυστικό. Ο δρόμος διασχίζει το βουνό πλαγίως, ανηφορίζοντας πρωτού κατηφορίσει για να καταλήξει στην Κερύνεια. Η θάλασσα μοιάζει ανεξήγητα κοντά στον καταπράσινο όγκο, λες και ο Πενταδάκτυλος δεν είναι οροσειρά αλλά ένας πελώριος, μυθικός κυματοθραύστης. Σε μερικές πλαγιές, αντικρίζοντας την ατελείωτη θάλασσα, σκεφτόμουν ότι απέναντι βρίσκεται η Σελεύκεια, η πόλη που ίδρυσε ο Σέλευκος, στρατηγός και διάδοχος του Αλέξανδρου. Βρισκόμουν στο επίκεντρο αιώνων Ιστορίας, την έβλεπα με τα μάτια μου σε κάθε στροφή.

Κατεχόμενα Facebook Twitter
Το Κάστρο του Αγίου Ιλαρίωνα στέκεται σε υψόμετρο 725 μέτρων και χρονολογείται στον 11ο αιώνα.
Κατεχόμενα Facebook Twitter
Από τα ανοίγματα, η θέα στη θάλασσα μαζί με την αχλή από την υγρασία μού έφερε στο νου την Αμοργό.

Ακόμα ένα στρατόπεδο, συρματοπλέγματα να χωρίζουν το πυκνό δάσος, σημαίες, αφίσες με τον Κεμάλ, νεαροί φαντάροι με τατουάζ και ΑΚ-47 μας δίνουν απότομα οδηγίες από το κατεβασμένο παράθυρο. Ο δρόμος ανηφορίζει και δυσκολεύομαι να δω το μνημείο στο οποίο κατευθυνόμαστε, ενώ βρίσκεται ακριβώς μπροστά μου. Είναι ένα με τα βράχια.

Το Κάστρο του Αγίου Ιλαρίωνα στέκεται σε υψόμετρο 725 μέτρων και χρονολογείται στον 11ο αιώνα. Αποτελεί το επιβλητικότερο μνημείο στο νησί και ένα από τα πλέον μεγαλεπήβολα στη Μεσόγειο. Τέλεια οχυρωμένο, έχει θέα σε όλο το βόρειο μέρος της Κύπρου. Από τα ανοίγματα, η θέα στη θάλασσα μαζί με την αχλή από την υγρασία μού έφερε στο νου την Αμοργό, η θέα στο βουνό το Μαίναλο. Έδιωξα βιαστικά τις σκέψεις: βρισκόμουν σε έναν τόπο που ήθελα να μη μου θυμίζει τίποτα οικείο.

Το κάστρο είναι τυλιγμένο σε θρύλους και παραδόσεις που γοήτευσαν τον Στράτη Μυριβήλη και ενέπνευσαν τραγούδια: η Ρήγαινα, η βασίλισσα που το έχτισε και κατόπιν πέταξε από τον γκρεμό τους εργάτες για να μην αποκαλύψουν τα μυστικά του, ή που ίσως και να πήδηξε η ίδια στη χαράδρα για να μην παραδοθεί στον εχθρό που το εκπόρθησε. Η βασίλισσα των Φράγκων Ελεωνόρα που έκανε μάταια το κάστρο σκακιέρα για να εξοντώσει τον πρίγκηπα Ιωάννη της Αντιόχειας. Ένα κάστρο γεμάτο γυναίκες μοιραίες, που ατενίζει την Κερύνεια.

Κατεχόμενα Facebook Twitter
Το κάστρο είναι τυλιγμένο σε θρύλους και παραδόσεις που γοήτευσαν τον Στράτη Μυριβήλη και ενέπνευσαν τραγούδια
Κατεχόμενα Facebook Twitter

Επόμενος σταθμός, το Αββαείο Μπελαπάις, λίγο έξω από την Κερύνεια, που παίρνει το παράξενο όνομά του από το «Abbaye de la paix» ήτοι «Αββαείο της Ειρήνης». Αφιερωμένο στον Άγιο Αυγουστίνο, το Αββαείο κατασκευάστηκε στα τέλη του 12ου αιώνα από ιππότες του τάγματός του καθώς επέστρεφαν από την Ιερουσαλήμ μετά την πτώση της στους Άραβες. Μα τι ειρωνία, ένα τέτοιο υπέροχο γοτθικό μνημείο για την ειρήνη να ορθώνεται σε έναν τόπο καταπατημένο, έναν τόπο κατεχόμενο.

Ίσως οι αρχές του ψευδοκράτους να έχουν βάλει επίτηδες τόσο χαμηλά όρια ταχύτητας στις κεντρικές του αρτηρίες, όχι για τα πρόστιμα, αλλά για κάποιους σαν εμένα, που, επιστρέφοντας, χρειάζονται χρόνο για να επεξεργαστούν τόση πληροφορία, που έχουν ανάγκη να πηγαίνουν με 50 χλμ. την ώρα μπροστά σε θερμοσίφωνες και πινακίδες με ρουλέτες και εκτυφλωτικά χαμόγελα για να μπορέσουν να αφήσουν πίσω τόση Ιστορία, τόση ομορφιά, τόση ενοχή που δεν μας ανήκει.

Κατεχόμενα Facebook Twitter
Μα τι ειρωνία, ένα τέτοιο υπέροχο γοτθικό μνημείο για την ειρήνη να ορθώνεται σε έναν τόπο καταπατημένο, έναν τόπο κατεχόμενο.
Ταξίδια
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οδοιπορικό στην Τουρκία: Βαδίζοντας στα χνάρια του Αινεία

Ταξίδια / Τσανάκαλε, Αρχαία Τροία, Καταρράκτες Sütüven. Ένα οδοιπορικό στην Τουρκία

Από τον εντυπωσιακό ναό του Απόλλωνα Σμινθέα στο Γκιουλπινάρ μέχρι τον χολιγουντιανό Δούρειο Ίππο στο Τσανάκαλε, η Τουρκία ξεδιπλώνει έναν απολαυστικό χάρτη γεμάτο μύθο και… καλοκαιρινές εκπλήξεις.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Σε ένα μικρό χωριό στο Ζαγόρι έχουν γυριστεί 60 ταινίες μικρού μήκους

Γειτονιές της Ελλάδας / Σε ένα μικρό χωριό στο Ζαγόρι έχουν γυριστεί 60 ταινίες μικρού μήκους

Η Βαγγελιώ Ρετάλη μιλά για το Zagoriwood, ένα φεστιβάλ που για λίγες μέρες κάθε καλοκαίρι μετατρέπει τα ήσυχα Κάτω Πεδινά σε επίκεντρο κινηματογραφικής συνάντησης και δημιουργίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Νάπολη: Γιορτάζοντας τη χαρά της ζωής στη σκιά του Βεζούβιου

Nothing Days / Νάπολη: Γιορτάζοντας τη χαρά της ζωής στη σκιά του Βεζούβιου

Ένα «ανοιξιάτικο» τριήμερο σε μία πόλη που ξέρει από φυσικές καταστροφές αλλά ξέρει και να υμνεί τη ζωή, και μία μεγάλη βόλτα στην Πομπηία και στο Ερκολάνο. Από το αρχαίο «fast food» στις σύγχρονες γεύσεις της ναπολιτάνικης κουζίνας.
M. HULOT
Ο Δημήτρης και ο Κερέμ κάνουν πράξη την ελληνοτουρκική φιλία

Ταξίδια / Ο Δημήτρης και ο Κερέμ κάνουν πράξη την ελληνοτουρκική φιλία

Ο ένας Έλληνας, ο άλλος Τούρκος. Δύο άνθρωποι που γνωρίστηκαν, έγιναν φίλοι και αποφάσισαν να δημιουργήσουν έναν χώρο που να αποτυπώνει όλα όσα τους συνδέουν − και όχι όσα τους χωρίζουν. Το «Meraki Café» στην Κωνσταντινούπολη. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μπορεί να μην είναι ρόδινα τα πράγματα στην επαρχία, αλλά και πού είναι;»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Μπορεί να μην είναι ρόδινα τα πράγματα στην επαρχία, αλλά και πού είναι;»

Η Ευγενία Μαστοράκη άφησε την Αθήνα για την Οκτωνιά, ένα μικρό, γραφικό χωριό στην Εύβοια, όπου ζει με τον σύζυγό της και τα δυο τους παιδιά. Της λείπουν πολλά πράγματα, αλλά εκεί ανασαίνει καλύτερα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Η επαρχία έχει ανάγκη όλους εκείνους που κάθε Χριστούγεννα, Πάσχα ή καλοκαίρι επιστρέφουν στους τόπους τους και λένε: «Τι ωραία θα ήταν να γυρνούσα μόνιμα»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Η κατάσταση στο Μεσολόγγι σήμερα είναι δύσκολη αλλά και ελπιδοφόρα»

Ο Αλέξανδρος Παναγιωτόπουλος επέστρεψε στο Μεσολόγγι και δημιούργησε την ομάδα Messolonghi by Locals με στόχο να επαναφέρει στο προσκήνιο την αξία τού να μένεις, να ζεις και να δημιουργείς στον τόπο σου.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
«Η παλιά Ελλάδα που νομίζαμε πως χάθηκε ζει ακόμα σε τόπους σαν τη Νίσυρο»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Στη Νίσυρο οι άνθρωποι δουλεύουν - αλλά υπάρχει χρόνος και για την ψυχή»

Τη στιγμή που η Καλαμάτα άρχισε να του θυμίζει την Αθήνα, ο Σταύρος Παναγιωτόπουλος μετακόμισε σε έναν τόπο όπου δεν χρειάζεται να περιμένει τις διακοπές, μια και έχει το καλοκαίρι έξω από την πόρτα του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Οδοιπορικό στη «Στέγη του Κόσμου», το Θιβέτ

Ταξίδια / Οδοιπορικό στη «Στέγη του Κόσμου», το Θιβέτ

Σ’ αυτόν τον τόπο, ανάμεσα σε πανύψηλες χιονοσκέπαστες κορφές και απύθμενες χαράδρες, ο χρόνος και ο χώρος διαστέλλονται, ενώ στους απέραντους αγριότοπους όπου κατοικεί ο Θεός επιζεί ακόμα η γαλήνη ενός χαμένου παραδείσου.
ΣΤΕΛΙΟΣ ΒΑΡΒΑΡΕΣΟΣ
Η Ελένη Νέρουππου άφησε την Αθήνα και βλέπει πια τους κόπους μιας χρονιάς στο Βασιλικό Ευβοίας να ανταμείβονται σε ένα μπουκάλι κρασί

Γειτονιές της Ελλάδας / «Στη φύση, καθετί που παράγεις νιώθεις ότι είναι παιδί σου»

Η Ελένη Νέρουππου άφησε το Παγκράτι για να καλλιεργεί αμπέλια στο Βασιλικό Ευβοίας, για να ζήσει σε έναν τόπο όπου «οι ρυθμοί είναι πιο αργοί και σου επιτρέπουν να απολαύσεις ό,τι κάνεις».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Ανακαλύπτοντας την ξεχασμένη ελληνική κοινότητα της Αντίς Αμπέμπα 

Ταξίδια / Ανακαλύπτοντας την ξεχασμένη ελληνική κοινότητα της Αντίς Αμπέμπα 

Οι σκηνοθέτες Χρόνης Πεχλιβανίδης και Μαρία Γιαννούλη, κάνοντας έρευνα για το νέο τους ντοκιμαντέρ στην Αιθιοπία, ήρθαν σε επαφή με τα απομεινάρια της άλλοτε ένδοξης ελληνικής παροικίας. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Τρέλα θέλει το βουνό και ενέργεια»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Τρέλα θέλει το βουνό και ενέργεια»

Από τα Σεπόλια έως την Τρίπολη και το καταφύγιο του Μαινάλου, ο Άρης Γιαννούκος αφηγείται την 20χρονη πορεία του μακριά από την πρωτεύουσα και πώς βρήκε στο βουνό πνευματική ηρεμία, λιγότερο άγχος και καθαρό μυαλό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ