Πέντε αντιεμπορικοί δίσκοι που θεμελίωσαν την έννοια του cult following

Πέντε αντιεμπορικοί δίσκοι που θεμελίωσαν την έννοια του cult following Facebook Twitter
Μουσικές κουλτούρες που υποστηρίζουν ενδόμυχα την αυτοτέλεια, όπως το πανκ, κουλτούρες που διέπονται από αυτήν τη διαμάχη και πολλές φορές χωρίζονται στα δύο, όπως το ραπ και το μέταλ, είναι μια αντίθεση που, καπιταλιστικά μιλώντας, στο πλαίσιο του ανταγωνισμού μπορεί μόνο καλή μουσική να παράξει.
0


Η ΜΗΤΕΡΑ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΜΑΧΩΝ στη σύγχρονη μουσική πάντα ήταν, και πιθανότητα θα εξακολουθήσει να είναι, μεταξύ ανεξάρτητης δημιουργίας και βιομηχανικής. Μεταξύ underground και mainstream.

Μουσικές κουλτούρες που υποστηρίζουν ενδόμυχα την αυτοτέλεια, όπως το πανκ, κουλτούρες που διέπονται από αυτήν τη διαμάχη και πολλές φορές χωρίζονται στα δύο, όπως το ραπ και το μέταλ, είναι μια αντίθεση που, καπιταλιστικά μιλώντας, στο πλαίσιο του ανταγωνισμού μπορεί μόνο καλή μουσική να παράξει.

Ακόμα και στα στενά, απαράβατα όρια της αντι-εμπορικότητας, όμως, παρήχθησαν μουσικά προϊόντα τόσο άρτια που ακόμα και το gatekeeping δεν κατάφερε να τους εξασφαλίσει την εσωστρέφεια.

Το «Unknown Pleasures» δεν είναι ένας post-punk δίσκος, δεν είναι καν μια πιο ριζοσπαστική προσέγγιση του ήχου, όπως επιχείρησε ο John Lydon με τους Public Image Ltd. Είναι η θαρρετή απάντηση στο ερώτημα «μετά το punk, τι;».

Ανοίχτηκαν στον κόσμο, αναμείχθηκαν με εξω-κοινοτικούς ακροατές, ανάγκασαν μέχρι και την ίδια τη βιομηχανία να υποκλιθεί με το ζόρι στη σπουδαιότητά τους. Απέκτησαν, με λίγα λόγια, αυτό που λέμε cult following. Cult όχι φυσικά με την έννοια της γραφικότητας, αλλά με την έννοια της λατρείας και της παραγωγικής αλληλεπίδρασης του δίσκου με το κοινό.

Σε αυτό το μικρό αφιέρωμα, το οποίο προσπάθησα να γίνει όσο πιο συνεκτικό γίνεται, επέλεξα πέντε αγαπημένους δίσκους από τη δισκοθήκη μου που ταιριάζουν σε αυτή την περιγραφή.

5.

Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas (1994)

Το νορβηγικό black metal είναι ένα κειμήλιο πολιτισμικής κληρονομιάς από μόνο του ως είδος. Μια πολυσχιδής δισκοθήκη, ένα ανεξάντλητο μουσείο μουσικής παιδείας, εφευρετικής προσέγγισης, καινοτόμου αντίληψης και αισθητικής. Οι Mayhem είναι οι αδιαμφισβήτητοι πρωταγωνιστές, επηρεάζοντας τα πάντα μετά το ταραχώδες ντεμπούτο τους, από την ίδια τη σκηνή και το metal ευρύτερα μέχρι και την αισθητική ραπ καλλιτεχνών από τη λεγόμενη «εποχή του Soundcloud», όπως οι $UICIDEBOY$, ο BONES και ο GHOSTMANE.

4.

Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92 (1992)

Ο άνθρωπος που σύστησε την ηλεκτρονική μουσική και ιδιαίτερα την τέκνο στο underground, indie κοινό. Ο άνθρωπος που κατανοούσε τις δυνατότητες της ηλεκτρονικής μουσικής με έναν τρόπο που μόνο οι Kraftwerk και ο Gary Numan είχαν καταφέρει προηγουμένως. Σπάζοντας τα όρια των genres, μπερδεύοντας κάθε μουσικοδημοσιογράφο της εποχής του, παρήγαγε ένα άψογο κοκτέιλ ιδεών, ιδέες που μελλοντικά ονομάστηκαν IDM στην πλειοψηφία τους, καταφέρνοντας να αναδείξει σε παγκόσμιο επίπεδο την κρυφή γοητεία της electronica.

3.

Joy Division - Unknown Pleasures (1979)

Το «Unknown Pleasures» δεν είναι ένας post-punk δίσκος, δεν είναι καν μια πιο ριζοσπαστική προσέγγιση του ήχου, όπως επιχείρησε ο John Lydon με τους Public Image Ltd. Είναι η θαρρετή απάντηση στο ερώτημα «μετά το punk, τι;». Έχοντας αφήσει ήδη το στίγμα του στη σκηνή όσων δεν καλύπτονταν από τη βιομηχανική αισθητική, επανασυστήθηκε σε νεότερο κοινό μαζικά μέσα από το millenial sensation που κάποτε υπήρξε το tumblr. Πέραν όμως από το εξαιρετικό artwork του Peter Saville, το «Unknown Pleasures» είναι ο απόκοσμος ήχος του «no future» για το οποίο προειδοποιούσαν οι Sex Pistols στο κρεσέντο του «God Save The Queen». Μια ποιητική οριοθέτηση του teenage wasteland που ανεξίτηλα σημαδεύτηκε από την τραγική κατάληξη του Ian Curtis, ο οποίος όμως σίγουρα θα ήταν περήφανος για την παραγωγική εξέλιξη του οράματός του που ωριμάζει στους New Order.

2.

IDLES - Joy As An Act Of Resistance (2018)

Όσο κι αν ο Joe Talbot απεχθάνεται τις ταμπέλες, σε μια λογική που μοιάζει σε εκείνη του Lemmy Kilmister όσον αφορά το rock and roll, οι IDLES στη ρίζα τους είναι η δυναμική επιστροφή του πανκ στο προσκήνιο. Όπως η δουλειά της βραβευμένης ποιήτριας Toi Derricotte, απ' την οποία εμπνεύστηκε τον τίτλο του δίσκου, εξερευνά ταυτοτικά ζητήματα, έτσι και ο Talbot με αυτό τον δίσκο ξεγυμνώνεται στιχουργικά μπροστά στους ακροατές του, βάζοντάς τα όχι μόνο με την τοξική αρρενωπότητα, αλλά ευρύτερα με την έννοια της ταυτότητας, της τάξης και όλων όσα προβληματίζουν τον σύγχρονο άνθρωπο.

1.

Madvillain - Madvillainy (2004)

Ο MF DOOM είναι πολλά περισσότερα από έναν underground ράπερ. Είναι ο άνθρωπος που επηρέασε κάθε ανεξάρτητο –και μη– ράπερ μετά από αυτόν, είναι θα λέγαμε, χωρίς υπερβολές, το ίδιο το underground. Σε αυτήν του τη σύμπραξη με τον δεξιοτέχνη Madlib φιλοτέχνησαν το ομορφότερο τέλος στη διαμάχη για το αν το ραπ είναι μουσική ή όχι.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φιλιώ Πυργάκη (1939-2021) : «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

Μουσική / Φιλιώ Πυργάκη: «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

«Λέω κουράστηκα, αλλά μόλις ανέβω εκεί πάνω στο παλκοσένικο γίνομαι αλλιώτικος άνθρωπος». Η κορυφαία των Ελληνικών πανηγυριών, που πέθανε σαν σήμερα το 2021, είχε μιλήσει στη LIFO για μιαν Ελλάδα που υπνοβατεί στο DNA μας.
M. HULOT
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT