Η συναρπαστική ζωή της Λίζα Πόντι και τα σχέδιά της που θα δούμε στην Αθήνα

ΕΠΕΞ Η συναρπαστική ζωή της Λίζα Πόντι και τα σχέδιά της που θα δούμε στην Αθήνα Facebook Twitter
H Πόντι συνέβαλε ουσιαστικά στη διαμόρφωση μιας ζωντανής σκηνής τέχνης και πολιτισμού στη μεταπολεμική Ιταλία.
0

Τα σχέδιά της τα έκανε πάντα σε χαρτί Α4. Τα κρατούσε στα ντοσιέ της μέχρι τα 70 της χρόνια. Τα εξέθεσε για πρώτη φορά το 1992. «Δεν χρειάζεται να κάνεις πολλά» ήταν το μότο της. Η κόρη του διάσημου Ιταλού αρχιτέκτονα, βιομηχανικού σχεδιαστή, σχεδιαστή επίπλων, καλλιτέχνη, δάσκαλου, συγγραφέα και εκδότη Τζίο Πόντι, Λίζα, με τα σχέδιά της δημιουργούσε έναν χώρο για τον εαυτό της μέσα σε έναν κόσμο δημιουργικό και πολύβουο, όπου κυριαρχούσαν οι συζητήσεις και οι συναντήσεις με μεγάλες προσωπικότητες και καλλιτέχνες της μεταπολεμικής Ιταλίας.

Η ίδια εμπλέκεται σε όλη τη διάρκεια της ζωής της με τα κορυφαία ονόματα της ιταλικής και διεθνούς καλλιτεχνικής σκηνής και όποιος ανιχνεύσει την πορεία της θα τη συναντήσει παράλληλα με όλη την ιστορία του πολιτισμού του εικοστού αιώνα. Εκτός από καλλιτέχνιδα υπήρξε κριτικός και εκδότρια της «βίβλου» των αρχιτεκτόνων και σχεδιαστών παγκοσμίως, του αρχιτεκτονικού περιοδικού «Domus».

Μερικά από τα πιο εμβληματικά σχέδιά της παρουσιάζονται στην γκαλερί The Breeder από τις 14 Μαρτίου 2024, σε μια έκθεση που τιτλοφορείται «The Spring of an Ancient Tree» και διοργανώνεται σε συνεργασία με το Octagon (Μιλάνο), έναν εκθεσιακό χώρο που διευθύνει ο καλλιτέχνης Jacopo Mazzetti.

Σε πολλές περιπτώσεις τα σχέδιά της προσκαλούν τους θεατές σε ένα πεδίο όπου συγκλίνουν τα σχήματα, οι υφές και τα συναισθήματα. Αναμειγνύει με ευφυή τρόπο την τυπογραφία με αφηρημένες μορφές.

Το έργο του Τζίο Πόντι είναι διάσημο παγκοσμίως, από τον Πύργο Pirelli, που χτίστηκε το 1956 στο Μιλάνο, τη Villa Planchart στο Καράκας, ως την καρέκλα Superleggera που βγήκε από την Cassina. Σε μια καριέρα που διήρκεσε έξι δεκαετίες έχτισε περισσότερα από εκατό κτίρια στην Ιταλία και στον υπόλοιπο κόσμο. Σχεδίασε έναν σημαντικό αριθμό αντικειμένων διακοσμητικής τέχνης και design καθώς και έπιπλα και εκπαίδευσε πολλές γενιές σχεδιαστών.

Η συναρπαστική ζωή της Λίζα Πόντι και τα σχέδιά της που θα δούμε στην Αθήνα Facebook Twitter
Ο Πόντι πάντα ενθάρρυνε τις καλλιτεχνικές προσπάθειες της κόρης του και οι δυο τους συνεργάζονταν τακτικά καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας της.

Ίδρυσε το περιοδικό «Domus» το 1928 και το διηύθυνε σχεδόν σε όλη του τη ζωή, είχε ενεργό συμμετοχή σε εκθέσεις όπως η Τριενάλε του Μιλάνου, υπήρξε ενθουσιώδης υπέρμαχος της ιταλικής «τέχνης της ζωής» και είχε σημαντική συμβολή στην ανανέωση του ιταλικού σχεδιασμού μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.

Συνοδοιπόρος του υπήρξε κόρη του, Λίζα Πόντι, η καριέρα της οποίας ξεκίνησε στο δημοφιλές περιοδικό σχεδιασμού «Stile» (1941-1947). Στη συνέχεια διετέλεσε αρχισυντάκτρια (1948-1966) και αναπληρώτρια διευθύντρια (1966-1986) του «Domus», όπου ήταν υπεύθυνη για τις καλλιτεχνικές σελίδες του περιοδικού κατά την κρίσιμη μεταπολεμική περίοδο.

Το περιοδικό είχε μεγάλη επιρροή εκείνη την εποχή και διακρίθηκε μεταξύ άλλων για τη διατήρηση μακροχρόνιων συνεργασιών με καλλιτέχνες, κάνοντας αφιερώματα και συνεντεύξεις σε πολλές εξέχουσες προσωπικότητες, από τους Lucio Fontana, Piero Manzoni, Yves Klein, Ettore Sottsass και Christo μέχρι τους Robert Wilson, Tony Cragg, Arakawa & Gins και Basquiat.

Όσο εργαζόταν για τα δύο αυτά περιοδικά, τα οποία ιδρύθηκαν από τον διεθνούς φήμης αρχιτέκτονα πατέρα της, η Πόντι συνέβαλε ουσιαστικά στη διαμόρφωση μιας ζωντανής σκηνής τέχνης και πολιτισμού στη μεταπολεμική Ιταλία. Η Λίζα Πόντι βρισκόταν από νεαρή ηλικία στο επίκεντρο της δημιουργικής δραστηριότητας και των διασυνδέσεων του πατέρα της.

Ο ίδιος πάντα ενθάρρυνε τις καλλιτεχνικές της προσπάθειες και οι δυο τους συνεργάζονταν τακτικά καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας της. Μια από τις μεγαλύτερες παρακαταθήκες της καλλιτέχνιδας είναι οι σημαντικές και βαθιές σχέσεις που καλλιέργησε και διατήρησε στη ζωή της με πολλούς καλλιτέχνες και διανοούμενους με τους οποίους συνδέθηκε χάρη στο έντονο και ειλικρινές πάθος που μοιράζονταν για την τέχνη. 

ΕΠΕΞ Η συναρπαστική ζωή της Λίζα Πόντι και τα σχέδιά της που θα δούμε στην Αθήνα Facebook Twitter
Η Λίζα Πόντι όλα τα χρόνια αυτά δούλευε στο "Stile". Ήταν δίπλα στον πατέρα της που ενδιαφερόταν για τις διακοσμητικές τέχνες.

Η ιστορία δυο εμβληματικών περιοδικών

Το πρώτο τεύχος του «Domus», με υπότιτλο «Αρχιτεκτονική και διακόσμηση του σύγχρονου σπιτιού στην πόλη και στην εξοχή», κυκλοφόρησε στις 15 Ιανουαρίου 1928. Η αποστολή του ήταν να ανανεώσει την αρχιτεκτονική, τους εσωτερικούς χώρους και τις ιταλικές διακοσμητικές τέχνες χωρίς να παραβλέπει θέματα που ενδιαφέρουν τις γυναίκες, όπως η τέχνη της νοικοκυράς, της κηπουρικής και της μαγειρικής. Ο Τζίο Πόντι ήταν ο ιδρυτής του περιοδικού και σκιαγράφησε τους στόχους του στα editorial του, επιμένοντας στη σημασία της αισθητικής και του στυλ στον τομέα της βιομηχανικής παραγωγής.

Μετά από 12 χρόνια ο Πόντι αποχώρησε και μεσούντος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου η εκτύπωση του περιοδικού άρχισε να γίνεται στο Μπέργκαμο. Η έκδοσή του ανεστάλη το 1945. Το 1941 ο Τζίο Πόντε ίδρυσε το περιοδικό «Stile», που ασχολήθηκε με δύο φλέγοντα θέματα στις σελίδες του: Ιταλία και τέχνη, αρχιτέκτονες και πόλεμος. 

Στην αρχή, το «Stile» έμοιαζε με την «Aria d'ltalia», την ιταλική εκδοχή του «Verve», αλλά με πολύ μεγαλύτερη λάμψη. Το «Stile» εστίαζε στα γραπτά του ντε Κίρικο, στα ποιήματα του ζωγράφου Φιλίπο ντε Πισίς, στα έργα του Μαρτίνι. Η καινοτομία του «Stile» ήταν ότι ως μηνιαίο περιοδικό δεν απευθυνόταν στον κόσμο της τέχνης, αλλά σε όλους, χωρίς καν να κάνει διάκριση μεταξύ τέχνης και χειροτεχνίας.

Στόχος του Πόντι ήταν να κάνει ορατές τις συγγένειες μεταξύ των πολλών πραγμάτων που εκφράζουν, κοσμούν ή εξυπηρετούν τη ζωή και τα σπίτια μας. Μέσα στον πόλεμο, από το 1943 έως το 1945, με το περιοδικό να λειτουργεί κάτω από άθλιες συνθήκες, ο Πόντι μετέτρεψε τη λύπη του για τα δεινά του πολέμου σε ελπίδα, ελπίδα για το τι θα μπορούσε να κάνει ένας αρχιτέκτονας.

Ολόκληρα τεύχη του «Stile» αφιερώθηκαν στην ανοικοδόμηση, την ενοποίηση, τον σχεδιασμό της πόλης, τα σπίτια για όλους, με συνεισφορές των Michelucci, Mollino, Pica, Vaccaro, Libera, Vietti, Bottoni, Sartoris και Banfi. Και παρουσιάστηκαν σχέδια για μικρά σπίτια και τυποποιημένα έπιπλα – για να βοηθήσουν στην κατασκευή των πάνω από είκοσι εκατομμυρίων δωματίων που χρειαζόταν η Ιταλία.

Τυπωμένο σε φτηνό χαρτί με τα ελάχιστα μέσα, με τα γραφικά του βασισμένα στη χρήση μαύρου-κόκκινου-μαύρου, θετικού-αρνητικού και πολλών έντονων τυπογραφικών στοιχείων, το «Stile» άντεξε με στυλ όσο ο Πόντι το έκανε το ημερολόγιό του, γράφοντας με είκοσι δύο διαφορετικά ψευδώνυμα, σχολιάζοντας τα πάντα. Έβλεπε τον πόλεμο ως κάτι που θα φέρει έναν νέο κόσμο, αλλά δεν μπόρεσε να τον προβλέψει.

Η συναρπαστική ζωή της Λίζα Πόντι και τα σχέδιά της που θα δούμε στην Αθήνα Facebook Twitter
Lisa Ponti - Welcome Back, παραχώρηση Octagon, Milano και The Breeder
Η συναρπαστική ζωή της Λίζα Πόντι και τα σχέδιά της που θα δούμε στην Αθήνα Facebook Twitter
Lisa Ponti - Flight, παραχώρηση Octagon, Milano και The Breeder

Η θητεία του στο «Stile» του έδωσε άλλη μια ευκαιρία να διαδώσει τον καλλιτεχνικό και αρχιτεκτονικό πολιτισμό ως μέρος της προσπάθειάς του να δημιουργήσει μια νέα «κουλτούρα της κατ' οίκον διαβίωσης». Στο τέλος ο ίδιος ο Πόντι βαρέθηκε τη μοναξιά του και το «Stile» ανέστειλε τη λειτουργία του το 1947.

Η Λίζα Πόντι όλα τα χρόνια αυτά δούλευε στο «Stile». Ήταν δίπλα στον πατέρα της που ενδιαφερόταν για τις διακοσμητικές τέχνες (συνεργασία με τον Venini και τον De Poli), καθώς και για τη ζωγραφική και τη σκηνογραφία. «Στο τέλος του πολέμου, το "Stile" ήταν ένα ταπεινό μικρό βιβλιαράκι τυπωμένο σε κόκκινο, μαύρο και άσπρο. Εκδόθηκε από την Garzanti, περιείχε "σκέψεις" των Le Corbusier, Mollino, Sinisgalli, ποιήματα του Ghiglione… και έργα για μια ανέξοδη και έξυπνη ανασυγκρότηση της Ιταλίας» λέει η Πόντι σε μια συνέντευξη που έδωσε στο «Domus» στα 90 της χρόνια.

Το 1948, ο Τζίο Πόντι επέστρεψε ως εκδότης του «Domus» που είχε γίνει διμηνιαίο. Το 1951, το περιοδικό ξανάρχισε να εκδίδεται σε μηνιαία βάση. Οι δεκαετίες του 1950 και του '60 χαρακτηρίστηκαν από μεγάλη ζωτικότητα στην αρχιτεκτονική, τις τέχνες και το design. Το «Domus» προώθησε καθετί νέο στη σκηνή της αρχιτεκτονικής και του design, αποτελώντας βασικό σημείο αναφοράς για τη διεθνή συζήτηση μεταξύ των διαφόρων καλλιτεχνικών τάσεων. Τον Δεκέμβριο του 1978, γιόρτασε την 50ή επέτειό του με μια έκθεση στο Palazzo delle Stelline στο Μιλάνο. Έναν χρόνο αργότερα πέθανε ο Τζίο Πόντι.

Μια συναρπαστική εποχή με τα δικά της λόγια

«Είχα την τύχη να είμαι στο περιοδικό "Domus" με έναν πατέρα σαν τον Τζίο Πόντι που έλεγε "μπορείς να το κάνεις". Ήταν όμορφα εκεί. Τα πράγματα δημοσιεύονταν ελεύθερα, οι άνθρωποι συναντιόντουσαν, ήμασταν μαζί. Ήταν μια μακρά, όμορφη εποχή. Ήμουν πολύ τυχερή γιατί έχω γνωρίσει τόσους καταπληκτικούς ανθρώπους».

«Το "Domus" διανεμήθηκε σε όλο τον κόσμο, στα πιο ευαίσθητα σημεία. Ήταν ένα υπέροχο μέσο. Όχι μόνο αρχιτέκτονες, αλλά και πολλοί καλλιτέχνες έχουν δημιουργήσει έργα ειδικά για το περιοδικό. Η τύχη μου είναι στις συναντήσεις μου, ένας τεράστιος αριθμός συναντήσεων που μετατρέπονται σε παραμύθια, ποιήματα, ταξιδιωτικές ιστορίες, άρθρα και τώρα σχέδια».

«Το "Domus" ξεχώριζε από τα υπόλοιπα όχι μόνο για την ανοιχτή του στάση απέναντι στον κόσμο των τεχνών και της χειροτεχνίας αλλά και για τον σχεδιασμό του, με στίγματα από έγχρωμες λωρίδες και διαφορετικούς τύπους χαρτιού. Ήταν ένα σοβαρό περιοδικό, όπως έλεγε ο Τζίο Πόντι, ένα "περιοδικό τέχνης που ονειρεύεται να μετατραπεί σε έργο τέχνης από τους συντελεστές του"».

Η συναρπαστική ζωή της Λίζα Πόντι και τα σχέδιά της που θα δούμε στην Αθήνα Facebook Twitter
Lisa Ponti - We enter our month together, παραχώρηση Octagon, Milano και The Breeder
ΕΠΕΞ Η συναρπαστική ζωή της Λίζα Πόντι και τα σχέδιά της που θα δούμε στην Αθήνα Facebook Twitter
Lisa Ponti - Untitled (angel heart), παραχώρηση Octagon, Milano και The Breeder

«Τη "μέθοδο Domus" την ονομάζω "ΜΜ", "Μαγικό Μηχανισμό", γιατί ήταν μια παγκόσμια προσπάθεια που έγινε "κατά συγγένεια". Το περιοδικό δημιουργήθηκε χωρίς μεσάζοντες, από αρχιτέκτονες, σχεδιαστές και καλλιτέχνες, οι οποίοι υπέδειξαν και κατέγραψαν αυθόρμητα έργα συναδέλφων τους σε εικόνες». 

Μια σκέψη για τους αναγνώστες; «Κάντε τα πράγματα να συμβούν και αφήστε τα πράγματα να συμβούν».

Η τέχνη της Λίζα Πόντι

Η Λίζα Πόντι ήταν 70 ετών όταν παρουσίασε για πρώτη φορά δημόσια το έργο της, με ατομική έκθεση το 1992. Καθ’ όλη τη διάρκεια της καλλιτεχνικής της σταδιοδρομίας το ύφος της και ο τρόπος με τον οποίο προσέγγιζε την τέχνη παρέμειναν σταθερά. Το μέσο που προτιμούσε και δεν άλλαξε ποτέ ήταν το χρηστικό και καθημερινό ευρωπαϊκό τυποποιημένο χαρτί γραφείου Α4. Η ίδια θεωρούσε ότι της παρείχε μια αφάνταστη αίσθηση ελευθερίας και κατάφερνε με εντυπωσιακό τρόπο να το μετατρέπει από συνηθισμένο σε εξαιρετικό, δίνοντάς του μια παιχνιδιάρικη νότα με φαινομενικά απλοϊκές πινελιές και γραμμές.

Αυτές οι ντελικάτες γραμμές και πινελιές που βρίσκονται στον πυρήνα της καλλιτεχνικής της έκφρασης προσδίδουν στα σχέδια μια αίσθηση ιδιορρυθμίας και αυθορμητισμού που φαίνεται να προτιμούσε η καλλιτέχνιδα. Παρά ταύτα, δεν απέφευγε ποτέ να προσεγγίζει ποικίλα, ενίοτε μελαγχολικά θέματα μέσα από τα έργα της. Είναι αυτή ακριβώς η εμφανής και φαινομενικά απλοϊκή, σχεδόν παιδική φύση των «άτεχνων» συνθέσεών της που τις κάνει τόσο ενδιαφέρουσες και γοητευτικές.

ΕΠΕΞ Η συναρπαστική ζωή της Λίζα Πόντι και τα σχέδιά της που θα δούμε στην Αθήνα Facebook Twitter
Lisa Ponti - Political decision, παραχώρηση Octagon, Milano και The Breeder
ΕΠΕΞ Η συναρπαστική ζωή της Λίζα Πόντι και τα σχέδιά της που θα δούμε στην Αθήνα Facebook Twitter
Lisa Ponti - Contravveleno, παραχώρηση Octagon, Milano και The Breeder

Είναι η έμφυτη ικανότητά της να στοχεύει στην απεικόνιση πολύπλοκων συναισθημάτων και συγκινήσεων μέσα από την πιο απλή εικονογραφία. Κάθε πινελιά και γραμμή από στυλό, μολύβι ή μαρκαδόρο επιτελεί κάποιο σκοπό, προσδίδοντας στο έργο της μια ήρεμη και σχεδόν διαλογιστική αίσθηση διαύγειας, που μοιάζει να ξεφεύγει από τα όρια του χαρτιού Α4. 

Σε πολλές περιπτώσεις τα σχέδιά της προσκαλούν τους θεατές σε ένα πεδίο όπου συγκλίνουν τα σχήματα, οι υφές και τα συναισθήματα. Αναμειγνύει με ευφυή τρόπο την τυπογραφία με αφηρημένες μορφές. Τείνει να ενσωματώνει κείμενα στα παραστατικά σχέδιά της, προσθέτοντας στρώματα βάθους και νοήματος στα έργα, ενώ παράλληλα δημιουργεί έναν διάλογο μεταξύ του γραπτού λόγου και του καμβά.

Οι τίτλοι των έργων συχνά αιωρούνται μέσα στα σχέδια της και αλληλεπιδρούν με τις εικόνες που τόσο γρήγορα σχεδίαζε. Επίσης συνήθιζε να επικεντρώνεται και να επιστρέφει σε οικεία μοτίβα και ταπεινά, καθημερινά υλικά, όπως βαμβάκι, τσόφλια αυγού, αλωνισμένο σιτάρι, αποκόμματα εφημερίδων, κομματάκια χαρτιού, καθώς και σε δικές της φωτογραφίες, προκειμένου να δώσει μορφή στις ιδέες της, να αποτυπώσει φευγαλέες στιγμές και να αφηγηθεί ιστορίες από τη ζωή της.

Η εικαστική έκθεση «The Spring of an Ancient Tree» θα παρουσιαστεί στην γκαλερί The Breeder από τις 14 Μαρτίου 2024.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ηρώ Κανακάκη: Μια ζωγράφος που αξίζει να θυμηθούμε ξανά

Εικαστικά / Ηρώ Κανακάκη: Μια ζωγράφος που αξίζει να θυμηθούμε ξανά

Η αναδρομική έκθεση με τα έργα της Ηρώς Κανακάκη στην Εθνική Βιβλιοθήκη μάς συστήνει (ξανά) μια σημαντική εικαστικό και δασκάλα, μια πολύπλευρη προσωπικότητα με πληθωρικό έργο που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 52 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σόνια Ντελονέ: Χρώμα, ντιζάιν και διακόσμηση στα έργα μιας πρωτοπόρου του 20ου αιώνα

Πολιτισμός / Σόνια Ντελονέ: Χρώμα, ντιζάιν και διακόσμηση στα έργα μιας πρωτοπόρου του 20ού αιώνα

Μια αξιοσημείωτη και πρωτοποριακή καριέρα με τολμηρά σχέδια και μια μοναδική γλώσσα του χρώματος και του φωτός σε ένα καλειδοσκοπικό σύμπαν αντικειμένων και εσωτερικών χώρων.
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ