Απόψε, είναι μια καλή στιγμή για την Ελληνική Δημοκρατία

Απόψε, είναι μια καλή στιγμή για την Ελληνική Δημοκρατία Facebook Twitter
Το κεφάλι του πολιτικού, πλαισιωνόταν ανάμεσα σε ένα αρκουδάκι, μια αγία, έναν άγιο και έναν ευαγγελιστή.... Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

ΤΟ ΚΑΝΕΙ  για να φτιάξει το ευρωπαϊκό προφίλ του. Κάνει hijack στην ατζέντα της Αριστεράς. Εξωθεί την ήδη ρημαγμένη εσωκομματική του αντιπολίτευση στην γραφική τρύπα της ακροδεξιάς. Πλήττει στο δοξαπατρί τον ληγμένο παποκαισαρισμό της Ιεράς Συνόδου. Και τα λοιπά και τα λοιπά.

Λένε πολλά για τον Μητσοτάκη. Για να εξηγήσουν την απόφασή του να περάσει against all odds το γάμο για τα ομόφυλα ζευγάρια. Μπορεί όλα να ισχύουν ― ή όχι. Αλλά η ζωή μας είναι οι πράξεις μας, όχι τα πράγματα που υποθέτουν για εμάς. Και η κοινωνία αλλάζει με τους νόμους, όχι με τις φλυαρίες στα παράθυρα της τηλεόρασης.

Αν παραμερίσω την τελευταία και έσχατη προκατάληψη (να επαινείς οτιδήποτε κάνει το κόμμα σου, ακόμα και τις πιο άθλιες πράξεις· και να μειώνεις ό,τι κάνει ο αντίπαλός σου, ακόμα και τις πιο θετικές χειρονομίες), τότε ο Μητσοτάκης κάνει κάτι όντως τολμηρό: σπρώχνει την κοινωνία να πάει παρακάτω. Και έχει την τόλμη να αντιπαρατεθεί στο πιο αντιπαθητικό κομμάτι της παραδοσιακής δεξιάς, η ρητορική της οποίας, παλινωδεί τις τελευταίες μέρες μεταξύ ρατσισμού και γραφικότητας.

O Μητσοτάκης κάνει κάτι όντως τολμηρό: σπρώχνει την κοινωνία να πάει παρακάτω. Και έχει την τόλμη να αντιπαρατεθεί στο πιο αντιπαθητικό κομμάτι της παραδοσιακής δεξιάς, η ρητορική της οποίας, παλινωδεί τις τελευταίες μέρες μεταξύ ρατσισμού και γραφικότητας.

Ομολογώ δεν το περίμενα. Στην πρώτη του συνέντευξη που δημοσιεύσαμε στη LIFO, λίγο πριν γίνει πρωθυπουργός, είχα προσωπικά διαλέξει ως άνοιγμα, μια φωτογραφία του μπροστά από ένα τοίχο με εικονίσματα. Το κεφάλι του πολιτικού, πλαισιωνόταν ανάμεσα σε ένα αρκουδάκι, μια αγία, έναν άγιο και έναν ευαγγελιστή. «Να βάλουμε αυτή» είπα, «για να φανεί το ύφος και ο χαρακτήρας του ανθρώπου». Έξι χρόνια μετά, τον άκουσα πριν λίγο στη Βουλή, να μιλά με τρόπο συγκινητικό  για τους ΛΟΑΤΚΙ+ Έλληνες και να λέει: «Αναγνωρίζω απόλυτα τι έχουν περάσει, τι πέρασαν και τι περνούν στο πέρασμα πολλών γενιών. Κρυμμένοι, όταν η ίδια η φύση τους αποτελούσε ποινικό αδίκημα. Καταπιεσμένοι από την οικογένεια, το κοινωνικό περιβάλλον σε πόλεις και χωριά. Πολιορκημένοι από πικρόχολα σχόλια και στερεότυπα. Ήταν τα παιδιά ενός κατώτερου Θεού».

Σε έξι χρόνια, κάτι άλλαξε λοιπόν στο εικονοστάσι του Μητσοτάκη. Όπως άλλαξε στην καθολική εκκλησία. Από υπολογισμό,  ωριμότητα ή την απλή επίγνωση, ότι το θρησκευτικό αίσθημα πρέπει να ακολουθεί τον κανόνα της αγάπης και της συμπερίληψης, όχι την πικρή βέργα της εκκλησιαστικής ακαμψίας. Γιατί έχει αλλάξει η δομή της κοινωνίας, ασχέτως της σωτηριολογικής κλάψας: πολλοί άνθρωποι ζούν ήδη έξω από σχήματα, εφευρίσκοντας νέες, εναέριες δομές συμβίωσης, νέες ταυτότητες φύλου, νέες μορφές οικογένειας.  Όλοι αυτοί ανήκουν στο Κράτος. Πληρώνουν φόρους. Παράγουν έργο. Συντηρούν την οικονομία. Ψηφίζουν. Έχουν λοιπόν ίσο δικαίωμα στην  προστασία της πολιτείας, είτε τους ευλογεί ο Ιερώνυμος είτε όχι.

Αυτό το μέσο που διαβάζετε (και το διαβάζετε πολλοί και σας ευχαριστώ από καρδιάς), έχει υποστηρίξει το αίτημα του γάμου των ομοφύλων before it was cool. Πολύ πριν τον Μητσοτάκη. Πολύ πριν τον Τσίπρα (που και αυτός έπραξε σπουδαία, περνώντας από τη Βουλή το Σύμφωνο Συμβίωσης). Δέχτηκε τη χλεύη των αγροίκων, ορισμένοι το αντιμετώπισαν αρχικά με σκεπτικισμό― αλλά ο χρόνος το δικαίωσε. Όχι μόνο στο θέμα των LGBTQ+ θεμάτων, αλλά και στα άλλα ζητήματα δικαιωματισμού που αποτελούν την βασική πολιτική του ατζέντα.

Λίγες ώρες πριν την ψήφιση ενός νόμου που είναι πραγματικά τολμηρός, θα ήταν μικροψυχία να μην αποδώσουμε τον δέοντα έπαινο στο Μητσοτάκη. Αυτό που κάνει είναι σπουδαίο. Μακάρι να ακολουθήσουν κι άλλες τέτοιες ανοιχτόμυαλες κινήσεις. Για τους μετανάστες και πρόσφυγες. Για τις διακρίσεις του φύλου. Για την Τρίτη ηλικία. Για τους φτωχούς ανθρώπους που η ακρίβεια τους έχει φτάσει στα όριά τους.

Ο έπαινος πάει και σε όσους ξεπερνούν τα στεγανά των κομμάτων και συνδράμουν αυτή τη χειρονομία. Τον Κασσελάκη επίσης. Τον Πατέλη. Μεμονωμένα πρόσωπα που μιλούν στη Βουλή χθες και σήμερα με γνώση και σύγχρονο πνεύμα.

Οι καιροί αλλάζουν δίχως να αναχαιτίζονται από την υποκριτική μούχλα του ΚΚΕ, τον φασισμό του Στίγκα ή τους εξορκισμούς των ρασοφόρων.

Αύριο, μια μερίδα αόρατων μέχρι σήμερα ανθρώπων θα νιώσει ότι η Ελλάδα τους δέχτηκε επιτέλους. Τα υπόλοιπα είναι σκόνη και σιωπή.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ