Σε ένα μικρό εργαστήριο στην εξοχή της Αττικής, ο Ανδρέας Σίκκης κατασκευάζει ένα νέο μουσικό όργανο

Ένας σύγχρονος οργανοποιός Ήφαιστος Facebook Twitter
Τα τελευταία χρόνια το handpan κερδίζει όλο και περισσότερους θαυμαστές στην Ελλάδα. Φωτ.: Χρήστος Τόλης & Ελένη Παπαδέλου
0

Ο Ανδρέας Σίκκης, τραγουδιστής και κρουστός, σε ένα μικρό εργαστήριο κάπου στις εξοχές της Αττικής κατασκευάζει τα «Aggion Pantam», τα δικά του μοναδικά handpan, φέρνοντας σε επαφή το ελληνικό κοινό με αυτό το σπάνιο μουσικό όργανο. 

— Τι είναι το handpan;
To handpan δεν είναι μόνο κρουστό, δεν είναι μόνο μελωδικό όργανο, είναι ο συνδυασμός τους. Είναι ένα πολύ καινούργιο μουσικό όργανο που τα τελευταία χρόνια με τον ιδιαίτερο, ονειρικό του ήχο κερδίζει τις καρδιές πολλών, μουσικών και μη. Αποτελείται από 2 λεπτά κυρτά μεταλλικά φύλλα κολλημένα μεταξύ τους, σφυρηλατημένα με τέτοιο τρόπο ώστε να παράγουν τουλάχιστον 8 μουσικές νότες. 

— Πότε δημιουργήθηκε;
Οι εφευρέτες του, οι ελβετικής καταγωγής Felix Rohner και Sabina Schärer, επηρεασμένοι από τα προγενέστερα «steelpans» (που ήδη γνώριζαν μεγάλη επιτυχία στα νησιά της Καραϊβικής αλλά και στην Ευρώπη), κατασκεύασαν το 2000 το πρώτο «hang». Από το 2007 και μετά εμφανίστηκαν νέοι κατασκευαστές και το όνομα που καθιερώθηκε γι' αυτά τα καινούργια όργανα είναι «handpan».

«Η διάρκεια κατασκευής ενός handpan ποικίλλει ανάλογα με τον δημιουργό του. Μπορεί κάποιος κάλλιστα, επιλέγοντας μια πιο αυτοματοποιημένη μέθοδο, να ολοκληρώσει ένα όργανο σε 3 μέρες, όταν οι παλαιότεροι, ακολουθώντας την εξ ολοκλήρου χειροποίητη οδό, χρειάζονταν έναν με ενάμιση μήνα». 

— Πώς ξεκίνησες να κατασκευάζεις handpans;
Αρχικά, η ιδέα της κατασκευής δεν ήταν δική μου. Το 2013 είχα ήδη αγοράσει το πρώτο μου handpan και λίγο αργότερα ένας φίλος με παρότρυνε να ξεκινήσουμε τα πειράματα κατασκευής. Κάπως έτσι αυτή η ιδέα μετατράπηκε σε εμμονή. Οι πληροφορίες στο διαδίκτυο ελάχιστες τότε, οι αποτυχίες πολλές, μέχρι το καλοκαίρι του 2017, όταν συνειδητοποίησα ότι το όργανο που μόλις είχα κατασκευάσει μου άρεσε πραγματικά!

Ένας σύγχρονος οργανοποιός Ήφαιστος Facebook Twitter
Η κατασκευή του δεν είναι εύκολη. Απαιτείται αρκετή εργασία και για τη σχηματοποίηση του οργάνου αλλά και για το κούρδισμά του. Φωτ.: Χρήστος Τόλης & Ελένη Παπαδέλου

— Η κατασκευή και οι δυσκολίες της;
Η κατασκευή του δεν είναι εύκολη. Απαιτείται αρκετή εργασία και για τη σχηματοποίηση του οργάνου αλλά και για το κούρδισμά του. Γι' αυτό και τα τελευταία χρόνια έχουν καθιερωθεί διάφοροι τρόποι ώστε να διευκολύνουν αρκετά τους κατασκευαστές και να επιταχύνουν τον χρόνο κατασκευής του.

— Πόσος χρόνος απαιτείται για την ολοκλήρωση ενός handpan;
Η διάρκεια κατασκευής ενός handpan ποικίλλει ανάλογα με τον δημιουργό του. Μπορεί κάποιος κάλλιστα, επιλέγοντας μια πιο αυτοματοποιημένη μέθοδο, να ολοκληρώσει ένα όργανο σε 3 μέρες, όταν οι παλαιότεροι, ακολουθώντας την εξ ολοκλήρου χειροποίητη οδό, χρειάζονταν έναν με ενάμιση μήνα. Αυτός είναι ο δρόμος που νιώθω ότι μου ταιριάζει και ακολουθώ από την αρχή, παρόλο που είναι πιο επίπονος, με σημαντική ανταμοιβή το ηχητικό αποτέλεσμα στο τέλος αλλά και τη σταθερότητα του κουρδίσματος του οργάνου σε βάθος χρόνου. 

— Υπάρχουν διάφορες ποιότητες, διαστάσεις και υλικά;
Εδώ και πολλά χρόνια, όπως και άλλοι κατασκευαστές, χρησιμοποιώ δύο διαφορετικά είδη μετάλλου. Μέταλλο ψυχρής έλασης –το οποίο επιδέχεται αντισκωριακή θερμική κατεργασία– ή, εναλλακτικά, ανοξείδωτο μέταλλο. Το καθένα με τα δικά του χαρακτηριστικά στο ηχητικό αποτέλεσμα. Τον τελευταίο καιρό πειραματίστηκα και με ένα αρκετά σκληρότερο μέταλλο, με το οποίο δηλώνω αρκετά ενθουσιασμένος. Έχει τον δικό του –νέο– ήχο. Το standard μέγεθος ενός handpan είναι 55 εκ. (διάμετρος του οργάνου). Έχω ξεκινήσει όμως να κατασκευάζω και μια μικρότερη εκδοχή που είναι πιο κατάλληλη για μουσικούς που θέλουν να ταξιδεύουν με ένα πιο ελαφρύ όργανο.

Ένας σύγχρονος οργανοποιός Ήφαιστος Facebook Twitter
Φωτ.: Χρήστος Τόλης & Ελένη Παπαδέλου
Ένας σύγχρονος οργανοποιός Ήφαιστος Facebook Twitter
Φωτ.: Χρήστος Τόλης & Ελένη Παπαδέλου

— Υπάρχουν διάφορες κλίμακες;
Ναι, υπάρχουν πολλές διαφορετικές κλίμακες στα handpans. Μια standard επιλογή είναι η D minor. Να πω σε αυτό το σημείο πως τα χειροποίητα όργανα, όπως τα δικά μου, φτιάχνονται συνήθως κατά παραγγελία. Έτσι, και η κλίμακα επιλέγεται σύμφωνα με την προτίμηση του υποψήφιου αγοραστή και οι νότες που μπορούν να προστεθούν στις 9 βασικές νότες του οργάνου. Ασφαλώς το μέγεθός του δεν επιτρέπει υπερβολές, όμως υπάρχει η δυνατότητα, για όποιον το επιθυμεί, να προστεθούν μέχρι και 10 επιπλέον νότες, κάτι που αυξάνει κατά πολύ το εύρος κάθε κλίμακας, διευρύνοντας έτσι σημαντικά τη σύνθεση μελωδιών. Αυξάνει φυσικά και την πολυπλοκότητα της κατασκευής.

— Υπάρχει ενδιαφέρον στην Ελλάδα;
Παρατηρώ πως τα τελευταία χρόνια το handpan κερδίζει όλο και περισσότερους θαυμαστές στην Ελλάδα, ενώ παλαιότερα η συντριπτική πλειοψηφία των ενδιαφερόμενων ήταν από την υπόλοιπη Ευρώπη, την Αμερική, ακόμα και την Ιαπωνία. Αυτό που έχει βοηθήσει στη διάδοσή του είναι ασφαλώς το διαδίκτυο αλλά και οι πλανόδιοι μουσικοί (buskers).

— Ποιος είναι ο χαρακτήρας των δικών σου οργάνων;
Από τα πρώτα βήματά μου, στόχος μου ήταν η δημιουργία ενός οργάνου με ζεστή χροιά, χωρίς ο ήχος του να θυμίζει μεταλλικό κρουστό, αλλά με πιο πήλινη, κεραμική αίσθηση. Κάπως έτσι δημιουργήθηκε το Αggion Pantam. Υπάρχει η επίσημη σελίδα στο διαδίκτυο, www.aggionpantam.com, όπως και η σελίδα στο Facebook, Aggion Pantam.

Ένας σύγχρονος οργανοποιός Ήφαιστος Facebook Twitter
Φωτ.: Χρήστος Τόλης & Ελένη Παπαδέλου
Ένας σύγχρονος οργανοποιός Ήφαιστος Facebook Twitter
Φωτ.: Χρήστος Τόλης & Ελένη Παπαδέλου
Ένας σύγχρονος οργανοποιός Ήφαιστος Facebook Twitter
Τον τελευταίο καιρό πειραματίστηκα και με ένα αρκετά σκληρότερο μέταλλο, με το οποίο δηλώνω αρκετά ενθουσιασμένος. Έχει τον δικό του –νέο– ήχο. Φωτ.: Χρήστος Τόλης & Ελένη Παπαδέλου

www.aggionpantam.com

Facebook: Aggion Pantam

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ENRICO SANGIULIANO INTERVIEW

Μουσική / Enrico Sangiuliano: «Μπορώ να διαμορφώσω ήχους που δεν υπάρχουν»

O μουσικός παραγωγός που έχει βραβευτεί τρεις συνεχόμενες χρονιές ως best-selling techno artist, με αφορμή την πρόσφατη κυκλοφορία του, μιλάει για τον τρόπο που αντιλαμβάνεται τη μουσική, σαν να βάζει «τάξη στο χάος».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Μουσική / O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Ένας από τους σημαντικότερους λαϊκούς τραγουδιστές μίλησε στη LiFO λίγο πριν αποσυρθεί από το τραγούδι. Με αφορμή τις ανακοινώσεις για την επιστροφή του αναδημοσιεύουμε μια σπάνια συνέντευξη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ