Σε ένα μικρό εργαστήριο στην εξοχή της Αττικής, ο Ανδρέας Σίκκης κατασκευάζει ένα νέο μουσικό όργανο

Ένας σύγχρονος οργανοποιός Ήφαιστος Facebook Twitter
Τα τελευταία χρόνια το handpan κερδίζει όλο και περισσότερους θαυμαστές στην Ελλάδα. Φωτ.: Χρήστος Τόλης & Ελένη Παπαδέλου
0

Ο Ανδρέας Σίκκης, τραγουδιστής και κρουστός, σε ένα μικρό εργαστήριο κάπου στις εξοχές της Αττικής κατασκευάζει τα «Aggion Pantam», τα δικά του μοναδικά handpan, φέρνοντας σε επαφή το ελληνικό κοινό με αυτό το σπάνιο μουσικό όργανο. 

— Τι είναι το handpan;
To handpan δεν είναι μόνο κρουστό, δεν είναι μόνο μελωδικό όργανο, είναι ο συνδυασμός τους. Είναι ένα πολύ καινούργιο μουσικό όργανο που τα τελευταία χρόνια με τον ιδιαίτερο, ονειρικό του ήχο κερδίζει τις καρδιές πολλών, μουσικών και μη. Αποτελείται από 2 λεπτά κυρτά μεταλλικά φύλλα κολλημένα μεταξύ τους, σφυρηλατημένα με τέτοιο τρόπο ώστε να παράγουν τουλάχιστον 8 μουσικές νότες. 

— Πότε δημιουργήθηκε;
Οι εφευρέτες του, οι ελβετικής καταγωγής Felix Rohner και Sabina Schärer, επηρεασμένοι από τα προγενέστερα «steelpans» (που ήδη γνώριζαν μεγάλη επιτυχία στα νησιά της Καραϊβικής αλλά και στην Ευρώπη), κατασκεύασαν το 2000 το πρώτο «hang». Από το 2007 και μετά εμφανίστηκαν νέοι κατασκευαστές και το όνομα που καθιερώθηκε γι' αυτά τα καινούργια όργανα είναι «handpan».

«Η διάρκεια κατασκευής ενός handpan ποικίλλει ανάλογα με τον δημιουργό του. Μπορεί κάποιος κάλλιστα, επιλέγοντας μια πιο αυτοματοποιημένη μέθοδο, να ολοκληρώσει ένα όργανο σε 3 μέρες, όταν οι παλαιότεροι, ακολουθώντας την εξ ολοκλήρου χειροποίητη οδό, χρειάζονταν έναν με ενάμιση μήνα». 

— Πώς ξεκίνησες να κατασκευάζεις handpans;
Αρχικά, η ιδέα της κατασκευής δεν ήταν δική μου. Το 2013 είχα ήδη αγοράσει το πρώτο μου handpan και λίγο αργότερα ένας φίλος με παρότρυνε να ξεκινήσουμε τα πειράματα κατασκευής. Κάπως έτσι αυτή η ιδέα μετατράπηκε σε εμμονή. Οι πληροφορίες στο διαδίκτυο ελάχιστες τότε, οι αποτυχίες πολλές, μέχρι το καλοκαίρι του 2017, όταν συνειδητοποίησα ότι το όργανο που μόλις είχα κατασκευάσει μου άρεσε πραγματικά!

Ένας σύγχρονος οργανοποιός Ήφαιστος Facebook Twitter
Η κατασκευή του δεν είναι εύκολη. Απαιτείται αρκετή εργασία και για τη σχηματοποίηση του οργάνου αλλά και για το κούρδισμά του. Φωτ.: Χρήστος Τόλης & Ελένη Παπαδέλου

— Η κατασκευή και οι δυσκολίες της;
Η κατασκευή του δεν είναι εύκολη. Απαιτείται αρκετή εργασία και για τη σχηματοποίηση του οργάνου αλλά και για το κούρδισμά του. Γι' αυτό και τα τελευταία χρόνια έχουν καθιερωθεί διάφοροι τρόποι ώστε να διευκολύνουν αρκετά τους κατασκευαστές και να επιταχύνουν τον χρόνο κατασκευής του.

— Πόσος χρόνος απαιτείται για την ολοκλήρωση ενός handpan;
Η διάρκεια κατασκευής ενός handpan ποικίλλει ανάλογα με τον δημιουργό του. Μπορεί κάποιος κάλλιστα, επιλέγοντας μια πιο αυτοματοποιημένη μέθοδο, να ολοκληρώσει ένα όργανο σε 3 μέρες, όταν οι παλαιότεροι, ακολουθώντας την εξ ολοκλήρου χειροποίητη οδό, χρειάζονταν έναν με ενάμιση μήνα. Αυτός είναι ο δρόμος που νιώθω ότι μου ταιριάζει και ακολουθώ από την αρχή, παρόλο που είναι πιο επίπονος, με σημαντική ανταμοιβή το ηχητικό αποτέλεσμα στο τέλος αλλά και τη σταθερότητα του κουρδίσματος του οργάνου σε βάθος χρόνου. 

— Υπάρχουν διάφορες ποιότητες, διαστάσεις και υλικά;
Εδώ και πολλά χρόνια, όπως και άλλοι κατασκευαστές, χρησιμοποιώ δύο διαφορετικά είδη μετάλλου. Μέταλλο ψυχρής έλασης –το οποίο επιδέχεται αντισκωριακή θερμική κατεργασία– ή, εναλλακτικά, ανοξείδωτο μέταλλο. Το καθένα με τα δικά του χαρακτηριστικά στο ηχητικό αποτέλεσμα. Τον τελευταίο καιρό πειραματίστηκα και με ένα αρκετά σκληρότερο μέταλλο, με το οποίο δηλώνω αρκετά ενθουσιασμένος. Έχει τον δικό του –νέο– ήχο. Το standard μέγεθος ενός handpan είναι 55 εκ. (διάμετρος του οργάνου). Έχω ξεκινήσει όμως να κατασκευάζω και μια μικρότερη εκδοχή που είναι πιο κατάλληλη για μουσικούς που θέλουν να ταξιδεύουν με ένα πιο ελαφρύ όργανο.

Ένας σύγχρονος οργανοποιός Ήφαιστος Facebook Twitter
Φωτ.: Χρήστος Τόλης & Ελένη Παπαδέλου
Ένας σύγχρονος οργανοποιός Ήφαιστος Facebook Twitter
Φωτ.: Χρήστος Τόλης & Ελένη Παπαδέλου

— Υπάρχουν διάφορες κλίμακες;
Ναι, υπάρχουν πολλές διαφορετικές κλίμακες στα handpans. Μια standard επιλογή είναι η D minor. Να πω σε αυτό το σημείο πως τα χειροποίητα όργανα, όπως τα δικά μου, φτιάχνονται συνήθως κατά παραγγελία. Έτσι, και η κλίμακα επιλέγεται σύμφωνα με την προτίμηση του υποψήφιου αγοραστή και οι νότες που μπορούν να προστεθούν στις 9 βασικές νότες του οργάνου. Ασφαλώς το μέγεθός του δεν επιτρέπει υπερβολές, όμως υπάρχει η δυνατότητα, για όποιον το επιθυμεί, να προστεθούν μέχρι και 10 επιπλέον νότες, κάτι που αυξάνει κατά πολύ το εύρος κάθε κλίμακας, διευρύνοντας έτσι σημαντικά τη σύνθεση μελωδιών. Αυξάνει φυσικά και την πολυπλοκότητα της κατασκευής.

— Υπάρχει ενδιαφέρον στην Ελλάδα;
Παρατηρώ πως τα τελευταία χρόνια το handpan κερδίζει όλο και περισσότερους θαυμαστές στην Ελλάδα, ενώ παλαιότερα η συντριπτική πλειοψηφία των ενδιαφερόμενων ήταν από την υπόλοιπη Ευρώπη, την Αμερική, ακόμα και την Ιαπωνία. Αυτό που έχει βοηθήσει στη διάδοσή του είναι ασφαλώς το διαδίκτυο αλλά και οι πλανόδιοι μουσικοί (buskers).

— Ποιος είναι ο χαρακτήρας των δικών σου οργάνων;
Από τα πρώτα βήματά μου, στόχος μου ήταν η δημιουργία ενός οργάνου με ζεστή χροιά, χωρίς ο ήχος του να θυμίζει μεταλλικό κρουστό, αλλά με πιο πήλινη, κεραμική αίσθηση. Κάπως έτσι δημιουργήθηκε το Αggion Pantam. Υπάρχει η επίσημη σελίδα στο διαδίκτυο, www.aggionpantam.com, όπως και η σελίδα στο Facebook, Aggion Pantam.

Ένας σύγχρονος οργανοποιός Ήφαιστος Facebook Twitter
Φωτ.: Χρήστος Τόλης & Ελένη Παπαδέλου
Ένας σύγχρονος οργανοποιός Ήφαιστος Facebook Twitter
Φωτ.: Χρήστος Τόλης & Ελένη Παπαδέλου
Ένας σύγχρονος οργανοποιός Ήφαιστος Facebook Twitter
Τον τελευταίο καιρό πειραματίστηκα και με ένα αρκετά σκληρότερο μέταλλο, με το οποίο δηλώνω αρκετά ενθουσιασμένος. Έχει τον δικό του –νέο– ήχο. Φωτ.: Χρήστος Τόλης & Ελένη Παπαδέλου

www.aggionpantam.com

Facebook: Aggion Pantam

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ