Όταν ο πόλεμος επηρεάζει τις μεγάλες διοργανώσεις τέχνης

Οι Παλαιστίνιοι καλλιτέχνες αφηγούνται τη δική τους ιστορία σε μια έκθεση Facebook Twitter
Mohammed Alhaj, Immigration, AOC (2021). Photo courtesy of Palestine Museum U.S.
0



ΣΥΧΝΑ, Η ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
επηρεάζει τις μεγάλες διοργανώσεις τέχνης. Και δεν αφήνει ανεπηρέαστη την Μπιενάλε της Βενετίας, τη μεγαλύτερη παγκοσμίως εικαστική διοργάνωση. Το 2022, για παράδειγμα, μετά την εισβολή στην Ουκρανία, η Ρωσία δεν άνοιξε το περίπτερό της. Η Μπιενάλε άνοιξε με μια ειδική παρουσίαση για την Ουκρανία, η οποία δημιούργησε τελικά το δικό της περίπτερο.

Το περασμένο φθινόπωρο οι διοργανωτές της Μπιενάλε έδωσαν το πράσινο φως στο Ισραήλ να προχωρήσει με το εθνικό του περίπτερο στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας για το 2024, ενώ η πρόταση για μια έκθεση Παλαιστίνιων καλλιτεχνών απορρίφθηκε. Στην προηγούμενη Μπιενάλε, το 2022, η έκθεση «From Palestine with Art» μπήκε στις παράλληλες εκδηλώσεις της διοργάνωσης, που σημαίνει ότι εγκρίθηκε από την Μπιενάλε ως επίσημη παρουσίαση, αλλά η Παλαιστίνη δεν συμμετείχε με εθνικό περίπτερο. Ο διευθυντής του Μουσείου Παλαιστίνης των ΗΠΑ, Faisal Saleh, ανακοίνωσε ότι το ίδρυμά του δεν θα επέστρεφε στην Μπιενάλε μετά την απόρριψη της πρότασής του.

Μέσω της δύναμης της τέχνης, η έκθεση στοχεύει στην προώθηση του διαλόγου, στην ευαισθητοποίηση και στην προώθηση της βαθύτερης κατανόησης της παλαιστινιακής αφήγησης.

Η έκθεση που πρότειναν ονομάζεται «Ξένοι στην πατρίδα τους» και «ρίχνει φως στις συνθήκες τις οποίες υφίστανται οι Παλαιστίνιοι, συμπεριλαμβανομένης της ζωής σε κατάσταση απαρτχάιντ και των σημείων ελέγχου». Η πρόταση αναφέρει ότι «η ίδρυση του κράτους του Ισραήλ είχε ως αποτέλεσμα τον αναγκαστικό εκτοπισμό εκατοντάδων χιλιάδων Παλαιστινίων, μετατρέποντάς τους σε πρόσφυγες σε γειτονικές χώρες και όχι μόνο». Ο Saleh ισχυρίζεται ότι η πρόταση απορρίφθηκε επειδή «όταν θέλαμε να πούμε την πραγματική παλαιστινιακή ιστορία, η Μπιενάλε αποφάσισε να συμμετάσχει σε ένα μπλακ άουτ μαζί με τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις».

«Αυτό είναι το δίλημμα που αντιμετωπίζουμε εμείς ως Παλαιστίνιοι», λέει. «Οι Δυτικοί θεσμοί δεν μας εμπιστεύονται να πούμε τη δική μας ιστορία. Είναι φρικτό το συναίσθημα ότι πρέπει πάντα να βρουν κάποιον που δεν είναι Παλαιστίνιος για να ηγηθεί του έργου. Αυτό είναι το μήνυμα. Μπορεί να μην είμαστε οι καλύτεροι καλλιτέχνες στον κόσμο ή οι καλύτεροι επιμελητές», προσθέτει. «Μα πώς παρουσιάζεις τα 56 χρόνια κατοχής; Έχουμε μια ιστορία να πούμε και η ιστορία μας είναι συναρπαστική. Η έκθεσή μας περιλαμβάνει 23 Παλαιστίνιους καλλιτέχνες που αντιπροσωπεύουν το περιβάλλον και τις εμπειρίες που ζουν ενώ είναι υπό κατοχή», λέει ο Saleh. «Αυτό που παρουσιάσαμε ήταν ακριβώς αυτό που είπε ότι έψαχνε ο Pedrosa».

Οι Παλαιστίνιοι καλλιτέχνες αφηγούνται τη δική τους ιστορία σε μια έκθεση Facebook Twitter
Ghassan Abu Laban, Jidar, OOC (2022). Photo courtesy of Palestine Museum U.S.

Τελικά, η φετινή πρόταση «Foreigners in Their Homeland» ανοίγει στο Palazzo Mora στη Βενετία στις 20 Απριλίου, ενώ η περσινή πρόταση για έκθεση στην Μπιενάλε, «From Palestine with Art», παρουσιάζεται στην γκαλερί P21 του Λονδίνου έως τις 2 Μαρτίου 2024. 

Μοιάζει λίγο ειρωνική η απόφαση να μη συμπεριληφθούν στην Μπιενάλε Παλαιστίνιοι καλλιτέχνες φέτος, που η κύρια διεθνής έκθεση έχει τίτλο «Foreigners Everywhere», αλλά φαίνεται πως κανένας καλλιτεχνικός διευθυντής δεν θέλει να συγκρουστεί με την πολιτική ατζέντα της ιταλικής κυβέρνησης, που είναι ο βασικός χρηματοδότης του θεσμού.

Δεν είναι η πρώτη φορά που ένα ευρωπαϊκό πολιτιστικό ίδρυμα αλλάζει τον προγραμματισμό του ως αποτέλεσμα της ένοπλης σύγκρουσης μεταξύ της Χαμάς και του Ισραήλ. Λίγες ημέρες μετά την επίθεση της 7ης Οκτωβρίου, το Institut du Monde Arabe στο Παρίσι ανακοίνωσε την ακύρωση πολλών εκδηλώσεων γύρω από την έκθεσή του με τίτλο «What Palestine Brings to the World». 

Νωρίτερα, δύο πίνακες του Λιβανέζου ζωγράφου Ayman Baalbaki είχαν αποσυρθεί από μια δημοπρασία των Christie's στο Λονδίνο, επειδή συνδέθηκαν (λανθασμένα) με τη Χαμάς και την ισλαμική τρομοκρατία. Τον πίνακα με τίτλο «Al Moulatham», πορτρέτο ενός χωρικού του οποίου το πρόσωπο είναι τυλιγμένο σε ένα κόκκινο keffiyeh για να τον προστατεύσει από τον ήλιο, τον ζωγράφισε ο καλλιτέχνης το 2012. Ο δεύτερος πίνακας δείχνει έναν διαδηλωτή στην πλατεία Ταχρίρ του Καΐρου, ο οποίος φοράει αντιασφυξιογόνα μάσκα και έχει την αραβική επιγραφή «tha'iroun», που σημαίνει «επαναστάτες», στο μέτωπό του. Ο Baalbaki έσπευσε να απαντήσει δημόσια στα μέσα ενημέρωσης ότι αυτές οι «αφαιρέσεις» του θύμιζαν τη ναζιστική αντίδραση στην «εκφυλισμένη» τέχνη.

Ένας από τους πίνακες που παρουσιάζονται στην έκθεση του Λονδίνου είναι της σημαντικής ζωγράφου και μελετήτριας Samia Halaby, η οποία έγινε πρωτοσέλιδο τον περασμένο μήνα όταν το Μουσείο Τέχνης Εσκενάζι του Πανεπιστημίου της Ιντιάνα ακύρωσε ξαφνικά την πρώτη της αναδρομική έκθεση στις ΗΠΑ, η οποία προετοιμαζόταν τα τρία προηγούμενα χρόνια. Το ειρωνικό είναι ότι ένα έργο της Halaby θα συμπεριληφθεί στην κεντρική έκθεση της Μπιενάλε 2024.

Οι Παλαιστίνιοι καλλιτέχνες αφηγούνται τη δική τους ιστορία σε μια έκθεση Facebook Twitter
Samia Halaby, Venetian Red (2021). Photo courtesy of Samia Halaby.

Το Μουσείο Τέχνης Εσκενάζι του Πανεπιστημίου της Ιντιάνα ακύρωσε την έκθεση της Παλαιστίνιας καλλιτέχνιδας με τίτλο «Samia Halaby: Centers of Energy» και ο διευθυντής του μουσείου, David Brenneman, της έστειλε μια επιστολή δυο γραμμών στην οποία επικαλούνταν την τεταμένη πολιτική ατμόσφαιρα. Ο Brenneman στο παρελθόν είχε εγκωμιάσει τη Halaby για την τέχνη της, αλλά υπέκυψε στη βούληση του Ρεπουμπλικανού βουλευτή της Ιντιάνα Jim Banks ο οποίος είχε απειλήσει το πανεπιστήμιο ότι κινδυνεύει να χάσει την ομοσπονδιακή χρηματοδότηση αν δεν κάνει αρκετά για να αντισταθεί στον «αντισημιτισμό». Οι άνθρωποι του πανεπιστημίου δήλωσαν ότι ακύρωσαν την έκθεση επειδή ανησυχούσαν σχετικά με τη διασφάλιση της ακεραιότητας των έργων της Samia Halaby κατά τη διάρκειά της. «Είναι σαφές ότι η ελευθερία της έκφρασής μου είναι αυτή που τίθεται υπό αμφισβήτηση στην προκειμένη περίπτωση», δήλωσε η 88χρονη Halaby που ζει στις ΗΠΑ από το 1951 και είναι απόφοιτος του πανεπιστημίου που θα διοργάνωνε την έκθεσή της. Έχει εκφράσει την υποστήριξή της στην Παλαιστίνη γράφοντας στον λογαριασμό της στο Instagram: «Κατάπαυση του πυρός, ανοίξτε όλες τις εξόδους, ελεύθερη μετακίνηση. Στείλτε βοήθεια κάθε είδους». Η εγγονή της και διαχειρίστρια του ιδρύματος που διαχειρίζεται το έργο της έγραψε: «Το πανεπιστήμιο ακυρώνει την έκθεση για να κρατήσει αποστάσεις από την υπόθεση της παλαιστινιακής ελευθερίας. Εδώ και πενήντα χρόνια, η Samia είναι μια ειλικρινής ακτιβίστρια με αρχές, που υπερασπίζεται την αξιοπρέπεια, την ελευθερία και την αυτοδιάθεση του παλαιστινιακού λαού». Πικραμένη, η Halaby είχε δηλώσει: «Νόμιζα ότι μπορούσα να αποκαλώ σπίτι μου την Ιντιάνα, και αποδείχτηκε ότι έκανα λάθος».

Τι παρουσιάζουν οι Παλαιστίνιοι καλλιτέχνες στο Λονδίνο

Η έκθεση «From Palestine with Art» έχει στόχο να μοιραστεί την κουλτούρα, την κληρονομιά και τους αγώνες του παλαιστινιακού λαού μέσα από διάφορες καλλιτεχνικές εκφράσεις. Επιδιώκει να ρίξει φως στις εμπειρίες, την ιστορία και τις φιλοδοξίες των ταλαντούχων Παλαιστίνιων καλλιτεχνών και να δώσει στο κοινό την ευκαιρία να βιώσει την πλούσια παλαιστινιακή ιστορία μέσα από τον φακό της τέχνης.

Η γκαλερί P21 είναι γνωστή για την πρόθεσή της να προβάλει τη διεθνή σύγχρονη τέχνη με επίκεντρο τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική. Οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν ένα ευρύ φάσμα μορφών τέχνης, όπως ζωγραφική, γλυπτά, εγκαταστάσεις, κεντήματα και παρουσιάσεις πολυμέσων. Η έκθεση στοχεύει στην προώθηση του διαλόγου, στην ευαισθητοποίηση και στην προώθηση της βαθύτερης κατανόησης της παλαιστινιακής αφήγησης, μέσω της δύναμης της τέχνης. «Αυτή η έκθεση χρησιμεύει ως πλατφόρμα για την προώθηση του διαλόγου, την αμφισβήτηση των στερεοτύπων και τη δημιουργία συνδέσεων μεταξύ διαφορετικών κοινοτήτων» σημειώνουν οι διοργανωτές.

Οι Παλαιστίνιοι καλλιτέχνες αφηγούνται τη δική τους ιστορία σε μια έκθεση Facebook Twitter
Nabil Anani, In Pursuit of Utopia (2020). Photo courtesy of Nabil Anani.

Ταπισερί, μια παραδοσιακή μορφή ενδυμασίας, ένα τοπίο του ζωγράφου Nabil Anani από τη Δυτική Όχθη, το οποίο απεικονίζει την Παλαιστίνη όπως θα έμοιαζε πριν από έναν αιώνα, γεμάτη ελαιώνες και κυπαρίσσια, ένα μοντάζ με πορτρέτα Παλαιστίνιων διανοούμενων, καλλιτεχνών και συγγραφέων, όπως ο Mahmoud Dawish και η Susan Abulhawa, έργο της καλλιτέχνιδας Jacqueline Bejani, συγκροτούν ένα μέρος της έκθεσης. Οι πίνακες της Bejani έχουν τα χρώματα της παλαιστινιακής σημαίας που, όπως λέει, «δεν επιτρέπεται συχνά να τα δείξουμε. Όμως είναι η πολιτιστική μας κληρονομιά. Είναι η ταυτότητά μας».

Ένα έργο του Ghassan Abu Laban, ένας αφηρημένος καμβάς, παρουσιάζει τον φράχτη της Δυτικής Όχθης που έχει σκιστεί και από μια φανταστική τρύπα επιτρέπει στους ανθρώπους να κοιτάζουν μέσα. 

Το παγκόσμιο θέμα της μετανάστευσης απασχολεί τον καλλιτέχνη Mohammed Alhaj από τη Γάζα, που αναγκάστηκε πρόσφατα να φύγει με την οικογένειά του από τα βόρεια της Γάζας, αναζητώντας ασφάλεια. Αυτήν τη στιγμή ζουν σε μια σκηνή κοντά στη νότια πόλη Ράφα.

Στην έκθεση περιλαμβάνεται και ένα ντοκιμαντέρ του δημοσιογράφου Roshdi Sarraj από τη Γάζα, ο οποίος σκοτώθηκε σε αεροπορική επιδρομή τον Οκτώβριο, το οποίο καταγράφει βομβαρδισμούς και κτίρια που γίνονται ερείπια.

Με πληροφορίες από NYT, artnews, artnewspaper, P21 gallery

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ