Queer, ειλικρινές, μπροστά από την εποχή του: 24 χρόνια από την πρεμιέρα του «Ταλαντούχου κύριου Ρίπλεϊ»

Queer, ειλικρινές και μπροστά από την εποχή του: «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» κλείνει τα 25 Facebook Twitter
Η ταινία συγκέντρωσε το πιο όμορφο και ταλαντούχο καστ από όλες τις ταινίες του Χόλιγουντ εκείνης της δεκαετίας.
0

Η ΠΡΩΤΗ ΔΟΚΙΜΑΣΤΙΚΗ ΠΡΟΒΟΛΗ της ταινίας «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» ήταν, όπως θυμάται σήμερα ο παραγωγός της Γουίλιαμ Χόρμπεργκ, «μια απόλυτη καταστροφή». Η ταινία του Άντονι Μινγκέλα, μια νέα διασκευή του ομώνυμου μυθιστορήματος της Πατρίσια Χάισμιθ, προσγείωνε τον τυχοδιώκτη Τομ Ρίπλεϊ (Ματ Ντέιμον) σ’ ένα κοσμοπολίτικο ιταλικό θρίλερ τη δεκαετία του ’50, όπου βρίσκεται σε μόνιμες διακοπές ο κακομαθημένος γόνος Ντίκι Γκρίνλιφ (Τζουντ Λο) μαζί με τη φίλη του Μαρτζ (Γκουίνεθ Πάλτροου), σα να είχε πέσει κατευθείαν από τον ηλιόλουστο σικελικό ουρανό.

Από πού ήρθε ο Τομ Ρίπλεϊ, γιατί βρέθηκε εκεί και, κυρίως, γιατί στη μέση της ταινίας σκοτώνει τον Ντίκι μέσα σε μια βάρκα στα ανοιχτά της Λιγουρίας; Το κοινό της προβολής εξεγέρθηκε. «Όταν το κουπί έπεσε στο κεφάλι του Τζουντ Λο, ήταν σα να είχε πέσει στο κεφάλι των θεατών», λέει ο Χόρμπεργκ. «Ήταν εντελώς απροετοίμαστοι γι’ αυτή την απότομη στροφή της ταινίας».  

Ο Σίντνεϊ Πόλακ, η εταιρεία παραγωγής του οποίου ήταν ο βασικός χρηματοδότης της ταινίας, έδωσε στον σκηνοθέτη μια συμβουλή καθώς συζητούσαν για τις αναπόφευκτες επεμβάσεις που θα ακολουθούσαν: «Μπορείς να οδηγήσεις το λεωφορείο όπου θέλεις, αλλά αν στο μπροστινό του μέρος ο προορισμός γράφει "κόλαση", πρέπει να ενημερώνεις τους επιβάτες κατά την επιβίβαση».

Αυτό που έκανε ο Μινγκέλα, φρέσκος από το Όσκαρ που είχε κερδίσει για τον «Άγγλο ασθενή», ήταν να αναδιαμορφώσει τα πρώτα λεπτά της ταινίας, ανακαλώντας το πνεύμα του Χίτσκοκ (οι τίτλοι αρχής παραπέμπουν στο North by Northwest, η μουσική θυμίζει το Vertigo). Πρόσθεσε επίσης μια ακολουθία από flashbacks, έγραψε μαζί με τον συνθέτη Gabriel Yared μια στοιχειωμένη άρια και μάλιστα έπεισε τη Sinéad O'Connor να την ερμηνεύσει. Η υπόλοιπη ταινία κύλησε χωρίς αλλαγές. Όταν βγήκε στις αίθουσες ανήμερα τα Χριστούγεννα, ανέβηκε κατευθείαν στην πρώτη θέση του αμερικανικού box office.

Παρά τις εξαιρετικές κριτικές, η ταινία δεν κατέληξε ως μια από τις μεγάλες επιτυχίες της χρονιάς. Η συγκομιδή πέντε μόλις υποψηφιοτήτων για Όσκαρ (όχι καλύτερης ταινίας όμως) έδειξε ότι και η ίδια η βιομηχανία, το σεβόταν μάλλον το φιλμ περισσότερο παρά το αγαπούσε, ειδικά από τη στιγμή που η ταινία δεν κέρδισε ούτε ένα.

«Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» ήταν πάντα μια μελέτη αντιφάσεων. Η ταινία συγκέντρωσε το πιο όμορφο και ταλαντούχο καστ από όλες τις ταινίες του Χόλιγουντ εκείνης της δεκαετίας (εκτός από το κεντρικό ερωτικό τρίγωνο, σημαντικούς ρόλους είχαν στην ταινία ερμηνευτικά μεγαθήρια όπως η Κέιτ Μπλάνσετ και ο Φίλιπ Σίμορ Χόφμαν).

Αλλά υπήρχε και το θέμα του περιεχομένου: ένα περίεργο, κυκλοθυμικό, σέξι αλλά αντιηρωικό δράμα που τύχαινε επίσης να είναι ειλικρινά queer, γεμάτο προδοσίες και φονικά, και χωρίς κανενός είδους χάπι εντ. Ο Ματ Ντέιμον, η Γκουίνεθ Πάλτροου, ο σκηνοθέτης του «Άγγλου ασθενή» – όλα έμοιαζαν να υπόσχονται μια επική ιστορία αγάπης. Ο «Ρίπλεϊ» ήταν σχεδόν το ακριβώς αντίθετο, κάτι που, 25 χρόνια αργότερα, φαίνεται εντυπωσιακό και επίκαιρο, ακόμα κι αν τότε έμοιαζε ριζικά εκτός εποχής.

Queer, ειλικρινές και μπροστά από την εποχή του: «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» κλείνει τα 25 Facebook Twitter
«Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» ήταν πάντα μια μελέτη αντιφάσεων.

Ποιο ακριβώς είναι το παιχνίδι του Τομ, καθώς μιμείται τη συμπεριφορά του Ντίκι και στη συνέχεια ουσιαστικά γίνεται εκείνος; Στο μυθιστόρημα της Χάισμιθ, η σεξουαλικότητά του Τομ είναι κυρίως κωδικοποιημένη. Αλλά η εμμονή του Τομ με τον Ντίκι φαίνεται να επεκτείνεται πέρα από την επιθυμία του για κοινωνική αναρρίχηση. «Αισθανθήκαμε ότι το βιβλίο έπρεπε να επανεξεταστεί με γνώμονα την εποχή που γυρίζαμε την ταινία», λέει σήμερα ο Χόρμπεργκ. Θέλαμε να καταστήσουμε σαφή την έλξη του Τομ προς τον Ντίκι και την εμπειρία του ως καταπιεσμένου ομοφυλόφιλου άνδρα στη δεκαετία του 1950».

«Δεν θα ήθελα ποτέ να συμπεράνει κανείς ότι υπάρχει σχέση μεταξύ των πράξεών του στην ταινία και της σεξουαλικότητάς του», δήλωνε ο Άντονι Μινγκέλα (που δυστυχώς έφυγε πρόωρα από την ζωή το 2008) στους New York Times το 1999. «Αλλά είναι επίσης θλιβερό να μπορείς να γράψεις για έναν γκέι χαρακτήρα μόνο αν συμπεριφέρεται σωστά – αυτό είναι ένα άλλο είδος τυραννίας».

Παρά τις εξαιρετικές κριτικές, η ταινία δεν κατέληξε ως μια από τις μεγάλες επιτυχίες της χρονιάς. Η συγκομιδή πέντε μόλις υποψηφιοτήτων για Όσκαρ (όχι καλύτερης ταινίας όμως) έδειξε ότι και η ίδια η βιομηχανία σεβόταν το φιλμ περισσότερο μάλλον, παρά το αγαπούσε, ειδικά από τη στιγμή που η ταινία δεν κέρδισε ούτε ένα. Ίσως μπορεί να υποτιμηθεί εύκολα, επειδή, παρά το ζοφερό και μελαγχολικό της θέμα, παραμένει εξαιρετικά ψυχαγωγική. Η ομορφιά και η κτηνωδία κατεβαίνουν μαζί σαν δροσερό Aperol.

Σε κάθε περίπτωση όμως της αξίζει μια πιο σοβαρή επανεκτίμηση, έστω και με αφορμή τη νέα σειρά με ήρωα τον Ρίπλεϊ που θα κυκλοφορήσει σύντομα στο Netflix με πρωταγωνιστή τον Άντριου Σκοτ.

The Talented Mr. Ripley Trailer (1999)

Με στοιχεία από Vanity Fair

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ