«Γηπεδική βία»: Μέτρα για γέλια, ζωή για κλάματα

Μέτρα για γέλια, ζωή για κλάματα Facebook Twitter
Οι μέθοδοι, τα κίνητρα και οι στόχοι των ultras, καθώς και των οπαδών που είναι πρόθυμοι να προκαλέσουν σωματικές βλάβες, αλλάζουν με τις εποχές. Και οι εποχές που ζούμε είναι πολύ άγριες. Φωτ.: Άρης Οικονόμου/ SOOC
0

«ΤΟΝ ΣΚΟΤΩΣΑΝ ΓΙΑ το ποδόσφαιρο…». Αυτή ήταν η αρχική –παροιμιώδης πλέον– εκδοχή που είχε ακουστεί από γνωστό τηλεοπτικό σταθμό αμέσως μετά τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα και όσο εξοργιστική και επιπόλαια κι αν μοιάζει, για να μην πούμε τίποτα χειρότερο, μπορεί κανείς να τη δικαιολογήσει εν μέρει (αλλά μόνο εν μέρει) από τη στιγμή που κάθε τόσο κάποιος σκοτώνεται «για το ποδόσφαιρο».

Φυσικά, κανείς δεν σκοτώνεται «για το ποδόσφαιρο» ή πολύ περισσότερο για το βόλεϊ ή για κάποιο άλλο άθλημα. Και, εκτός από τον δύστυχο καθηγητή Μπλιώνα, πριν από σαράντα χρόνια σχεδόν, κανείς δεν σκοτώνεται μέσα στο γήπεδο.

Συνεπώς, μοιάζουν πιο ατελέσφορα, ανερμάτιστα, άστοχα και καταγέλαστα (αν έχει μείνει διάθεση για γέλια) από οποιαδήποτε άλλη φορά τα «νέα» μέτρα που πήρε η κυβέρνηση για την πάταξη της «γηπεδικής βίας», αποκλείοντας το σύνολο των φιλάθλων από τα γήπεδα του ποδοσφαίρου για δύο μήνες και βλέπουμε, φτάνοντας μάλιστα στο σημείο να δηλώσει ότι δεν θα σταματήσει τον αγώνα «όσο ψηλά κι αν βρίσκονται αυτοί που την υποκινούν ή έστω την ανέχονται».

Φαντάσου να έχεις κάνει το σκατό παξιμάδι, όπως έχει κάνει πολύς κόσμος, για την αγορά ενός εισιτηρίου διαρκείας, και ξαφνικά να σε τιμωρούν μ’ αυτόν τον τρόπο.

Όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά παντού σχεδόν στην Ευρώπη, παρατηρείται εσχάτως μια νέα έξαρση της βίας με αφορμή τις οπαδικές προτιμήσεις. Τα «ραντεβού θανάτου» μοιάζουν να είναι πλέον στην ημερήσια διάταξη.

Δεν είναι λίγοι οι άνθρωποι που εκφράζουν πού και πού μια διάθεση νοσταλγίας για τις ήσυχες μέρες γαλήνης και υποταγής του lockdown και η κυβέρνηση φαίνεται να συμμερίζεται αυτό το συναίσθημα επιστρέφοντας σ’ εκείνες τις μέρες που οι αγώνες διεξάγονταν κεκλεισμένων των θυρών. Μόνο που όταν ξανάνοιξαν, το διάστημα αποχής δεν φάνηκε να λειτούργησε σωφρονιστικά για τους «μακελάρηδες των γηπέδων».

Κάποτε πρέπει να γίνει ξεκάθαρο: οπαδισμός χωρίς τοξικότητα δεν γίνεται. Όποιος δεν θέλει καμία τοξικότητα στη ζωή του απλά δεν πάει ποτέ στο γήπεδο. Ακόμα καλύτερα, παύει να ασχολείται εντελώς. Μετά την πανδημία όμως, είναι σα να προέκυψε μια νέα τάξη ανασυγκροτημένων και ψυχρών χουλιγκάνων, με νέες δομές και νέες ιεραρχίες.

Όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά παντού σχεδόν στην Ευρώπη, όπου παρατηρείται εσχάτως μια νέα έξαρση της βίας με αφορμή τις οπαδικές προτιμήσεις. Τα «ραντεβού θανάτου» μοιάζουν να είναι πλέον στην ημερήσια διάταξη. Οι μέθοδοι, τα κίνητρα και οι στόχοι των ultras, καθώς και των οπαδών που είναι πρόθυμοι να προκαλέσουν σωματικές βλάβες, αλλάζουν με τις εποχές. Και οι εποχές που ζούμε είναι πολύ άγριες.

Πολλοί υπομειδιούν όταν ακούνε να γίνεται λόγος για τα «κοινωνικά αίτια» του φαινομένου. Κι όμως, όπως και τα περισσότερα κλισέ, είναι κι αυτό αληθινό. Το ότι έχουμε βαρεθεί να το ακούμε δεν περιορίζει την κραυγαλέα ισχύ του.

Πριν από λίγες εβδομάδες, δημοσιεύτηκε στους Times του Λονδίνου ένα μεγάλο σχετικό ρεπορτάζ, όπου φιλοξενείται και η άποψη του Ρόλαντ Μπενεντίκτερ, Ιταλού κοινωνιολόγου και συγγραφέα του βιβλίου Football Politics in Central and Eastern Europe («Πολιτικές του ποδοσφαίρου στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη»), ο οποίος δηλώνει χαρακτηριστικά:

«Οι ultras είναι προϊόντα συγκεκριμένης εποχής, κοινωνικής συνθήκης, παιδείας. Η απειλητική συμπεριφορά μπορεί να υποκινείται από μακροχρόνιες πεποιθήσεις σχετικά με την πολιτική, τη φυλή ή την ιστορική αντιπαλότητα ή μπορεί να είναι αποτέλεσμα μιας πιο αυθόρμητης αντίδρασης στη σκληρή αστυνόμευση, σε διαιτητικές αποφάσεις, σε μια απογοητευτική σειρά αποτελεσμάτων, ακόμα και στο ιδιοκτησιακό καθεστώς της ίδιας της ομάδας που υποστηρίζει κανείς. Ζούμε σε μια εποχή τεράστιας αβεβαιότητας.

Η αύξηση της ανισότητας έχει ενισχύσει την αντίληψη ότι οι κατώτερες τάξεις είναι οι μόνιμοι χαμένοι στα πάντα. Το ποδόσφαιρο δεν διαφέρει. Η αντίληψη που επικρατεί πλέον είναι ότι το παιχνίδι είναι απολύτως εμπορευματοποιημένο, είναι μια επιχείρηση, είναι για την ελίτ, είναι για τα λεφτά, είναι μόνο για το αποτέλεσμα, όχι για την απόλαυση της εμπειρίας. Ο κόσμος πηγαίνει στο γήπεδο φορτωμένος με βαριές "αποσκευές". Αυτό σημαίνει ότι ο θυμός και η βία γίνονται όλο και πιο πιθανά».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Daily / You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Μάλλον άδοξα έληξε μετά από πέντε κύκλους και πενήντα επεισόδια μια από τις πιο ψυχαγωγικές σειρές των τελευταίων χρόνων, παρότι είχε να κάνει με τις αιμοσταγείς περιπλανήσεις ενός νοσηρά ρομαντικού κατά συρροή δολοφόνου — SPOILER ALERT.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

Daily / The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

To εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Louis Theroux για το «κίνημα» των Ισραηλινών εποίκων που έχουν πλέον βάλει ως στόχο την ισοπεδωμένη Γάζα, και προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο BBC, βρίσκεται και στο YouTube, προς το παρόν τουλάχιστον.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Daily / American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Η ταινία του 2000 που βασίστηκε στο ομώνυμο, αγρίως αμφιλεγόμενο, μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις, με τον Κρίστιαν Μπέιλ στον ρόλο ενός σαλεμένου γιάπη, μοιάζει από πολλές απόψεις εξαιρετικά προφητική και ανησυχητικά επίκαιρη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ