«Αυτός, αυτή και τα μυστήρια»: Η επιστροφή μιας σειράς που βασίλευσε στα '80s

«Αυτός, αυτή και τα μυστήρια»: Η επιστροφή μιας σειράς που αγαπήσαμε πολύ κάποτε Facebook Twitter
Μετα-τηλεοπτική γλώσσα, αυτοαναφορικότητα, αυτοσαρκασμός, αυτο-παρωδία, κατεδάφιση του τέταρτου τοίχου και κλείσιμο το ματιού στον θεατή… Το Moonlighting τα έκανε όλα αυτά.
0


ΤΟΝ ΑΠΡΙΛΙΟ ΤΟΥ 1990 έκανε πρεμιέρα η τηλεοπτική σειρά Twin Peaks του Ντέιβιντ Λιντς, η οποία μετέφερε τους ανυποψίαστους τηλεθεατές σ’ έναν αλλόκοτο και μυστηριώδη κόσμο, ανατρέποντας με τον πιο σαγηνευτικό τρόπο τις συμβάσεις της αμερικανικής τηλεοπτικής αφήγησης. Υπήρξε όμως προηγουμένως μια άλλη σειρά που είχε γοητεύσει με το χιούμορ, τον ρομαντισμό και τις πρωτοποριακές αφηγηματικές ανατροπές της το παγκόσμιο τηλεοπτικό κοινό και είχε υπάρξει εξαιρετικά δημοφιλής και στη χώρα μας (ήταν με διαφορά το αγαπημένο μας τηλεοπτικό πρόγραμμα, εμένα και των συμμαθητών μου στο λύκειο!).

Ήταν το Moonlighting, γνωστό σε εμάς τότε με τον ελληνικό του τίτλο «Αυτός, αυτή και τα μυστήρια», και η βασιλεία του είχε διαρκέσει ολόκληρο σχεδόν το δεύτερο μισό της δεκαετίας του ’80, από το 1985 ως το 1989. Εξαφανισμένο από τα κανάλια και τις πλατφόρμες εδώ και δεκαετίες, η σειρά κάνει σε λίγες μέρες την θεαματική της επανεμφάνιση, στο Hulu αλλά και στο Disney+ μάλλον, κατ’ επέκταση (μεταξύ μας, υπάρχουν εδώ και χρόνια όλα τα επεισόδια ελεύθερα στο Dailymotion).

Πλημμυρισμένο με ποικίλες κινηματογραφικές αναφορές και εμποτισμένο με γενναίες δόσεις νουάρ και screwball, ήταν ίσως το πρώτο “dramedy” αν και ήταν λιγότερο δράμα και πολύ περισσότερο κωμωδία, ή μάλλον ρομαντική κομεντί φαρσικών καταστάσεων.

Πλημμυρισμένο με ποικίλες κινηματογραφικές αναφορές και εμποτισμένο με γενναίες δόσεις νουάρ και screwball, ήταν ίσως το πρώτο «dramedy» αν και ήταν λιγότερο δράμα και πολύ περισσότερο κωμωδία, ή μάλλον ρομαντική κομεντί φαρσικών καατστάσεων που ως επίκεντρο είχε την σχέση έρωτα και μίσους ανάμεσα στην Μάντι (Σίμπιλ Σέπαρντ) και στον Ντέιβιντ (Μπρους Γουίλις, στον πρώτο κύριο ρόλο του), των δύο «ντετέκτιβ» του γραφείου ιδιωτικών ερευνών Blue Moon. Και ήταν αυτή η «χημεία» αλλά κυρίως η ανεπίλυτη σεξουαλική ένταση ανάμεσα στους δύο πρωταγωνιστές, που αποτελούσε τη ραχοκοκαλιά μιας σειράς που επιδείκνυε διαρκώς τολμηρές καινοτομίες, πρωτοφανείς για τα τηλεοπτικά δεδομένα της εποχής.

«Αυτός, αυτή και τα μυστήρια»: Η επιστροφή μιας σειράς που αγαπήσαμε πολύ κάποτε Facebook Twitter
Σταδιακά, η ένταση και οι τριβές (ερωτικές ή άλλες) ανάμεσα στους δύο πρωταγωνιστές μεταφέρθηκαν και εκτός πλατό με αποτέλεσμα η ατμόσφαιρα των γυρισμάτων να γίνει τοξική.

Μετα-τηλεοπτική γλώσσα, αυτοαναφορικότητα, αυτοσαρκασμός, αυτο-παρωδία, κατεδάφιση του τέταρτου τοίχου και κλείσιμο το ματιού στον θεατή… Το Moonlighting τα έκανε όλα αυτά –και άλλα μεταμοντέρνα τεχνάσματα που τώρα μοιάζουν συμβατικά– πριν από σαράντα σχεδόν χρόνια. «Δεν μπορείς να μπουκάρεις έτσι εδώ μέσα», φώναζε η Μάντι στον Ντέιβιντ. «Αλήθεια;» αποκρινόταν εκείνος. «Πες το στους σεναριογράφους».

Και για να μην υπάρχει καμιά αμφιβολία για τις φιλόδοξες προθέσεις των δημιουργών της σειράς, επιστρατεύτηκε ακόμα και ο Όρσον Γουέλς (αυτή ήταν και η τελευταία του τηλεοπτική εμφάνιση) για να προλογίσει το εξαίσιο 4ο επεισόδιο του 2ου κύκλου («Απόψε, η ραδιοτηλεόραση κάνει ένα τεράστιο άλμα ... προς τα πίσω», ακούγεται να λέει) που είχε τίτλο «The Dream Sequence Always Rings Twice» (Η σκηνή ονείρου χτυπάει πάντα δυο φορές), και ήταν γυρισμένο ως ασπρόμαυρο νουάρ.

Απολαυστικό στις ιδιαίτερες εμπνεύσεις του ήταν και το 7ο επεισόδιο του 3ου κύκλου που είχε τίτλο «Atomic Shakespeare» και αποτελούσε μια ξεκαρδιστική παρωδία της κωμωδίας του Σαίξπηρ «Η στρίγγλα που έγινε αρνάκι» (ή «Το ημέρωμα της στρίγγλας»). Το επεισόδιο δεν ήταν παρά το όνειρο ενός μαθητή που η μητέρα του δεν τον άφηνε να δει το Moonlighting επειδή την επόμενη μέρα θα εξεταζόταν στο συγκεκριμένο έργο.

«Αυτός, αυτή και τα μυστήρια»: Η επιστροφή μιας σειράς που αγαπήσαμε πολύ κάποτε Facebook Twitter
Απολαυστικό στις ιδιαίτερες εμπνεύσεις του ήταν και το 7ο επεισόδιο του 3ου κύκλου που είχε τίτλο Atomic Shakespeare.

Σταδιακά όμως η ένταση και οι τριβές (ερωτικές ή άλλες) ανάμεσα στους δύο πρωταγωνιστές μεταφέρθηκαν και εκτός πλατό με αποτέλεσμα η ατμόσφαιρα των γυρισμάτων να γίνει τοξική. Το γεγονός ότι ο Μπρους Γουίλις (τον θυμάμαι στο Moonlighting και δεν μπορώ να μην σκεφτώ την τρέχουσα κατάσταση της υγείας του) είχε ήδη γίνει σούπερ σταρ με το «Die Hard» πριν από τον τελευταίο κύκλο της σειράς, σίγουρα δεν βοήθησε.

Θυμάμαι με κάποια δόση μελαγχολίας το τελευταίο επεισόδιο, όπου ξαφνικά πέφτει οριστικά ο τοίχος ανάμεσα στο κοινό και στους χαρακτήρες, εμφανίζονται οι τεχνικοί που ξηλώνουν το σκηνικό και κάποιο στέλεχος του καναλιού ABC πληροφορεί την Μάντι και τον Ντέιβιντ ότι η σειρά ακυρώθηκε επειδή οι τηλεθεατές έπαψαν να είναι ερωτευμένοι μαζί της από τότε που οι δύο τους έπαψαν να είναι ερωτευμένοι μεταξύ τους. «Είναι εύθραυστο πράγμα ο έρωτας», τους λέει απολογητικά.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Daily / You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Μάλλον άδοξα έληξε μετά από πέντε κύκλους και πενήντα επεισόδια μια από τις πιο ψυχαγωγικές σειρές των τελευταίων χρόνων, παρότι είχε να κάνει με τις αιμοσταγείς περιπλανήσεις ενός νοσηρά ρομαντικού κατά συρροή δολοφόνου — SPOILER ALERT.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

Daily / The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

To εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Louis Theroux για το «κίνημα» των Ισραηλινών εποίκων που έχουν πλέον βάλει ως στόχο την ισοπεδωμένη Γάζα, και προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο BBC, βρίσκεται και στο YouTube, προς το παρόν τουλάχιστον.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Daily / American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Η ταινία του 2000 που βασίστηκε στο ομώνυμο, αγρίως αμφιλεγόμενο, μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις, με τον Κρίστιαν Μπέιλ στον ρόλο ενός σαλεμένου γιάπη, μοιάζει από πολλές απόψεις εξαιρετικά προφητική και ανησυχητικά επίκαιρη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ