50 χρόνια χωρίς την Άννα Μανιάνι

50 χρόνια χωρίς την Άννα Μανιάνι Facebook Twitter
Μισός αιώνας συμπληρώθηκε χθες το βράδυ από την ώρα που εγκατέλειψε τον μάταιο αλλά και μοναδικό τούτο κόσμο στα 65 της η Άννα Μανιάνι. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Images
0

ΜΙΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΘΗΚΕ χθες το βράδυ από την ώρα που εγκατέλειψε τον μάταιο αλλά και μοναδικό τούτο κόσμο στα 65 της η Άννα Μανιάνι στις 26 Σεπτεμβρίου του 1973, λίγες ώρες μόνο μετά από την πρεμιέρα της τελευταίας ταινίας που εμφανίστηκε ποτέ (Correva l’anno di grazia 1870) στο πλευρό του Μαρτσέλο Μαστρογιάνι.

Ο καρκίνος στο πάγκρεας έδωσε τέλος σε μια θυελλώδη ζωή που έμοιαζε με σενάριο από τις ταινίες της. Ο προτελευταίος της ρόλος ήταν ένα τιμητικό πέρασμα την προηγούμενη χρονιά στο Roma του Φελίνι – η τρίτη ταινία με την αιώνια πόλη στον τίτλο της όπου έπαιξε μετά τη Ρώμη, ανοχύρωτη πόλη (1947) του Ροσελίνι, που κατοχύρωσε τη μεγαλειώδη ισχύ της στο παγκόσμιο σινεμά, και το Μάμα Ρόμα (1962) του Παζολίνι.

Μία από τις πιο γνωστές ατάκες της άλλωστε ήταν και η εξής: «Δεν υπάρχουν, αγάπη μου, μεγάλα πάθη. Υπάρχουν μόνο μικροί έρωτες που μπορεί να κρατήσουν λίγο ή λίγο παραπάνω».

Όλες αυτές τις ταινίες τις είδα για πρώτη φορά σε αφιερώματα στην τηλεοπτική «Κινηματογραφική Λέσχη», προηγουμένως όμως είχα δει, θυμάμαι, σε πολύ τρυφερή ηλικία (και πάλι στην τηλεόραση) αυτήν τη δύναμη της (μεσογειακής) φύσης σε αμερικανικές ταινίες όπως ο Φυγάς, πλάι στον Μάρλον Μπράντο, στο «Στιγματισμένο Ρόδο» (για την ερμηνεία της στο οποίο κέρδισε και το Όσκαρ) πλάι στον Μπαρτ Λάνκαστερ και στο ελεγειακό μελόδραμα «Άγριος είναι ο άνεμος» (Wild is the Wind, απ’ όπου και το ομώνυμο τραγούδι που θα διασκεύαζε μοναδικά ο Bowie δύο δεκαετίες αργότερα) πλάι στον Άντονι Κουίν. 

CHECK 50 χρόνια χωρίς την Άννα Μανιάνι Facebook Twitter
Στον «Φυγά» πλάι στον Μάρλον Μπράντο. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Images

Κι εκεί όμως ήταν τόσο εκφραστική, εκρηκτική, εκστατική, συγχρόνως γήινη και απόκοσμη η παρουσία της, οι χαρακτηριστικές κινήσεις (τα χέρια της στον λαιμό, οι παλάμες στο κούτελο) και το μαγνητικό βλέμμα της – στοιχεία αμίμητα, που επιχείρησαν πάντως να μιμηθούν πολλές μεγάλες ηθοποιοί που ήρθαν αργότερα (κάποιες από τις πιο μελοδραματικές ερμηνείες της Μέριλ Στριπ, ειδικά στις Γέφυρες του Μάντισον, μοιάζουν με φόρο τιμής στη Μανιάνι). 

Οι διάσημες ιταλικές ταινίες της, όμως, είναι αυτές που την καθιέρωσαν ως «το σύμβολο μιας κατεστραμμένης χώρας αλλά επίσης και ως το σύμβολο της πιθανής της αναγέννησης». Ο Αλμπέρτο Μοράβια έλεγε ότι η Άννα Μανιάνι είχε κατορθώσει «να κάνει κάτι που συμβαίνει εξαιρετικά σπάνια στον κόσμο του σινεμά και του θεάτρου: να συγχωνεύσει τη δική της μετεωρική πορεία με τη μυστηριώδη και αμφιλεγόμενη τροχιά αυτού του κομήτη που αποκαλείται… Ιστορία».

Υπάρχει ένα πολύ ωραίο ντοκιμαντέρ του 2019 (είχε προβληθεί πριν από τρία χρόνια νομίζω στις Νύχτες Πρεμιέρας) με τίτλο Το πάθος της Άννα Μανιάνι («La passione di Anna Magnani), όπου σε κάποιο σημείο την ρωτάει ένας δημοσιογράφος ποιες ήταν οι μεγαλύτερες χαρές της ζωής της. Η απόκρισή της είναι μια παγερή σιωπή. Κρατά την αναπνοή της και ανασηκώνει το βλέμμα σαν να προσπαθεί να σκεφτεί κάποια πολύ μεγάλη χαρά και να μην τη βρίσκει.

Μία από τις πιο γνωστές ατάκες της άλλωστε ήταν και η εξής: «Δεν υπάρχουν, αγάπη μου, μεγάλα πάθη. Υπάρχουν μόνο μικροί έρωτες που μπορεί να κρατήσουν λίγο ή λίγο παραπάνω». Πιο ελπιδοφόρο, πάντως, είναι το κομμάτι «Anna verrà» που της είχε αφιερώσει καμιά δεκαπενταριά χρόνια μετά τον θάνατό της ο σπουδαίος Ναπολιτάνος τραγουδοποιός Pino Daniele (και μου το είχαν μάθει κάτι Ιταλοί ένα καλοκαιρινό βράδυ κάποτε στην Κεφαλονιά): «Η Άννα θα ’ρθει ξανά και θα είναι μια ηλιόλουστη μέρα και τότε, ναι, θα σ’ αναζητήσω, για να ονειρευτούμε ξανά, ναι ξανά…». 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Daily / You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Μάλλον άδοξα έληξε μετά από πέντε κύκλους και πενήντα επεισόδια μια από τις πιο ψυχαγωγικές σειρές των τελευταίων χρόνων, παρότι είχε να κάνει με τις αιμοσταγείς περιπλανήσεις ενός νοσηρά ρομαντικού κατά συρροή δολοφόνου — SPOILER ALERT.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

Daily / The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

To εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Louis Theroux για το «κίνημα» των Ισραηλινών εποίκων που έχουν πλέον βάλει ως στόχο την ισοπεδωμένη Γάζα, και προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο BBC, βρίσκεται και στο YouTube, προς το παρόν τουλάχιστον.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Daily / American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Η ταινία του 2000 που βασίστηκε στο ομώνυμο, αγρίως αμφιλεγόμενο, μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις, με τον Κρίστιαν Μπέιλ στον ρόλο ενός σαλεμένου γιάπη, μοιάζει από πολλές απόψεις εξαιρετικά προφητική και ανησυχητικά επίκαιρη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ