Ανδρέας Βοτίκας: «Ζούμε σε μια εποχή που όλοι μπορούμε να ονομάζουμε τους εαυτούς μας καλλιτέχνες» Facebook Twitter
«Είναι 2023, τι θα πάθεις αν δεις μια πούτ*α σε ένα έργο;»... Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ανδρέας Βότικας: «Στα tattoo δεν είσαι ακριβώς καλλιτέχνης είσαι και λίγο τεχνίτης»

0

Ο Ανδρέας Βοτίκας είναι εικαστικός και tattoo artist, γνωρίζω την δουλειά του ήδη από το 2019 όταν ακόμη έκανε εικονογραφήσεις για τα κείμενα του (κάποτε πολύ κουλ) diy ιντερνετικού περιοδικού «Περιπλόκ». Από εκεί μεταπήδησε στον κόσμο των τατουάζ και τώρα ετοιμάζεται να δώσει εξετάσεις σε δραματική σχολή. Είναι 25 χρονών και ζει στο Μετς –αν και θα πρέπει σύντομα να μετακομίσει γιατί το σπίτι του θα το κάνουν οι νέοι ιδιοκτήτες Airbnb– ολοκλήρωσε τις σπουδές του στις Καλές Τέχνες και New Media στην ΑΚΤΟ και η περίπτωσή του περιγράφει τέλεια την αντιφατική και «μπερδευτική» φάση τού να ψάχνεις ποιος και τι είσαι στην Αθήνα του σήμερα.

«Όταν άρχισε στην πρώτη λυκείου να χτυπά το ρολόι και να μου λένε όλοι "Τι θα κάνεις στη ζωή σου;", δυο ήταν τα πράγματα που ήθελα να κάνω, είτε θέατρο ή ζωγραφική. Διάλεξα την ζωγραφική γιατί είμαι πολύ δειλός και το θέατρο το φοβόμουν πολύ, δεν ήταν πως αγάπαγα τότε καθόλου την ζωγραφική, ή ότι έτρεχα σε μουσεία ή σε γκαλερί».

Τα tattoo μπήκαν πολύ τυχαία στην ζωή του, τα ξεκίνησε όπως όλα χωρίς ιδιαίτερη σκέψη και προετοιμασία, αναζητώντας μια επαγγελματική διέξοδο οικονομικά βιώσιμη που να διατηρεί όμως και κάποια σχέση με την ζωγραφική και την δημιουργικότητα. «Όταν μου χτύπησαν το πρώτο μου τατού, βρήκα πολύ κουλ την όλη διαδικασία οπότε είπα ας εξερευνήσω και αυτόν τον κόσμο. Από τα τατού επίσης μπορείς να ζήσεις και μπορείς να ζήσεις μάλιστα πολύ πιο άνετα από όσο νόμιζα.

Δεν μπορώ μωρέ να μου το παίζουν όλοι τόσο βαρύγδουποι. Αν είσαι όντως ψαγμένος, μπράβο σου, κι εγώ θα ήθελα να είμαι, αλλά κάπου τσίλαρε και λίγο. Δεν υπάρχει καμία μεγάλη σκέψη πίσω από τα έργα μου.

«Έχω ένα τεράστιο κόμπλεξ που με σταματά από το να είμαι έστω κι ελάχιστα δημιουργικός, με τσακίζει το ότι δεν θα κάνω καμία πρωτοπορία, το ότι δεν θα κάνω τίποτα πρώτος. Δεν μπαίνω σε προφίλ ανθρώπων που γουστάρω τίγκα τα έργα τους γιατί φοβάμαι μην με επηρεάσουν έστω και υποσυνείδητα. Στο τατόυ δεν είσαι ακριβώς καλλιτέχνης, είσαι και λίγο τεχνίτης, μπορείς να κάνεις και μόνο "flashes", αλλά αναγκάζεσαι να κάνεις και πολλά σχέδια που φέρνουν οι άλλοι, αστεράκια, καρδούλες και τέτοια. Που είναι κουλ, αλλά με σκοτώνει λίγο καλλιτεχνικά, γιατί δεν είναι η δική μου τέχνη αυτή». 

Ανδρέας Βοτίκας: «Ζούμε σε μια εποχή που όλοι μπορούμε να ονομάζουμε τους εαυτούς μας καλλιτέχνες» Facebook Twitter
Συζητούσαμε χθες με την κοπέλα μου ότι οι καλλιτέχνες λένε συνέχεια θέλουμε να αλλάξουμε τον κόσμο και θα το κάνουμε όλο αυτό μέσα από τα έργα μας, αλλά δεν σκεφτήκαμε να πάμε μέχρι τις φωτιές για να βοηθήσουμε τους ανθρώπους εκεί. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Συζητούσαμε χθες με την κοπέλα μου ότι οι καλλιτέχνες λένε συνέχεια θέλουμε να αλλάξουμε τον κόσμο και θα το κάνουμε όλο αυτό μέσα από τα έργα μας, αλλά δεν σκεφτήκαμε να πάμε μέχρι τις φωτιές για να βοηθήσουμε τους ανθρώπους εκεί. Παπάρια θα αλλάξω με μια ζωγραφιά. Ότι τι; Θα γίνει ο δεξιός λιγότερο δεξιός από την τέχνη μου; Ίσως το σινεμά να έχει την δύναμη για κάτι τέτοιο αλλά και πάλι δεν είμαι σίγουρος». Όταν τον ρωτάω αφού δεν θεωρεί πως η τέχνη του μπορεί να αλλάξει πολλά, γιατί επιμένει με κάθε τρόπο να ασχολείται μαζί της, μου λέει: «Απλά μου αρέσει. Ίσως τελικά να μην εξυπηρετώ εγώ την τέχνη, αλλά να με εξυπηρετεί αυτή».

«Ζωγραφίζω απλά πράγματα που μου αρέσουν. Δηλαδή και με τα γυμνά αράζαμε μέσα στο σπίτι με την κοπέλα μου και σκεφτόμασταν "ποια θα ήταν μια κουλ πόζα". Με ενδιαφέρει η τέχνη που είναι μόνο αυτό, ότι βλέπεις, ένα μπουκάλι. Έχω φτιάξει πάνω από 500 έργα τα οποία μετά καίγονται, καταστρέφονται, (Ναι, οκέι, δεν τα καίω actually, απλώς τα πετάω). Με πειράζει πολύ να υπάρχουν δουλειές μου που θεωρώ κακές. Κολλάω».

Ο ίδιος ανήκει σε μια γενιά νεότερων καλλιτεχνών που πριν καλά-καλά ανακαλύψουν την καλλιτεχνική τους ταυτότητα και προλάβουν να πειραματιστούν είχαν ήδη αποκτήσει ένα hype μέσα από το Instagram. «Σίγουρα στα σόσιαλ χρωστάω μεγάλο μέρος της πελατείας μου στο τατού, αλλά γενικά δεν τα κοιτάω και τόσο. Δεν με ενδιαφέρει καθόλου να αρέσουν τα έργα μου. Ό,τι έχω ανεβάσει ως τώρα στα σόσιαλ αρέσει σε εμένα κι είμαι περήφανος για αυτό, δεν με νοιάζει καθόλου αν δεν πάρει πολλά λάικ κάτι στο Instagram. Θα εκνευριστώ απλά αν ανεβάσω κάτι και δεν πάει καλά, γιατί θα πω κρίμα που δεν πήγε αφού είναι πολύ καλό έργο και μάλλον οι άλλοι δεν μπορούν να το δουν.

Ανδρέας Βοτίκας: «Ζούμε σε μια εποχή που όλοι μπορούμε να ονομάζουμε τους εαυτούς μας καλλιτέχνες» Facebook Twitter
Δεν υπάρχει καμία μεγάλη σκέψη πίσω από τα έργα μου. Ζωγραφίζω απλά πράγματα που μου αρέσουν.

Υπάρχουν παιδιά που μου στέλνουν για να αγοράσουν κάποιους από τους πίνακες μου, και ζητάω ένα ποσό το οποίο εγώ να θεωρώ λογικό, αλλά προφανώς καταλαβαίνω πως παιδιά της ηλικίας μου δεν μπορούν να δώσουν αυτά τα λεφτά, όμως ποιο είναι το κοινό το δικό μου, ποιόν να περιμένω να τα αγοράσει; Γιατί είναι και ένα προνόμιο το να αγοράζεις τέχνη. Αλλά δίνεις τόσο χρόνο από την ζωή σου, κοστίζει πολύ το να φτιάξεις το κάθε έργο σου και υλικά και ψυχικά που δεν μπορείς να τα δίνεις τζάμπα.

Ζούμε σε μια εποχή που όλοι μπορούμε να ονομάσουμε τους εαυτούς μας καλλιτέχνες και να λέμε ότι μπορούμε να κάνουμε 300 πράγματα. Άσε και προς τα που πηγαίνει η τέχνη σήμερα, εγώ προσωπικά σιχαίνομαι τα installations και τα performances. Πλέον ο καθένας μπορεί να διακηρύττει ότι κάνει τέχνη, οπότε για αυτό δυσκολεύομαι και εγώ να βρω που ανήκω, κι αν ανήκω κάπου γιατί δεν είναι καθόλου δεδομένο. Δεν θέλω σε καμία περίπτωση να χωθώ στην τέχνη με το ζόρι, από έναν εσωτερικό ναρκισσισμό, αλλά είναι δύσκολο να το δεις αυτό. Με φοβίζει και να μην χάσω την ζωή μου στο netflix. Αλλά στο τέλος εμένα μου αρέσει αυτό που κάνω και αυτό αρκεί για όσο πάει, μετά πάμε αλλού!». 

Ανδρέας Βοτίκας: «Ζούμε σε μια εποχή που όλοι μπορούμε να ονομάζουμε τους εαυτούς μας καλλιτέχνες» Facebook Twitter
Ζούμε σε μια εποχή που όλοι μπορούμε να ονομάσουμε τους εαυτούς μας καλλιτέχνες και να λέμε ότι μπορούμε να κάνουμε 300 πράγματα.
Ανδρέας Βοτίκας: «Ζούμε σε μια εποχή που όλοι μπορούμε να ονομάζουμε τους εαυτούς μας καλλιτέχνες» Facebook Twitter
Δεν θέλω σε καμία περίπτωση να χωθώ στην τέχνη με το ζόρι, από έναν εσωτερικό ναρκισσισμό, αλλά είναι δύσκολο να το δεις αυτό.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα και λέει: «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»

Εικαστικά / «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»: Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα

Το έργο της Γκόλντιν «Sisters, Saints, Sibyls» καταπιάνεται με την ιστορία της μεγαλύτερης αδελφής της, της Μπάρμπαρα, ενός έξυπνου και ανυπότακτου παιδιού που στάλθηκε σε ορφανοτροφεία, αναμορφωτήρια και ψυχιατρικά ιδρύματα στην εφηβεία και αυτοκτόνησε το 1965, σε ηλικία μόλις 19 ετών.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια συνάντηση με τον Jonathan Meese

Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»

Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ