Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα

Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Όποιος είχε παλιά αντικείμενα που δεν ήθελε τα παρέδωσε στο μουσείο με αποτέλεσμα να συγκεντρωθούν αμέτρητα εκθέματα, κάθε πιθανό και απίθανο καταναλωτικό προϊόν της καθημερινότητας.
0

Περνώντας την είσοδο του κήπου του Μουσείου του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα στη Ρουμανία παρατηρώ ένα χαρακτηριστικό έργο-γκραφίτι του γνωστού εικαστικού Dan Perjovschi που είχε επέμβει πριν από μερικά χρόνια και στους γυάλινους τοίχους της Στέγης. Αυτό είναι απολύτως αναμενόμενο, καθώς ανήκει στη γενιά που συμμετείχε στην επανάσταση εναντίον του καθεστώτος Τσαουσέσκου το 1989, η οποία ξεκίνησε από αυτήν ακριβώς την πόλη, τη μία από τις τρεις πολιτιστικές πρωτεύουσες της Ευρώπης για το έτος που διανύουμε. Ωστόσο το ιδιότυπο αυτό μουσείο δεν είναι μέρος των εκδηλώσεων του θεσμού, κι ας αποτελεί την έδρα μίας από τις πιο γνωστές ανεξάρτητες ομάδες πειραματικού θεάτρου της διάσημης φοιτητούπολης, που ονομάζεται Auăleu.

Μια κολεκτίβα δέκα καλλιτεχνών που τα τελευταία δεκαεπτά χρόνια παρουσιάζει έργα τα οποία συχνά γράφουν οι ίδιοι οι ηθοποιοί, χωρίς καμία κρατική επιχορήγηση – τα μέλη της κάνουν διάφορες παράλληλες εργασίες για να επιβιώσουν και να διατηρήσουν την ανεξαρτησία τους. Από το 2015 έχουν ως βάση τους αυτήν την υπέροχη μονοκατοικία της παλιάς αριστοκρατικής συνοικίας Ελισαβετίν μέσα στα δέντρα και τη φύση, λίγο έξω από το κέντρο της πόλης που έτσι κι αλλιώς φημίζεται για τα πάρκα της. Εκεί διατηρούν μια σκηνή με χωρητικότητα μόλις πενήντα θεατές και αξιόλογο ρεπερτόριο – συγχρόνως έχουν ιδρύσει και αυτό το πρωτότυπο μουσείο.

Στη συλλογή κυριαρχεί κάθε είδους προπαγανδιστικό προϊόν που λίγο-πολύ ο μέσος πολίτης εκείνης της εποχής αναπόφευκτα είχε στο σπίτι του.

Το εναλλακτικό μπαράκι Scârț Loc Lejer, το οποίο στεγάζεται στον ίδιο χώρο, λειτουργεί ως στέκι φίλων της ομάδας αλλά και νέων από τις γύρω πανεπιστημιακές σχολές, χρηματοδοτώντας τόσο το μουσείο, το οποίο έχει ελεύθερη είσοδο, όσο και τη θεατρική σκηνή. 

Ο συνιδρυτής της ομάδας Ovidiu Mihăiţă –μαζί με την Christine Cizmaș– ηθοποιός, σκηνοθέτης και ντράμερ, ήταν μόλις 9 χρονών όταν ξεκίνησαν οι κινητοποιήσεις εναντίον του παλιού καθεστώτος. Έχοντας περάσει ένα διάστημα στο Βερολίνο, όπου οι γονείς του σπούδαζαν, μεγάλωσε με πρωτοποριακές ιδέες, ενώ ήταν από εκείνα τα παιδιά που το 1989 βρέθηκε, πάντα χάρη στους προοδευτικούς γονείς του, στην πλατεία Βικτοριέι, μπροστά από την όπερα, όπου περίπου 40.000 άνθρωποι παρακολουθούσαν τις εμπρηστικές ομιλίες που οδήγησαν στις μεγάλες αλλαγές της χώρας.

Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter

Το 2015 η παρέα του, και συνοδοιπόροι του στη θεατρική ομάδα, ψάχνοντας παλιούς δίσκους βινυλίου, βρέθηκε σε ένα παλαιοπωλείο με παιδικά παιχνίδια και τους ήρθε η ιδέα να συγκεντρώσουν οτιδήποτε είχε να κάνει με τη ζωή στη Ρουμανία του «σιδηρού παραπετάσματος», μια εποχή που οι παλιότεροι ήξεραν ως «Χρυσή Εποχή».

Η προσέλευση των ανθρώπων, όταν το διέδωσαν, ήταν απίστευτη, γιατί δεν περιορίστηκαν σε παλιά παιχνίδια –ο ίδιος δηλώνει απαρηγόρητος που δεν μπορεί να ξαναβρεί το αγαπημένο του φορτηγάκι, στο οποίο έκανε τις πρώτες του βόλτες–, δηλαδή στις αμέτρητες κούκλες, τα παιδικά τρακτέρ, τα τρενάκια, τα αυτοκίνητα, τις μπάλες, όλα ρουμανικής κατασκευής, καθώς η χώρα, όπως όλες του πρώην Aνατολικού Mπλοκ, ζούσε μια άκρως εσωστρεφή περίοδο· οι μόνες εισαγωγές που γίνονταν ήταν από την πρώην Σοβιετική Ένωση.

Όποιος είχε παλιά αντικείμενα που δεν ήθελε τα παρέδωσε στο μουσείο, με αποτέλεσμα να συγκεντρωθούν αμέτρητα εκθέματα, κάθε πιθανό και απίθανο καταναλωτικό προϊόν της καθημερινότητας, στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή, αν και ο χαρακτηρισμός «κομμουνιστής καταναλωτής» είναι ειρωνικός, καθώς κανείς Ρουμάνος δεν ήταν «καταναλωτής». 

Στη συλλογή κυριαρχεί κάθε είδους προπαγανδιστικό προϊόν που λίγο-πολύ ο μέσος πολίτης εκείνης της εποχής είχε στο σπίτι του. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα οι φωτογραφίες του περιβόητου δικτάτορα Νικολάι Τσαουσέσκου και της συζύγου του Έλενα, αφίσες, βιβλία, κάρτες, εγχειρίδια κάθε λογής, διαφημίσεις αλλά και ταμπέλες, π.χ. μία που λέει «μην προσέρχεστε στη δουλειά μεθυσμένοι».

Αυτή η συνήθεια μάλλον κυριαρχούσε στα κρατικά εργοστάσια και αυτό το αποδεικνύουν τα δεκάδες μπουκάλια αλκοόλ (κρασί, μπίρες, λικέρ κ.ά.) που επίσης έχουν συσσωρευτεί στο βίντατζ συνονθύλευμα εντελώς ανομοιογενών αντικείμενων που ανακαλύπτεις καθώς μπαινοβγαίνεις στα δωμάτια ενός τυπικού οικογενειακού διαμερίσματος. 

Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
«Θα μπορούσαμε να γεμίσουμε τουλάχιστον άλλα δύο μουσεία με τα αντικείμενα που έχουμε συγκεντρώσει, αλλά προτιμάμε να ανανεώνουμε τα εκθέματα», εξηγεί ο Ovidiu Mihăiţă, ο οποίος ποζάρει δίπλα σε μια συλλογή παλιών ντραμς.
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα προπαγανδιστικού υλικού οι φωτογραφίες του περιβόητου δικτάτορα Νικολάι Τσαουσέσκου και της συζύγου του Έλενα.

Εντυπωσιακός είναι και ο τεχνολογικός εξοπλισμός, π.χ. η πρώτη ρουμανική τηλεόραση με το όνομα COSMOS, ραδιόφωνα, ραπτομηχανές, ψυγεία, ανεμιστήρες, φωτογραφικές αναλογικές κάμερες, τηλέφωνα, βινύλια, κασέτες, ρολόγια, ποδήλατα, προπέλες πλοίων και άλλα.

Πολλά θυμίζουν γκάτζετ μακρινών εποχών, ακόμα και την Ελλάδα των δεκαετιών του ’50 και του ’60, γενικότερα μια αισθητική της υπαίθρου, χαρακτηριστική των χωρών του πρώην Ανατολικού Μπλοκ – έπιπλα κάθε λογής, καδράκια, μπιμπελό, πιάτα, σκεύη κουζίνας, σεμεδάκια, γενοβέφες, φολκλόρ ενδυμασίες και άλλα ξεχασμένα στον χρόνο αντικείμενα που αποκαλύπτουν μια ολόκληρη εποχή αλλά και μια περιχαρακωμένη ιδεολογία στο πλαίσιο της οποίας η κοινωνία ασφυκτιούσε, πολιτιστικά απομονωμένη. Πάντως, τα μέλη της ομάδας έχουν χιούμορ και συχνά ανακοινώνουν «περιοδικές εκθέσεις». Π.χ. πρόσφατα έκαναν μια έκθεση με τα «χειρότερα» εξώφυλλα δίσκων βινυλίου των δεκαετιών ’60-’80. 

«Θα μπορούσαμε να γεμίσουμε τουλάχιστον άλλα δύο μουσεία με τα αντικείμενα που έχουμε συγκεντρώσει, αλλά προτιμάμε να ανανεώνουμε τα εκθέματα», εξηγεί ο Ovidiu Mihăiţă, ο οποίος ποζάρει δίπλα σε μια συλλογή παλιών ντραμς και συμπληρώνει: «Μετά από εμάς η ιδέα διαδόθηκε και έχουν ανοίξει άλλα δύο παρόμοια μουσεία στη Ρουμανία». Το δικό τους, πάντως, είναι το πρώτο και ένα από τα διασημότερα αξιοθέατα της Τιμισοάρα. Συγκεντρώνει τις μνήμες και τη νοσταλγία μιας μακρινής και πολύ διαφορετικής εποχής. Η προσέλευση είναι μεγάλη και το μπαράκι πράγματι αποτελεί ωραίο στέκι – έχει και ευφάνταστο μπάνιο. Τους καλοκαιρινούς μήνες γεμίζει και η όμορφη αυλή του. Αποτελεί μια ιδιαίτερη επιλογή για αναψυχή αλλά και επίσκεψη αυτό το ξεχωριστή μουσείο της Τιμισοάρα. 

Δείτε σε slideshow αξιοσημείωτα αντικείμενα και σημεία του μουσείου

Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter
Στο Μουσείο του Κομμουνιστή Καταναλωτή της Τιμισοάρα Facebook Twitter

Muzeul Consumatorului Comunist
Strada Arhitect Laszlo Szekely 1, Timișoara, Ρουμανία
+40 751 892 340

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Chuck Norris vs. Communism»: Βοήθησαν τα αμερικανικά b-movies στην πτώση του κομμουνισμού στη Ρουμανία;

TV & Media / «Chuck Norris vs. Communism»: Βοήθησαν τα αμερικανικά b-movies στην πτώση του κομμουνισμού στη Ρουμανία;

Ένα ντοκιμαντέρ για τη μαύρη αγορά βιντεοκασετών που δημιουργήθηκε στη Ρουμανία των '80s, όταν το καθεστώς του Τσαουσέσκου μείωσε το τηλεοπτικό πρόγραμμα σε ένα δίωρο σκληρής κομματικής προπαγάνδας
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
“Στη σκιά του Στάλιν”: Ένα έργο ζωής από τον Νίκο Μαραντζίδη

Βιβλίο / «Στη σκιά του Στάλιν»: Ένα έργο ζωής από τον Νίκο Μαραντζίδη

Ο Νίκος Μαραντζίδης, καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, μίλησε στη LiFO για το νέο του βιβλίο που αποτελεί «μια ιστορία του διεθνούς κομμουνισμού από τη σκοπιά της νοτιοανατολικής ευρωπαϊκής περιφέρειάς του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ