Βατράχια: «Κωμωδία με DNA τραγωδίας»

Ο σαλός Διόνυσος και τα αριστοφανικά Βατράχια στην Επίδαυρο Facebook Twitter
Όλοι μαζί ετοιμάζονται για την πρώτη σκηνοθετική κάθοδο της Μπίρμπα στην Επίδαυρο με τα Βατράχια, τον πρώτο της Αριστοφάνη, που θα σηματοδοτήσει και την εκ νέου συνεργασία των δύο ηθοποιών, μετά τους αξέχαστους «Όρνιθες» του Νίκου Καραθάνου. Φωτ.: Freddie F./LIFO
0

Χωρίς να έχουμε κάνει κουβέντα –προφανώς– για ζητήματα styling, ήρθαν και οι τρεις στον ιαπωνικό κήπο πίσω από την Πινακοθήκη, όπου είχαμε δώσει ραντεβού για τη φωτογράφιση, ντυμένοι στα μαύρα, πολύ ταιριαστοί μεταξύ τους. Το ταίριασμα όμως δεν είναι μόνο στυλιστικό: το ότι η Έφη Μπίρμπα και ο σύζυγός της, Άρης Σερβετάλης, έχουν συντονιστεί καλλιτεχνικά τα τελευταία χρόνια είναι γνωστό μέσα από τις δουλειές που έχουν παρουσιάσει μαζί. Τους ταίριαξε όμως πολύ, όπως κατάλαβα στη συζήτηση που ακολούθησε, και ο Μιχάλης Σαράντης, που μας έχει χαρίσει μερικές κορυφαίες ερμηνείες σε παραστάσεις των τελευταίων ετών.

Όλοι μαζί ετοιμάζονται για την πρώτη σκηνοθετική κάθοδο της Μπίρμπα στην Επίδαυρο με τα Βατράχια, τον πρώτο της Αριστοφάνη, που θα σηματοδοτήσει και την εκ νέου συνεργασία των δύο ηθοποιών, μετά τους αξέχαστους «Όρνιθες» του Νίκου Καραθάνου. Εν τω μεταξύ, οι εντυπωσιακές εικόνες εν όψει της πρεμιέρας της παράστασης στη Θεσσαλονίκη μαρτυρούν το εικαστικό background της Έφης.

Γιατί όμως Βατράχια και όχι «Βάτραχοι»; Τι σημαίνει «κωμωδία με DNA τραγωδίας»; Τι θέση έχει στη σημερινή πραγματικότητα αυτός ο συγκεκριμένος Αριστοφάνης; Να μερικά από τα πολλά και ενδιαφέροντα που μου είπε η τριάδα των καλλιτεχνών γι’ αυτή τους την προσέγγιση.

Όλους τους ανθρώπους που κάνουμε αυτήν τη δουλειά μάς ενώνει ένας κοινός τόπος: η αγάπη για το θέατρο και το πώς διαπραγματεύεσαι κάθε μέρα με την ποίηση. Υπάρχει μια ευτυχής συγκυρία σε αυτήν τη δουλειά γιατί νιώθω ότι είμαστε όλοι συγγενείς.

Έφη Μπίρμπα

Ο σαλός Διόνυσος και τα αριστοφανικά Βατράχια στην Επίδαυρο Facebook Twitter
Ο Αριστοφάνης έδειχνε κόσμο, έκανε ισχυρή χρήση του μέσου του. Αν σήμερα μιλούσε κάποιος με αυτόν τον τρόπο, νομίζω πως την επόμενη μέρα δεν θα ζούσε. Φωτ.: Freddie F./LIFO

Έχουμε μπει σε μια χειρουργική διαδικασία όσον αφορά το κείμενο. Είναι μια διασκευή με κέντρο τον Αριστοφάνη, έτσι όπως τον διάβασα και τον αντιλήφθηκα, και πρέπει να χαρακτηριστεί ως διασκευή για να μην υπάρχουν παρανοήσεις. Η νέα μετάφραση έφτιαξε ένα νέο γλυπτό, στο οποίο εγώ κλήθηκα να βρω τις διόδους που αισθανόμουν ότι το κείμενο φέρει και να οδηγηθώ σε αυτή την παραστασιακή εκδοχή. Τα κείμενα είναι εκεί ως πηγές και ως μήτρες, αλλά φέρνουν μαζί τους κατολισθήσεις. Ένιωσα ότι υπάρχει ένας βιότοπος σε αυτές τις μετατοπίσεις, που εκκινούν από τις ίδιες τις γραμμές του Αριστοφάνη.

Μετά ήρθαν κι άλλα κείμενα –μη φανταστείς πολλά ή σε μεγάλες εκτάσεις–, σαν εμβόλιμα εμβόλια. Έχει φύγει ένα μεγάλο κομμάτι που αφορούσε την εποχή. Δεν έχει νόημα να ακούσουμε ονόματα. Ο Αριστοφάνης έδειχνε κόσμο, έκανε ισχυρή χρήση του μέσου του. Αν σήμερα μιλούσε κάποιος με αυτόν τον τρόπο, νομίζω πως την επόμενη μέρα δεν θα ζούσε. Είναι μεγάλη κίνηση να ονοματίσεις, να σταματήσεις το έργο και να πεις «εσύ που κάθεσαι εκεί, για σένα λέω». Και το ωραίο είναι ότι όλοι αυτοί μαζεύονταν τότε για να ακούσουν αυτά τα σχόλια. Αυτά που απέφευγαν, αλλά τους αφορούσαν.

Ο Αριστοφάνης φέρνει στη σκηνή έναν Διόνυσο που φορά κοθόρνους, στοιχείο που νομίζει κανείς ότι είναι φολκλόρ και προσπερνιέται ποικιλοτρόπως. Δεν είναι καθόλου απλό αυτό που κάνει. Χρησιμοποιεί μια φόρμα απόλυτης κωμικής δομής για να μιλήσει τον επικείμενο θάνατο. Δεν είναι τυχαίο ότι κέρδισε βραβείο στους αγώνες στους οποίους συμμετείχε. Εναποθέτει μια νάρκη στο θέατρο και όποιος επιθυμεί μπορεί να την πυροδοτήσει. Διαταράσσει όλες τις νόρμες της θεατρικής δραματουργίας της εποχής και το κάνει από την αρχή, με τον Διόνυσο και τους κοθόρνους, που είναι στοιχείο τραγωδίας. Δεν φόραγαν οι ηθοποιοί κοθόρνους στην κωμωδία. Εμείς το κρατήσαμε στην παράσταση. Αυτές οι μεταμφιέσεις είναι η ανάγκη να αποταχθεί κανείς την ταυτότητα για να υπερασπιστεί κάτι μεγαλύτερο, ένεκεν της αδυναμίας του. Σε αυτές τις κατά συρροή μεταμφιέσεις εμπλέκονται μέχρι να κατέβουν στον Κάτω Κόσμο και να ανασύρουν τον Ποιητή που θα σώσει τον κόσμο.

Ο σαλός Διόνυσος και τα αριστοφανικά Βατράχια στην Επίδαυρο Facebook Twitter
Φωτ.: Freddie F./LIFO

Στην Καλών Τεχνών, όταν είσαι κλεισμένος μέσα στο εργαστήριο, εμπλέκεσαι ποικιλοτρόπως με μεγέθη, ακόμα κι αν βρίσκεσαι μέσα σε πέντε τετραγωνικά. Νομίζω ότι η πρόβα είναι ένα εργαστήριο, έτσι την αντιμετωπίζω. Ο τρόπος που σκεφτόμαστε με τον Άρη ζυμώνεται καθημερινά, η γλώσσα γίνεται ένα μόρφωμα που συνεχώς ρέει. Αυτός ο μόχθος να έρθεις σε κοινωνία είναι το πιο ωραίο και το πιο δύσκολο πράγμα που μπορεί να συμβεί στην πρόβα. Στην κοινωνία αυτή πρέπει να ξαναορίσεις τα υλικά, να βρεθείς στον κοινό τόπο. Έπρεπε να εμπλακούμε ολοκληρωτικά. Είναι η πιο σπουδαία και η πιο επώδυνη εμπειρία. Η παράσταση είναι μια νέα εκκίνηση που αναγεννά τη σύσταση του μείγματος που έχουμε φτιάξει.

Άρης Σερβετάλης

Ο σαλός Διόνυσος και τα αριστοφανικά Βατράχια στην Επίδαυρο Facebook Twitter
Ο τρόπος που η Έφη εγκαθίδρυε στην πρόβα ήταν μέσα από τον δρόμο της σαλότητας. Εκεί βασίστηκα για να εξιχνιάσω αυτό το φαινόμενο που λέγεται «Διόνυσος». Φωτ.: Karol Jarek

Ο Διόνυσος χτίζεται μέσα σε μια σαλότητα. Είναι μια ιδιόρρυθμη οντότητα που μεταβάλλεται συνεχώς με συνοδοιπόρο τον Ξανθία. Μέσα από τη θεανθρώπινη συνεργασία κάνουν αυτή την κατάβαση, αυτό το ταξίδι, για να αναστήσουν τον Ποιητή. Το εντυπωσιακό και ενδιαφέρον είναι οι εναλλαγές και στις μεταμφιέσεις, γιατί αλλάζουν συνεχώς ταυτότητα και ρούχα, και μέσα από το λεξιλόγιο της φάρσας, της απόλυτης κωμωδίας, του τσαλακώματος αυτής της κωμικοτραγικής κατάστασης, βιώνεται μια πορεία που θα μπορούσε να είναι η απόλυτη τραγωδία.

Μια κάθοδος στον Άδη για να αναστήσουν εκείνον που θα εμπνεύσει τους ανθρώπους και θα εμφυσήσει την ποίηση και την ποιητικότητα, μια πνευματική διάσταση σε μια καθημερινότητα που έχει στεγνώσει από το ανθρώπινο είδος. Ο τρόπος που η Έφη εγκαθίδρυε στην πρόβα ήταν μέσα από τον δρόμο της σαλότητας. Εκεί βασίστηκα για να εξιχνιάσω αυτό το φαινόμενο που λέγεται «Διόνυσος». Αυτή η λέξη κάτι μου κάνει που δεν μπορώ να το εξηγήσω ακριβώς, μου δημιουργεί διάφορες ατμόσφαιρες και καιρικά φαινόμενα.

Με όλα αυτά που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια στον καλλιτεχνικό τομέα με το ζήτημα των πτυχίων, κάπως παρακμάζει η φροντίδα από την πλευρά της πολιτείας. Από την άλλη, ο κόσμος θέλει να παρακολουθεί θέατρο. Οι καλοκαιρινές επιλογές έχουν ανοίξει περισσότερο, δεν βλέπεις μόνο αρχαίο δράμα, όμως έτσι δεν γίνονται παύσεις. Κατά την άποψή μου, οι παύσεις λειτουργούν δημιουργικά. Ωραία είναι όλα αυτά, απλά αισθάνομαι ότι γίνονται με την όρεξη των καλλιτεχνών να δημιουργήσουν και όχι με μια φροντίδα από την πολιτεία που θα την απογείωνε. Είμαι πεπεισμένος ότι οι καλλιτέχνες μας θα μπορούσαν να είναι ένα σοβαρό εξαγώγιμο προϊόν, θα μπορούσαμε να εξάγουμε πολιτισμό, τώρα όλα γίνονται χωρίς καμία απολύτως οργάνωση. Και που γίνεται το Φεστιβάλ είναι κάπως ηρωικό.

Μιχάλης Σαράντης

Ο σαλός Διόνυσος και τα αριστοφανικά Βατράχια στην Επίδαυρο Facebook Twitter
Είναι πολύ σημαντικό να μην κόβονται τα φτερά, ειδικά σε τρυφερές ηλικίες. Φωτ.: Karol Jarek

Όλο αυτό το ταξίδι γίνεται για να αναστηθεί ο ένας που θα σώσει τον κόσμο. Προκειμένου να αναστηθεί αυτός πρέπει να θυσιαστεί ένας άλλος. Αυτός ο άλλος είναι ο Ξανθίας. Υπό αυτή την έννοια, ανοίγει ένα άλλο πρίσμα στο έργο. Όλα είναι μπροστά σου, το θέμα είναι αν θα τα δεις. Το ότι ο Ξανθίας είναι άνθρωπος και ο Διόνυσος θεός είναι γεγονός. Το ότι αυτοί οι δύο πάνε στον κάτω κόσμο επίσης. Το ότι ο Ξανθίας είναι άνθρωπος και πάει στον κάτω κόσμο δεν μπορείς να μην το δεις. Στην πραγματικότητα μπορείς ‒ πολλές φορές προσπερνάμε τα πράγματα θεωρώντας ότι είναι δεδομένα, αλλά αυτή η λέξη είναι η μεγαλύτερη παγίδα. Νομίζω ότι σε αυτή την περιπέτεια που έχουμε μπει, παρακινούμενοι συνεχώς από την Έφη, προσπαθούμε να σπάσουμε οτιδήποτε θεωρείται αυτονόητο σε σχέση με το πώς αντιλαμβανόμαστε τα πράγματα και με το πώς βλέπουμε αυτό το κείμενο και αυτό το παραστασιακό σύμπαν που πάμε να φτιάξουμε.

Τι σημαίνει να σκάψεις τόσο βαθιά, να φτάσεις στον πυρήνα σου για να φέρεις πίσω κάτι που θα σε κάνει να ξυπνήσεις αύριο και να είσαι καλύτερος άνθρωπος; Αυτό που αφηγείται το έργο είναι πολύ μεγαλύτερο από αυτό που φαινομενικά νομίζουμε ότι αφηγείται μια κωμωδία, και όπως σε όλες τις μεγάλες κωμωδίες και τα μεγάλα έργα έρχεται μέσα από πόνο, ένα κόστος προσωπικό. Δεν υπάρχει κάποια επικαιροποίηση, η διασκευή δεν έχει γίνει αλλάζοντας ονόματα, η Έφη έχει πάρει τον πυρήνα και τον έχει φέρει στο τώρα, δηλαδή είμαστε αντιμέτωποι με αυτό το σύμπαν. Αυτά τα έργα είναι βαθιά πολιτικά με την πραγματική έννοια της λέξης, αφορούν την πολιτεία και τους πολίτες σε παρόντα χρόνο.

Όλους τους ανθρώπους που κάνουμε αυτήν τη δουλειά μάς ενώνει ένας κοινός τόπος: η αγάπη για το θέατρο και το πώς διαπραγματεύεσαι κάθε μέρα με την ποίηση. Υπάρχει μια ευτυχής συγκυρία σε αυτήν τη δουλειά γιατί νιώθω ότι είμαστε όλοι συγγενείς. Έχω μεγάλη πίστη στο έμψυχο καλλιτεχνικό δυναμικό αυτής της χώρας. Έρχεται άλλο κύμα, η νέα γενιά έχει τεράστια ορμή, παρόλο που έχουν περάσει τρισχειρότερα από εμάς. Υπάρχει μεγάλη αλληλεγγύη στον χώρο. Ωστόσο, συμφωνώ πως όλα γίνονται με αυτοθυσία. Δεν πάει έτσι, πολλοί άνθρωποι θα πουν «κουράστηκα» στη μέση του δρόμου. Εκεί πρέπει κάποιος να τους χτυπήσει την πλάτη. Είναι πολύ σημαντικό να μην κόβονται τα φτερά, ειδικά σε τρυφερές ηλικίες.

Ο σαλός Διόνυσος και τα αριστοφανικά Βατράχια στην Επίδαυρο Facebook Twitter
Η παράσταση είναι μια νέα εκκίνηση που αναγεννά τη σύσταση του μείγματος που έχουμε φτιάξει. Φωτ.: Freddie F./LIFO

Πρόγραμμα περιοδείας
28-29/7, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
20/8, Θέατρο Δελφών «Φρύνιχος»
25-26/8, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
27/8, Υπαίθριο θέατρο ΕΗΜ - Ιωάννινα
28/8, Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο Κοζάνης

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άρης Σερβετάλης: «Όχι, σε καμία περίπτωση δεν θέλω να ξεχάσω τον φετινό χειμώνα»

Θέατρο / Άρης Σερβετάλης: «Όχι, σε καμία περίπτωση δεν θέλω να ξεχάσω τον φετινό χειμώνα»

Μια ειλικρινής, αποκαλυπτική συζήτηση με τον ηθοποιό Άρη Σερβετάλη για το θέατρο, το σινεμά, την επικαιρότητα και την πίστη, με αφορμή την παράσταση «Το Όνειρο ενός Γελοίου» και την ταινία «Αγέλη Προβάτων» στις οποίες πρωταγωνιστεί.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ