Πορτρέτα του υπαρκτού τρολισμού

Πορτρέτα του υπαρκτού τρολισμού Facebook Twitter
Ήταν τόσο ουδέτερα, αληθοφανή και κομιλφό τα fake ονοματεπώνυμα, που θα έπρεπε κάτι να έχει υποψιαστεί κανείς.
0

ΕΚ ΤΩΝ ΥΣΤΕΡΩΝ ήταν τόσο ουδέτερα, αληθοφανή και κομιλφό τα fake ονοματεπώνυμα, που θα έπρεπε κάτι να έχει υποψιαστεί κανείς. «Δημήτρης Ευθυμάκης», «Ανδρέας Στασινός», «Αλέκος Παπαναστασίου», «Πέτρος Καράς» και «Ματίνα Δελή» (Θα βγουν κι άλλα ή τέλος; Ο τρολισμός πάντως δεν έχει τέλος, ούτε όριο, μέχρι που μια μέρα κανείς μας δεν θα θυμάται πλέον το όνομά του, ούτε και θα έχει καμιά σημασία).

Τα fake ονόματα των αρθρογράφων έχουν κάτι από δεύτερο χαρακτήρα του Γιάννη Μαρή, οι fake φωτογραφίες όμως που τα συνοδεύουν προσδίδουν στους φανταστικούς αυτούς χαρακτήρες μια πιο γήινη διάσταση και συγχρόνως μια εσάνς σκεπτόμενου –και ενδεχομένως πρώην αριστερού– μεσήλικα.

Το ότι έχουμε περάσει «σε άλλη διάσταση» είναι πέρα από κάθε αμφισβήτηση. Εδώ γίνεται του Μποντριγιάρ το κάγκελο. Και μάλιστα από το 2016, όπως μας πληροφόρησε η ανακοίνωση που εξέδωσε η πλατφόρμα (σα να λέει «τώρα το πήρατε χαμπάρι, κορόιδα;»), η οποία δεν βλέπει πού είναι το πρόβλημα.

Προσωπικά, θα επέλεγα κάτι πιο φωσκολικό: «Ηρόδοτος Ρίχτερ» ή «Άγγελος Κρεούζης» από την άλλη πλευρά, ανάλογα με την οπτική και την ατζέντα που θα υιοθετούσα, μέρα παρά μέρα. «Ευλαμπία Κουμουνδουροπούλου» θα μου άρεσε επίσης, αλλά σε άλλο context, πιο «πολιτιστικό», πιο lifestyle.  

Αυτά όμως θα ήταν προφανή ψευδώνυμα –  το σωστό και το τίμιο ψευδώνυμο κραυγάζει τη φύση του, δεν προσπαθεί να σε πείσει ότι είναι αληθινό. Εδώ όμως δεν πρόκειται για τη Σίβυλλα, τον Αποδυτηριάκια ή τον Καιρό (πού τον θυμήθηκα κι αυτόν…), αλλά για πρόσωπα με ονοματεπώνυμο, φωτογραφία και το θάρρος της γνώμης, τα οποία ο αναγνώστης υποθέτει καλόπιστα ότι είναι πραγματικά. Και γράφουν «βιωματικά» κείμενα, όπως το πιο πρόσφατο της «Ματίνας Δελή» (συμπαθέστατη φαίνεται στη φωτογραφία stock που της διάλεξαν) που είχε να κάνει με την υπόθεση των δηλώσεων Πνευματικού και ξεκινούσε ως εξής:

«Το έχω ζήσει πρόσφατα με τον πατέρα μου. Σε δημόσιο νοσοκομείο. Το ξέρω ότι δυστυχώς δεν είναι πρωτοτυπία αυτό που λέω. Ο καρκίνος είναι μια σκληρή πραγματικότητα για πολλές οικογένειες. Όταν οι ρόλοι αντιστρέφονται και το παιδί φροντίζει τον γονιό για τις πρωταρχικές του ανάγκες, εσύ, το παιδί, νιώθεις να περνάς σε μια άλλη διάσταση…».

Το ότι έχουμε περάσει «σε άλλη διάσταση» είναι πέρα από κάθε αμφισβήτηση. Εδώ γίνεται του Μποντριγιάρ το κάγκελο. Και μάλιστα από το 2016, όπως μας πληροφόρησε η ανακοίνωση που εξέδωσε η πλατφόρμα (σα να λέει «τώρα το πήρατε χαμπάρι, κορόιδα;»), η οποία δεν βλέπει πού είναι το πρόβλημα. Η ανησυχία για την εικονική πραγματικότητα και την τεχνητή νοημοσύνη μας μάρανε, την ώρα που μια χαρά αποτελεσματικοί είναι και οι παραδοσιακοί τρόποι παραπλάνησης και εξαπάτησης.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mr. Scorsese»: Πέντε ώρες στο μυαλό και την ψυχή του Μάρτιν Σκορσέζε (και λίγες είναι)

Daily / «Mr. Scorsese»: Πέντε ώρες στο μυαλό και την ψυχή του Μάρτιν Σκορσέζε (και λίγες είναι)

Το ντοκιμαντέρ της Ρεμπέκα Μίλερ με τίτλο «Mr. Scorsese» είναι ένα πλούσιο, πανοραμικό, διαφωτιστικό, ενδελεχές, απολαυστικό «φιλμικό πορτραίτο» του μεγάλου Αμερικανού μαέστρου της οθόνης.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ναζί κανείς ή να μη ζει;: Το φάντασμα της Λένι Ρίφενσταλ επιστρέφει ξανά  

Daily / «Ναζί κανείς ή να μη ζει;»: Το φάντασμα της Λένι Ρίφενσταλ επιστρέφει ξανά  

Συμπαθούσα ή συνεργός; Το ντοκιμαντέρ «Riefenstahl» επαναφέρει για μια ακόμη φορά το ερώτημα που ακολουθούσε την «σκηνοθέτρια των Ναζί» μέχρι το τέλος της ζωής της σε ηλικία 101 ετών. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ