Γκαλερί Kalfayan: Η ανάμνηση των πολέμων στη ζωγραφική της Sasha Streshna Facebook Twitter
Το τίτλο «Devon Loch» χρησιμοποιεί η Sasha Streshna στην ατομική της έκθεση που ανοίγει στην γκαλερί Kalfayan στις 28 Ιουνίου 2023.

Η ανάμνηση των πολέμων στη ζωγραφική της Sasha Streshna

0

Το Devon Loch ήταν ένα άλογο κούρσας που έπεσε στην τελική ευθεία, ενώ ερχόταν πρώτο στο Grand National του 1956. Ιδιοκτήτριά του του ήταν η βασίλισσα Ελισάβετ και στην κούρσα λόγω της οποίας έγινε τελικά διάσημο πήδηξε ξαφνικά, και ανεξήγητα, και προσγειώθηκε με το στομάχι, αφήνοντας στο άλογο που το ακολουθούσε να κερδίσει. Φυσικά, ποτέ δεν έγινε γνωστό γιατί σταμάτησε, αν μπερδεύτηκε ή τραυματίστηκε. Ο αποσυντονισμός του λίγο πριν από τη νίκη ή τον τερματισμό δημιούργησε την έκφραση «to do a Devon Loch» που σημαίνει την ξαφνική αποτυχία της τελευταίας στιγμής μιας ομάδας, ενός αθλητή ή ενός ανθρώπου προτού φτάσει στον στόχο του.

«Devon Loch» είναι και ο τίτλος της ατομικής έκθεσης της Sasha Streshna που ξεκινά στην γκαλερί Kalfayan στις 28 Ιουνίου 2023. Σε αυτή την ατομική της έκθεση παρουσιάζει μια νέα σειρά ελαιογραφιών που συνεχίζουν την έρευνά της πάνω στην παράδοση της ιστορικής δυτικής ζωγραφικής, εστιάζοντας κυρίως σε αναπαραστάσεις βίας, καταστολής και εξουσίας.

Τα έργα αυτά είναι η αφορμή για να παρουσιάσω τη δουλειά μου, καμουφλάροντάς τα· δεν δείχνω καθαρά τι συμβαίνει και ο θεατής μπορεί να κάνει τη δική του προβολή, τη δική του ελεύθερη ανάγνωση.

«Στην έκθεση θα δείξω έργα που βασίζονται σε εικονογραφήσεις σοβιετικών βιβλίων Ιστορίας τα οποία προβάλλουν, μεταξύ άλλων, διάφορα στάδια ενός ξεσηκωμού. Ο τίτλος μού άρεσε πάρα πολύ γιατί συμβολίζει την ανυπακοή, την αυτοδιάθεση. Μια εξήγηση για το τι συνέβη στην κούρσα με το Devon Loch είναι ότι το άλογο δεν επιθυμούσε να τερματίσει πρώτο, αλλά έκανε μια "αταξία", δεν εκπλήρωσε τον ρόλο του, μια και ήταν κούρσας», λέει η Streshna. «Εμπεριέχει και την αίσθηση της αποτυχίας αυτή η πράξη. Ο δυνητικός νικητής τα έχασε όλα, ενώ ήταν τόσο κοντά. Μου αρέσει πολύ η εφαρμογή αυτής της ιδέας και στην πράξη της ζωγραφικής. Το έργο δεν είναι τέλειο ποτέ. Στη ζωγραφική, δε, πάντα υπάρχει το περιθώριο της αποτυχίας». 

Η ανάμνηση της εξέγερσης και των πολέμων στη ζωγραφική της Sasha Streshna Facebook Twitter
Sasha Streshna, «Rock, Paper, Scissors», 2023

Από το υλικό των σχολικών βιβλίων καλύπτονται τα στοιχεία που θα επέτρεπαν στον θεατή να αναγνωρίσει το απεικονιζόμενο γεγονός, καθώς η Streshna μεταφράζει τις εικόνες με ζωγραφικούς όρους, υπαινικτικά περιγράμματα και χρωματική παλέτα χωρίς φαινομενικά υψηλές εντάσεις. Πραγματεύεται έτσι ιστορίες εξεγέρσεων, ανυπακοής και ρήξεων περισσότερο ως ασαφείς αναμνήσεις και ψυχικά φορτία παρά ως συγκεκριμένα συμβάντα.

«Με τις εικονογραφήσεις αυτές ασχολούμαι από το 2011. Έχω κάνει κάποιες τάξεις σε ουκρανικό σχολείο· τα μαθήματα γίνονταν ακόμα με τα παλιά βιβλία, με εικονογραφήσεις "πειραγμένες", ασπρόμαυρες εικόνες, ζωγραφισμένες ξανά, με λεζάντες που στην ουσία εξυπηρετούσαν τη συνθήκη, άλλοτε δείχνοντας και άλλοτε παραλείποντας στοιχεία, κατά τη βούληση των συγγραφέων. Τα έργα αυτά είναι η αφορμή για να παρουσιάσω τη δουλειά μου, καμουφλάροντάς τα· δεν δείχνω καθαρά τι συμβαίνει και ο θεατής μπορεί να κάνει τη δική του προβολή, τη δική του ελεύθερη ανάγνωση. Είναι εικόνες αρχετυπικές, ένα γεγονός από αυτά που παρουσιάζονται μπορεί να έχει συμβεί σε οποιοδήποτε μέρος. Πρόκειται για νίκες, ήττες, μάχες με ήρωες, σκηνές ηρωισμού και ιστορικής αφήγησης». 

Η Sasha Streshna γεννήθηκε το 1987 στο Λβιβ της Ουκρανίας και ήρθε στην Ελλάδα σε ηλικία 11 ετών. «Ζωγραφίζω από παιδί, την πρώτη μου ελαιογραφία την έκανα στα 11», λέει. «Έβρισκα τη ζωγραφική πολύ συναρπαστική, ήταν σαν να καταλαβαίνω αυτήν τη γλώσσα. Έπαιρνα φωτογραφίες από έργα του Πικάσο και κοίταζα πώς σχεδίαζε τις γραμμές, οπότε ήταν περίπου μονόδρομος οι σπουδές μου. Εξάλλου, η ίδια η ζωγραφική δεν σε αφήνει, σε προκαλεί να κάνεις κάτι καινούργιο ή να βρεις ξανά κάτι που είχες εντοπίσει σε προηγούμενο έργο, σε οδηγεί από μόνη της και σε κρατά». Όταν τη ρωτώ για την Ουκρανία, μου εξηγεί πόσο δύσκολο είναι να μιλήσει για τον πόλεμο. «Έχω ανθρώπους στην Ουκρανία, ανησυχώ πολύ, ενημερώνομαι κάθε μέρα, αυτό είναι ένα κομμάτι της καθημερινότητάς μου», λέει. «Ανυπομονώ να τελειώσει ο πόλεμος, να απελευθερωθούν οι άνθρωποι και οι πόλεις και να τελειώσει αυτό το καθεστώς της Ρωσίας, ώστε να μην μπορεί να επιτεθεί ξανά ούτε σε άλλες χώρες της Βαλτικής ούτε πουθενά αλλού στον κόσμο».

Η ανάμνηση της εξέγερσης και των πολέμων στη ζωγραφική της Sasha Streshna Facebook Twitter
Sasha Streshna, «In the woods», 2023

«Η ζωγραφική γλώσσα της Streshna συμβάλλει στην ανάδειξη της διαχρονικής λειτουργίας της βίας στο εσωτερικό των μεγάλων αφηγήσεων: η χρωματική παλέτα της, χωρίς υψηλές εντάσεις, το αναπαραστατικό σχέδιο που δεν γίνεται ποτέ περιγραφικό, τα υπαινικτικά και ασαφή, σχεδόν αφηρημένα τοπία, οι απρόσωπες μορφές, φορτίζουν με ψυχικό βάρος την Ιστορία και δείχνουν πως κάθε επίσημη κατασκευή της μνήμης είναι συγχρόνως και μια καλλιέργεια της αμνησίας», γράφει ο Θεόφιλος Τραμπούλης.

Πιστεύει ότι η ζωγραφική έχει μεγάλη δυναμική και φέρνει σε πρώτο πλάνο μεγάλα ζητήματα. «Η τέχνη είναι πάντα πολιτική» λέει, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι «πρέπει να είναι. Ωστόσο υπάρχουν πολλά και σπουδαία έργα που το κάνουν αυτό. Συνδέεται με όσα συμβαίνουν γύρω μου και μένα ο στόχος μου δεν είναι να κάνω πολιτική τέχνη, να πω κάτι συγκεκριμένο αλλά να υπαινιχθώ γεγονότα σε μια αφήγηση μη γραμμική». Η ασαφής ανάμνηση της Streshna είναι συγχρόνως και ένα ανοιχτό ενδεχόμενο για το μέλλον. Πειράζει μια κατασκευασμένη ιστορική αφήγηση για να προκαλέσει τον θεατή να αποκρυπτογραφήσει ή να συμπληρώσει τον καμβά και την αχνή εικόνα, ενεργοποιώντας και τη δική του μνήμη και αντίστοιχη εμπειρία. 

Η ανάμνηση της εξέγερσης και των πολέμων στη ζωγραφική της Sasha Streshna Facebook Twitter
Sasha Streshna, «Zaika», 2023

Λίγα λόγια για τη Sasha Streshna
Η Sasha Streshna γεννήθηκε το 1987 στο Λβιβ, τότε κομμάτι της ΕΣΣΔ, και από το 1999 μένει στην Αθήνα. Είναι απόφοιτη της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Αθήνας και έχει ολοκληρώσει μεταπτυχιακές σπουδές στο Central Saint Martins στο Λονδίνο. Έχει λάβει το Έπαθλο Γιάννη Σπυρόπουλου (2016) και το βραβείο Artworks του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (2019-20). Πρόσφατες εκθέσεις της είναι οι: «Statecraft - Διαμορφώνοντας το κράτος» σε επιμέλεια Κατερίνας Γρέγου στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Αθήνα, 2022)· «On hearing of an absence» σε επιμέλεια Ντίνου Χατζηραφαηλίδη στο Haus N Αthen (Αθήνα, 2022)· «There was a land here before» σε επιμέλεια Ammophila στο Σχολείο Ελαφονήσου (2022)· «there is nothing inevitable about time» σε επιμέλεια locus Athens στο TAVROS (Αθήνα, 2022)· «Νέα ελληνική ζωγραφική» σε επιμέλεια Ελένης Κούκου και Θεόφιλου Τραμπούλη στη Δημοτική Πινακοθήκη Αγίου Νικολάου (Κρήτη, 2021)· «Revolting Bodies» σε επιμέλεια Αλέξη Φιδετζή στην Atopos CVC (Αθήνα, 2021)· «Against the linear» σε επιμέλεια Κωνσταντίνου Λιανού στο KEIV (Αθήνα, 2021)· «Sleeping with a tiger» σε επιμέλεια Νικόλα Βαμβουκλή στην K-Gold Temporary Gallery (Λέσβος, 2020)· «HELLO!», ατομική έκθεση σε επιμέλεια Ηλία Παπαηλιάκη στο space52 (Αθήνα, 2019). 

Η ανάμνηση της εξέγερσης και των πολέμων στη ζωγραφική της Sasha Streshna Facebook Twitter
Sasha Streshna, «Chairs»
Η ανάμνηση της εξέγερσης και των πολέμων στη ζωγραφική της Sasha Streshna Facebook Twitter
Sasha Streshna, «Break a leg»

Sasha Streshna
«Devon Loch»

Kalfayan Galleries - Χάρητος 11 
Διάρκεια έκθεσης: 28 Ιουνίου - 16 Σεπτεμβρίου 2023

Ώρες λειτουργίας:
Δευτέρα 11:00-15:00 | Τρίτη-Παρασκευή 11:00-19:00 | Σάββατο 11:00-15:00
Αύγουστος: κλειστά

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ