Ανατομία μιας Πτώσης: Η καθηλωτική ταινία που κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα

Ανατομία μια πτώσης Facebook Twitter
Ηθοποιός με γειωμένα αντανακλαστικά και ποικιλία κινήσεων, η Σάντρα Χούλερ κυριαρχεί, όχι μόνο στην «Ανατομία μιας Πτώσης», αλλά και στο φεστιβάλ, αφού ήταν πρωταγωνίστρια και στο «The Zone of Interest». 
0



ΤΑ ΤΕΣΣΕΡΑ ΜΕΓΑΛΑ ΒΡΑΒΕΙΑ
του 76ου Φεστιβάλ Καννών ήταν δίκαια, ίσως όχι απαραίτητα στη σωστή σειρά: το (μαεστρικά σκηνοθετημένο) σενάριο του Χιροκάζου Κορεέντα για το Monster τιμήθηκε ορθώς, ο Τραν Αν Χουνγκ έφυγε με το βραβείο σκηνοθεσίας για το γευστικότατο και πολύ ανθρώπινο Pot-au-Feu, ενώ ο Τζόναθαν Γκλέιζερ περιορίστηκε στο μεγάλο βραβείο της επιτροπής στην οποία προήδρευσε ο Ρούμπεν Έστλουντ.

H Ζιστίν Τριέ με την «Ανατομία μιας Πτώσης» έγινε η τρίτη γυναίκα, μετά την Τζέιν Κάμπιον και τη Ζουλιά Ντικουρνό, η οποία ήταν μέλος της επιτροπής, με το τρόπαιο του κορυφαίου φεστιβάλ του κόσμου στην κατοχή της. Το Zone of Interest του Γκλέιζερ αγγίζει ένα υψηλότερο επίπεδο, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως η δημιουργός του «Σίμπιλ» δεν υπέγραψε ένα πολύπλοκο, αμείωτα ενδιαφέρον πορτρέτο μιας γυναίκας στο επίκεντρο δικαστικής έρευνας αλλά και παραβίασης της προσωπικότητάς της, μετά τον τραγικό θάνατο του άνδρα της.

Η μεγάλη επιτυχία της Ζιστίν Τριέ είναι η πολλαπλή αμφισημία: οι φαν του δικαστικού δράματος έχουν μια υπόθεση ζουμερή και ολισθηρή στην εξέλιξή της. 

Η Γερμανίδα Σάντρα, συγγραφέας, σύζυγος του Σαμιέλ και μητέρα του Ντανιέλ, ο οποίος έχει μόνιμο πρόβλημα στην όραση, μετά από ένα ατύχημα για το οποίο, όπως μαθαίνουμε, ευθύνη είχε ο απαρηγόρητος πατέρας του, ζει με την οικογένειά της σε ένα σαλέ στην Ελβετία και δίνει χαλαρή συνέντευξη σε μια θαυμάστρια. Η μαγνητοφωνημένη κουβέντα τους διακόπτεται από την εκκωφαντική μουσική που βάζει ο Σαμιέλ από τον πάνω όροφο – πάλαι ποτέ επίδοξος συγγραφέας κι εκείνος, ίσως ζηλεύει ή απλά έτσι έχει συνηθίσει να δουλεύει, μαστορεύοντας για να μετατρέψει την κατοικία που κληρονόμησε από τους δικούς του σε Airb&b.

Λίγο αργότερα, ο μικρός βγάζει βόλτα τον σκύλο του, τον Σνουπ (που παρεμπιπτόντως κέρδισε το Palme Dog στις Κάννες!), και ανακαλύπτει στο πίσω μέρος του σπιτιού, μέσα στα αίματα, το πτώμα του πατέρα του, αρκετά μέτρα κάτω από το ανοιχτό παράθυρο του δώματός του. Η μητέρα του σπεύδει, δηλώνει στους αστυνομικούς πως κοιμόταν κατά τη διάρκεια του συμβάντος, εμπειρογνώμονες εκτιμούν τις περιστάσεις του δυστυχήματος, κι ένας δικηγόρος, παλιός της φίλος, αφού ακούει την εκδοχή της και χωρίς διάθεση να την κρίνει, ξεκινά τη γραμμή υπεράσπισής της, καθώς όλα δείχνουν πως θα κατηγορηθεί για δολοφονία. 

Ανατομία μια πτώσης Facebook Twitter
O μικρός Ντάνιελ βγάζει βόλτα τον σκύλο του, τον Σνουπ, και ανακαλύπτει στο πίσω μέρος του σπιτιού, μέσα στα αίματα, το πτώμα του πατέρα του, αρκετά μέτρα κάτω από το ανοιχτό παράθυρο του δώματός του.

Έτσι και γίνεται, σε μια υπόθεση που από το ξεκίνημα προκαλεί το ενδιαφέρον των media, γιατί η Σάντρα αποφυλακίζεται προσωρινά για να προσέχει το παιδί της, με τον σημαντικό αστερίσκο πως Ντανιέλ είναι ο μόνος και βασικός μάρτυρας, οπότε ορίζεται και επίτροπος μόνιμα εγκατεστημένη στο σπίτι, έτσι ώστε να μην επηρεαστεί. Αναδρομικά, η Σάντρα ξεδιπλώνει το βιογραφικό της, καθώς και τα πολλά και άνισα στάδια της σχέσης της με τον όμορφο, ασταθή και απογοητευμένο (αλλά σε ποιον βαθμό δεν θα μάθουμε ποτέ πραγματικά…) Σαμιέλ, σε μια αναγκαστικά μακροσκελή και εκ βαθέων εξομολόγηση των βιωμάτων, των σκέψεων και των συναισθημάτων της – ειρωνικά, σε μια άτυπη συνέχεια της συνέντευξης που δεν έδωσε ποτέ. Της ζητείται να μιλά στα γαλλικά, γεγονός που δυσκολεύει μια επαγγελματία των λέξεων να εκφραστεί με ακρίβεια και να υπερασπιστεί τον εαυτό της.

Η ενστικτώδης της αντίδραση είναι να μην προσπαθήσει να δικαιολογήσει την αυτονόητη αθωότητά της, αλλά η λογική τής υπαγορεύει να γίνει προσεκτική, με συνέπεια να φαίνεται όχι και τόσο άδολη, ή να παγιδεύεται σε ψέματα που κάτω από πιο αόριστες συνθήκες ίσως και να μην είχαν τόση σημασία. Όπως συμβαίνει σε παρόμοιες καταστάσεις, ακόμη και στην προηγμένη Δύση, η δικαστική διαδικασία ασχολείται με την προσωπική της ζωή, το αν καυγάδιζε και πόσο συχνά, τι είδους μητέρα ήταν, αν αγαπούσε ή όχι, και ποια ακριβώς ήταν η σεξουαλικότητά της, σε συνδυασμό με την ψυχική ισορροπία του άνδρα που δεν βρίσκεται πλέον στη ζωή για να διευκρινίσει πόσο άσχετες ή χρήσιμες είναι τέτοιας συνομοταξίας λεπτομέρειες.

Η πτώση αυτή καθαυτή ανατέμνεται κανονικά, με ενδελεχείς μετρήσεις των σταγόνων αίματος στον περιβάλλοντα χώρο και μια κούκλα στη θέση του πτώματος, για μέτρηση στο χιλιοστό, υπενθυμίζεται ψυχρά και ρεαλιστικά, και στέκει ως μεταφορική αφορμή για την επώδυνη μετάβαση της Σάντρα σε μια νέα ζωή, με τα μάτια της κοινωνίας τελεσίδικα στραμμένα πάνω της, όχι για τους λόγους που η ίδια θα επιθυμούσε.

Ανατομία μια πτώσης Facebook Twitter
Η Ζιστίν Τριέ έγινε η τρίτη γυναίκα, μετά την Τζέιν Κάμπιον και την Ζουλιά Ντικουρνό, που ήταν μέλος της επιτροπής, με το τρόπαιο του κορυφαίου φεστιβάλ του κόσμου στην κατοχή της.

Η μεγάλη επιτυχία της Ζιστίν Τριέ είναι η πολλαπλή αμφισημία: οι φαν του δικαστικού δράματος έχουν μια υπόθεση ζουμερή και ολισθηρή στην εξέλιξή της. Κάτω όμως από τα γεγονότα αναπνέει με δυσκολία η ειλικρίνεια μιας γυναίκας, η οποία από τη μια στιγμή στην άλλη παίρνει τον ρόλο μιας αμφισβητούμενης ηρωίδας σε ένα live μυθιστόρημα, χωρίς το δικαίωμα προσωπικής παρέμβασης. Η Τριέ καταλαβαίνει και προβάλλει όλες τις παραμέτρους, κρατώντας το σασπένς μέχρι τέλους. 

Ηθοποιός με γειωμένα αντανακλαστικά και ποικιλία κινήσεων, η Σάντρα Χούλερ κυριαρχεί, όχι μόνο στην «Ανατομία μιας Πτώσης», αλλά και στο φεστιβάλ, αφού είναι πρωταγωνίστρια και στο «The Zone of Interest». 

ΔΕΙΤΕ ΠΟΥ ΠΡΟΒΑΛΛΕΤΑΙ Η ΤΑΙΝΙΑ

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

POT AU FEU

Κάννες 2023 / «Pot Au Feu»: Ασταμάτητη γαστριμαργία και λεπτεπίλεπτος έρωτας

Κάτι πολύ ανώτερο από το σινέ-food porn της μόδας είναι το νέο έργο του Τραν Αν Χουνγκ, με τον Μπενουά Μαζιμέλ και τη Ζιλιέτ Μπινός, που διεκδικεί τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ