«Απαγωγή»: Μια βλοσυρή ματιά στις σκοτεινές σελίδες της Καθολικής Εκκλησίας

Rapito - Η απαγωγή Facebook Twitter
Τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της «Απαγωγής» απεικονίζονται στο πρόσωπο του μικρού Εντγκάρντο, έκθαμβου από τις χριστιανικά σύμβολα και τον Εσταυρωμένο, ανήμπορου να αντιδράσει, ανάμεσα στη μάνα που του λείπει και στην κατήχηση-πλύση εγκεφάλου που δέχθηκε ανελέητα.
0



ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ
 καταγγελτική ταινία του «Αμήν» είχα ρωτήσει τον Κώστα Γαβρά αν θα έκανε το ίδιο σε περίπτωση που έπεφτε στην αντίληψή του παρόμοια ιστορία με αυτουργό την ορθόδοξη εκκλησία. «Χωρίς δεύτερη σκέψη», μου απάντησε, «με τη διαφορά πως δεν υπήρξαν τέτοια περιστατικά, αλλά ακριβώς το αντίθετο».

Η περίπτωση της συνεργασίας του Βατικανού με τους ναζί και της συγκάλυψης της γενοκτονίας των Εβραίων κατά τη διάρκεια του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου είναι οπωσδήποτε ειδεχθής, αλλά όχι λιγότερο αποκρουστική από την ξεχασμένη υπόθεση Μορτάρα: το 1856, με εντολή του Πάπα, και με αφορμή μια πρόχειρη βάφτιση που σχεδίασε μια θρησκόληπτη υπηρέτρια, ο 6χρονος Εντγκάρντο Μορτάρα κλήθηκε με τη βία να φύγει από το σπίτι της πολυμελούς αστικής οικογένειάς του, με την αιτιολογία ότι είναι Χριστιανός, και να μεταφερθεί σε εκκλησιαστικό κέντρο προσηλυτισμού μικρών Εβραίων, ένα ανατριχιαστικό κέντρο αλλαγής της πίστης διά του ψυχολογικού εκβιασμού με γλυκομίλητες μοναχές και αυστηρούς ιερείς. Παρά τις προσπάθειές τους, η απεγνωσμένη μητέρα και ο γεμάτος ενοχές πατέρας δεν κατάφεραν να αλλάξουν την ειλημμένη απόφαση.

Η «Απαγωγή», ένα δράμα που δεν περιορίζεται στον αντισημιτισμό και κάποτε βρισκόταν στο ραντάρ του Στίβεν Σπίλμπεργκ, είναι το παράλληλο χρονικό του παρατεταμένου σοκ που βιώνει ένα αγγελικό, πανέξυπνο αγοράκι και της πολιτείας του μακροβιότερου αρχηγού της καθολικής πίστης.

Ο Πάπας Πίος ο ένατος, διαβόητος για την αντιδραστική του στάση και τα σκληρά μέτρα που πήρε για την προστασία της πίστης και της ηγεμονίας που σύντομα θα έχανε, μαζί με τις παπικές πολιτείες που καταργήθηκαν από το νεοσύστατο τότε Βασίλειο της Ιταλίας, έγινε διεθνώς ρεζίλι με εκτενείς αναφορές στον ευρωπαϊκό και αμερικανικό Τύπο, ακόμη και με σκετς και γελοιογραφίες (μία τον απεικονίζει να δέχεται με τη βία περιτομή στο κρεβάτι του από ραβίνους σε ένα αστείο όνειρο μιας καθ’ όλα βλοσυρής ταινίας). «Non possumus», επαναλάμβανε μετά βδελυγμίας, απορρίπτοντας σταθερά και πεισματικά κάθε πιθανότητα επιστροφής του παιδιού στη φυσική του εστία και τις παραδοσιακές διδαχές του. 

Rapito - Η απαγωγή Facebook Twitter
Ο 6χρονος Εντγκάρντο Μορτάρα κλήθηκε με τη βία να φύγει από το σπίτι της πολυμελούς, αστικής οικογένειάς του, με την αιτιολογία ότι είναι Χριστιανός, και να μεταφερθεί σε εκκλησιαστικό κέντρο προσηλυτισμού μικρών Εβραίων.

Η «Απαγωγή», ένα δράμα που δεν περιορίζεται στον αντισημιτισμό και κάποτε βρισκόταν στο ραντάρ του Στίβεν Σπίλμπεργκ (ίσως εξελισσόταν σε παραλλαγή του «Artificial Intelligence», με διαφορετική συνθήκη μεταφυσικής), είναι το παράλληλο χρονικό του παρατεταμένου σοκ που βιώνει ένα αγγελικό, πανέξυπνο αγοράκι και της πολιτείας του μακροβιότερου αρχηγού της καθολικής πίστης.

Η αθωότητα κοντράρεται ευθέως με το μίσος και ο 83χρονος Μπελόκιο, με μια σκορσεζικά ασίγαστη διάθεση να διηγηθεί ιστορίες μισό και πλέον αιώνα μετά το ντεμπούτο του στο ιταλικό σινεμά, με την κάμερα και την κίνησή της πρόσω ολοταχώς αλλά και μια τάση να υπερτονίσει την κρισιμότητα των καταστάσεων, δεν διστάζει ούτε στιγμή να στηλιτεύσει το αυταρχικό παράδειγμα μίας από τις πιο σκοτεινές σελίδες της χώρας του, αφήνοντας σχεδόν χαιρέκακα τον Πάολο Πιερομπόν να βγάζει αφρούς, και κυριολεκτικά λόγω επιληψίας, στον ρόλο του Πάπα, και εκτινάσσοντας τη συμφωνική μουσική επένδυση του Φάμπιο Μάσιμο Καπογκρόσο στο τέρμα της έντασης.

Ωστόσο, τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της «Απαγωγής» απεικονίζονται στο πρόσωπο του μικρού Εντγκάρντο, έκθαμβου από τα χριστιανικά σύμβολα και τον Εσταυρωμένο, ανήμπορου να αντιδράσει, ανάμεσα στη μάνα που του λείπει και στην κατήχηση-πλύση εγκεφάλου που δέχθηκε ανελέητα. Αν και υποσημείωση στα όρια του θρύλου που θάφτηκε επί δεκαετίες και ανασύρθηκε πρόσφατα, και μάλιστα καταγράφηκε από τον Ντανιέλε Σκαλίζε σε σχετική έκδοση, η ιστορία του είναι εξίσου ενδιαφέρουσα με εκείνη του ποντίφικα, η σορός του οποίου παραλίγο να καταλήξει στον Τίβερη από τον όχλο των αγανακτισμένων πολιτών που του τη φύλαγαν.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM