ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas

ADD 2023: Εντυπώσεις από 32 ώρες ηλεκτρονικής μουσικής και ασταμάτητου χορού

0

Το πρώτο πολύ θετικό στοιχείο του φετινού ADD ήταν ο αναπάντεχος χώρος διεξαγωγής του. Μπορεί η τοποθεσία όπου βρίσκονται τα γήπεδα ποδοσφαίρου του Ρέντη, δίπλα στο Allou! Fun Park να μην είναι εύκολα προσβάσιμη για πολλούς –ωστόσο η παραγωγή είχε μεριμνήσει, θέτοντας σε λειτουργία ένα shuttle bus από και προς το μετρό του Ελαιώνα, ανά μισάωρο–, μπορεί το σαφάρι αναζήτησης πάρκινγκ στους γύρω δρόμους να αποδείχθηκε ένας μικρός εφιάλτης τις ώρες αιχμής για όσους αποφάσισαν να πάρουν αυτοκίνητο, όμως η επιλογή ενός «off-the-grid» σημείου προσέδωσε ένα σχετικό wow factor – «μα, πού σκεφτήκανε να το φέρουνε;».

Ας το παραδεχτούμε, άλλωστε: η φεστιβαλική μας κουλτούρα είναι περιορισμένη, οι επιλογές χώρων για τη διοργάνωση τέτοιων events είναι εκ των πραγμάτων μετρημένες και οι περιοριστικοί παράγοντες που χαρακτηρίζουν ως ακατάλληλα πολλά από τα προτεινόμενα venues είναι πολλοί. Εν ολίγοις, δεν μπορείς να τικάρεις εύκολα όλα τα κουτάκια, κάτι θα χάσεις.

Στα θετικά χαιρετίζουμε βέβαια και τη βελτίωση διάφορων τεχνικών αστοχιών που είχαν σχολιαστεί έντονα πέρσι. Η μείωση της τιμής της φιάλης νερού στο 1 ευρώ, η αποφυγή των περσινών υψηλών θερμοκρασιών, καθώς «έμπαζε» μαγιάτικη δροσιά από παντού, και βέβαια ο, όπως πάντα, αρτιότατος ήχος και τα εντυπωσιακά visuals (παλιά τέχνη της ομάδας του six d.o.g.s, που δίνει πάντα ιδιαίτερη βαρύτητα στο Α και το Ω όλων των events τους) συντέλεσαν στην επιτυχία του φετινού ADD σε οργανωτικό επίπεδο.

Εντωμεταξύ, διάβασα αρκετά σχόλια που έκαναν συγκρίσεις με τα άλλα δύο σημεία όπου έχει διεξαχθεί το ADD στο παρελθόν: ναι, η ατμόσφαιρα της βιομηχανικής Πειραιώς 260 είναι μοναδική και, ναι, η εμπειρία του ADD του 2019 στο παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού έχει μείνει σε όλους αξέχαστη, όμως η διαμόρφωση του χώρου στου Ρέντη, με το open air main stage και τις δύο ημι-ανοιχτές δορυφορικές σκηνές ήταν υποδειγματική και ό,τι πιο κοντά στα διεθνή φεστιβαλικά πρότυπα

ADD 2023 Facebook Twitter
Το ADD πλέον έχει κατακτήσει σταθερή θέση στο πολιτιστικό καλεντάρι του Μαΐου. Φωτ.: Alex Petsavas

Στα θετικά χαιρετίζουμε βέβαια και τη βελτίωση διάφορων τεχνικών αστοχιών που είχαν σχολιαστεί έντονα πέρσι. Η μείωση της τιμής της φιάλης νερού στο 1 ευρώ, η αποφυγή των περσινών υψηλών θερμοκρασιών, καθώς «έμπαζε» μαγιάτικη δροσιά από παντού, και βέβαια ο, όπως πάντα, αρτιότατος ήχος και τα εντυπωσιακά visuals (παλιά τέχνη της ομάδας του six d.o.g.s, που δίνει πάντα ιδιαίτερη βαρύτητα στο Α και το Ω όλων των events τους) συντέλεσαν στην επιτυχία του φετινού ADD σε οργανωτικό επίπεδο.

Όσον αφορά το μουσικό κομμάτι, είχα προαποφασίσει ότι θα περιορίσω τα πολλά πηγαινέλα ανάμεσα στα stages και ότι θα επικεντρωνόμουν στο stage A, του οποίου η techno εστίαση με ενδιέφερε περισσότερο. Όπως και έκανα.

Έτσι, παρέμεινα μόνο για λίγο, «αναγνωριστικό» χρόνο για να παρακολουθήσω ονόματα της Παρασκευής, όπως οι Nightmares on Wax (open air) και Roi Perez (stage B), και του Σαββάτου, όπως οι Groove Armada (open air), και την έβγαλα σχεδόν εξολοκλήρου στο stage A.

Το techno line-up λοιπόν είχε ειρμό, συνοχή και σωστή διαδοχή των bpm. Την Παρασκευή ο Marcel Dettmann έδινε μελωδικά και σχετικά χαλαρά vibes (πράγμα που εξηγούσε και τη γενικότερη αρχική χαλαρότητα σε προσέλευση στο συγκεκριμένο stage), προτού δώσει τη σκυτάλη στο μεγάλο όνομα, τον Ben Klock, που για ακόμα μια φορά δεν απογοήτευσε, με ένα μελετημένο σετ.

ADD 2023 Facebook Twitter
Η εμφάνιση του Patrick Mason ήταν για μένα το highlight όλου του διημέρου. Φωτ.: Alex Petsavas

Το Σάββατο το δίδυμο των Blashka & Allatt πάτησε γκάζια από νωρίς – λογικό, αν γνώριζες αυτό που θα ακολουθούσε. Η εμφάνιση του Patrick Mason ήταν για μένα το highlight όλου του διημέρου: Αυτός ο απίστευτος Γερμανός DJ, designer και influencer ξεκίνησε το σετ του με το «Ready or Not» των Fugees και το ολοκλήρωσε με το «Freestyler» των Bomfunk MC's (δεν έμεινε κινητό που να μη σηκωθεί για να τραβήξει σε βίντεο αυτή την απίστευτη σφήνα), προσφέροντας σε όσους ήταν παρόντες ένα αξέχαστο, ολοκληρωμένο σόου, μια αληθινή «techno extravaganza». Αεικίνητος, δεν σταμάτησε επί μιάμιση ώρα να συνοδεύει με δικά του αυτοσχέδια χορευτικά τις αλλαγές του στα decks, συχνά πηδώντας σε υπερυψωμένο σημείο, επιδιδόμενος σε voguing και άλλες εμπνευσμένες μίνι χορογραφίες. Είναι κάτι τέτοιες στιγμές που πραγματικά ξεχωρίζουν, όταν ένας πολυ-καλλιτέχνης, όπως αυτός, δίνει ρέστα και το καταδιασκεδάζει, καθώς ευχαριστεί το κοινό του.

Στη συνέχεια, οι Kobosil και Deniro το σκοτείνιασαν όσο χρειαζόταν, ενώ καλά σχόλια άκουσα και για τους FJAAK και τη Lolsnake που ολοκλήρωσαν το line-up του συγκεκριμένου stage, πολύ μετά το ξημέρωμα.

ADD 2023 Facebook Twitter
Τα εντυπωσιακά visuals είναι βασικό χαρακτηριστικό του ADD. Φωτ.: Alex Petsavas

Οφείλω να ομολογήσω σε αυτό το σημείο μια προσωπική «παραξενιά» (με την οποία, ωστόσο, γνωρίζω πως συμφωνούν κάποιοι) και μια γενικότερη διαπίστωση για το ADD. Techno και φυσικό φως δεν μου κάθονται καλά ως συνδυασμός, γι’ αυτό και αποχώρησα σχετικά νωρίς φέτος. Ήταν η βασική μου αμφιβολία, καθώς διάβαζα για το νέο venue, ότι δηλαδή η πλήρης ανάπτυξη του φεστιβάλ σε εξωτερικούς, «διαμπερείς» χώρους θα λειτουργούσε «ξενερωτικά» κατά τις πρωινές ώρες. Γνωρίζω, βέβαια, πως αυτό συμβαίνει και στις περισσότερες μεγάλες, υπαίθριες, διεθνείς φεστιβαλικές διοργανώσεις, οπότε ίσως να μην είμαι συνηθισμένος στη φάση «ηλιόλουστη hardcore techno», ωστόσο εξακολουθώ να συνδυάζω αυτού του είδους τη μουσική με το σκοτάδι και την (τεχνητή, έστω) αίσθηση της νύχτας.

Τούτων λεχθέντων, πιστεύω πως μελλοντικά πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στον techno προσανατολισμό του ADD. Η λογική που απαιτεί ονόματα-κράχτες από τον ευρύτερο χώρο της ηλεκτρονικής σκηνής (ακόμα και από το βαθύ παρελθόν της, βλ. Groove Armada) για το main stage και house (σε όλα τα παρακλάδια της) εστίαση στο stage B μπορεί να ακούγεται εμπορικά η πιο συμπεριληπτική επιλογή, όμως η techno σκηνή πλέον έχει περάσει σαφώς στη σφαίρα του mainstream, περιλαμβάνει σούπερ σταρ που λατρεύει το ελληνικό κοινό και μια ολόκληρη νέα γενιά Ελλήνων DJs που την εκπροσωπούν επάξια και μπορούν να συμπληρώσουν τα slots, έχει να επιδείξει τρομερά ενδιαφέροντες πειραματισμούς και εξωγήινα μουσικά υβρίδια και μπορεί σίγουρα να υποστηρίξει τουλάχιστον το ήμισυ του συνολικού line-up, αν όχι το βασικό stage μιας διοργάνωσης σαν το ADD.

ADD 2023 Facebook Twitter
Ξημέρωμα στην open air stage. Φωτ.: Alex Petsavas

Με άλλα λόγια, είναι κρίμα οι rush hours των δύο ημερών στο techno stage να καταλαμβάνονται από δύο περσινά ονόματα (Ben Klock και Kobosil) σε reverse ημέρες, Παρασκευή αντί για Σάββατο και αντίστροφα.

Αντιλαμβάνομαι πως η αρχική ιδέα του ADD είναι να ερευνά όλο το φάσμα της ηλεκτρονικής μουσικής, αλλά αυτήν τη στιγμή η techno θεωρώ πως αξίζει το μεγαλύτερο spotlight (με παρόμοιο τρόπο που πριν από δέκα χρόνια η deep house ήταν «the thing») και όχι θέση δορυφόρου, τόσο σε χώρο όσο και σε μεγάλα ονόματα, που έρχονται μεν, πλέον, στην Αθήνα σχεδόν κάθε weekend, καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, σε μεμονωμένα events που ξεπουλάνε, δεν έχουμε όμως την ευκαιρία να τα απολαμβάνουμε στο πλαίσιο ενός φεστιβάλ όπως το ADD, που πλέον έχει κατακτήσει σταθερή θέση στο πολιτιστικό καλεντάρι του Μαΐου, ακούει το κοινό του, μαθαίνει από τις αστοχίες του και μεγαλώνει όμορφα, χρόνο με τον χρόνο.

ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
Μουσική
0

Αλέξανδρος Διακοσάββας

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας γεννήθηκε το 1987 και μεγάλωσε στη Ρόδο. Σύντομη θητεία στους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς της Πολυτεχνικής Σχολής Πάτρας και συνέχιση σπουδών στη Βιολογία του ίδιου Πανεπιστημίου τον οδήγησαν τελικά στο να θέλει να ασχοληθεί με τη δημοσιογραφία.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

EON: Το νέο μεγάλο venue της Αθήνας στήνεται στη βιομηχανική ζώνη του Ελαιώνα

Μουσική / EON: Το νέο μεγάλο venue της Αθήνας στήνεται στη βιομηχανική ζώνη του Ελαιώνα

Εναρμονισμένο με ένα πανευρωπαϊκό trend, καλύπτοντας την ανάγκη μιας μερίδας clubbers της πόλης για μέρη rough αισθητικής, ο χώρος-όραμα από την ομάδα του ADD Festival και του six d.o.g.s κάνει soft opening, παρουσιάζοντας το πρωτοποριακό οπτικοακουστικό πρότζεκτ του DVS1 «The Wall of Sound», που όμοιό του δεν έχει συμβεί στην πόλη.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
The Prodigy: Το χρονολόγιο μιας ξέφρενης πορείας

Μουσική / Από τα παράνομα rave ως τα μεγαλύτερα φεστιβάλ του πλανήτη: Πώς οι Prodigy καθόρισαν την ηλεκτρονική μουσική

Οι σπουδαίοι Βρετανοί επιστρέφουν στην Αθήνα μετά από πολλά χρόνια στο πλαίσιο του Release Athens 2023. Αυτές είναι μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές στιγμές τους.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ