«Διορθώσεις»: Ένα ντοκιμαντέρ για την καθημερινότητα των χορευτών της Λυρικής

Το ντοκιμαντέρ του Θοδωρή Σκριβάνου «Διορθώσεις» παρουσιάζεται στον Δαναό Facebook Twitter
Η ιδέα ήταν να παρατηρήσω με την κάμερα την καθημερινότητα των χορευτών, να εισέλθω στον μικρόκοσμό τους και να τον παρατηρήσω σε βάθος χρόνου με κινηματογραφικούς όρους. Φωτ.: Θοδωρής Σκριβάνος
0

Για την πρώτη μου μεγάλου μήκους ταινία αναζητούσα έναν οριοθετημένο χώρο, τον οποίο θα μπορούσα να εξερευνήσω κινηματογραφικά.

Η ιδέα ήταν να παρατηρήσω με την κάμερα την καθημερινότητα των χορευτών, να εισέλθω στο μικρόκοσμό τους και να τον παρατηρήσω σε βάθος χρόνου με κινηματογραφικούς όρους.

Καθοριστική ήταν η πρόσβαση και η στήριξη που μου παρείχαν ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Γιώργος Κουμεντάκης, ο διευθυντής του Μπαλέτου της Κωνσταντίνος Ρήγος καθώς και οι ίδιοι οι χορευτές. Πρόκειται για έναν θεσμό με κανόνες και ιεραρχία.

Κάλυψα σχεδόν μία ολόκληρη καλλιτεχνική σεζόν, το 2019. Σε διάστημα 8-10 μηνών τράβηξα 220 ώρες υλικού. Αφηγηματικό άξονα αποτελεί η προετοιμασία τριών παραγωγών: της «Λίμνης των Κύκνων» σε χορογραφία του Κωνσταντίνου Ρήγου, του «Herrumbre» του Νάτσο Ντουάτο (φημισμένος Ισπανός χορογράφος) και της «Ιεροτελεστίας της Άνοιξης» που έφτιαξε ο Δάφνις Κόκκινος (υπήρξε χορευτής και συνεργάτης της Πίνα Μπάους).

Τίποτα δεν ήταν προσχεδιασμένο: ούτε η δομή της ταινίας ούτε τα νοήματά της. Τα πάντα προέκυψαν κατά τη διαδικασία του μοντάζ, το οποίο ολοκλήρωσα ο ίδιος μέσα σε έναν χρόνο. Το σενάριο, λοιπόν, γράφτηκε στο μοντάζ, όχι από πριν, όπως συμβαίνει στη μυθοπλασία.

Κατά τα γυρίσματα προέκυψαν τα εξής ερωτήματα: πώς θα κινηματογραφήσω τον χορό; Πώς θα καταγράψω το ανθρώπινο σώμα; Πριν αρχίσω το γύρισμα έβαλα κάποιους δημιουργικούς περιορισμούς. Επέλεξα μονοπλάνα και ολόκληρα αποσπάσματα από τις χορογραφίες. Επιπλέον, φρόντιζα να καταγράφω πάντα ολόκληρο το ανθρώπινο σώμα (με ευρυγώνιο φακό), δεν το έσπασα σε μικρά κομμάτια, όπως συνηθίζεται να κινηματογραφείται ο χορός στην τηλεόραση ή στον κινηματογράφο. Ήθελα να σεβαστώ τη χορογραφία και την κίνηση του χορευτή, να μην την καπελώσω με σκηνοθετικά και μονταζιακά τρικ.

Το ντοκιμαντέρ του Θοδωρή Σκριβάνου «Διορθώσεις» παρουσιάζεται στον Δαναό Facebook Twitter
Στο γύρισμα δεν συνοδευόμουν από συνεργείο ή ηχολήπτη, όπως συνηθίζεται. Είχα αναλάβει τα πάντα ο ίδιος, την κάμερα και τον ήχο, καθώς ήθελα να έχω διακριτική παρουσία στους χώρους της Λυρικής. Φωτ.: Θοδωρής Σκριβάνος

Κατά το γύρισμα ήμουν δεκτικός με ενστικτώδη και ζωώδη τρόπο στο πώς κινούνταν και ανέπνεαν οι χορευτές.

Η κάμερα κινηματογραφεί μετωπικά το περιβάλλον, δεν παρεμβαίνει ποτέ και παρατηρεί από απόσταση και ψύχραιμα όσα διαδραματίζονται μπροστά της. Δεν υπάρχουν συνεντεύξεις ούτε voice over αφηγητής. Η ταινία παραπέμπει περισσότερο σε μυθοπλασία παρά σε ντοκιμαντέρ, ενώ η τεκμηρίωση προκύπτει από τη δράση που έχει καταγράψει η κάμερα. Δεν πρόκειται, λοιπόν, για οπτικοποίηση γραπτού λόγου (ενός προσχεδιαμένου σεναρίου) με εικόνες και πλάνα, όπως συμβαίνει συνήθως στα τηλεοπτικά ντοκιμαντέρ.

Υπάρχει έντονο το στοιχείο της αφαίρεσης και του αναστοχασμού. Η αποσπασματική γραφή της ταινίας, μέσω των σεκάνς και των μονοπλάνων, επιτρέπει στον θεατή να έχει συμμετοχικό ρόλο στο φιλμ. Αυτός είναι ο στόχος.

Το ντοκιμαντέρ του Θοδωρή Σκριβάνου «Διορθώσεις» παρουσιάζεται στον Δαναό Facebook Twitter
Ο Δάφνις Κόκκινος στις πρόβες της παράστασης «Η ιεροτελεστία της άνοιξης» του Δάφνη Κόκκινου. Φωτ.: Θοδωρής Σκριβάνος

Στην ταινία συνυπάρχουν δύο επίπεδα: η κινηματογραφική, δηλαδή η αφηρημένη διάσταση, π.χ. ο εσωτερικός χώρος και χρόνος του χορευτή, και η πραγματολογική διάσταση: για παράδειγμα, μέσα από μια σύσκεψη του Δ.Σ. της ΕΛΣ, που είχα την τύχη να τραβήξω, ενημερωνόμαστε για το συνταξιοδοτικό αδιέξοδο των χορευτών.

Το γύρισμα αποτέλεσε, λοιπόν, και την έρευνά μου. Από αυτό θα προέκυπτε το υλικό για να χτίσω την ταινία.

Τίποτα δεν ήταν προσχεδιασμένο: ούτε η δομή της ταινίας ούτε τα νοήματά της. Τα πάντα προέκυψαν κατά τη διαδικασία του μοντάζ, το οποίο ολοκλήρωσα ο ίδιος μέσα σε έναν χρόνο. Το σενάριο λοιπόν γράφτηκε στο μοντάζ, όχι από πριν, όπως συμβαίνει στη μυθοπλασία.

Στα γυρίσματα επιχείρησα να οργανώσω το τυχαίο. Προσπάθησα να δώσω μεγάλη προσοχή στη μοναδικότητα της στιγμής, να την αποσπάσω από το σύνολο. «Να κάνεις ορατό αυτό, που χωρίς εσένα, ενδεχομένως δεν θα έβλεπε κανείς», έλεγε ο Ρομπέρ Μπρεσόν.

Το ντοκιμαντέρ του Θοδωρή Σκριβάνου «Διορθώσεις» παρουσιάζεται στον Δαναό Facebook Twitter
Επιχείρησα να καταγράψω την αθέατη και ανθρώπινη αλληλεπίδραση ανάμεσα στους χορευτές, τους χορογράφους και όλους τους συντελεστές που υποστηρίζουν το έργο και τη λειτουργία αυτού του θεσμού. Φωτ.: Θοδωρής Σκριβάνος

Κατά το γύρισμα, αλλά και κατά τη διαδικασία του μοντάζ, προσπαθούσα να βρω σκηνές που θα μου επιτρέψουν να υπερβώ τα όρια της άμεσης πραγματικότητας.

Επιπλέον επιχείρησα να καταγράψω την αθέατη και ανθρώπινη αλληλεπίδραση ανάμεσα στους χορευτές, τους χορογράφους και όλους τους συντελεστές που υποστηρίζουν το έργο και τη λειτουργία αυτού του θεσμού.

Στο γύρισμα δεν συνοδευόμουν από συνεργείο ή ηχολήπτη, όπως συνηθίζεται. Είχα αναλάβει τα πάντα ο ίδιος, την κάμερα και τον ήχο, καθώς ήθελα να έχω διακριτική παρουσία στους χώρους της Λυρικής. Σε καμία περίπτωση δεν ήθελα να παρεμποδίσω τη λειτουργία της ή τους χορευτές.

Το ντοκιμαντέρ του Θοδωρή Σκριβάνου «Διορθώσεις» παρουσιάζεται στον Δαναό Facebook Twitter
Φωτ.: Θοδωρής Σκριβάνος
Το ντοκιμαντέρ του Θοδωρή Σκριβάνου «Διορθώσεις» παρουσιάζεται στον Δαναό Facebook Twitter
Φωτ.: Θοδωρής Σκριβάνος
Το ντοκιμαντέρ του Θοδωρή Σκριβάνου «Διορθώσεις» παρουσιάζεται στον Δαναό Facebook Twitter
Φωτ.: Θοδωρής Σκριβάνος
Το ντοκιμαντέρ του Θοδωρή Σκριβάνου «Διορθώσεις» παρουσιάζεται στον Δαναό Facebook Twitter
Φωτ.: Θοδωρής Σκριβάνος
Το ντοκιμαντέρ του Θοδωρή Σκριβάνου «Διορθώσεις» παρουσιάζεται στον Δαναό Facebook Twitter
Φωτ.: Θοδωρής Σκριβάνος

Οι προβολές θα πραγματοποιηθούν με την παρουσία συντελεστών του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Ημερομηνίες προβολών: Πέμπτη 27 Απριλίου στις 20:00 // Σάββατο 29 Απριλίου στις 16:00 // Κυριακή 30 στις 16:00 στις 16:00

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

29ο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας: Όσα θα δούμε στη φετινή διοργάνωση

Πολιτισμός / 29ο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας: Όσα θα δούμε στη φετινή διοργάνωση

Η χορογράφος και καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ Λίντα Καπετανέα ανακοίνωσε το πρόγραμμα και το θέμα που διατρέχει τις φετινές εκδηλώσεις, με τίτλο «Επιστροφή στο Σώμα».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η ωραία μυλωνού

Πολιτισμός / «Η ωραία μυλωνού»: Μια πρωτότυπη χορευτική περφόρμανς στην Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής

Με άξονα τη φωνή, το σώμα και την κίνηση, η μεσόφωνος Λένια Ζαφειροπούλου και ο χορογράφος Τάσος Καραχάλιος ακολουθούν τον ρομαντικό ήρωα του Μύλλερ και ερμηνεύουν τα τραγούδια του Σούμπερτ.
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ