Ο διεθνής Μισέλ Δημόπουλος

Ο διεθνής Μισέλ Δημόπουλος Facebook Twitter
O Μισέλ Δημόπουλος στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 1999. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
0

«ΓΕΙΑ ΣΟΥ, ΜΕΓΑΛΕ» ήταν ο αγαπημένος χαιρετισμός του Μιχάλη Δημόπουλου όποτε τον έβλεπα, συνήθως πριν από επίσημη πρεμιέρα σε φεστιβάλ, έξω από αίθουσα για συζήτηση για τις ταινίες που μόλις είδαμε, για συνέντευξη στις αρχές της δεκαετίας του ’90 στα δικά του λημέρια, στη Θεσσαλονίκη, στον θεσμό που ανέλαβε να ξεκολλήσει από τη στενή οπτική της εγχώριας παραγωγής και απογείωσε, με τη συνδρομή του Δημήτρη Εϊπίδη, σε ένα όραμα που σήμερα φαντάζει απαραίτητο, αλλά τότε συνάντησε αρκετές αντιδράσεις. 

Πίστευε πως η Θεσσαλονίκη δεν χρειάζεται σταρ για να τραβήξει τους θιασώτες ενός γκλαμ που δεν αντέχει, αλλά οφείλει να χτίσει μια καλλιτεχνική υπόληψη για να διατηρήσει και να αυξήσει ένα ανήσυχο κοινό ‒ και είχε δίκιο.

Ο Μισέλ, όπως όλοι τον φωνάζαμε, ένας αγέρωχος σινεφίλ που νόμιζες πως μόλις επέστρεψε από το Quartier Latin, με βροντερή φωνή και ευδιάκριτο αξάν στα ελληνικά του, είχε από νωρίς στην πορεία του μια αφοσίωση στο σινεμά των δημιουργών, και το υπηρέτησε από κάθε πόστο: από την «Αυγή» και τον «Σύγχρονο Κινηματογράφο», με κείμενα που μετέδιδαν την αύρα των «Cahiers», από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, που αναστήλωσε και διεθνοποίησε από το 1992, όταν και ανέλαβε διευθυντής και υπεύθυνος του κύριου προγράμματος και των αφιερωμάτων, από τις εκδόσεις κυρίως για σκηνοθέτες που φιλοξενούσε το Φεστιβάλ και, βέβαια, την Κινηματογραφική Λέσχη της κρατικής τηλεόρασης, όπου είχε την επιμέλεια της επιλογής των ταινιών μαζί με τον Γιάννη Μπακογιαννόπουλο για περίπου τρεις δεκαετίες. 

Κατά βάθος εσωστρεφής και ντροπαλός άνθρωπος, αδιαπραγμάτευτος στις προτιμήσεις του, αν και γενναιόδωρος στις εκλεκτικές εμμονές του, πάντα παρατηρητικός και εύστοχος στις περιγραφές και στις αναλύσεις του, αυστηρός με το ελληνικό σινεμά, αλλά λάτρης των σκηνοθετών που είχαν κάτι να πουν, ανοιγόταν και σπινθήριζε όποτε πραγματευόταν το σινεμά που πίστευε πραγματικά, και θυμάμαι τη ζέση που έδειχνε στις κατ’ ιδίαν συνομιλίες αλλά και στις παρουσιάσεις δημιουργών όπως ο Ζαν Ντανιέλ Πολέ ή ο Οτάρ Ιοσελιάνι, και πολλών άλλων που σύστησε στο ελληνικό κοινό.

Δεν κλείστηκε ποτέ εντός των συνόρων. Πίστευε πως η Θεσσαλονίκη δεν χρειάζεται σταρ για να τραβήξει τους θιασώτες ενός γκλαμ που δεν αντέχει, αλλά οφείλει να χτίσει μια καλλιτεχνική υπόληψη για να διατηρήσει και να αυξήσει ένα ανήσυχο κοινό ‒ και είχε δίκιο. 

Ανήκε σε μια γενιά κριτικών που τείνει να εκλείψει, στην κάστα εκείνων που συγκεντρώνουν, συγκρίνουν και αναδεικνύουν αξίες με σταθερότητα και πνοή έναντι του σύγχρονου ρεύματος γραφιάδων που λειτουργούν με άξονα την εφήμερη συγκίνηση του hip και την περιορισμένη ματιά του οπαδού. Όταν έκανε το άλμα στο ανώτερο πόστο του programmer, έδειξε τι μπορεί να πετύχει ένας διανοούμενος πέρα από τη συνθήκη του εντύπου και της εβδομαδιαίας στήλης ‒ έγινε σηματωρός και πλοηγός για ένα ευρύτερο κοινό, με υπομονή και ψυχραιμία.

Τελευταία φορά που είδαμε ταινία μαζί ήταν στις Κάννες, στην πρώτη παγκόσμια του «2046» του Γουόνγκ Καρ Βάι. Στο φινάλε, με τους ακόμη ημιτελείς τίτλους τέλους, αυτός ο θεόρατος διανοούμενος, πετάχτηκε όρθιος, και άρχισε να χειροκροτεί βουρκωμένος: «Πού να το είχε ολοκληρώσει, φαντάζεσαι τι θα βλέπαμε», μου είπε…

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM