«Goodbye, Lindita»: Είναι δικαίως μια από τις πιο συζητημένες παραστάσεις της σεζόν;

«Goodbye, Lindita» Facebook Twitter
Στο Goodbye, Lindita η απώλεια της μονάκριβης θυγατέρας σημαίνει την ακραία ενεργοποίηση όλων των δυνάμεων ψυχικής επιβίωσης της οικογένειας. Φωτ.: Θεόφιλος Τσιμάς
0

«ΠΩΣ ΘΑ ΠΑΡΗΓΟΡΗΘΟΥΜΕ, τώρα που ο Θεός πέθανε;» αναρωτιέται ο Νίτσε στη Χαρούμενη Επιστήμη. Τι νέους μύθους θα χρειαστεί να επινοήσουμε για να γεμίσουμε το κενό; Ποιες νέες τελετουργίες; Ποια ιερά παιχνίδια; Η μίζερη, τραγική, ανόητη, βρομερή αστική ζωή μας, αυτή η γυμνή, πονεμένη φάρσα είναι ό,τι καλύτερο καταφέραμε να φτιάξουμε μετά την εξόντωσή Του; 

«Προς τα πού κινούμαστε; Δεν γκρεμιζόμαστε συνεχώς; Πίσω, πλάγια, μπροστά, προς όλες τις μεριές; Υπάρχει ακόμα ένα πάνω κι ένα κάτω; Δεν περιπλανιόμαστε σαν μέσα σε ένα απέραντο μηδέν; Δεν κάνει περισσότερο κρύο; Δεν έρχεται η νύχτα, πάντα η νύχτα, πάνω μας;»¹.

Οι ήρωες του Μάριο Μπανούσι προσπαθούν απεγνωσμένα να αμυνθούν απέναντι στη νύχτα. Στο Goodbye, Lindita η απώλεια της μονάκριβης θυγατέρας σημαίνει την ακραία ενεργοποίηση όλων των δυνάμεων ψυχικής επιβίωσης της οικογένειας. Τα μέλη της ακολουθούν το τυπικό τελετουργικό, εκτελώντας ευλαβικά τις φροντιστικές και συμβολικές χειρονομίες εξαγνισμού και στολισμού της νεκρής, αποζητώντας να μετριάσουν την οδύνη, να ξορκίσουν το ανεπανόρθωτο, να συνδεθούν με τους πενθούντες όλων των εποχών, των φύλων, των ηλικιών.

Με εξαιρετική ευαισθησία και ακρίβεια, ο νεαρότατος Μάριο Μπανούσι κατάφερε ήδη στη δεύτερη ετούτη σκηνοθεσία του να συνθέσει ένα εξόχως ποιητικό σύμπαν, φτιαγμένο από απρόσμενες εικόνες, ονειρικές συνδέσεις, εύγλωττα αντικείμενα, παλλόμενα σώματα που συναντιούνται αρμονικά για να μας παρασύρουν σε ένα συναρπαστικό ταξίδι.

Αστράφτει το χλωμό δέρμα της νεκρής Lindita, καθώς πέφτει πάνω του το χώμα. Μας βλέπει; Η ψυχή της ετοιμάζεται να πετάξει από το παράθυρο, την έλκει το φως του φεγγαριού, τη μαγεύει η ανήμερη μελωδία ενός πλανόδιου οργανοπαίκτη που διασχίζει διστακτικά τον δρόμο. Ο πατέρας της χώνεται κάτω από το πάπλωμα, ενώ μια συγγενής βουτάει στο πάτωμα αγκαλιά με τα μπλουζάκια της.

«Goodbye, Lindita» Facebook Twitter
Ο Μπανούσι ανέδειξε τη διαρκή πάλη μεταξύ παλιού και καινούργιου, επανάληψης και διαφοράς, τυποποίησης και ρήξης, μηχανικής αναπαραγωγής και γόνιμου επαναπροσδιορισμού των αναγκών, των επιθυμιών, των εντάσεων. Φωτ.: Θεόφιλος Τσιμάς

Πώς θα συνεχιστεί η ζωή μετά από ένα τέτοιο μείζον συμβάν; Θα παραμείνουμε αποχαυνωμένοι μπροστά στην οθόνη, πνίγοντας το πένθος μας με χίλιες ανούσιες, παρδαλές εικόνες; Η έρημος εξαπλώνεται, τα ομοιώματα και οι αδιάφορες μορφές παραμένουν κραταιές ακόμη και όταν όλα γύρω μας, μέσα μας, καταρρέουν.

Στη Lindita, τα μέλη της οικογένειας, εγκλωβισμένα στο φτωχικό σαλόνι τους, καταφεύγουν σε όλες τις οικείες συνήθειες της καθημερινότητας για να μουδιάσουν την αγωνία τους. Πάνω σε αυτές έχτισαν το οικοδόμημα μιας ολόκληρης ζωής, ελπίζοντας πως τα πράγματα θα κυλήσουν ομαλά μέχρι τέλους. Όμως κόπηκε ξαφνικά το πάτωμα στα δύο, επήλθε το ρήγμα της ασυνέχειας, ο θάνατος.

Τώρα νιώθουν χαμένοι. Όσο κι αν βουτάνε στην κολυμπήθρα για να ξαναβαπτιστούν, όσο μανιωδώς κι αν καταβροχθίζουν τη σούπα τους, όσο κι αν συμμαζεύουν τα ασυμμάζευτα, τίποτα δεν μοιάζει ικανό να κατευνάσει το άλγος. Γιατί δίπλα στις ανθοδέσμες και τα εικονίσματα, κάτω από τις μάσκες και τα νεκρικά φορέματα, πίσω από τα μισόκλειστα παντζούρια, ασίγαστα φουντώνει η ορμή της μεταμέλειας, θεριεύει η λαχτάρα της επανεκκίνησης, η επιθυμία να επινοηθεί ξανά ένα άλλο νόημα, πιο βαθύ, πιο πραγματικό, πιο στέρεο.

Η αίθουσα έχει γεμίσει από τις πολλαπλές εκδοχές της Lindita, τα πονεμένα alter ego της που διπλώνονται, ανοίγονται, σπαρταρούν και σείονται από σπασμούς σε μια ύστατη απόπειρα διασπάθισης της περίσσιας ενέργειας που δεν πρόλαβε να επενδυθεί εγκαίρως, όσο ζούσε. Η φυσιολογική ροή σταματά, η γραμμική εξέλιξη σπάει, οι χρόνοι των βιωμένων εμπειριών και των καταπιεσμένων ενορμήσεων διαπλέκονται, τα σώματα εκρήγνυνται. Άνθη και βεγγαλικά. Από πού ήρθε τούτο το περιστέρι;

Απαρηγόρητη η Μητέρα υψώνει ένα μικρό ταπεινό δοχείο για να περισυλλέξει τα περιττώματά του. Είναι η μόνη που επικοινωνεί με μια άλλη διάσταση, η μόνη που δείχνει να αντιλαμβάνεται ότι τα παλιά σχήματα αδυνατούν πλέον να τη συμπεριλάβει και ότι το παιχνίδι της αλλαγής πρέπει να διεξαχθεί κόντρα στη συνήθεια και στη μνήμη, κόντρα στις υπάρχουσες και ήδη πλήρεις, «νεκρές» φόρμες.

Γυμνή και φρεσκοπλυμένη, θα μπουσουλήσει πίσω από τον «τοίχο» και θα φτάσει στη φωλιά από ξερόκλαδα. Εκεί θα κουρνιάσει στην αγκαλιά της γυναίκας-πουλιού, θα ξαναγίνει βρέφος, θα προσπαθήσει ίσως ν’ ακολουθήσει μια νέα γραμμή φυγής, πέρα από τα ανθρώπινα ή μάλλον εκεί όπου τα ανθρώπινα έχουν ξεχάσει τον εαυτό τους και τους τρόπους τους, έχουν απαρνηθεί τον πολιτισμό της δυστυχίας τους, και αναζητούν μια νέα σύνδεση με το ζωικό, με το φυτικό, με τις αισθήσεις, με την πολιτική, με τα φυσικά και τεχνητά γίγνεσθαι, με τον υπερχειλίζοντα, θορυβώδη κόσμο.

«Goodbye, Lindita» Facebook Twitter
Φωτ.: Θεόφιλος Τσιμάς

Με εξαιρετική ευαισθησία και ακρίβεια, ο νεαρότατος Μάριο Μπανούσι κατάφερε ήδη στη δεύτερη ετούτη σκηνοθεσία του να συνθέσει ένα εξόχως ποιητικό σύμπαν, φτιαγμένο από απρόσμενες εικόνες, ονειρικές συνδέσεις, εύγλωττα αντικείμενα, παλλόμενα σώματα που συναντιούνται αρμονικά για να μας παρασύρουν σε ένα συναρπαστικό ταξίδι στο άρρητο, στο αφανές, στο αξιερώτητο, στο αξιονόητο, φωτίζοντας το βαθύτερο πένθος μας και αναζητώντας μια νέα θεατρική γλώσσα που γεννιέται, παραδόξως, από την ίδια την απουσία της.

Ο Μπανούσι ανέδειξε τη διαρκή πάλη μεταξύ παλιού και καινούργιου, επανάληψης και διαφοράς, τυποποίησης και ρήξης, μηχανικής αναπαραγωγής και γόνιμου επαναπροσδιορισμού των αναγκών, των επιθυμιών, των εντάσεων. Το πάγωμα του νοήματος χρειάζεται όλη τη θέρμη της φαντασίας για να λιώσει, είναι σαν να μας λέει ο 24χρονος δημιουργός, που εξομολογείται, στο πρόγραμμα της παράστασης, ότι ψυχική αφετηρία αυτής της παράστασης υπήρξε η απώλεια δύο σημαντικών δικών του προσώπων.

Eκβαλλόμενη σε συνεχείς, ολοένα κορυφούμενους κυματισμούς, η μουσική του Εμμανουήλ Ροβίθη προκαλεί απανωτούς συγκινησιακούς πνιγμούς, ενώ ο Τάσος Παλαιορούτας θερμαίνει με απόκοσμο, σχεδόν μυστηριακό φως κάθε σκηνή. Απόλυτα εναρμονισμένοι με το σκηνοθετικό όραμα, οι επτά ηθοποιοί (Χρυσή Βιδαλάκη, Μπάμπης Γαλιατσάτος, Μανταλένα Καραβάτου, Αφροδίτη Κατσαρού, Ευτυχία Στεφάνου, Άννα Συμεωνίδου, Αλεξάνδρα Χασάνι) ενσαρκώνουν με αφοσίωση την τολμηρή και παθιασμένη Lindita που λάμπει εκτυφλωτικά όσο και η πιο άγρια θλίψη.  

1: Η χαρούμενη επιστήμη του Φρίντριχ Νίτσε, μτφρ. Ζήσης Σαρίκας, εκδόσεις Πανoπτικόν

Δείτε εδώ πληροφορίες για την παράσταση «Goodbye, Lindita»

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ