«Θάνατος στη Βενετία»: Η αφύπνιση των ευνουχισμένων συναισθημάτων

θάνατος στη Βενετία Facebook Twitter
Όσο για το αργοπορημένο ερωτικό ξύπνημα του ήρωα, ας βάλουμε τον «γέρο» στη μέση και τρεις-τέσσερις ημίγυμνους νέους να χαϊδολογιούνται μπροστά του, σχηματίζοντας ποιητικίζοντα σωματικά συμπλέγματα για να τον αναστατώσουν... Φωτ.: Πάνος Γιαννακόπουλος
0

Ο Γκούσταφ Άσενμπαχ πηγαίνει στη Βενετία για να πεθάνει. Ή για να ζήσει, λίγο προτού πεθάνει. Η επιθυμία αυτή τον χτυπά ξαφνικά, σαν τίγρη «που ελλοχεύει με τα πυρωμένα μάτια της», τον κυριεύει σε τέτοιο βαθμό, ώστε η καρδιά του φτάνει να «σπαρταράει από δέος κι ακαθόριστη προσδοκία», κάποιο απόγευμα στο Μόναχο, την ώρα που περνάει έξω από τα μαρμαράδικα ενός νεκροταφείου, με τους σταυρούς, τις επιτύμβιες πλάκες και τα μνημεία παραταγμένα προς πώληση.

Η κάθοδός του –από τον Βορρά στον Νότο, από τη στεριά στη θάλασσα, από την υγεία στην ασθένεια– θα σημάνει την αφύπνιση των ευνουχισμένων συναισθημάτων, τη λυτρωτική καταβύθιση στον κόσμο του ασυνειδήτου, την εκπρόθεσμη εκ/πλήρωση μιας από πάντοτε οφειλούμενης ερωτικής έκστασης που τον κατακλύζει μέσω μιας ύστατης, εικονικής, ένωσης με το αντικείμενο του πόθου του.

Έχοντας απαρνηθεί ξανά και ξανά τη χαρά της θορυβώδους ζωής προς χάριν της φανταστικής εντός του, ο υπερευαίσθητος Άσενμπαχ με το λεπτοκαμωμένο σώμα, ο διάσημος συγγραφέας με το αλύγιστο ηθικό σφρίγος και το υπερχειλίζον πνευματικό θάμβος, πρόωρα εξαντλημένος, καίτοι αγέρωχα ενδεδυμένος, θα διασχίσει τα ρυπαρά κανάλια της Βενετίας μέσα στη γυαλιστερή μαύρη γόνδολα-φέρετρο που θα τον οδηγήσει στον τελευταίο προορισμό του.

Παραπατώντας από τις ριπές του σορόκου και την αηδιαστική κουφόβραση, παραμερίζοντας γερόντια με ξεκολημμένες μασέλες, δύσοσμους τουρίστες και αγενείς υπαλλήλους, ο Ασενμπαχ θα φτάσει τελικά στην άκρη της παραλίας, θα κοιτάξει προς το βάθος του ορίζοντα και θα αντικρίσει για πρώτη φορά το «πρόσωπο του έρωτα»: τα παράξενα, γκρίζα μάτια του Τάτζιο, το απέριττο εφηβικό κάλλος που εμφανίζεται ξαφνικά από τα βάθη του ουρανού και της θάλασσας για να τον συγκλονίσει.

Όσο η ώρα περνά, τόσο περισσότερο διψάμε για συγκινησιακές ποιότητες που παραμένουν άφαντες ή εμφανίζονται τόσο φευγαλέα, ώστε δεν αποτυπώνονται επαρκώς στον ψυχισμό μας.

Πράγματι, η διαδρομή αυτή θα επιφέρει την ολοκληρωτική, καταλυτική, θριαμβευτική και τραγική ανατροπή του είναι του. «Δεν υπάρχει βαθύτερη γνώση χωρίς την εμπειρία της ασθένειας», έγραφε ο Τόμας Μαν για τον Νίτσε. Μέσα στην ατμόσφαιρα της αποσύνθεσης που πνίγει με τις μολυσματικές αναθυμιάσεις της την ποιητικότερη πόλη της Ευρώπης, με τον αριθμό των νοσούντων και των νεκρών να αυξάνεται καθημερινά, ο Άσενμπαχ, κατειλημμένος κι εκείνος από την ίδια χολερική έξαψη που μαστίζει τη Βενετία, θα εγκαταλείψει πλήρως την πρότερη, πειθαρχημένη και περιχαρακωμένη ύπαρξή του για να παραδοθεί αναψοκοκκινισμένος στο πάθος του (ανεκπλήρωτου) έρωτα.

«Θάνατος στη Βενετία»: Η αφύπνιση των ευνουχισμένων συναισθημάτων Facebook Twitter
Όλη η σκηνοθετική αγωνία μοιάζει να εξαντλείται στο πώς θα μοιραστεί το κείμενο ισότιμα σε πέντε αφηγητές και στο πώς θα παρουσιαστούν τα περιστατικά της νουβέλας με ευσύνοπτο, λιτό τρόπο. Φωτ.: Πάνος Γιαννακόπουλος

Ο διονυσιακός σπασμός του θα γεννήσει τώρα ένα δράμα απροσμέτρητης έντασης και ασυγκράτητης επιθυμίας. Με την προαίσθηση του τέλους να τυλίγει το σώμα και το πνεύμα του, ο Ασενμπαχ θα κολυμπήσει παράφορα μέσα στο βλέμμα του Τάτζιο: μέσα σε αυτό θα γονατίσει, μέσα σε αυτό θα ονειρευτεί, θα παρανοήσει, και τελικά θα σβήσει, ατενίζοντας από μακριά την ομορφιά που ήρθε να του χαρίσει τη σημαντικότερη εμπειρία της ζωής του.

Πώς να αποδώσει κανείς μια τέτοια πορεία επί σκηνής; Πώς να δείξει, με θεατρικούς όρους, την ενόρμηση θανάτου; Πώς να δώσει ύλη, ρυθμό και ήχο σε αυτό το ασίγαστο ρεύμα που κυκλώνει υπογείως την ύπαρξη, ρουφώντας την ανελέητα σε μια τρομακτική και ακαταμάχητη δίνη ιλίγγου;  

Σίγουρα δεν αρκεί ένας χαριτωμένος συνδυασμός αφήγησης και δραματοποίησης των γεγονότων της πλοκής προκειμένου να ηχήσει το κύκνειο άσμα του Άσενμπαχ. Ουδόλως μας ενδιαφέρει η, έστω αφαιρετική, αναπαράσταση της ιστορίας: ο Άσενμπαχ να τραντάζεται στο τρένο για την Τεργέστη, ή στη γόνδολα να διαπληκτίζεται με τον γονδολιέρη, ή στο ξενοδοχείο να συνομιλεί με τον ρεσεψιονίστ, ή στην τραπεζαρία με τους σερβιτόρους κ.ο.κ.

Αυτό που «συμβαίνει» σε μια τόσο πυκνή και πολυκύμαντη ιστορία βρίσκεται πίσω και πέρα από τα φασαριόζικα, διεκπεραιωτικά πάρε δώσε: αφορά τις δονήσεις και τις εντάσεις που εκπέμπονται από τον αφανή πυρήνα – εν προκειμένω, μάλιστα, έναν πυρήνα σε παροξυσμό, σε απόγνωση, σε πυρετώδη αναζήτηση διεξόδου από το απειλητικό πλησίασμα του θανάτου.

«Θάνατος στη Βενετία»: Η αφύπνιση των ευνουχισμένων συναισθημάτων Facebook Twitter
Η ερμηνεία του Νίκου Χατζόπουλου, από τον οποίον τόσα περιμέναμε, δεν καθίσταται ικανή να σπάσει την επιφανειακότητα και τη μονοσήμαντη ανάπτυξη του εγχειρήματος. Φωτ.: Πάνος Γιαννακόπουλος

Όμως εδώ ουδέποτε συνδεόμαστε με αυτήν τη διάσταση, παρά μόνο με την εξωτερική έκφανσή της. Για ποιον λόγο επέλεξε ο σκηνοθέτης τη νουβέλα του Τόμας Μαν; Ποια πτυχή του έργου θέλησε να αναδείξει θεατρικά;

Όλη η σκηνοθετική αγωνία μοιάζει να εξαντλείται στο πώς θα μοιραστεί το κείμενο ισότιμα σε πέντε αφηγητές (Γιάννης Λεάκος, Ορέστης Χαλκιάς, Γρηγορία Μεθενίτη, Γιάννης Μαστρογιάννης, Νίκος Χατζόπουλος) και στο πώς θα παρουσιαστούν τα περιστατικά της νουβέλας με ευσύνοπτο, λιτό τρόπο, χρησιμοποιώντας τον ίδιο σκηνικό χώρο –έναν κύκλο μέσα σε ένα τετράγωνο– και ελάχιστα αντικείμενα (λίγες μάσκες, ένα φουλάρι, μια βαλίτσα κ.ά.).

Όσο για το αργοπορημένο ερωτικό ξύπνημα του ήρωα, ας βάλουμε τον «γέρο» στη μέση και τρεις-τέσσερις ημίγυμνους νέους να χαϊδολογιούνται μπροστά του, σχηματίζοντας ποιητικίζοντα σωματικά συμπλέγματα για να τον αναστατώσουν... (Ασχολίαστο αφήνω το κόκκινο φουλάρι και το περουκίνι που του φορούν λίγο πριν από το τέλος, αξεσουάρ που τον μετατρέπουν σε κακέκτυπο γνωστού τηλεοπτικού κωμικού ηθοποιού.)

Μα και η ερμηνεία του Νίκου Χατζόπουλου, από τον οποίον τόσα περιμέναμε, δεν καθίσταται ικανή να σπάσει την επιφανειακότητα και τη μονοσήμαντη ανάπτυξη του εγχειρήματος. Ο έμπειρος και γοητευτικός ηθοποιός επιλέγει περιέργως εδώ να τονίσει τη στρυφνή, άτεγκτη πλευρά του Άσενμπαχ, παραμελώντας εκκωφαντικά τις υπόλοιπες όψεις του και αφήνοντάς μας με την εντύπωση ενός σνομπ γεροπαράξενου.

«Θάνατος στη Βενετία»: Η αφύπνιση των ευνουχισμένων συναισθημάτων Facebook Twitter
Ο Ορέστης Χαλκιάς. Φωτ.: Πάνος Γιαννακόπουλος

Όσο η ώρα περνά, τόσο περισσότερο διψάμε για συγκινησιακές ποιότητες που παραμένουν άφαντες ή εμφανίζονται τόσο φευγαλέα, ώστε δεν αποτυπώνονται επαρκώς στον ψυχισμό μας: στιγμές λυρικής παλίρροιας (Άγγελος Τριανταφύλλου), υποβλητικού φωτισμού (Αλέκος Αναστασίου) ή σκηνογραφικής ευρηματικότητας (Πάρις Μέξης) που ανασηκώνουν το «ξύλινο» δάπεδο και χαράσσουν μικρές γραμμές φυγής προς ένα ψυχικό τοπίο εντελώς διαφορετικό από την πεζή εκδοχή του δράματος που εκτυλίσσεται μπροστά μας.

Η μοναδική σκηνή κατά την οποία θρυμματίζεται το κέλυφος της απλουστευτικής μονομέρειας είναι η τελευταία: όταν ο Άσενμπαχ-Χατζόπουλος παρακολουθεί στην οθόνη ένα (κινηματογραφημένο) έφηβο αγόρι (ευτυχώς, ως τώρα δεν είχαμε δει ποτέ τον Τάτζιο) που μπαίνει αργά στη θάλασσα, καθώς το εκθαμβωτικό φως του ήλιου σβήνει σταδιακά το περίγραμμά του, το φύλο του, την ηλικία του και τον μετατρέπει στην ασημένια αντανάκλαση ενός ονείρου πάνω στους παφλασμούς των κυμάτων.     

Εδώ για πρώτη φορά «μπαίνουμε» στο βλέμμα του Άσενμπαχ. Θα έλεγε κανείς ότι σε αυτήν τη σκηνή –όπου ένας μεσήλικας άνδρας κάθεται με την πλάτη προς το μέρος μας μαγνητισμένος από μια απρόσιτη, εξαϋλωμένη νεανική μορφή‒ δεν υπάρχει καθόλου λόγος, καθόλου κίνηση, καθόλου «δράση». Θα έλεγε κανείς ότι τίποτε δεν «συμβαίνει» σε αυτήν τη σκηνή: και όμως, χάρη στην ένταση ετούτου του βωβού, μαγεμένου βλέμματος, συμβαίνουν τα πάντα...

Ας ήταν, λοιπόν, ολόκληρη η παράσταση μονάχα αυτή η σκηνή: θα είχε, θαρρώ, απείρως περισσότερο ενδιαφέρον.

Δείτε εδώ πληροφορίες για την παράσταση «Θάνατος στη Βενετία»

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το πιο όμορφο αγόρι του κόσμου: Άσκοπη φλυαρία για μία μελανή σελίδα του κινηματογράφου

Οπτική Γωνία / Το πιο όμορφο αγόρι του κόσμου: Άσκοπη φλυαρία για μία μελανή σελίδα του κινηματογράφου

Διαφημίστηκε τόσο πολύ το ντοκιμαντέρ των Λίνστρομ και Πέτρι για τον ανήλικο που ενέπνευσε τον Βισκόντι στις αρχές των ‘70s, αλλά τελικά δεν ειπώθηκε τίποτα ουσιαστικό για ένα από τα μεγαλύτερα αμαρτήματα της κινηματογραφικής Μέκκας εναντίον της ανηλικότητας
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Εθνικό Θέατρο: Ανοίγει ξανά από την Πέμπτη 23 Μαρτίου

Ρεπορτάζ / Εθνικό Θέατρο: Ανοίγει ξανά από την Πέμπτη 23 Μαρτίου

Σχολιάζουν στη LIFO για τη λήξη των καταλήψεων οι Γιάννης Μόσχος, Βασίλης Πουλαντζάς, Γιώργος Κουτλής, Δημήτρης Καραντζάς, Νίκος Καραθάνος, Νίκος Χατζόπουλος - Την επόμενη εβδομάδα το πρώτο showcase του Εθνικού
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπένος-Χαλκιάς: Οι πρωταγωνιστές του Παπακαλιάτη στην πρώτη τους κοινή συνέντευξη

Οθόνες / Μπένος-Χαλκιάς: Οι πρωταγωνιστές του Παπακαλιάτη στην πρώτη τους κοινή συνέντευξη

Οι δύο νεαροί ηθοποιοί του «Maestro», της πρώτης ελληνικής σειράς που θα προβληθεί μέσω της streaming πλατφόρμας του Netflix, έχουν διαφορετική αφετηρία, όμως οι δρόμοι τους διασταυρώνονται συχνά.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ