NEO VIDCAST

Όλ@ ή τίποτα: Η γλώσσα κόκαλα δεν έχει και κόκαλα τσακίζει 

Όλ@ ή τίποτα: Η γλώσσα κόκαλα δεν έχει και κόκαλα τσακίζει  Facebook Twitter
Ευρηματικό και χαριτωμένο το «όλ@» και βολική η αοριστία του, προφανώς όμως είναι εντελώς άχρηστο στον προφορικό λόγο, καθώς δεν προφέρεται.
0

ΝΑ ΤΟΝΙΣΟΥΜΕ ΕΥΘΥΣ ΕΞΑΡΧΗΣ (και για άλλη μία φορά) προς αποφυγή παρεξηγήσεων ότι είναι δίκαιη και αναγκαία, και πολύ έχει αργήσει, η διαμόρφωση της γλώσσας στο πρότυπο ενός μη σεξιστικού, συμπεριληπτικού λόγου ενάντια στα έμφυλα στερεότυπα και στα πανίσχυρα ακόμη σεξιστικά αντανακλαστικά της ελληνικής κοινωνίας.

Ο γλωσσικός σεξισμός αναπαράγεται διαρκώς μέσα από τη γενικευτική και παντοδύναμη χρήση του αρσενικού γένους σε μια γλώσσα και σε μια κουλτούρα που η λέξη «πολίτης» δεν έχει ακόμα επίσημα καθιερωμένο θηλυκό γένος. Ναι μεν ο «άνθρωπος» περιλαμβάνει και τη γυναίκα, με τα χίλια ζόρια όμως. Ναι μεν τα ελληνικά, με τα γραμματικά τους γένη, δεν είναι αγγλικά, θα μπορούσαμε πάντως να προσπαθήσουμε περισσότερο. Η γλώσσα κόκαλα δεν έχει και κόκαλα τσακίζει. Η γλώσσα μπορεί να πληγώσει με τον πιο σωματικό τρόπο.

Έχουμε συνηθίσει (έχουμε μάθει) να βρίσκουμε απολύτως φυσιολογικές στο άκουσμα ιδιότητες όπως αυτές της «μαγείρισσας», της «χορεύτριας», της «πωλήτριας», της «εργάτριας», ακόμα και της «αστυνομικίνας», αλλά κλοτσάει στ’ αυτιά (και στις προκαταλήψεις) μας η «σκηνοθέτρια», η «πρυτάνισσα», η «προεδρίνα» ή η «βουλεύτρια», παρότι η τελευταία τείνει να κατοχυρωθεί μια χαρά, ακόμα κι αν ο αυτόματος διορθωτής εξακολουθεί να την κοκκινίζει, την ώρα που αποδέχεται το «βουλευτίνα» που τόσες φορές έχει χρησιμοποιηθεί υποτιμητικά, όπως οι περισσότερες επαγγελματικές ιδιότητες που λήγουν σε «-ινα». 

Ο γλωσσικός σεξισμός αναπαράγεται διαρκώς μέσα από τη γενικευτική και παντοδύναμη χρήση του αρσενικού γένους σε μια γλώσσα και σε μια κουλτούρα που η λέξη «πολίτης» δεν έχει ακόμα επίσημα καθιερωμένο θηλυκό γένος. Ναι μεν ο «άνθρωπος» περιλαμβάνει και τη γυναίκα, με τα χίλια ζόρια όμως.

Το ουδέτερο όμως, που βλέπουμε να χρησιμοποιείται όλο και πιο συχνά («όλα ενωμένα», «όλα μας μαζί σου» ή «όλα τα εργαζόμενα στον πολιτισμό» όπως είδα σε σχέση με την γενική απεργία) υποδηλώνοντας έναν γλωσσικό ακτιβισμό και μια ριζοσπαστική αντίδραση στην παραδοσιακή ετεροκανονική διάκριση «αρσενικό-θηλυκό», εξακολουθεί να μου φαίνεται βαθιά προβληματικό και σόλοικο.

Με κλοτσάει επειδή είμαι «μπούμερ»; Πιθανόν. Μου φέρνει όμως στο μυαλό προσβλητικές συνυποδηλώσεις και μου προκαλεί συνειρμούς νηπιοποίησης ή νοητικής υστέρησης – σαν να μην πρόκειται για έμψυχα όντα.

Επίσης το ουδέτερο δεν μπορεί να είναι συμπεριληπτικό όλων των φύλων και γενών και προσανατολισμών στη σύγχρονη (ή αρχέγονη) ποικιλότητά τους.

Πιο επιτυχής, σε ένα ανεπίσημο επίπεδο τουλάχιστον, μου φαίνεται η «κουλή» χρήση της άφυλης κατάληξης @ («όλ@») που έχει την αφετηρία της στη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα και απαντάται κυρίως στην ψηφιακή επικοινωνία αλλά όχι μόνο πλέον (αν μη τι άλλο, το σύμβολο που λέγαμε «παπάκι» είχε μια ενδιαφέρουσα κατάληξη). Ευρηματικό και χαριτωμένο το «όλ@» και βολική η αοριστία του, προφανώς όμως είναι εντελώς άχρηστο στον προφορικό λόγο, καθώς δεν προφέρεται.

Ίσως στο μέλλον να προφέρεται με κάποιον τρόπο, ίσως και να μη χρειάζεται αφού θα επικοινωνούμε αποκλειστικά με emoji και με ψηφιακά ιδεογράμματα. 

Οπτική Γωνία
0

NEO VIDCAST

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απειλείται η Ευρώπη από μια νέα οικονομική κρίση;

Οπτική Γωνία / Θ' αντέξει η Ευρώπη την επερχόμενη κρίση στη Γαλλία;

Η Γαλλία, η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία της Ε.Ε., αντιμετωπίζει πολιτική αστάθεια και το ενδεχόμενο οικονομικού εκτροχιασμού. Γιατί υπάρχει φόβος για ντόμινο στις αγορές; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο University of Liverpool Κώστας Μήλας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Κι ύστερα γίναμε ωραία φωτογραφία…» που τη ζωντάνεψε το AI / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»; / AI, η αθανασία σού πάει πολύ / Ο θάνατος στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης 

Οπτική Γωνία / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»;

Οι φωτογραφίες νεκρών αγαπημένων μας αποκτούν «ζωή» μέσω εφαρμογών AI. Πώς αλλάζει η Τεχνητή Νοημοσύνη τον τρόπο που βλέπουμε τον θάνατο σήμερα και ποια διλήμματα και φιλοσοφικά ερωτήματα θέτει;
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Ρεπορτάζ / Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Με τους μισθούς καθηλωμένους και τα κόστη των διακοπών να έχουν ξεφύγει, οι μεγάλες καλοκαιρινές εξορμήσεις που συνηθίζαμε μέχρι πρόσφατα, κατέληξαν σε «long weekends» για πολλούς, ενώ για άλλους ούτε καν αυτό δεν είναι πια επιλογή.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Αθήνα / Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Σε τροχιά μετωπικής σύγκρουσης μεταξύ κεντρικής διοίκησης και Δήμου Αθηναίων βρίσκεται πλέον το θέμα της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας, μετά την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου να προχωρήσει, κατά πλειοψηφία, στην επαναφορά της κυκλοφορίας οχημάτων και στη μετατροπή της σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Ρεπορτάζ / Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Κάποιοι ελπίζουν στην επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και άλλοι ζητάνε την επιστροφή του Γρηγόρη Δημητριάδη. Οι πληροφορίες της LiFO επιβεβαιώνουν τις συζητήσεις για την επιστροφή του Δημητριάδη, αλλά στο κόμμα και όχι στο Μαξίμου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Οπτική Γωνία / Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Η κυβέρνηση σκληραίνει ακόμα περισσότερο την αντιμεταναστευτική της πολιτική, στοχοποιώντας επιπλέον ξανά τις ΜΚΟ, ευτυχώς όμως όχι χωρίς «αντίλογο», παρά την απουσία ικανής αντιπολίτευσης και σε αυτό το πεδίο. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Με απειλούν από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Οπτική Γωνία / «Δέχομαι απειλές από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Η Ιωάννα Αλυγιζάκη μιλά για το γράμμα που έλαβε στο μαγαζί της στα Χανιά ενώ ο πρώην πρόεδρος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Αθηνών Μίνος Μωυσής σχολιάζει τις συνέπειες του περιστατικού και περιγράφει την ανησυχία του για τη μισαλλοδοξία στην Ελλάδα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ