Ολιβιέ Πι: «Θα έπρεπε να μας τρομάζει η Τζόρτζια Μελόνι, όχι οι τρανς γυναίκες» Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Ολιβιέ Πι: «Θα έπρεπε να μας τρομάζει η Τζόρτζια Μελόνι, όχι οι τρανς γυναίκες»

0

Ελαφρώς μελαγχολικός, αλλά ταυτόχρονα εξαιρετικά πηγαίος, καίριος, αφοπλιστικός, παθιασμένος και πνευματώδης, ο Ολιβιέ Πι, κορυφαία προσωπικότητα του γαλλικού και του παγκόσμιου θεάτρου, δέχεται υπομονετικά τις ερωτήσεις μου κατά τη διάρκεια της συνομιλίας μας μέσω Ζoom.

Στο «φόντο» της οθόνης βλέπω τη σκηνή του Παλατιού των Παπών, του πασίγνωστου θεάτρου της Αβινιόν, όπου ο Πι έλαμψε ως καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ της πόλης τα τελευταία εννέα χρόνια, καταβάλλοντας συστηματικές προσπάθειες να δώσει φωνή σε όλους όσους –θεατές και καλλιτέχνες– θεωρούσε πως το θέατρο παραδοσιακά αγνοεί. Κατά τη διάρκεια της θητείας του πέτυχε πολλά, πάρα πολλά: ανέδειξε με τόλμη φλέγοντα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα, έφερε στο προσκήνιο τη ρατσιστική και ομοφοβική βία, τον αραβικό κόσμο μετά την επανάσταση, τη συλλογικότητα ως θεατρική μέθοδο κ.ά., ενώ, από πλευράς ρεπερτορίου, επεδίωξε την αρμονική συνύπαρξη κλασικών και σύγχρονων συγγραφέων. 

Σκηνοθέτης θεάτρου, όπερας και κινηματογράφου, ηθοποιός και συγγραφέας, ο πολυσχιδής Πι απευθύνεται με το έργο του στις ανησυχίες των συγχρόνων του για να ανοίξει έναν ποιητικό και πολιτικό διάλογο. Το θέατρο είναι η θρησκεία και το όπλο του: με αυτό ο λόγος γίνεται πράξη.

Τα τελευταία είκοσι χρόνια, ο πενηνταεπτάχρονος καλλιτέχνης έχει καταπιαστεί σκηνοθετικά με ένα ευρύ οπερατικό ρεπερτόριο σε θέατρα υψηλού κύρους ανά τον κόσμο. Φέτος το καλοκαίρι, μετά την τεράστια επιτυχία του Βότσεκ, επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή για να σκηνοθετήσει –αυτήν τη φορά στη σκηνή του Ηρωδείου– ένα από τα δημοφιλέστερα αριστουργήματα του Πουτσίνι, τη Μαντάμα Μπατερφλάι. Μαζί του ο σταθερός συνεργάτης του στα σκηνικά και στα κοστούμια Πιερ-Αντρέ Βάιτς.

Όταν δουλεύεις πάνω στον Σαίξπηρ, συνειδητοποιείς ότι μιλάει για το παρόν. Και αν ασχοληθείς βαθιά με ένα κείμενο του Αισχύλου, θα δεις ότι εξετάζει τα δικαιώματα των γυναικών, τη θέση των φυλετικών μειονοτήτων, είναι όλα εκεί – δεν χρειάζεται να κάνεις κάτι!

Η «γιαπωνέζικη τραγωδία» του Τζάκομο Πουτσίνι, η οποία πρωτοπαρουσιάστηκε στη Σκάλα του Μιλάνου το 1904, εξιστορεί τον μοιραίο έρωτα της δεκαπεντάχρονης γκέισας Τσο-Τσο-Σαν για τον Μπέντζαμιν Φράνκλιν Πίνκερτον, υποπλοίαρχο του Ναυτικού των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής.

— Πώς νιώθετε τώρα που η θητεία σας στην Αβινιόν έφτασε στο τέλος της; Έχετε ανάμεικτα συναισθήματα;
Όχι! Δεν είναι ανάμεικτα, είναι μόνο μελαγχολικά! (γέλια) Προφανώς πρόκειται για μια μεγάλη αλλαγή. Αγαπώ το φεστιβάλ, αγαπώ τους καλλιτέχνες, αγαπώ τους συνεργάτες μου. Ήξερα ότι μια μέρα θα έπρεπε να αποχωρήσω –δεν ήταν, λοιπόν, έκπληξη (γέλια)–, αλλά αυτό δεν καθιστά τον αποχωρισμό λιγότερο δύσκολο. Τώρα πρέπει σιγά σιγά να αλλάξω το φόντο του Ζoom μου! Θα βάλω την Αθήνα στη θέση της Αβινιόν!

— Ποια είναι τα επιτεύγματά σας ως πρώην επικεφαλής ενός κορυφαίου φεστιβάλ, για τα οποία αισθάνεσθε περισσότερο υπερήφανος;
Το πρώτο αφορά το κοινό. Δεν είναι μόνο η πληρότητα, δηλαδή ότι γέμιζαν οι αίθουσες σε όλες τις παραστάσεις, αλλά και ότι προσελκύσαμε ένα νεότερο κοινό, και από διαφορετικές κοινωνικές τάξεις.

Μετά, φυσικά, είναι οι καλλιτέχνες: βλέπω ότι από τη λίστα των προσκεκλημένων μας μερικοί ήταν ήδη πολύ γνωστοί, αλλά άλλοι όχι, όπως ο Τομά Ζολί (Thomas Jolly), που ήταν σχεδόν άγνωστος το 2014 και τώρα ανέλαβε τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Παρίσι το 2024, ή ο Κίριλ Σερεμπρένικοφ, ή ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, που δεν ήταν γνωστός στη Γαλλία, αλλά τώρα θεωρείται ιδιοφυΐα – νιώθω πολύ υπερήφανος γι’ αυτό.

Το τρίτο πράγμα για το οποίο είμαι περήφανος είναι, νομίζω, η εικόνα του φεστιβάλ: έγινε πιο δημοφιλές, δεν μπορεί πια να πει κανείς ότι είναι ένα κλειστό κλαμπ, όπως παλαιότερα, ότι αφορά δηλαδή ένα εκλεκτό κομμάτι του πληθυσμού. Είναι προσιτό και ανοιχτό σε όλους, τα εισιτήρια είναι ακόμα πολύ φθηνά. Δημιουργήσαμε έναν σύνδεσμο με την πόλη. Άλλαξε πολύ από αυτο που ήταν κάποτε.

Ολιβιέ Πι: «Θα έπρεπε να μας τρομάζει η Τζόρτζια Μελόνι, όχι οι τρανς γυναίκες» Facebook Twitter
Σκηνοθέτης θεάτρου, όπερας και κινηματογράφου, ηθοποιός και συγγραφέας, ο πολυσχιδής Πι απευθύνεται με το έργο του στις ανησυχίες των συγχρόνων του για να ανοίξει έναν ποιητικό και πολιτικό διάλογο. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

— Πιστεύετε ότι ένα φεστιβάλ έχει κάποια αποστολή; Μπορεί να διαδραματίσει έναν κοινωνικό ρόλο, να επιδράσει στην κοινωνία απελευθερωτικά, να τη βοηθήσει να διευρύνει την οπτική της και να εμβαθύνει την ευαισθησία της;  
Ένα φεστιβάλ περιλαμβάνει καταρχάς όλα τα είδη θεάτρου: θέατρο λόγου, χορό, τραγούδι, performance art. Πρέπει να είμαστε ανοιχτοί σε κάθε είδος και σε κάθε τρόπο με τον οποίο μπορεί κανείς να κάνει τέχνη.

Μερικές φορές χρειάζονται οι νέοι συγγραφείς και τα νέα κείμενα, άλλες φορές χρειάζεται ένας «παλιός» τρόπος, «παλιά» έργα. Έχουμε ακόμη ανάγκη τον Σαίξπηρ και τον Μολιέρο και τους Έλληνες. Όταν δουλεύεις πάνω στον Σαίξπηρ, συνειδητοποιείς ότι μιλάει για το παρόν. Και αν ασχοληθείς βαθιά με ένα κείμενο του Αισχύλου, θα δεις ότι εξετάζει τα δικαιώματα των γυναικών, τη θέση των φυλετικών μειονοτήτων, είναι όλα εκεί – δεν χρειάζεται να κάνεις κάτι! (γέλια).

Πολύ συχνά οι άνθρωποι εντυπωσιάζονται και νομίζουν ότι άλλαξα τις λέξεις, π.χ. στον Μακμπέθ ή στον Άμλετ, αλλά το πιο εντυπωσιακό είναι πόσο πολλά πράγματα βρίσκονται ήδη μέσα στο κείμενο. Ανακαλύπτω περισσότερη αγωνία για τα πολιτικά ζητήματα στα κείμενα του Αισχύλου παρά στα δικά μου.

Τα δικά μου μιλούν για τον Θεό, για την αγάπη, για τον θάνατο, αλλά όχι για τη θέση των γυναικών ή των μαύρων ή την κατάσταση της Ευρώπης σήμερα: αυτά τα βρίσκω στα κλασικά κείμενα. Το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να τα φέρουμε στο προσκήνιο όσο καλύτερα μπορούμε, με τους καλύτερους ηθοποιούς που έχουμε και ενίοτε ένα λιτό ανέβασμα αρκεί. 

— Πολλές από τις αποφάσεις σας στην Αβινιόν είχαν ένα πολιτικό υπόβαθρο. Πιστεύετε ότι η αισθητική είναι πολιτική; Ότι όλες οι καλλιτεχνικές επιλογές έχουν μια πολιτική διάσταση;
Φυσικά. Το κόστος του εισιτηρίου, η στιγμή που παίζεις, το κοινό για το οποίο παίζεις, όλα είναι πολιτικά. Αλλά θα συνοψίσω τη θέση μου ως εξής: κάθε καλή παράσταση είναι πολιτική. Ακόμη και όταν δεν μιλάει για πολιτικά ζητήματα, είναι πολιτική. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι όταν μιλάει για πολιτικά ζητήματα είναι απαραίτητα καλή! (γέλια) 

— Ακριβώς!
Επειδή η βασική προτεραιότητα είναι να κάνουμε τέχνη. Δεν είμαι πολιτικός, δεν είμαι δημοσιογράφος, τους σέβομαι, αλλά κάνουν μια άλλη δουλειά. Εγώ κάνω τέχνη. Συνεπώς, τι νόημα έχει αν παρουσιάζουμε πολιτικά προβλήματα επί σκηνής, αλλά απουσιάζει η διάσταση της τέχνης; Αν δεν έχουμε συναίσθημα;

Σε αυτή την περίπτωση δεν το χρειαζόμαστε το έργο τέχνης, ένα καλό ντοκιμαντέρ θα ήταν προτιμότερο. Μερικές φορές δυσκολεύομαι να το εξηγήσω. Βλέποντας τους αγώνες που έχουμε κάνει στην Αβινιόν, και ήταν τεράστιοι, δώσαμε χώρο και φωνή σε πολλές αγωνίες και συγκρούσεις, γεωγραφικές, κοινωνικές, για το ΛΟΑΤΚΙ+ κίνημα, για την Ουκρανία, για όλα. Όποτε μπορούσαμε, το κάναμε. Αλλά αυτό δεν αρκεί! Πρέπει να κάνουμε τέχνη! Πρέπει πρωτίστως να κάνουμε τέχνη!

Πήγα στη φυλακή και έκανα θέατρο με κρατουμένους, μια φανταστική εμπειρία, αλλά ο στόχος ήταν να κάνουμε τέχνη, μαζί, επειδή πίστευα ότι θα μου έδιναν ενέργεια, δύναμη, αγριότητα, τα πάντα. Και τους αξιοποίησα για έναν καλλιτεχνικό σκοπό, όχι για να κάνω κοινωνική εργασία. Δεν είμαι κοινωνικός λειτουργός. Τους το έλεγα συχνά: «Δεν είμαι εδώ για να κάνω το καλό ή κάποια κοινωνική δήλωση, είμαι εδώ για να δουλέψω καλλιτεχνικά μαζί σας και σας χρειάζομαι για να με βοηθήσετε να αλλάξω τον τρόπο που κάνω τέχνη».

cover
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

— Τον άλλαξαν;
Ναι, φυσικά, τον άλλαξαν.

— Πώς, λοιπόν, μπορεί η τέχνη να γίνεται πολιτική, χωρίς να υποκύπτει σε διδακτισμό;
Δεν υπάρχει απάντηση σε αυτή την ερώτηση, ούτε συνταγή. Σίγουρα μια παράσταση δεν πρέπει να γίνεται διάλεξη. Δεν μπορώ να δίνω διάλεξη σε ανθρώπους που συχνά είναι καλύτεροι από μένα από ηθικής άποψης – τα μέλη του κοινού εννοώ, που γνωρίζουν περισσότερα επί του θέματος από εμένα! Δεν είναι αυτό το ζητούμενο. 

— Πιστεύετε όμως ότι το θέατρο μπορεί να λειτουργεί ως πράξη αντίστασης;
Είναι από μόνο του! Ό,τι κι αν λες, ό,τι κι αν κάνεις επί σκηνής, αυτό είναι! Κυρίως επειδή σήμερα περνάμε τις μέρες μας μπροστά σε οθόνες, είμαστε αιχμάλωτοι της οθόνης, οπότε όταν οι άνθρωποι συγκεντρώνονται ως φυσικές παρουσίες σε έναν χώρο γεμάτοι ελπίδα, αυτό είναι αρκούντως πολιτικό. Ελπίζοντας για μια λέξη, ένα συναίσθημα ή απλώς για τη συνεύρεση...

— Γιατί οι άνθρωποι επιμένουν τόσο στις σταθερές, αυστηρά διαχωρισμένες ταυτότητες; Γιατί τους φοβίζει η ρευστότητα, το αταξινόμητο; Αναφέρομαι καταρχάς στα ζητήματα φύλου, που γνωρίζω ότι απασχολούν και εσάς.
Πράγματι. Είναι σαν να λένε: «Δεν ξέρω ακριβώς ποιος είμαι, αλλά είμαι έτοιμος να παλέψω γι’ αυτό». Κατά τη γνώμη μου, θα έπρεπε να μας τρομάζει η Τζόρτζια Μελόνι, όχι οι τρανς γυναίκες. Εκείνη είναι πραγματικά τρομακτική.

Δεν καταλαβαίνω τον φόβο προς τους ΛΟΑΤΚΙ+ ανθρώπους, που είναι τόσο φιλήσυχοι και έκαναν μια επανάσταση χωρίς αίμα, χωρίς σκοτωμούς, χωρίς εγκλήματα. Το δικό τους είναι ένα θαυμαστό παράδειγμα επανάστασης, που λειτουργεί απ’ άκρη σ’ άκρη σε όλον τον πλανήτη – χωρίς όπλα, μόνο με αγάπη. Το θαυμάζω αυτό. Είμαι πολύ υπερήφανος που είμαι ένα από αυτά τα... γράμματα, όποιο κι αν είναι, το Λ, το Ο, το Α κ.ο.κ.

Πρόκειται για μια μεγάλη αλλαγή. Και κανένας δεν μπορεί να την εμποδίσει. Κι ας υπάρχουν διχασμοί ή έριδες εντός του κινήματος, π.χ. εντός του φεμινιστικού κινήματος υπάρχει μια διαμάχη κατά πόσο οι τρανς γυναίκες είναι γυναίκες. Εγώ, όμως, δεν ασπάζομαι την ουσιοκρατική φεμινιστική αντίληψη περί φύλου, ότι δηλαδή «γυναίκα» σημαίνει βιολογική ταυτότητα, για μένα δεν είναι καθόλου έτσι, πρόκειται για μια πολιτισμική ταυτότητα. Διαφωνώ, δηλαδή, απόλυτα με την Τζ. Κ. Ρόουλινγκ

Ολιβιέ Πι: «Θα έπρεπε να μας τρομάζει η Τζόρτζια Μελόνι, όχι οι τρανς γυναίκες» Facebook Twitter
Πρέπει να είμαστε ανοιχτοί σε κάθε είδος και σε κάθε τρόπο με τον οποίο μπορεί κανείς να κάνει τέχνη. Μερικές φορές χρειάζονται οι νέοι συγγραφείς και τα νέα κείμενα, άλλες φορές χρειάζεται ένας «παλιός» τρόπος, «παλιά» έργα. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

— Τι είναι αυτό που μπορεί να κάνει δύο εκατομμύρια Γάλλους να βγουν στους δρόμους και να διαδηλώσουν με πάθος εναντίον του δικαιώματος γάμου των ομοφυλοφίλων (όπως είχε συμβεί το 2013);
Τις περισσότερες φορές οι άνθρωποι δεν γνωρίζουν περί τίνος πρόκειται – αυτό που είχε συμβεί στη Γαλλία τότε με είχε φέρει σε τρομερά δύσκολη θέση, με είχε κόψει στα δύο, καθότι είμαι θρησκευόμενο άτομο, είμαι χριστιανός, είμαι και ομοφυλόφιλος.

Τους έλεγα «τα δικά μου δικαιώματα δεν αφαιρούν κάτι από τα δικά σας», αλλά δεν το άκουγαν. Έλεγαν πως υπερασπίζονται την οικογένεια, αλλά ο αγώνας τότε ήταν για να δημιουργηθούν περισσότερες οικογένειες, να ενισχυθεί η αξία της οικογένειας, ο γάμος των ομοφυλοφίλων είναι οικογενειακή αξία. Και να φανταστείτε ότι ήμουν κατά του γάμου όταν ήμουν νέος (γελάει), ήμουν ακόμη και εναντίον της οικογένειας! Θέλω όμως να διατηρώ το δικαίωμα να κάνω ή να μην κάνω οικογένεια ως γκέι άτομο. Είμαι υπέρ της δυνατότητας να έχω επιλογή. Είναι δημοκρατικό το ζήτημα και όχι σεξουαλικής ταυτότητας.

Αυτό συνέβη πριν από δέκα χρόνια, τώρα είναι καλύτερα τα πράγματα. Δεν λέω ότι έχουν μειωθεί οι ομοφοβικοί, είναι ακόμα πολλοί, αλλά τότε δεν υπήρχε καμία διασφάλιση, καμία προστασία, υπήρχε μόνο μίσος για τα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα και αυτό το μίσος ήταν αρκετό για να εκλέξει σε θέσεις εξουσίας πολιτικούς όπως ο Μπολσονάρο.

Η στάση των Γάλλων χριστιανών υπήρξε επίσης αηδιαστική – των Γάλλων επισκόπων. Είναι ντροπή για τη γαλλική εκκλησιαστική ιεραρχία που χρησιμοποίησαν το ομοφοβικό κίνημα για να προσελκύσουν περισσότερο κόσμο στις εκκλησίες – αλλά ευτυχώς αυτό δεν έπιασε. Διάβασαν, άραγε, ποτέ τα Ευαγγέλια; 

— Τι εξυπηρετούν τελικά οι ταυτότητες; Απελευθερώνουν ή περιορίζουν;
Σε έναν τέλειο κόσμο δεν θα χρειαζόταν να δηλώσω ότι είμαι γκέι, δεν θα υπήρχε καν η λέξη γι’ αυτό. Δεν είμαι «γκέι», δεν μπορεί κανείς να με περιορίσει ουσιοκρατικά στην ομοφυλοφιλία μου. Αλλά έτσι όπως έχουν τώρα τα πράγματα, έτσι όπως είναι ακόμη ο κόσμος, πρέπει να κάνω αυτήν τη χειρονομία, να βγω και να δηλώσω την ταυτότητά μου.

Το ίδιο ισχύει για τις γυναίκες: εσείς που μου μιλάτε τώρα δεν είστε «γυναίκα», είστε πολλά πράγματα. Αλλά μερικές φορές χρειάζεται να κάνεις αυτήν τη δήλωση: «είμαι γυναίκα» και αυτό σημαίνει κάτι, είναι φορέας μιας σημασίας, πολλών σημασιών. 

— Στην Αθήνα θα παρουσιάσετε τη Μαντάμα Μπατερφλάι, τον Ιούνιο, σε συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή. Γνωρίζετε, προφανώς, ότι η όπερα αυτή έχει κατηγορηθεί ότι αναπαράγει πολιτισμικά στερεότυπα σχετικά με την «κραταιά» Δύση και την «εξωτική» Ανατολή, τον λευκό αποικιοκράτη άνδρα και την υποταγμένη Ασιάτισσα γυναίκα. Ποια θα είναι η δική σας ανάγνωση;
Είναι ο πρώτος μου Πουτσίνι, τι παράξενο! (γέλια) Η Μαντάμα Μπατερφλάι μιλάει για τον αμερικανικό ιμπεριαλισμό που καταστρέφει τις τοπικές κουλτούρες, όπως έκανε με την ιαπωνική. Με εντυπωσίασαν βαθιά η ακρίβεια και η πολιτική ευφυΐα με την οποία καταγράφεται αυτό στη Μαντάμα Μπατερφλάι. Όλοι καταδυναστευόμαστε από αναπαραστάσεις και κλισέ, έτσι και η Τσο-Τσο-Σαν, η κεντρική ηρωίδα, επιθυμεί να σβήσει την ασιατική καταγωγή της και να επαναπροσδιοριστεί ως Αμερικανίδα.

Στην πορεία, έχοντας απολέσει την υπερηφάνεια για τη δική της κουλτούρα, οδηγείται στην αυτοκτονία. Ο Μίσιμα το ήξερε αυτό. Και ο Πουτσίνι ήξερε πολύ καλά τι έκανε η Αμερική και την κατακρίνει, αλλά ταυτόχρονα βιώνει μια αμφιθυμία: από τη μια αισθάνεται κι εκείνος γοητευμένος από τον αμερικανικό δυναμισμό, τα χρήματα κ.λπ., από την άλλη αναγνωρίζει και τον κίνδυνο που έκρυβε εκείνος ο «θαυμαστός καινούργιος κόσμος».

— Ανυπομονούμε!
Σας ευχαριστώ πολύ! Κι εγώ!

Δείτε εδώ πληροφορίες για την όπερα «Μαντάμα Μπατερφλάι».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ