[ΚΟΡΠΟΥΣ, ΧΧΙ-ΧΧΙΙ]: Ένα photo book που επαναπροσδιορίζει τη σχέση μας με την Αρχαιολογία Facebook Twitter

[ΚΟΡΠΟΥΣ, ΧΧΙ-ΧΧΙΙ]: Ένα photo book που μιξάρει την Αρχαιολογία με την καλλιτεχνική φωτογραφία

0

Οφείλει η Αρχαιολογία να είναι μια επιστήμη ατέρμονης καταγραφής και ταξινόμησης; Έχει το δικαίωμα η νέα γενιά αρχαιολόγων να επαναπροσδιορίσει τον τρόπο που έχουν καταγραφεί τα αρχαιολογικά ευρήματα στον ελλαδικό χώρο; Να τα προσεγγίσει με τον δικό της τρόπο, να τα καταγράψει με μια νέα, ίσως και λίγο ανατρεπτική οπτική; Να αναδείξει τον πλούτο ευρημάτων που προκύπτουν από τις ανασκαφές και εκτίθενται στα ελληνικά μουσεία μέσα από την τεχνολογία και επεμβαίνοντας εικαστικά, όπως κάνει ο Φώτης Υφαντίδης; 

Ο αρχαιολόγος-μουσειολόγος, που εργάζεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της μεταδιδακτορικής του έρευνας στο Πανεπιστήμιο του Αιγαίου πάνω σε αυτά ακριβώς τα ζητήματα, εξέδωσε ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον photo book, το οποίο προσομοιάζει σε κατάλογο αρχαιολογικών καταγραφών, με φύλλα που συγκρατούν κρίκοι ‒ μπορεί οποιοσδήποτε να το «ξεφυλλίσει» μέσα από την επίσημη ιστοσελίδα του Εργαστηρίου Μουσειολογίας της πανεπιστημιακής σχολής. 

Το καλλιτεχνικό “παιχνίδι” έγκειται στο ότι οι φωτογραφίες του βιβλίου αποτελούν μια μείξη στην οποία δεν με ενδιαφέρει τόσο το ίδιο το αντικείμενο, στη συγκεκριμένη περίπτωση τα φωτογραφημένα αρχαία σώματα.

Πρόκειται για ένα πρότζεκτ το οποίο είναι αποτέλεσμα πειραματισμών και έρευνας ετών. Ήδη τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια ο Υφαντίδης έχει ασχοληθεί διεξοδικά με την εικόνα ως δημιουργικό και ερμηνευτικό μέσο στο πλαίσιο αρχαιολογικών και εθνογραφικών προγραμμάτων: στις ανασκαφές των νεολιθικών οικισμών στο Δισπηλιό Καστοριάς και στην Κουτρουλού Μαγούλα Φθιώτιδας, όπου γίνεται προσπάθεια δημιουργικής αποτύπωσης με χρήση στατικών και κινούμενων εικόνων της αρχαιολογικής διαδικασίας, στην αθηναϊκή Ακρόπολη, όπου ζητούμενο είναι η ανάδειξη των πολλαπλών όψεων αυτού του συμβολικά φορτισμένου τόπου, και στο ιερό του Ποσειδώνα στην Καλαυρεία Πόρου, στο πλαίσιο μιας εναλλακτικής αρχαιολογικής φωτοεθνογραφικής έρευνας με αφορμή μια ανασκαφή. Να σημειώσουμε ότι σε σχέση με αυτές τις μελέτες, μπορεί κανείς να ανατρέξει είτε στις ιστοσελίδες του διαδικτύου είτε σε σειρά άρθρων ακαδημαϊκού ενδιαφέροντος σε επιστημονικά περιοδικά και συλλογικές εκδόσεις. Ακόμα πιο ελκυστικές ίσως είναι οι μονογραφίες του με τη μορφή πειραματικών photo books. 

υφαντίδης
Φώτης Υφαντίδης

Το ζητούμενο για εκείνον σήμερα παραμένει η αναζήτηση των δυνατοτήτων της εικονοποίησης της ανασκαφικής και της αρχαιολογικής διαδικασίας, ακόμα πιο πολύ όμως της σχέσης αρχαιότητας και παρόντος. Όλες του οι δραστηριότητες αποτελούν καλλιτεχνικές χειρονομίες, απόπειρες για μια νέα Αρχαιολογία, προτάσεις μιας σύζευξης τέχνης και Αρχαιολογίας, ένα art/archaeology που αναμφίβολα κάνει και τη σχέση μας με τον αρχαίο κόσμο ακόμα πιο ελκυστική. Το [ΚΟΡΠΟΥΣ, ΧΧΙ-ΧΧΙΙ] είναι το photo book ενός καλλιτέχνη, οι εικαστικές επεμβάσεις είναι ευρηματικές και διαθέτουν χιούμορ. Ο ίδιος ο Υφαντίδης εξηγεί: «Δεν περιορίζεται ως καλλιτεχνική έμπνευση που προκύπτει από την τριβή ή και την επιφανειακή θέαση της αρχαιότητας αλλά αποσκοπεί στον υβριδικό πειραματισμό: μια τέχνη που λειτουργεί ως ανασκαφικό εργαλείο ή μια αρχαιολογική διαδικασία που χρησιμοποιεί εικαστικό λεξιλόγιο και συντακτικό, παράλληλα με αυτό του ακαδημαϊκού λόγου. Το καλλιτεχνικό “παιχνίδι” έγκειται στο ότι οι φωτογραφίες του βιβλίου αποτελούν μια μείξη στην οποία δεν με ενδιαφέρει τόσο το ίδιο το αντικείμενο, στη συγκεκριμένη περίπτωση τα φωτογραφημένα αρχαία σώματα. Πρόκειται για τρισδιάστατα αντικείμενα τα οποία αποτυπώθηκαν δισδιάστατα στους καταλόγους αυτούς με τη λογική ανφάς-προφίλ, κοινώς υπό την ακαδημαϊκή οπτική γωνία. Ξαναφωτογραφίζοντας αυτές τις φωτογραφίες προκύπτουν καινούργιες υφές».

Ωστόσο τον προβληματίζει και «το κατά πόσο μια τέτοια υβριδική πρακτική εικονοποίησης μπορεί να λειτουργήσει περισσότερο ως μια δομημένη αφήγηση παρά ως μια επιφανειακά συνδεδεμένη τοποθέτηση της εικαστικής παραγωγής σε ένα μάλλον παραδοσιακό εκθεσιακό περιβάλλον όπως είναι λ.χ. το ελληνικό αρχαιολογικό μουσείο». 

[ΚΟΡΠΟΥΣ, ΧΧΙ-ΧΧΙΙ]: Ένα photo book που επαναπροσδιορίζει τη σχέση μας με την Αρχαιολογία Facebook Twitter

Έχοντας μελετήσει τη μεθοδολογία της Αρχαιολογίας, πειραματίστηκε με τις εκδόσεις των Καταλόγων Γλυπτών του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης (εκδ. ΜΙΕΤ) ‒corpora, όπως είναι γνωστά στις ανθρωπιστικές σπουδές‒, σημαντικό αρχαιολογικό εργαλείο για τη μελέτη της γλυπτικής ως αρχαιολογικού αντικειμένου, είτε στη φυσική μορφή των τυπωμένων τόμων είτε στην ψηφιακή αναπαραγωγή τους. Με μια σαφώς ειρωνική διάθεση που αφορά την ταξινόμηση και κωδικοποίηση των αρχαιολογικών σωμάτων που επανα-φωτογράφισε από το προϋπάρχον υλικό, δηλαδή τα φωτογραφημένα ευρήματα των καταλόγων, τα 100 επιλεγμένα «σώματα» από ένα σύνολο 1.203 γλυπτών από την κλασική έως και τη ρωμαϊκή εποχή, η μόνη πληροφορία που δίνεται στο [ΚΟΡΠΟΥΣ, ΧΧΙ-ΧΧΙΙ] είναι κάποια fragments που προέρχονται από την περιγραφή που δίνεται στους καταλόγους, η οποία αφορά την προέλευση, τις διαστάσεις ή τη χρονολόγηση, επιλεγμένα με ποιητική διάθεση, καθώς και ο αριθμός κωδικοποίησής τους.

Η έκδοση, που φέρει τη λατινική αρίθμηση XXI-XXII, αναφέρεται στο 2021-2022, την περίοδο της προετοιμασίας της. Ο ίδιος ο δημιουργός της προτρέπει τον μελλοντικό κάτοχο του [ΚΟΡΠΟΥΣ, ΧΧΙ-ΧΧΙΙ] να το αντιμετωπίσει ως ένα αντικείμενο και να επέμβει στο χάρτινο σώμα του. Η επόμενη κίνηση και αυτό που θα περίμενε κανείς είναι μια έκθεση με βάση το πολύ ενδιαφέρον περιεχόμενο του [ΚΟΡΠΟΥΣ, ΧΧΙ-ΧΧΙΙ], ιδανικά ως ένα installation επαναφωτογραφημένων αρχαίων σωμάτων-corpora, πιθανόν στον χώρο ενός μουσείου ή σε μια γκαλερί τέχνης. 

[ΚΟΡΠΟΥΣ, ΧΧΙ-ΧΧΙΙ]: Ένα photo book που επαναπροσδιορίζει τη σχέση μας με την Αρχαιολογία Facebook Twitter
[ΚΟΡΠΟΥΣ, ΧΧΙ-ΧΧΙΙ]: Ένα photo book που επαναπροσδιορίζει τη σχέση μας με την Αρχαιολογία Facebook Twitter
[ΚΟΡΠΟΥΣ, ΧΧΙ-ΧΧΙΙ]: Ένα photo book που επαναπροσδιορίζει τη σχέση μας με την Αρχαιολογία Facebook Twitter
[ΚΟΡΠΟΥΣ, ΧΧΙ-ΧΧΙΙ]: Ένα photo book που επαναπροσδιορίζει τη σχέση μας με την Αρχαιολογία Facebook Twitter
[ΚΟΡΠΟΥΣ, ΧΧΙ-ΧΧΙΙ]: Ένα photo book που επαναπροσδιορίζει τη σχέση μας με την Αρχαιολογία Facebook Twitter

Επισκεφτείτε τους σχετικούς ιστότοπους: 
http://museologylab.ct.aegean.gr/corpus.php
https://auth.academia.edu/FotisIfantidis

https://www.instagram.com/fotisif/

https://www.facebook.com/fotisif

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΕΜΠΤΗ 16/06- ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ-Κάτω από τις περισσότερες εκκλησίες της Αθήνας βρίσκονται τα ερείπια ενός αρχαίου ναού

Ιστορία μιας πόλης / Κάτω από τις περισσότερες εκκλησίες της Αθήνας βρίσκονται τα ερείπια ενός αρχαίου ναού

H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιάννη Θεοχάρη, αρχαιολόγο με ειδίκευση στη βυζαντινή αρχαιολογία, για τους αρχαίους ναούς της Αθήνας οι οποίοι μετατράπηκαν σε εκκλησίες.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δημήτρης Τζιόβας: «Θέλουμε να ζούμε με μύθους και ένας από αυτούς είναι ότι έχουμε την ομορφότερη χώρα»

Βιβλίο / Δημήτρης Τζιόβας: «Θέλουμε να ζούμε με μύθους και ένας από αυτούς είναι ότι έχουμε την ομορφότερη χώρα»

Ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ, που τιμήθηκε με το φετινό Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων, μιλά στη LiFO για την εποχή μας, την τριτοβάθμια εκπαίδευση, τις συλλογικές αντιλήψεις και τις αγκυλώσεις του παρελθόντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πεζοπορία προς την ακρόπολη της αρχαίας Καρθαίας στην Τζια

22 λόγοι που αγαπάμε την καλοκαιρινή Ελλάδα / Πεζοπορία προς την ακρόπολη της αρχαίας Καρθαίας στην Τζια

Ακολουθώντας ένα αρχαίο μονοπάτι ανάμεσα στα βράχια, έπειτα από πεζοπορία μιας ώρας, καταλήγεις, κάθιδρος αλλά ευτυχής, στα παραθαλάσσια ερείπια της αρχαίας Καρθαίας (8ος αι. π.Χ.), στην Τζια.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Απώλειες / Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Η ζωή και το έργο του σπουδαίου Αμερικανού συγγραφέα που στις σελίδες του κατάφερε να συνδυάσει τη μαγεία των Γνωστικών με την περιπέτεια της περιπλάνησης και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πέτρος Μάρκαρης: «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»

Το πίσω ράφι / «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»: Η περιήγηση του Πέτρου Μάρκαρη στις γειτονιές από τις οποίες περνά ο Ηλεκτρικός

Η διαδρομή Πειραιάς - Κηφισιά δεν είναι απλώς ο συντομότερος δρόμος για ν’ ανακαλύψει κανείς την Αθήνα, αλλά κι ο προσφορότερος για να διεισδύσει στην κοινωνική της διαστρωμάτωση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

The Book Lovers / Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με την πρόεδρο του ΔΣ της Ταινιοθήκης της Ελλάδας και ομότιμη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αθηνών για τις «διαδρομές» που κάνει από τα βιβλία στο σινεμά και από το σινεμά στα βιβλία.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο Καβάφης στην Αθήνα

Σαν Σήμερα / Η ιδιαίτερη, «περίπλοκη και κάπως αμφιλεγόμενη» σχέση του Καβάφη με την Αθήνα

Σαν σήμερα το 1933 πεθαίνει ο Καβάφης στην Αλεξάνδρεια: Η έντονη και πολυκύμαντη σχέση του με την Αθήνα αναδεικνύεται στην έκθεση του νεοαφιχθέντος Αρχείου Καβάφη στη Φρυνίχου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ