«Dusk» της Κριστιάν Ζαταΐ: Δεν πηγαίνουμε στο θέατρο για να μας κάνουν μάθημα

Dusk Facebook Twitter
Η άφιξη του Ξένου σε μία καλλιτεχνική κοινότητα και η διερεύνηση των αντανακλαστικών της στην υποδοχή και αποδοχή του θα μπορούσε να την απασχολήσει χωρίς την παραμικρή αναφορά στο «Dogville». Φωτ.: Magali Dougados
0

Το «Dusk» της Κριστιάν Ζαταΐ, ελεύθερη σκηνική διασκευή της ταινίας «Dogville» του Λαρς φον Τρίερ που είδαμε στην Πειραιώς 260, δεν είναι από αυτές τις παραστάσεις που το κοινό «ή θα λατρέψει ή θα μισήσει». Kάθε στοιχείο της θυμίζει κάποια άλλη, άλλου σκηνοθέτη και, το κυριότερο, η προσέγγιση της Βραζιλιάνας σκηνοθέτιδος δεν έχει το βάθος που απαιτούν τα ζητήματα με τα οποία καταπιάνεται.

Στην αρχή, όταν ο Τομ (κεντρικό πρόσωπο στην ιστορία) ενημερώνει το κοινό ότι ο θίασος θα δοκιμάσει ν’ αλλάξει την κατάληξη της ταινίας, σκέφτεσαι ότι πρόκειται το δίχως άλλο για ενδιαφέρουσα ιδέα. Μόνο που τίποτα τέτοιο δεν συμβαίνει, η φιλοδοξία σβήνει όσο προχωρεί η παράσταση και το τέλος της προκύπτει βεβιασμένα, με διατύπωση συμπερασμάτων που οι ηθοποιοί απευθύνουν προς το κοινό. 

Δύο είναι τα βασικά στοιχεία στο θέατρο της 54χρονης σήμερα σκηνοθέτιδας: η θεματική για τον Ξένο και όλα τα μεγάλα ζητήματα με τα οποία συνδέεται (πατρίδα, κοινότητα, σπίτι, πρόσφυγας, νοσταλγία, υπο(από-)δοχή, ρατσισμός, εκμετάλλευση, θυματοποίηση κ.ά.) και τα οποία, λόγω των έντονων ανθρωπίνων ροών προς την Ευρώπη τα τελευταία χρόνια, βρίσκονται στο επίκεντρο ενός ανοιχτού διαλόγου.

Η τέχνη της σκηνής, η πιο πολιτική όλων, δεν θα μπορούσε να μείνει αδιάφορη. Η Ζαταΐ ανταποκρίθηκε και της βγήκε σε καλό.

Δεν πηγαίνουμε στο θέατρο για να μας κάνουν μάθημα – σύνηθες σύμπτωμα πια αρκετών ξένων και ελληνικών παραστάσεων. Ούτε μάθημα, ούτε κήρυγμα.

Το δεύτερο χαρακτηριστικό των παραστάσεών της αφορά την αξιοποίηση στη σκηνική αφήγηση του live video, που καταγράφει επιμέρους σημεία της δράσης, εστιάζοντας συχνά σε κοντινά των προσώπων, σε συνδυασμό με προκινηματογραφημένα υλικά. Οικείος τρόπος πια στη σκηνική γλώσσα, εξακολουθεί να αντιμετωπίζεται ως κάτι πολύ προωθημένο.

Δείτε τι γράφει το σκεπτικό της πρόσφατης βράβευσης της Κριστιάν Ζαταΐ με τον Χρυσό Λέοντα Biennale Teatro 2022 και θα καταλάβετε τι εννοώ: «[…] Αφού τα λόγια δεν είναι αρκετά για να εξαγάγει κανείς μία μορφή ζωής, η Ζαταΐ στέλνει ισχυρές ακολουθίες εικόνων σε τροχιά και, με ζωντανό μοντάρισμα, χρησιμοποιεί την κάμερα ως αναπόσπαστο μέρος του έργου –στο στυλ των ταινιών του Κασσαβέτη– αποσυναρμολογώντας τα μέσα της νατουραλιστικής ψευδαίσθησης για να δομήσει το δικό της θέατρο και δημιουργώντας απρόσμενα και τρομακτικά όμορφες αφηγηματικές παγίδες, στις οποίες το κοινό παραμένει τόσο ενεργά αιχμάλωτο και γοητευμένο από αυτό που λαμβάνει χώρα μπροστά στα μάτια του, που δεν αισθάνεται καμία επιθυμία να ξεφύγει».

Dusk Facebook Twitter
Η Κριστιάν Ζαταΐ συγχωνεύει τους ορίζοντες του κινηματογράφου και του θεάτρου, μέσω μίας μπρεχτικού/βαγκνερικού τύπου προσωπικής μυθοπλασίας, για να εξευρενήσει τις ακανθώδεις εκείνες περιοχές που αποκαλύπτουν καλύτερα την αστάθεια της πραγματικότητας. Φωτ.: Estelle Valente

Υπερβολές. Όμως αυτά τα «περί αποσυναρμολόγησης των μέσων της νατουραλιστικής ψευδαίσθησης» μάς οδηγούν πίσω στο «Dusk» και σ’ ένα κρίσιμο ερώτημα. Μήπως την παλιού τύπου «νατουραλιστική» ψευδαίσθηση αντικατέστησε η ψευδαίσθηση ενός «ζωντανού» θεάτρου, που επιτρέπει να απευθύνονται οι ηθοποιοί στους θεατές εν είδει real time διαλόγου; Επιδιώκεται πράγματι η διάδραση σκηνής και πλατείας ή η απεύθυνση αποτελεί ένα ακόμη (συνηθισμένο πια) εύρημα που επαναλαμβάνεται από μέρος/θέατρο σε μέρος/θέατρο; 

Η απάντηση είναι μία και τη δίνουν οι υπότιτλοι που μεταφράζουν όσα λένε στα γαλλικά οι ηθοποιοί. Το κείμενο είναι γραμμένο και ερμηνεύεται το ίδιο ξανά και ξανά. Η διάδραση με το κοινό είναι τόσο αληθινή όσο αληθοφανής ήταν η σκηνική πραγματικότητα στα θέατρα που άλλοτε αποκαλούνταν «αστικά».

Στο σκεπτικό της βράβευσής της στη (θεατρική) Μπιενάλε της Βενετίας εντοπίζουμε ένα ακόμη ενδιαφέρον προς συζήτηση σημείο που λέει ότι «καταργώντας τους δογματικούς κανόνες της αναπαράστασης και αμφισβητώντας τα αγωνιώδη θεωρήματά της, η Κριστιάν Ζαταΐ συγχωνεύει τους ορίζοντες του κινηματογράφου και του θεάτρου, μέσω μίας μπρεχτικού/βαγκνερικού τύπου προσωπικής μυθοπλασίας, για να εξευρενήσει τις ακανθώδεις εκείνες περιοχές που αποκαλύπτουν καλύτερα την αστάθεια της πραγματικότητας».

Για τον Βάγκνερ ούτε εικασία δεν μπορώ να κάνω, αλλά θα μπορούσε το «μπρεχτικών» επιρροών θέατρο της Ζαταΐ να αρέσει στον Μπρεχτ;

Στον Μπρεχτ νομίζω θα άρεσε πολύ το «Dogville» του Λαρς φον Τριέρ: καμία διάθεση «νατουραλιστικής ψευδαίσθησης», θέατρο που κινηματογραφείται, ο χώρος ένα μεγάλο πλατό με σχεδιασμένα στο πάτωμα τα σπίτια, τον σκύλο, τα οδόσημα στο πάτωμα, με ελάχιστα σκηνικά αντικείμενα, καμένο λευκό το φόντο τη μέρα, όλα μαύρα τη νύχτα, απότομες κινήσεις της κάμερας, συχνά μη ρεαλιστικές, και αυτοσχεδιαστικού τύπου οι κινήσεις των ηθοποιών, αλλά ρεαλιστικά τα διαλογικά μέρη.

Η πρωτοποριακή για σύγχρονη ταινία φόρμα του Dogville ανακαλεί μπρεχτικές πρακτικές και κυρίως την αγωνία του Μπρεχτ να θέσει μέσω της σκηνικής τέχνης καίρια ηθικά ζητήματα στο κοινό.

Πράγματι ο Τρίερ θέτει και σ’ αυτή την ταινία του μείζονα φιλοσοφικά ερωτήματα: για τη φύση του ανθρώπου, τη φύση του Κακού, για την αποτυχία του ανθρωπισμού και τα ψεύδη των ιδεαλιστών, για την ανάγκη να ξαναδούμε τι σημαίνει «καλή βούληση» και «ηθικώς πράττειν». Επιπλέον μέσα από τις περιπέτειες της Γκρέις στο Ντογκβιλ (της Χάρης στην Πόλη των Σκυλιών) καταγγέλλει τη χριστιανική «ιδεολογία» της συμπόνιας, της κατανόησης και της συγχώρεσης.

Μήπως είναι αναγκαίες οι δέκα εντελώς του Μωυσή (στην ταινία αυτό είναι το όνομα του αλυσοδεμένου σκύλου); Μήπως τελικά αυτή η κατανόηση και η συγχώρεση των πάντων διαφθείρει και οδηγεί κατευθείαν στην ηθική εξαθλίωση; Και μήπως η αναγκαιότητα της αμαρτίας ως προϋπόθεση για τη μετάνοια και τη συγχώρεση αποτελεί ιδιοτελές εφεύρημα της Εκκλησίας για να ελέγχει το «ποίμνιο», που ευνοεί τελικά την διάπραξη εγκλημάτων;

Dusk Facebook Twitter
Φωτ.: Magali Dougados

Η Γκρέις είναι κάτι σαν άγγελος, μεσάζων μεταξύ Θεού κι ανθρώπων, πρόσωπο-medium που εμφανίζεται για να «δείξει», να αποκαλύψει και να προσφέρει σωτηρία, ακόμα και μέσα από την καταστροφή. Είναι αυτή που στο τέλος της ταινίας θέτει το κρίσιμο ερώτημα: αν η ίδια βρισκόταν στη θέση των «απλών, καλών ανθρώπων» του Ντόγκβιλ κι ερχόταν ένας ξένος, θα τον εκμεταλλευόταν όπως αυτοί, θα τον βίαζε και θα τον αλυσόδενε σαν σκλάβο όπως αυτοί; Όχι, απαντά, δεν θα το έκανε. Οι άνθρωποι του Ντόγκβιλ επέλεξαν συνειδητά την απάνθρωπη στάση τους – και σαν κόρη Θεού αποφασίζει τη μόνη αποδεκτή λύση: τον αφανισμό τους.

Ο Τρίερ χαιρετά με σεβασμό την Ηθική του Καντ. Και τον Ίψεν και τον Μπρεχτ. Η εποχή μας έχει κατεπείγουσα ανάγκη την ηθική τους σκέψη. Όπως έχει ανάγκη ιδιοφυείς δημιουργούς όπως ο Δανός σκηνοθέτης.

Τίποτα απ’ όλα αυτά που απασχολούν την ταινία δεν περνάει στο «Dusk» – ήταν μάλλον αφελές εκ μέρους της Ζαταΐ να συνδέσει την παράστασή της με την ταινία του Τρίερ. Η άφιξη του Ξένου σε μία καλλιτεχνική κοινότητα και η διερεύνηση των αντανακλαστικών της στην υποδοχή και αποδοχή του θα μπορούσε να την απασχολήσει χωρίς την παραμικρή αναφορά στο «Dogville». Τότε ίσως να βρίσκαμε πιο ενδιαφέρουσα τη σκηνική αφήγηση, να βρίσκαμε καλύτερες τις συμπαθητικές ερμηνείες των ηθοποιών (παραγωγή της Comédie de Genève με συμπαραγωγούς τα Odéon-Théâtre de l’Europe, Piccolo Teatro di Milano, Théâtre national de Bretagne-Rennes κ.ά.), να μην ενοχλούσαν τα κενά χρόνου και δράσης κατά τις συχνές μετακινήσεις καναπέδων, τραπεζιών και άλλων σκηνικών αντικειμένων επί σκηνής, να μην ενοχλούσε το κήρυγμα του τέλους (παίρνω καρέκλα και ενώπιος ενωπίω σας κουνώ τον κώδωνα του κινδύνου – όλοι είμαστε εν δυνάμει κτήνη κ.λπ.).

Επιτέλους, δεν πηγαίνουμε στο θέατρο για να μας κάνουν μάθημα – σύνηθες σύμπτωμα πια αρκετών ξένων και ελληνικών παραστάσεων. Ούτε μάθημα, ούτε κήρυγμα. 

Dusk Facebook Twitter
Φωτ.: Magali Dougados
Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στη Βραζιλιάνα σκηνοθέτιδα και συγγραφέα Κριστιάν Ζαταϊ απονεμήθηκε ο Χρυσός Λέων Θεάτρου 2022

Πολιτισμός / Κριστιάν Ζαταΐ: Στη Βραζιλιάνα σκηνοθέτιδα απονεμήθηκε ο Χρυσός Λέων Θεάτρου 2022

Ο Αργυρός Λέων απονεμήθηκε στον Φινλανδό-Αιγύπτιο σκηνοθέτη και ερμηνευτή Σαμίρα Ελαγκόζ, που γεννήθηκε το 1989 και ζει και εργάζεται στο Άμστερνταμ και στο Βερολίνο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ