Η τέχνη στα εξώφυλλα των βινυλίων

Όταν η τέχνη πέρασε στα εξώφυλλα των δίσκων και δημιουργήθηκαν οι νέες εικόνες της εποχής μας Facebook Twitter
The Rolling Stones, Goats Heads Soup, The Rolling Stones Records – COC 59101, USA, 1973. Φωτογραφία: David Bailey, design: Ray Laurence
0

Η έκθεση «For the Record: Photography & the Art of the Album Cover» συγκεντρώνει περισσότερα από 200 εξώφυλλα άλμπουμ, αναδεικνύοντας τον κεντρικό ρόλο που παίζει η φωτογραφία στον καθορισμό της ταυτότητας και της εικόνας κορυφαίων καλλιτεχνών. Άλλωστε τα εξώφυλλα των δίσκων είναι η πρώτη μορφή τέχνης που πέρασε σε εκατομμύρια χέρια χωρίς να επηρεάζει την αξία του προϊόντος.

Αν και πολλά από τα άλμπουμ που παρουσιάζονται είναι εμβληματικά όχι μόνο για τη μουσική αλλά και για την αισθητική τους, συχνά η πολύπλευρη συμβολή των φωτογράφων είναι παραγνωρισμένη.

Με έργα φωτογράφων και καλλιτεχνών όπως οι Andy Warhol, Cindy Sherman, David Bailey, David LaChapelle, Ed Ruscha, Elliott Erwitt, Guy Bourdin, Helen Levitt, Irving Penn, Jeff Wall, Joseph Beuys, Juergen Teller, Lee Friedlander, Nan Goldin, Richard Avedon, William Eggleston κ.ά., πολλοί από τους οποίους ξεκίνησαν την καριέρα τους μέσω των εικόνων των εξωφύλλων τους, η έκθεση εξετάζει επίσης τη συμβολή μιας σειράς εξίσου οραματικών, αν και ίσως λιγότερο γνωστών καλλιτεχνών, φωτογράφων, γραφιστών και δημιουργών.

Ρίχνοντας φως στους αμέτρητους τρόπους με τους οποίους χρησιμοποιήθηκε αυτή η πλατφόρμα από καλλιτέχνες και εταιρείες, αυτή η εκτενής παρουσίαση αποτελεί μια ερωτική επιστολή στο πολύτιμο τετράγωνο σχήμα 30cm x 30cm που είναι το εξώφυλλο άλμπουμ, προσφέροντας παράλληλα ένα συναρπαστικό ταξίδι σε σημαντικές στιγμές της μουσικής, καλλιτεχνικής και πολιτιστικής ιστορίας. 

Η έκθεση είναι οργανωμένη γύρω από μια σειρά θεματικών κεφαλαίων, τα οποία παρουσιάζουν τα ίδια τα εξώφυλλα, και αποτελούν παράδειγμα τόσο μεμονωμένων όσο και μακροπρόθεσμων δημιουργικών συνεργασιών, όπως η συμβιωτική σχέση του Lee Friedlander με την Atlantic Records (συμπεριλαμβανομένων των εξώφυλλων του για σπουδαίους καλλιτέχνες όπως ο Hank Crawford και ο Ray Charles) και η εμβληματική ασπρόμαυρη δουλειά του Francis Wolff με την εταιρεία τζαζ Blue Note (η οποία σε ορισμένες περιπτώσεις περιλαμβάνει τις πρωτότυπες εκτυπώσεις εργασίας μαζί με τα εξώφυλλα).

Η έκθεση εξετάζει επίσης τη σημασία της οπτικής εικονογραφίας που υιοθετήθηκε από μια σειρά άλλων μουσικών ειδών. Ενώ τα ιδιαίτερα στυλιζαρισμένα γραφικά του γραφείου σχεδιασμού Hipgnosis αποτελούσαν παράδειγμα ενός σουρεαλιστικού και ουτοπικού φανταστικού κόσμου για τους Pink Floyd, άλλες επιλογές έργων τέχνης καταδεικνύουν πώς το εξώφυλλο άλμπουμ επαναχρησιμοποίησε και επαναπροσέγγισε πολλές από τις ανώνυμες εικόνες του Τύπου και του κοινωνικού ντοκουμέντου του αιώνα, οι οποίες απέκτησαν συμβολική υπόσταση πέρα από την αρχική τους σημασία.

Αυτό είναι ιδιαίτερα εμφανές στη σειρά εξώφυλλων για ιστορικές ηχογραφήσεις μπλουζ που κυκλοφόρησαν από την εταιρεία Yazoo τη δεκαετία του 1960, με εντυπωσιακές εικόνες ντοκουμέντου του Jack Delano και της Dorothea Lange που αντικατοπτρίζουν τις συνθήκες στον βαθύ νότο της Αμερικής.

Ρίχνοντας φως στους αμέτρητους τρόπους με τους οποίους χρησιμοποιήθηκε το συγκεκριμένο μέσο από καλλιτέχνες και εταιρείες, αυτή η εκτενής παρουσίαση αποτελεί μια ερωτική επιστολή στο πολύτιμο τετράγωνο σχήμα 30cm x 30cm που είναι το εξώφυλλο άλμπουμ, προσφέροντας παράλληλα ένα συναρπαστικό ταξίδι σε σημαντικές στιγμές της μουσικής, καλλιτεχνικής και πολιτιστικής ιστορίας. 

Όταν η τέχνη πέρασε στα εξώφυλλα των δίσκων και δημιουργήθηκαν οι νέες εικόνες της εποχής μας Facebook Twitter
The Rolling Stones, Love You Live, Rolling Stones Records COC 2-9001, USA, 1977. Φωτογραφία & Design: Andy Warhol
Όταν η τέχνη πέρασε στα εξώφυλλα των δίσκων και δημιουργήθηκαν οι νέες εικόνες της εποχής μας Facebook Twitter
The Rolling Stones, Exile On Main Street, Rolling Stones Records – COC 6910, England, 1972. Φωτογραφία: Robert Frank, design: John Van
Όταν η τέχνη πέρασε στα εξώφυλλα των δίσκων και δημιουργήθηκαν οι νέες εικόνες της εποχής μας Facebook Twitter
Boz Scaggs, Middle Man, Columbia - FC 36106, USA, 1980. Φωτογραφία: Guy Bourdin
Όταν η τέχνη πέρασε στα εξώφυλλα των δίσκων και δημιουργήθηκαν οι νέες εικόνες της εποχής μας Facebook Twitter
Grace Jones, Island Life, Island Records – 207 472, France, 1985. Φωτογραφία: Jean-Paul Goude, Design: Greg Porto
Όταν η τέχνη πέρασε στα εξώφυλλα των δίσκων και δημιουργήθηκαν οι νέες εικόνες της εποχής μας Facebook Twitter
The Beatles, Abbey Road, Apple Records – PCS 7088. England, 1969. Φωτογραφία: Iain Macmillan, Design: John Kosh
Όταν η τέχνη πέρασε στα εξώφυλλα των δίσκων και δημιουργήθηκαν οι νέες εικόνες της εποχής μας Facebook Twitter
Vinyl: Prince, Lovesexy, Paisley Park – 9 25720-1, United States, 1988. Φωτογραφία: Jean-Baptiste Mondino, Design: Laura LiPuma
Όταν η τέχνη πέρασε στα εξώφυλλα των δίσκων και δημιουργήθηκαν οι νέες εικόνες της εποχής μας Facebook Twitter
Diana Ross, Silk Electric, RCA – AFL1-4384, New York, USA, 1982. For the Record: Photography & the Art of the Album Cover at Photographer’s Gallery 25 March – 12 June 2022, Φωτογραφία και design: Andy Warhol
Όταν η τέχνη πέρασε στα εξώφυλλα των δίσκων και δημιουργήθηκαν οι νέες εικόνες της εποχής μας Facebook Twitter
Miles Davis, Tutu, Warner Bros. Records-1-25490, United States, 1986. Φωτογραφία: Irving Penn, Design: EikoIshioka
Όταν η τέχνη πέρασε στα εξώφυλλα των δίσκων και δημιουργήθηκαν οι νέες εικόνες της εποχής μας Facebook Twitter
Pink Floyd, Atom Heart Mother, Harvest – SHVL 781, UK, 1970. Άγνωστος φωτογράφος, Design: Hipgnosis
Όταν η τέχνη πέρασε στα εξώφυλλα των δίσκων και δημιουργήθηκαν οι νέες εικόνες της εποχής μας Facebook Twitter
Paul Anka, The Painter, United Artists Records, USA, 1976. Φωτογραφία: Andy Warhol, Design: Andy Warhol
Όταν η τέχνη πέρασε στα εξώφυλλα των δίσκων και δημιουργήθηκαν οι νέες εικόνες της εποχής μας Facebook Twitter
John Coltrane, Blue Train, Blue Note BLP 81577/Universal Music Group International, USA, 1957. Φωτογραφία: Francis Wolff και Design: Reid Miles
Όταν η τέχνη πέρασε στα εξώφυλλα των δίσκων και δημιουργήθηκαν οι νέες εικόνες της εποχής μας Facebook Twitter
The Clash, London Calling, CBS – CLASH 3, UK, 1979. Φωτογραφία: Pennie Smith, Design: Ray Lowry
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανιχνεύοντας το έργο έντεκα εμβληματικών Ελλήνων και Ελληνίδων καλλιτεχνών

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ