ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Η μάχη για την Πλάκα

ΣΑΒΒΑΤΟ Η μάχη για την Πλάκα Facebook Twitter
Πλάκα - Αέρηδες (1958). Φωτογραφία: Keld Helmer-Petersen
0

ΤΗ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 1960 η αντιπαροχή είχε αλλάξει το σχήμα και τη μορφή της Αθήνας. Η πόλη ήταν το πεδίο εμπορικής/οικοδομικής εκμετάλλευσης, σε μεγάλη κλίμακα, και διεκδίκησής της από ποικίλα συμφέροντα. Για παράδειγμα, την άνοιξη του 1963 κυκλοφορούσε η ιδέα να προεκταθεί η λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας προς το Μοναστηράκι, να εξαγοραστούν όλες οι ενδιάμεσες ιδιοκτησίες, να κατεδαφιστούν τα κτίρια, να ρυμοτομηθεί εκ νέου η περιοχή της Πλάκας και να επιτραπεί «εις πλούσιους αγοραστάς να κτίσουν εκεί μερικές ωραίες βίλλες».

Η Πλάκα ήταν το μήλον της έριδος, παρόλο που ανήκε στην απόλυτη αρμοδιότητα της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Τη διεκδίκηση αυτή διευκόλυνε το αδιευκρίνιστο ιδιοκτησιακό καθεστώς της περιοχής, που παρέμενε ασαφές για διάστημα, τότε, 135 ετών, δηλαδή από την πρώτη μέρα της ίδρυσης των νέων Αθηνών.

Οι εκστρατείες «Σώσατε την Πλάκα», με εκδηλώσεις και άρθρα στα τότε μέσα, που υπέγραφαν μάλιστα βουλευτές της περιφέρειας Αθηνών ‒προφανώς εκπροσωπώντας εργολαβικά λόμπι‒, είχαν ως στόχο τους την αύξηση του ύψους στην περιοχή και την εφαρμογή των ίδιων οικοδομικών κριτηρίων που ίσχυαν σε άλλες γειτονιές της Αθήνας, οι οποίες δεν γειτνίαζαν με αρχαιολογικούς χώρους.

«Η Ακρόπολις ζημιώνει τους εργολάβους» ήταν ο τίτλος ενός άρθρου του αρχιτέκτονα Κώστα Μπίρη στην «Καθημερινή», με το οποίο απαντούσε στους θιασώτες της εκστρατείας «Σώσατε την Πλάκα».

Σε μια εποχή που δεν έχει ακόμη εμπεδωθεί η πρακτική της «ολοκληρωμένης συντήρησης», που τα νεότερα μνημεία δεν είχαν κανένα κύρος και που η αρχαιολατρία ήταν μονομερής, τα πρακτικά αυτά δείχνουν ότι η πόλη, στη συγκεκριμένη περίπτωση η Αθήνα, είναι πάντοτε ένα πεδίο μεγάλων αντιπαραθέσεων που δεν έχουν σχέση μόνο με οικονομικά συμφέροντα.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1960 η Πλάκα παρουσίαζε μια διπλή εικόνα. Από τη μια ήταν το αρχαιολογικό πάρκο της Αρχαίας Αγοράς που είχε δημιουργήσει η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών και η διαμορφωμένη από τον Δημήτρη Πικιώνη πρόσβαση προς την Ακρόπολη, το Ηρώδειο, την Πνύκα και τον Λόφο των Μουσών και από την άλλη ήταν μια συνοικία ετοιμόρροπη και υποβαθμισμένη.

Το πάρκο της Αρχαίας Αγοράς άρχισε να δημιουργείται μετά το 1929, οπότε ένα νομοθέτημα της κυβέρνησης Βενιζέλου προέβλεπε την ομαδική απαλλοτρίωση. Με χρήματα των Ροκφέλερ, η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών απαλλοτρίωσε όλη τη συνοικία της Βλασαρούς, από το Θησείο μέχρι τον Αρειο Πάγο και τη Στοά του Αττάλου. Λέγεται ότι ήταν τόσο ικανοποιητικές οι αποζημιώσεις, που οι ιδιοκτήτες διαγκωνίζονταν για να επισπευστούν οι διατυπώσεις και να απαλλαγούν από το παλιό τους ακίνητο. Ο Μεσοπόλεμος ήταν όμως μια άλλη εποχή, φτώχειας και οικονομικής δυσπραγίας.

ΚΑΠΟΝ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Αλέξανδρος Παπαγεωργίου-Βενετάς, Το μέλλον της Πλάκας-Το αφήγημα μιας ιστορικής αντιπαράθεσης, Εκδόσεις Καπόν, Σελ.: 223

Το 1963 η Πλάκα είχε περί τους 17.000 κατοίκους, οι οποίοι ζούσαν συνεχώς υπό την απειλή της απαλλοτρίωσης. Αυτό το αβέβαιο ιδιοκτησιακό καθεστώς είχε ως αποτέλεσμα τα σπίτια και τα ιδιωτικά κτίρια να μη συντηρούνται, οι χρήσεις να αλλάζουν ανεξέλεγκτα και να εγκαταλείπεται η χρήση κατοικίας, η συνοικία να υποβαθμίζεται και να παραδίδεται στα κέντρα νυχτερινής διασκέδασης, που πολλοί από εμάς τα ταυτίζουμε με τη μυθολογία των μπουάτ.

Η κατάσταση πρέπει να ήταν δραματική και η πίεση να δοθεί λύση (από κατοίκους, αρχαιολόγους, υπηρεσίες κ.λπ.) οδήγησε το υφυπουργείο Οικισμού να εκδηλώσει για πρώτη φορά ενδιαφέρον για την Πλάκα, ιδρύοντας το 1965 το «Γραφείο Πλάκας».

Στην ουσία επρόκειτο για μια αποκεντρωμένη μελετητική ομάδα, επικεφαλής της οποίας ήταν ο αρχιτέκτονας Γεώργιος Μπογδάνος. Στην ομάδα αυτή μετείχε ο 32χρονος τότε αρχιτέκτονας και πολεοδόμος Αλέξανδρος Παπαγεωργίου-Βενετάς. Το γραφείο συνέλεξε τα πρώτα πολεοδομικά και δημογραφικά στοιχεία.

Τον επόμενο χρόνο, συγκεκριμένα στις 17 και 18 Φεβρουαρίου 1966, οργανώθηκαν δύο συσκέψεις στην αίθουσα συνεδριάσεων του δημαρχιακού μεγάρου της Αθήνας με θέμα το μέλλον της «παλαιάς πόλεως των Αθηνών», δηλαδή της Πλάκας, μιας έκτασης περίπου τριάντα εκταρίων. Στις συσκέψεις αυτές πήραν μέρος είκοσι εννιά ειδικοί ή άμεσα ενδιαφερόμενοι, όλοι άντρες, για να συζητήσουν το θέμα «η Πλάκα πρέπει να διατηρηθεί ή να απαλλοτριωθεί».

Στον κατάλογο των μέρος είκοσι εννιά θα αναγνωρίσουμε σήμερα πολλά ονόματα που συνδέονται με την Αθήνα, όπως οι αρχιτέκτονες Αριστομένης Προβελέγγιος, Κίμων Λάσκαρης, Παύλος Μυλωνάς, Παναγιώτης Μιχελής, Κυπριανός Μπίρης, Διονύσιος Ζήβας, οι αρχαιολόγοι Ιωάννης Τραυλός, Νικόλαος Κοντολέων, Σπυρίδων Μαρινάτος κ.ά. Ανάμεσά τους οι νεότεροι αρχιτέκτονες Αλέξανδρος Παπαγεωργίου-Βενετάς και Μιχάλης Δωρής.

Ο Αλέξανδρος Παπαγεωργίου-Βενετάς, που με το έργο του αποτελεί τη μνήμη της νέας Αθήνας, στο βιβλίο του Το μέλλον της Πλάκας δημοσιεύει για πρώτη φορά τα πρακτικά αυτών των διαβουλεύσεων. Μισό και πλέον αιώνα μετά, βλέπουμε εδώ να κονταροχτυπιούνται «τα επιστημονικά και αισθητικά επιχειρήματα των ειδημόνων με τους βιωματικούς δεσμούς και υπαρξιακά συμφέροντα των πολιτών».

Σε μια εποχή που δεν έχει ακόμη εμπεδωθεί η πρακτική της «ολοκληρωμένης συντήρησης», που τα νεότερα μνημεία δεν είχαν κανένα κύρος (οι Εφορείες Νεωτέρων Μνημείων ιδρύθηκαν το 1977) και που η αρχαιολατρία ήταν μονομερής, τα πρακτικά αυτά δείχνουν ότι η πόλη, στη συγκεκριμένη περίπτωση η Αθήνα, είναι πάντοτε ένα πεδίο μεγάλων αντιπαραθέσεων που δεν έχουν σχέση μόνο με οικονομικά συμφέροντα.

Σε εκείνες τις συσκέψεις είχαν διατυπωθεί ξεκάθαρα δύο πλήρως αντίθετες πρακτικές διαχείρισης της Πλάκας. Γενική απαλλοτρίωση υπέρ του Δημοσίου για δημιουργία αρχαιολογικού πάρκου και διατήρηση του συνόλου της Πλάκας ως «ζώσης συνοικίας». Υπέρ της πρώτης άποψης είχαν ταχθεί ο αρχαιολόγος-αρχιτέκτονας Ιωάννης Τραυλός, οι αρχιτέκτονες Αριστομένης Προβελέγγιος, Κίμων Λάσκαρης κ.ά. Μάλιστα ο Κίμων Λάσκαρης είχε στηρίξει την επιχειρηματολογία του υπέρ της γενικευμένης ανασκαφής ότι η Πλάκα, ως ζώσα συνοικία, είχε παραμορφωθεί ανεπανόρθωτα και δεν ήταν συγκρίσιμη με αντίστοιχες ιστορικές συνοικίες ευρωπαϊκών πόλεων.

«Η Πλάκα σήμερα είναι μια συνοικία ακατοίκητος. Είναι ένας χώρος νυχτερινής ζωής με αυτοκίνητα κ.λπ., δεν είναι συνοικία κατοικίας». Σε απόψεις που ακούστηκαν ότι αντίστοιχες συνοικίες σε πόλεις του εξωτερικού συντηρούνται (αναφέρθηκε η πολιτική του Αντρέ Μαλρό στη Γαλλία), ο Κίμων Λάσκαρης είχε αντιτάξει ότι κάτω από αυτές τις συνοικίες δεν υπάρχει το ιοστεφές άστυ του Πινδάρου.

Υπέρ της διατήρησης του συνόλου της Πλάκας είχε ταχθεί ο αρχιτέκτονας και καθηγητής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Παύλος Μυλωνάς. Ο Μυλωνάς είχε αντιταχθεί στη μονομερή αρχαιολατρία, θεωρώντας ότι όλες οι εποχές έχουν δικαίωμα να παραμείνουν στην Ιστορία. Πρόβαλε επίσης ένα συντριπτικό επιχείρημα που το κατανοούμε απόλυτα σήμερα ως περιπατητές στην Πλάκα και στην περιοχή της Ακρόπολης. Είχε μιλήσει για την οπτική της μετάβασης από τη σύγχρονη πόλη προς τα μνημεία της Ακρόπολης. «Η Πλάκα έχει μια σημασίαν κλίμακος δίπλα στην Ακρόπολη» είχε πει. Αν η συνοικία ισοπεδωνόταν, ο Παρθενώνας θα μειωνόταν από τις πολυκατοικίες της πόλης. «Τα μικρά αυτά κτήρια που υπάρχουν στα ριζά του βουνού αναδεικνύουν τα μεγάλα κτήρια της Ακροπόλεως».

Σήμερα, μετά από μια σαραντάχρονη επέμβαση στην Πλάκα, που βασίστηκε στη μελέτη και τις προτάσεις της ομάδας του καθηγητή Ζήβα, απολαμβάνουμε, οι Αθηναίοι και οι επισκέπτες, τη συνοικία αυτή της παλαιάς-νέας Αθήνας. Φυσικά, παραμένει ακόμη άλυτο το θέμα των Αναφιώτικων, της διατήρησης ή όχι αυτών των ταπεινών κτισμάτων, που λένε πολλά για τη σύγχρονη πόλη.

Το θέμα της Πλάκας θεωρείται λοιπόν λυμένο, αλλά το βιβλίο Το μέλλον της Πλάκας είναι πάντα επίκαιρο, όσο επίκαιρες είναι οι επεμβάσεις και οι συζητήσεις για την όψη, τη λειτουργία και το μέλλον της πόλης. Έτσι κι αλλιώς, το παρελθόν υπάρχει στο παρόν, και το παρόν ανασχηματίζει διαρκώς το παρελθόν. Τα πρακτικά των δύο συσκέψεων του 1966 είναι πολύτιμα.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Απώλειες / Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Η ζωή και το έργο του σπουδαίου Αμερικανού συγγραφέα που στις σελίδες του κατάφερε να συνδυάσει τη μαγεία των Γνωστικών με την περιπέτεια της περιπλάνησης και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πέτρος Μάρκαρης: «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»

Το πίσω ράφι / «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»: Η περιήγηση του Πέτρου Μάρκαρη στις γειτονιές από τις οποίες περνά ο Ηλεκτρικός

Η διαδρομή Πειραιάς - Κηφισιά δεν είναι απλώς ο συντομότερος δρόμος για ν’ ανακαλύψει κανείς την Αθήνα, αλλά κι ο προσφορότερος για να διεισδύσει στην κοινωνική της διαστρωμάτωση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

The Book Lovers / Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με την πρόεδρο του ΔΣ της Ταινιοθήκης της Ελλάδας και ομότιμη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αθηνών για τις «διαδρομές» που κάνει από τα βιβλία στο σινεμά και από το σινεμά στα βιβλία.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο Καβάφης στην Αθήνα

Σαν Σήμερα / Η ιδιαίτερη, «περίπλοκη και κάπως αμφιλεγόμενη» σχέση του Καβάφη με την Αθήνα

Σαν σήμερα το 1933 πεθαίνει ο Καβάφης στην Αλεξάνδρεια: Η έντονη και πολυκύμαντη σχέση του με την Αθήνα αναδεικνύεται στην έκθεση του νεοαφιχθέντος Αρχείου Καβάφη στη Φρυνίχου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ