Μαρίνα Φωκίδη: Μια Ελληνίδα επιμελήτρια αναλαμβάνει την κεντρική έκθεση της ARCOmadrid για το 2023

Μαρίνα Φωκίδη: Μια Ελληνίδα επιμελήτρια αναλαμβάνει την κεντρική έκθεση της ARCOmadrid για το 2023 Facebook Twitter
Θα προσπαθήσουμε να αναδείξουμε το γεγονός ότι η Μεσόγειος δεν αποτελείται από μία κουλτούρα, αλλά πολλές διαφορετικές, που άλλοτε κάνουν ήπιο διάλογο μεταξύ τους και άλλοτε επιθετικό. Φωτογραφία: Ευαγγελία Κρανιώτη. Πηγή: halle-fuer-kunst.at
0

H ARCOmadrid θεωρείται από τις σημαντικότερες φουάρ τέχνης της Ευρώπης και κάθε χρόνο συγκεντρώνει χιλιάδες επισκεπτών από όλη την Ιβηρική Χερσόνησο και ολόκληρο τον κόσμο. Παράλληλα, κινητοποιεί την ισπανική πρωτεύουσα, καθώς καλλιτέχνες και ομάδες δραστηριοποιούνται παντοιοτρόπως μέσα και έξω από τους χώρους διεξαγωγής της. Κοντολογίς, είναι ένας θεσμός που κάθε καλλιτέχνης θα ήθελε είτε να επισκεφθεί είτε να συμμετάσχει καθ’ οιονδήποτε τρόπο. Και ενώ έχει λιγότερο από έναν μήνα που η φετινή διοργάνωση έριξε αυλαία, ήδη οι διοργανωτές έχουν ξεκινήσει να σχεδιάζουν την επόμενη, η οποία, καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα πραγματοποιηθεί μεταξύ 22 και 26 Φεβρουαρίου 2023. 

Όπως συμβαίνει σε όλες τις ανάλογες διοργανώσεις, έτσι και στην περίπτωση της ARCOmadrid, παράλληλα με το εμπορικό τμήμα και τα περίπτερα των γκαλερί, πραγματοποιούνται δράσεις που σχετίζονται ευρύτερα με την εικαστική σκηνή περιλαμβάνουν παρουσιάσεις, περφόρμανς και φόρουμ διαλέξεων, συνήθως στο πλαίσιο μιας κεντρικής έκθεσης με συγκεκριμένη θεματική. Για το 2023 αυτή έχει επιλεγεί και ανακοινωθεί ήδη από μια Ελληνίδα επιμελήτρια, τη Μαρίνα Φωκίδη, και αφορά τη Μεσόγειο. Την περίκλειστη θάλασσα που μας ενώνει όλους, χώρες και λαούς της Νότιας Ευρώπης, με τη Βόρεια Αφρική και την Εγγύς Ανατολή, ενώ μέσα στους αιώνες έχει αποτελέσει πεδίο εξερεύνησης, μαχών, εμπορικών συναλλαγών, πολιτιστικής αλληλεπίδρασης. Αυτό ακριβώς είχε στο μυαλό της και η ίδια όταν της ανέθεσαν τον κεντρικό προγραμματισμό, έτσι αποφάσισε ότι ήταν μια ευκαιρία να καλέσει καλλιτέχνες από ολόκληρη τη Μεσόγειο, απ’ όλες τις χώρες που βρέχονται από τα νερά της από τη μία άκρη στην άλλη, από τον «Νότο στον Νότο», όπως χαρακτηριστικά λέει η ίδια, εννοώντας έναν κοσμοπολιτισμό που μεταδίδεται ανάμεσα στις χώρες του Νότου. 

Θα προσπαθήσουμε να αναδείξουμε το γεγονός ότι η Μεσόγειος δεν αποτελείται από μία κουλτούρα, αλλά πολλές διαφορετικές, που άλλοτε κάνουν ήπιο διάλογο μεταξύ τους και άλλοτε επιθετικό.

Ως Ελληνίδα, η σχέση της με αυτή την αιώνια θάλασσα, στα νερά της οποίας όλοι μεγαλώσαμε, κολυμπήσαμε, ταξιδέψαμε και οραματιστήκαμε ένα ταξίδι, άλλοτε ως απόδραση και άλλοτε ως επανένωση, ήταν δεδομένη. Εξοικειωμένη με το διεθνές περιβάλλον χάρη στη συνεχή παρουσία της σε αυτό εδώ και χρόνια, η δημιουργός της Kunsthalle Athena και εκδότρια της καλλιτεχνικής επιθεώρησης για τις τέχνες «South as a state of mind» έχει ανακοινώσει ήδη τον τίτλο του προγράμματος της ARCOmadrid 2023, που είναι «Μεσόγειος: Μια στρόγγυλη θάλασσα». Σε αυτόν γίνεται ευθεία αναφορά στη φούστα των δερβίσηδων, στις σωστικές λέμβους των προσφύγων που τολμούν το πέρασμα στην Ευρώπη, στην κίνηση του χεριού των χορευτών του φλαμέγκο, στους ελληνικούς χορούς, στην αέναη κίνηση του ήλιου και της σελήνης, στην έννοια του κύκλου γενικότερα, που δεν έχει αριστερά ή δεξιά, πάνω ή κάτω, αλλά έναν ατελείωτο, συνεχή στροβιλισμό. 

Επικοινωνήσαμε μαζί της και ζητήσαμε να μας εξηγήσει το όραμά της. «Οι ανταλλαγές των εμπόρων στη Μεσόγειο ανά τους αιώνες, εκτός από τα εμπορεύματα, μετέφεραν και την κουλτούρα του ενός τόπου στον άλλο. Η προβληματική, που συνεχίζεται μέχρι και σήμερα, είναι ότι ενώ πάντα υπήρχαν και τεράστιες διαμάχες, αποικιοκρατία και εκμετάλλευση, καταστάσεις που συνεχίζονται μέχρι σήμερα, με έναν πολύ παράξενο τρόπο, και ενώ μιλάμε για πολύ διαφορετικές κουλτούρες, υπήρχε ανέκαθεν ανταλλαγή και συνύπαρξη. Γιατί η Μεσόγειος είναι μια κλειστή θάλασσα. Βέβαια, το κυρίαρχο βλέμμα είναι ευρωπαϊκό, γι’ αυτό και όλοι την αποκαλούμε mare nostrum και όχι “Λευκή Θάλασσα”, όπως την ονόμαζαν οι Άραβες, ή “Mεγάλη Θάλασσα”, όπως οι Εβραίοι. Αυτό είναι ένα καίριο σημείο, έτσι θα προσπαθήσουμε να αναδείξουμε το γεγονός ότι η Μεσόγειος δεν αποτελείται από μία κουλτούρα, αλλά πολλές διαφορετικές, που άλλοτε κάνουν ήπιο διάλογο μεταξύ τους και άλλοτε επιθετικό. Συνήθως ερμηνεύουμε τα πράγματα δυτικοευρωπαϊκά, ακόμα και σε ιστορικό ή καλλιτεχνικό επίπεδο, ακούμε τις ιστορίες των Ευρωπαίων καλλιτεχνών και τις περιπέτειές τους στην ανατολική Μεσόγειο. Ένας από τους λόγους που με προσέγγισαν ήταν και το “South as a state of mind”, μέσα από το οποίο προβάλλω την έρευνά μου για τον Νότο της Ευρώπης. Καθώς οι Έλληνες δεν ήμασταν ποτέ αποικιοκρατική χώρα και διατηρούμε μια ιδιαίτερη σχέση με την Αίγυπτο ‒αναφέρω ενδεικτικά την “Αλεξάνδρεια” του Καβάφη‒, θα με ενδιέφερε να προσεγγίσω τις μη ευρωπαϊκές κουλτούρες που περιβάλλουν τη Μεσόγειο». 

Μαρίνα Φωκίδη: Μια Ελληνίδα επιμελήτρια αναλαμβάνει την κεντρική έκθεση της ARCOmadrid για το 2023 Facebook Twitter
ARCOmadrid 2021. Το έργο Francisco Franco του καλλιτέχνη Ramon Bilbao. Φωτογραφία: Alejandro Martinez Velez / Getty Images

Το διάστημα της ανάθεσης της επιμέλειας του προγράμματος από τη διευθύντρια της φουάρ Maribel Lopez στη Φωκίδη και των πρώτων συζητήσεων για την κεντρική θεματική του 2023, η Ελληνίδα curator είχε την τύχη να επισκεφθεί το Nouveau Musée National de Monaco και να δει την έκθεση «Monaco - Alexandrie, le grand détour: Villes-mondes et surréalisme cosmopolite» («Μονακό - Αλεξάνδρεια: Πόλεις-κόσμοι και κοσμοπολίτικος σουρεαλισμός), μια έκθεση με έμφαση σε καλλιτέχνες της ανατολικής Μεσογείου και τη σχέση τους με τον σουρεαλισμό. Καλλιτέχνες από την Αίγυπτο, το Μαρόκο, την Τυνησία και αλλού επέστρεψαν στις πατρίδες τους από το Παρίσι και άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, όπου φοιτούσαν και εργάζονταν λίγο πριν από την έκρηξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, φέρνοντας μαζί τους τις γνώσεις και τις επιρροές τους και ιδρύοντας ένα καλλιτεχνικο-πολιτικό γκρουπ με την ονομασία «Art et Liberté».  

Εξηγεί η ίδια: «Η περίπτωση αυτών των καλλιτεχνών είναι πολύ σημαντική γιατί δείχνει και μια αντίστροφη κίνηση. Ο φουτουριστής Μαρινέτι, που πέρασε μια περίοδο στην Αλεξάνδρεια, έχει επηρεαστεί πολύ από αυτούς τους καλλιτέχνες, έναν κοσμοπολιτισμό που υπήρχε σε αυτές τις χώρες. Η έκθεση του Μονακό αποτελούνταν από έργα που δείχνουν την ευρωπαϊκή πρόκληση, αλλά όχι μέσα από το ευρωπαϊκό βλέμμα, και βρίσκονταν σε διάλογο ‒λ.χ. περιλάμβανε την Γκερνίκα σε γελοιογραφία‒, ο οποίος ξεκινούσε από τον δυτικό κοσμοπολιτισμό. Ανάμεσα στους καλλιτέχνες της έκθεσης ήταν και ο Ελληνογάλλος Antoine Mayo». 

Προφανώς η έκθεση του «Μονακό» επηρέασε καθοριστικά τη Φωκίδη, δείχνοντάς της πού μπορεί να επικεντρωθεί η θεματική που ετοιμάζει η ίδια για την ARCOmadrid 2023 μαζί με τις συμβούλους της, την ισραηλινής καταγωγής Χίλα Πελέγκ, που ζει στη Γερμανία, τη Γαλλο-μαροκινή Μπουσρά Καλιλί (καλλιτέχνιδα που δραστηριοποιείται με μια σειρά μέσων όπως το βίντεο, η ταινία, η εγκατάσταση, η φωτογραφία, η χαρακτική και σε εκδοτικά πρότζεκτ) αλλά και τον περφόμερ Πέντρο Ρομέρο από την Ανδαλουσία. Όλοι τους, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, είναι ευαισθητοποιημένοι σχετικά με όλα όσα συμβαίνουν ευρύτερα στον κόσμο και ειδικότερα στα θαλάσσια σύνορα της Ευρώπης.

Μαρίνα Φωκίδη: Μια Ελληνίδα επιμελήτρια αναλαμβάνει την κεντρική έκθεση της ARCOmadrid για το 2023 Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από την ARCOmadrid 2021. Φωτογραφία: Oscar J. Barroso - AFP7/Getty Images

Για τις ανάγκες της θα κληθούν είκοσι καλλιτέχνες μαζί με τις γκαλερί τους, για να παρουσιάσουν τη δουλειά τους σε έναν εκθεσιακό χώρο ειδικά διαμορφωμένο, και τα έργα τους θα διατίθενται και για πώληση. Η Μαρίνα Φωκίδη μου διευκρινίζει σχετικά με την επιλογή των καλλιτεχνών, που έτσι κι αλλιώς είναι πολύ νωρίς για να ξέρει ποιοι ακριβώς θα είναι: «Μας ενδιαφέρει να αναζητήσουμε τους καλλιτέχνες με μια προοπτική από κάτω προς τα πάνω και από ανατολικά προς δυτικά. Συζητάμε για ιστορικές και πιο σύγχρονες φωνές που επηρέασαν όχι απαραίτητα την Ευρώπη, όπως την ξέρουμε, αλλά κυρίως τις δικές τους περιοχές – πρόκειται για μια κατά τόπους παγκοσμιοποίηση, γιατί άλλη έννοια έχει η παγκοσμιοποίηση λ.χ. στην Αίγυπτο απ’ ό,τι στη Γαλλία. Επίσης, δεν θα περιορίσουμε την επιλογή μας μόνο σε εν ζωή καλλιτέχνες, δηλαδή δεν θα εξαιρέσουμε την περίπτωση της Etel Adnan, μιας σύγχρονης καλλιτέχνιδας που πέθανε πρόσφατα. Όσον αφορά το αν θέτουμε πολιτικά κριτήρια, θεωρώ την τέχνη συνολικά πολιτική, ακόμα και την πιο φαινομενικά αποστασιοποιημένη. Οπωσδήποτε όμως δεν θα είναι στρατευμένη η έκθεση. Εκτός από αυτήν, θα οργανώσουμε κύκλους ομιλιών για τρεις ημέρες, πάλι με την ίδια θεματολογία. Κάποιες θα είναι lecture performances, γι’ αυτό καλέσαμε τον Πέντρο Ρομέρο, ο οποίος θα δώσει μια τέτοιου τύπου διάλεξη. Ανήκει σε μια γενιά ανθρώπων που χρησιμοποιούν το φλαμέγκο όχι ως φολκλόρ αλλά ως περφόρμανς και διάλεξη».  

Και συμπληρώνει: «Ευελπιστούμε οι καλλιτέχνες να συνδιαλεχθούν με τον χρόνο, την Ιστορία και τη συγχρονικότητα με οποιονδήποτε τρόπο επιθυμούν, πέρα από επιβεβλημένους περιορισμούς και πολιτισμικές παραδοχές. Η πρόσφατη απομόνωση μας έφερε αντιμέτωπους με ένα νέο είδος αποξένωσης, μεγαλύτερο από πριν. Η δημιουργία ενός χώρου όπου οι άνθρωποι μπορούν να (ξανά)συναντηθούν και να ονειρευτούν την πιθανότητα άλλων τρόπων να δίνεις το “παρών” στον κόσμο φαίνεται να είναι μια καλή θεραπεία για την επανεκκίνησης μιας δημιουργικής συντροφικότητας, μιας νέας συλλογικότητας».


 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT