Στη λιμνοθάλασσα της μνήμης

Στη λιμνοθάλασσα της μνήμης Facebook Twitter
Ο 90χρονος ζωγράφος Λέανδρος Σπαρτιώτης από την Πρέβεζα επιστρέφει στους λιμνότοπους του Αμβρακικού όπου πέρασε τα παιδικά και προεφηβικά του χρόνια πριν και κατά τη διάρκεια της Κατοχής.  
0



ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ένα μικρό σχετικά (45’) ντοκιμαντέρ να ασχολείται συγχρόνως με την αυτοβιογραφική μνήμη που ξεθωριάζει σαν ακουαρέλα (και όταν τρεμοσβήνει, χάνεται μαζί της κι ο εαυτός μας), με τον αιώνιο απόηχο που αφήνει ένα παιδικό νανούρισμα, με την Κατοχή (Ιταλική και Γερμανική), με το υποβλητικό σκηνικό της λιμνοθάλασσας του Αμβρακικού, με την αέναη διαδρομή των χελιών από τη Θάλασσα των Σαργασσών μέχρι τις λιμνοθάλασσες της Μεσογείου και πάλι πίσω, με την ιδέα της ακολουθίας και της συνέχειας; 

Η ταινία «Μνήμη με ουρά» (διαθέσιμη για τρεις μέρες ακόμα στην online πλατφόρμα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης) του Δημήτρη Ινδαρέ, καταφέρνει, σαν ένα ονειρικό οπτικό δοκίμιο, να συνταιριάζει όλα αυτά τα στοιχεία και τα ζητήματα, με κύριο άξονα τις μνήμες του 90χρονου ζωγράφου Λέανδρου Σπαρτιώτη από την Πρέβεζα, ο οποίος επιστρέφει στους λιμνότοπους του Αμβρακικού όπου πέρασε τα παιδικά και προεφηβικά του χρόνια πριν και κατά τη διάρκεια της Κατοχής.  

Αναπόφευκτα στο μυαλό (ή στη μνήμη) του θεατή μετατίθενται πιο άμεσα οι αφηγήσεις ενός από τους λίγους πλέον εναπομείναντες εκπρόσωπους μιας γενιάς που στοιχειώθηκε, συγχρόνως όμως άντλησε και σθένος από όλα αυτά τα τρομερά που είδε και έζησε.

Θυμάται την ζωή σ’ αυτόν τον μαγικό βιότοπο, την δουλειά των ιχθυοτρόφων στα «διβάρια», θυμάται τον όλεθρο που έσπειραν οι Γερμανοί μετά την σχετικά ανώδυνη παρουσία των Ιταλών (συνυφασμένη με πρωτόγνωρες και εξαίσιες μουσικές, όπως εκείνου του Ιταλού που ανοιγόταν με την βάρκα, «τραγουδούσε το Marechiare και ακουγόταν με τον αέρα σ’ όλη την Αμφιλοχία»), θυμάται όμως κι έναν Αυστριακό να τραγουδά την Σερενάτα του Σούμπερτ και να του θυμίζει το νανούρισμα που του τραγουδούσε η μάνα του όταν ήταν βρέφος, συνειδητοποιώντας ότι ήταν η ίδια ακριβώς μελωδία, με ελληνικό στίχο («μες στης νύχτας το σκοτάδι, λόγια ερωτικά…»). 

Στη λιμνοθάλασσα της μνήμης Facebook Twitter
Το υποβλητικό σκηνικό της λιμνοθάλασσας του Αμβρακικού.

Μιλάνε κι άλλοι στην ταινία, ειδικοί στην κατατόπια της μνήμης όπως η νευροεπιστήμονας Φωτεινή Στυλιανοπούλου, ή στα κατατόπια του υγρού οικοσυστήματος του Αμβρακικού, όπως ο καθηγητής βιολογίας Κωνσταντίνος Κουτσικόπουλος, αναπόφευκτα όμως στο μυαλό  (ή στη μνήμη) του θεατή μετατίθενται πιο άμεσα οι αφηγήσεις ενός από τους λίγους πλέον εναπομείναντες εκπρόσωπους μιας γενιάς που στοιχειώθηκε, συγχρόνως όμως άντλησε και σθένος από όλα αυτά τα τρομερά που είδε και έζησε. Όπως αυτή η ανάμνηση του κ. Σπαρτιώτη από τις τελευταίες μέρες του πολέμου: 

«Όταν κατέβηκε από το βουνό ο ΕΛΑΣ μετά την αποχώρηση των Γερμανών, μαζί με τους Έλληνες αντάρτες κατέβηκε και μια διμοιρία Γιουγκοσλάβων, του Τίτο. Μαζί τους λοιπόν βλέπω στο τέλος να έχουν και δύο αιχμάλωτους Γερμανούς, που μετά εγκαταλείφτηκαν στη μοίρα τους. Βρήκαν και έμεναν σε κάτι αποθήκες και μια μέρα πήγα και τους ρώτησα: "Είστε αιχμάλωτοι ή ελεύθεροι;". Γέλασαν, και μου απάντησαν, "αιχμάλωτοι είμαστε, αλλά και ελεύθεροι να ήμασταν, πού να πάμε;"…Τους αφήναμε ψωμί κι αυτοί έρχονταν σαν τα πουλάκια και τσιμπάγανε. Μια μέρα ήρθε ο ένας στο σπίτι μας βουρκωμένος και τον ρώτησα πού ήταν ο σύντροφός του. "Καπούτ", μου είπε. Ήθελα να τον δω, δεν είχα ξαναδεί νεκρό. Του είχε σταυρώσει από πριν τα χέρια και μετά του έβαλε ανάμεσα στα δάχτυλα και λίγο δεντρολίβανο που έκοψε από τον κήπο μας…»  

Μπορείτε να δείτε την ταινία εδώ





 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

F@CK THIS JOB

Οθόνες / F@ck this job: Το συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ της Βέρα Κρισέφτσκαγια για τα ρωσικά media

Πώς ένας ρωσικός σταθμός μπήκε στο μάτι του Πούτιν και στα σπίτια εκατομμυρίων Μοσχοβιτών, ασκώντας αυτοσχέδια δημοσιογραφία αντίστασης στο βασίλειο της λογοκρισίας. Ένα διαφωτιστικό έργο έρχεται στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι γάμοι της Τήλου» τώρα και στη μεγάλη οθόνη

Οθόνες / «Οι γάμοι της Τήλου» τώρα και στη μεγάλη οθόνη

Ο Παναγιώτης Ευαγγελίδης μιλά για την ταινία-ντοκουμέντο που έφτιαξε για τους πρώτους γάμους ομόφυλων ζευγαριών που τελέστηκαν στην Ελλάδα, με την οποία συμμετέχει στο 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Daily / Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Ο νεαρός, πολυσχιδής και εξαιρετικά ταλαντούχος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης που πολλοί πρωτογνώρισαν στο Poor Things, λέει τα πράγματα με το όνομα τους στο “More Feelings”, το δεύτερο stand up comedy special που γύρισε για λογαριασμό του ΗΒΟ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Daily / Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Το κωμικό δημιούργημα του Λάρι Ντέιβιντ μας συντρόφεψε εδώ κι ένα τέταρτο του αιώνα, εκδηλώνοντας ό,τι πιο ανάρμοστο μπορεί να φανταστεί κανείς, με σπαρταριστά –και απελευθερωτικά για εμάς τους θεατές– αποτελέσματα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Daily / Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Το διάσημο μυθιστόρημα της Πατρίτσια Χάισμιθ «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» απλώνεται αργά και υποβλητικά στην πιο κινηματογραφικά φιλόδοξη ίσως τηλεοπτική σειρά που έχει παρουσιάσει ποτέ το Netflix.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Daily / Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Η νέα φιλόδοξη σειρά του Apple TV+ αποτελεί ένα ιδιαιτέρως ελκυστικό στο μάτι αμάλγαμα δραματικής σαπουνόπερας και σατιρικής φάρσας, που στα καλύτερά του λειτουργεί σε πολλά επίπεδα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ