Στη λιμνοθάλασσα της μνήμης

Στη λιμνοθάλασσα της μνήμης Facebook Twitter
Ο 90χρονος ζωγράφος Λέανδρος Σπαρτιώτης από την Πρέβεζα επιστρέφει στους λιμνότοπους του Αμβρακικού όπου πέρασε τα παιδικά και προεφηβικά του χρόνια πριν και κατά τη διάρκεια της Κατοχής.  
0



ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ένα μικρό σχετικά (45’) ντοκιμαντέρ να ασχολείται συγχρόνως με την αυτοβιογραφική μνήμη που ξεθωριάζει σαν ακουαρέλα (και όταν τρεμοσβήνει, χάνεται μαζί της κι ο εαυτός μας), με τον αιώνιο απόηχο που αφήνει ένα παιδικό νανούρισμα, με την Κατοχή (Ιταλική και Γερμανική), με το υποβλητικό σκηνικό της λιμνοθάλασσας του Αμβρακικού, με την αέναη διαδρομή των χελιών από τη Θάλασσα των Σαργασσών μέχρι τις λιμνοθάλασσες της Μεσογείου και πάλι πίσω, με την ιδέα της ακολουθίας και της συνέχειας; 

Η ταινία «Μνήμη με ουρά» (διαθέσιμη για τρεις μέρες ακόμα στην online πλατφόρμα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης) του Δημήτρη Ινδαρέ, καταφέρνει, σαν ένα ονειρικό οπτικό δοκίμιο, να συνταιριάζει όλα αυτά τα στοιχεία και τα ζητήματα, με κύριο άξονα τις μνήμες του 90χρονου ζωγράφου Λέανδρου Σπαρτιώτη από την Πρέβεζα, ο οποίος επιστρέφει στους λιμνότοπους του Αμβρακικού όπου πέρασε τα παιδικά και προεφηβικά του χρόνια πριν και κατά τη διάρκεια της Κατοχής.  

Αναπόφευκτα στο μυαλό (ή στη μνήμη) του θεατή μετατίθενται πιο άμεσα οι αφηγήσεις ενός από τους λίγους πλέον εναπομείναντες εκπρόσωπους μιας γενιάς που στοιχειώθηκε, συγχρόνως όμως άντλησε και σθένος από όλα αυτά τα τρομερά που είδε και έζησε.

Θυμάται την ζωή σ’ αυτόν τον μαγικό βιότοπο, την δουλειά των ιχθυοτρόφων στα «διβάρια», θυμάται τον όλεθρο που έσπειραν οι Γερμανοί μετά την σχετικά ανώδυνη παρουσία των Ιταλών (συνυφασμένη με πρωτόγνωρες και εξαίσιες μουσικές, όπως εκείνου του Ιταλού που ανοιγόταν με την βάρκα, «τραγουδούσε το Marechiare και ακουγόταν με τον αέρα σ’ όλη την Αμφιλοχία»), θυμάται όμως κι έναν Αυστριακό να τραγουδά την Σερενάτα του Σούμπερτ και να του θυμίζει το νανούρισμα που του τραγουδούσε η μάνα του όταν ήταν βρέφος, συνειδητοποιώντας ότι ήταν η ίδια ακριβώς μελωδία, με ελληνικό στίχο («μες στης νύχτας το σκοτάδι, λόγια ερωτικά…»). 

Στη λιμνοθάλασσα της μνήμης Facebook Twitter
Το υποβλητικό σκηνικό της λιμνοθάλασσας του Αμβρακικού.

Μιλάνε κι άλλοι στην ταινία, ειδικοί στην κατατόπια της μνήμης όπως η νευροεπιστήμονας Φωτεινή Στυλιανοπούλου, ή στα κατατόπια του υγρού οικοσυστήματος του Αμβρακικού, όπως ο καθηγητής βιολογίας Κωνσταντίνος Κουτσικόπουλος, αναπόφευκτα όμως στο μυαλό  (ή στη μνήμη) του θεατή μετατίθενται πιο άμεσα οι αφηγήσεις ενός από τους λίγους πλέον εναπομείναντες εκπρόσωπους μιας γενιάς που στοιχειώθηκε, συγχρόνως όμως άντλησε και σθένος από όλα αυτά τα τρομερά που είδε και έζησε. Όπως αυτή η ανάμνηση του κ. Σπαρτιώτη από τις τελευταίες μέρες του πολέμου: 

«Όταν κατέβηκε από το βουνό ο ΕΛΑΣ μετά την αποχώρηση των Γερμανών, μαζί με τους Έλληνες αντάρτες κατέβηκε και μια διμοιρία Γιουγκοσλάβων, του Τίτο. Μαζί τους λοιπόν βλέπω στο τέλος να έχουν και δύο αιχμάλωτους Γερμανούς, που μετά εγκαταλείφτηκαν στη μοίρα τους. Βρήκαν και έμεναν σε κάτι αποθήκες και μια μέρα πήγα και τους ρώτησα: "Είστε αιχμάλωτοι ή ελεύθεροι;". Γέλασαν, και μου απάντησαν, "αιχμάλωτοι είμαστε, αλλά και ελεύθεροι να ήμασταν, πού να πάμε;"…Τους αφήναμε ψωμί κι αυτοί έρχονταν σαν τα πουλάκια και τσιμπάγανε. Μια μέρα ήρθε ο ένας στο σπίτι μας βουρκωμένος και τον ρώτησα πού ήταν ο σύντροφός του. "Καπούτ", μου είπε. Ήθελα να τον δω, δεν είχα ξαναδεί νεκρό. Του είχε σταυρώσει από πριν τα χέρια και μετά του έβαλε ανάμεσα στα δάχτυλα και λίγο δεντρολίβανο που έκοψε από τον κήπο μας…»  

Μπορείτε να δείτε την ταινία εδώ





 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

F@CK THIS JOB

Οθόνες / F@ck this job: Το συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ της Βέρα Κρισέφτσκαγια για τα ρωσικά media

Πώς ένας ρωσικός σταθμός μπήκε στο μάτι του Πούτιν και στα σπίτια εκατομμυρίων Μοσχοβιτών, ασκώντας αυτοσχέδια δημοσιογραφία αντίστασης στο βασίλειο της λογοκρισίας. Ένα διαφωτιστικό έργο έρχεται στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι γάμοι της Τήλου» τώρα και στη μεγάλη οθόνη

Οθόνες / «Οι γάμοι της Τήλου» τώρα και στη μεγάλη οθόνη

Ο Παναγιώτης Ευαγγελίδης μιλά για την ταινία-ντοκουμέντο που έφτιαξε για τους πρώτους γάμους ομόφυλων ζευγαριών που τελέστηκαν στην Ελλάδα, με την οποία συμμετέχει στο 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τα πανηγύρια

Daily / Για τα πανηγύρια

Τα πανηγύρια είναι πλέον αναπόσπαστο μέρος του πακέτου της καλοκαιρινής εμπειρίας. Δεν είναι κακό αυτό. Κι ας απορούμε κάποιοι με την «γιγάντωσή» τους, την οποία δεν θα μπορούσαμε να είχαμε προβλέψει με τίποτα λίγες δεκαετίες πριν.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Daily / Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε από το HBO το νέο ‘comedy special’ του πάντα εξαίρετου Μαρκ Μάρον, στη διάρκεια του οποίου το οικουμενικό γίνεται προσωπικό, το προσωπικό πολιτικό και το γέλιο ένα στιγμιαίο αλλά πολύτιμο βάλσαμο για τον πόνο και την σύγχυση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Daily / Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Με μια λύπη παραπάνω πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Μάλκολμ-Τζαμάλ Γουόρνερ, του «γιου» του Μπιλ Κόσμπι στην πιο διάσημη παγκοσμίως οικογενειακή σειρά της δεκαετίας του ’80, με τον οποίον μεγαλώσαμε συγχρόνως κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ