Underground Youth Orchestra: Η νεανική συμφωνική ορχήστρα που ξεκίνησε από ένα υπόγειο γκαράζ

Underground Youth Orchestra: Από ένα υπόγειο γκαράζ στο Μέγαρο, η ιστορία μιας σημαντικής νεανικής συμφωνικής ορχήστρας Facebook Twitter
Η επόμενη συναυλία της UYO θα γίνει με τη σοπράνο Marisol Montalvo, στις 5 Μαρτίου, στο Μέγαρο Μουσικής. Φωτ.: Pikon Photography
0

ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΜΕΡΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ, η Έλλη Πασπαλά μου είχε δώσει ένα ραντεβού για να δω τα γυρίσματα του βίντεο κλιπ του τραγουδιού «Ι love Athens» και μου είχε μιλήσει με ενθουσιασμό για μια ορχήστρα με «πιτσιρίκια», σε μια διεύθυνση στην Κηφισιά. Όταν έφτασα, σε ένα υπόγειο γκαράζ, συνάντησα καμιά δεκαπενταριά πιτσιρίκια και λίγο μεγαλύτερα παιδιά να κάνουν πρόβα, ήταν οι μουσικοί που τη συνόδευαν. Έτσι γνώρισα την Underground Youth Orchestra, που αυτήν τη χρονιά κάνει ακόμα ένα βήμα ενηλικίωσης και επανέρχεται δυναμικά μετά από δυο χρόνια πανδημίας.

Τα 12 χρόνια δράσης που έχει στο ενεργητικό της περιλαμβάνουν 80 συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, 5 ηχογραφήσεις, 250 νέους σπουδαστές μουσικής που έχουν συμμετάσχει στην ορχήστρα, με 14 μέλη της να σπουδάζουν στο εξωτερικό και 4 διεθνή βραβεία που απέσπασαν μέλη της ορχήστρας.

Για τη νέα καλλιτεχνική περίοδο παρουσιάζει ένα πλούσιο πρόγραμμα, με μετακλήσεις καλλιτεχνών από το εξωτερικό, συμπράξεις με σημαντικούς εκπροσώπους της παγκόσμιας κλασικής μουσικής σκηνής, όπως οι αρχιμουσικοί Garrett Keast, Justus Frantz, Αναστάσιος Συμεωνίδης και Μιχάλης Οικονόμου, ο βιολονίστας Wolfgang Schröder, η σοπράνο Marisol Montalvo, ο τσελίστας Johannes Przygodda, το τρίο Clara Haskil.

Το 2019, η UYO συμμετείχε στο Διεθνές Φεστιβάλ Νεανικών Ορχηστρών Young Euro Classic, μετά από πρόσκληση που δόθηκε για πρώτη φορά σε ελληνική νεανική συμφωνική ορχήστρα. Το επόμενο βήμα για το οποίο όλοι ανυπομονούν είναι ένα τριετές πρόγραμμα συνεργασιών με σημαντικούς μουσικούς από το εξωτερικό καθώς και συνεργασίες με πανεπιστήμια και νεανικές ορχήστρες απ’ όλο τον κόσμο.

Η ορχήστρα από την αρχή της δημιουργίας της είχε μια μείξη επιπέδου σπουδών και ηλικιών. Ο βασικός λόγος ήταν ότι θέλαμε να δημιουργήσουμε ένα κλίμα άμιλλας και όχι ανταγωνισμού. Τα μεγαλύτερα και πιο προχωρημένα παιδιά βοηθούσαν τα μικρότερα και πάντα υπήρχε η αίσθηση μιας μεγάλης οικογένειας.

Όλα ξεκίνησαν το 2010, όταν τα μικρά παιδιά του μουσικού Κώστα Ηλιάδη, σημερινού μαέστρου της ορχήστρας, και της επίσης μουσικού συζύγου του και σταθερής συνοδοιπόρου σε αυτό το εγχείρημα Ευσταθίας Παπαγεωργοπούλου ήθελαν να παίζουν μουσική με τους φίλους τους. Έτσι άρχισαν να οργανώνουν μικρές συναυλίες στο υπόγειο του σπιτιού τους, με τη συμμετοχή του φίλου τους, βιολιστή Φρανς Σεστάνι.

Με τον καιρό άρχισαν να δημιουργούν μικρά σχήματα στα οποία συμμετείχαν όλο και περισσότερα παιδιά. Κάποια στιγμή έφτασαν σε ένα σημείο όπου ο αριθμός των παιδιών που συμμετείχαν έφτιαχνε μια μικρή ορχήστρα.

«Αυτό γέννησε την ιδέα της ορχήστρας και επειδή ξεκινήσαμε από ένα υπόγειο και τα παιδιά την ονόμαζαν “ορχήστρα υπογείου”, αποφασίσαμε να λέγεται Underground Youth Orchestra. Ετοιμαζόμουν να δώσω ένα ρεσιτάλ στο Φεστιβάλ Ανδραβίδας-Κυλλήνης και χωρίς να το πολυσκεφτώ τους είπα ότι θα έχω και μια νεανική ορχήστρα μαζί μου. Έτσι, το καλοκαίρι του 2012 ξεκινήσαμε εντατικές πρόβες, που για τα παιδιά ήταν ένα είδος διακοπών με πολλή μουσική. Εκείνη την εποχή η ορχήστρα είχε 15 παιδιά και το μεγαλύτερο ήταν 13 χρονών» λέει ο Κώστας Ηλιάδης.

Underground Youth Orchestra: Από ένα υπόγειο γκαράζ στο Μέγαρο, η ιστορία μιας σημαντικής νεανικής συμφωνικής ορχήστρας Facebook Twitter
«Όλα αυτά τα παιδιά βρήκαν τρόπο μέσα από τα διαφορετικά είδη μουσικής και από το βήμα που τους δώσαμε για να εκφραστούν να βρουν το πραγματικό τους ταλέντο και να ακολουθήσουν τον δρόμο τους» λέει ο Κώστας Ηλιάδης. Φωτ.: Άννα Κυπραίου

Οι πρώτες συναυλίες τους ήταν αφιερωμένες στη λατινοαμερικάνικη μουσική. Με τη βοήθεια της σοπράνο Ελπινίκης Ζερβού φτιάχτηκε ένα πρόγραμμα με χαρακτηριστικές μελωδίες από όλες τις χώρες της Λατινικής Αμερικής και η νεανική ορχήστρα πραγματοποίησε αρκετές συναυλίες.

Η ανταπόκριση του κόσμου ήταν ενθουσιώδης και ήταν πραγματικά συγκινητικός ο τρόπος που τα νέα παιδιά ξεπερνούσαν τις τεχνικές δυσκολίες, παρασυρμένα από την ίδια τη μουσική. Όπως ήταν φυσικό, ακολούθησαν πολλά διαφορετικά προγράμματα με διαφορετικά είδη μουσικής.

«Η ορχήστρα από την αρχή της δημιουργίας της είχε μια μείξη επιπέδου σπουδών και ηλικιών. Ο βασικός λόγος ήταν ότι θέλαμε να δημιουργήσουμε ένα κλίμα άμιλλας και όχι ανταγωνισμού. Τα μεγαλύτερα και πιο προχωρημένα παιδιά βοηθούσαν τα μικρότερα και πάντα υπήρχε η αίσθηση μιας μεγάλης οικογένειας. Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργείται μια δυναμική που ανάγκαζε όλους να γίνονται καλύτεροι και να δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό προκειμένου να πετύχουμε ένα υψηλό ερμηνευτικό αποτέλεσμα.

Για εμάς το κάθε παιδί είναι ξεχωριστό. Αυτό που από την πρώτη στιγμή επιδιώξαμε είναι να δημιουργήσουμε τον κατάλληλο χώρο ώστε τα παιδιά να αναπτύξουν την αυτοπεποίθησή τους και το ταλέντο τους. Υπήρξαν παιδιά που ενώ έπαιζαν κάποιο όργανο ασχολήθηκαν τελικά με τη σύνθεση ή με άλλο όργανο ή με άλλο είδος μουσικής. Όλα αυτά τα παιδιά βρήκαν τρόπο μέσα από τα διαφορετικά είδη μουσικής και από το βήμα που τους δώσαμε για να εκφραστούν να βρουν το πραγματικό τους ταλέντο και να ακολουθήσουν τον δρόμο τους» λέει ο Κώστας Ηλιάδης.

Underground Youth Orchestra: Από ένα υπόγειο γκαράζ στο Μέγαρο, η ιστορία μιας σημαντικής νεανικής συμφωνικής ορχήστρας Facebook Twitter
Οι νεαροί μουσικοί παίρνουν μέρος σε masterclass με σημαντικούς και επιλεγμένους καθηγητές από την Ευρώπη.

Σήμερα, πολλά παιδιά είναι πλέον επαγγελματίες μουσικοί σε ορχήστρες και πολλά συνεχίζουν τις σπουδές τους στο εξωτερικό με διακρίσεις. Το όλο εγχείρημα υποστηρίχθηκε με ενθουσιώδη εθελοντισμό από όλους τους συμμετέχοντες και στηρίζεται διαρκώς από το κοινό, που κάνει τις συναυλίες διαρκώς sold out αλλά έχει όλα τα χρόνια και τη διαρκή στήριξη της Πρεσβεία της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας.

Φέτος, η ορχήστρα, που αριθμεί πλέον 60 μέλη, είναι υπό την αιγίδα και την επιχορήγηση του υπουργείου Πολιτισμού και την αιγίδα του ΕΟΤ και κάνει πρόβες σε έναν χώρο που της έχει παραχωρήσει το Μέγαρο Μουσικής. 

Είναι αξιοσημείωτο ότι εξασφαλίζει τη δωρεάν συμμετοχή των μελών της στα καλλιτεχνικά και εκπαιδευτικά προγράμματά της, ενώ έχει αναλάβει την οργάνωση και παρουσίαση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

Οι νεαροί μουσικοί παίρνουν μέρος σε masterclass με σημαντικούς και επιλεγμένους καθηγητές από την Ευρώπη. Η επόμενη συναυλία της UYO θα γίνει με τη σοπράνο Marisol Montalvo, στις 5 Μαρτίου, στο Μέγαρο Μουσικής. 

«Η δουλειά με νέους είναι μια διαρκής συλλογή εμπειριών. Γίνεται κανείς σοφότερος και δημιουργικότερος, αρκεί να μη θεωρεί κανείς τον εαυτό του μόνο δάσκαλο αλλά και μαθητή. Κάτι πολύ σημαντικό, που δεν αφορά μόνο τη μουσική. Όταν εμπιστευτείς και δώσεις βήμα στους νέους, τότε μπορούν να γίνουν θαύματα» λέει ο Κώστας Ηλιάδης.

«Το όραμα δεν σταματά εδώ, γι’ αυτό και σχεδιάζω την επόμενη δεκαετία, όπου στόχος είναι η ορχήστρα να προσφέρει στα μέλη της ευρωπαϊκού επιπέδου εκπαίδευση και συναυλίες. Παράλληλα, θα επεκτείνουμε και θα βελτιώσουμε το πρόγραμμα UYO Network που αφορά τη δημιουργία νέων νεανικών ορχηστρών και τη διάδοση της ορχηστρικής παιδείας».


 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Φεύγει σαν σήμερα από τη ζωή η Edith Piaf. «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ