10 σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν σύντομα

10 σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν σύντομα Facebook Twitter
Ονορέ Ντε Μπαλζάκ, Κική Δημουλά, Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι
0

Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι

Ο Έφηβος

Μτφρ.: Ελένη Μπακοπούλου

Άγρα

Παρότι είναι έργο της ώριμης περιόδου του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι, ο Έφηβος δεν έτυχε της προσοχής που έπρεπε, αν και ο ίδιος ο συγγραφέας είχε τονίσει στις σημειώσεις του ότι ενέχει όλες τις κεντρικές αρχές της σκέψης του και ότι ουσιαστικά πρόκειται για τέσσερα μυθιστορήματα σε ένα. Πράγματι, στο ογκώδες αυτό βιβλίο ξεδιπλώνονται εν είδει σημειώσεων όλες οι αρχές της κοσμοθεωρίας του σπουδαίου Ρώσου μυθιστοριογράφου, ενώ υπάρχει η απαραίτητη αστυνομική πλοκή και το υπαρξιακό βάθος που χαρακτηρίζουν τα κεντρικά του έργα. Πρωταγωνιστής ένας νόθος έφηβος, με το παράδοξο όνομα Αρκάντι Ντολγκορούκι, ο οποίος περιγράφει τις περιπέτειές του στην Αγία Πετρούπολη –πάντα σε αντίθεση με τη Μόσχα– καθώς προσπαθεί να κερδίσει τη στοργή του πατέρα του Βιερσίλοφ. Όπως σημειώνει ο Κωστής Παπαγιώργης στη σχετική του ανάλυση για τον Έφηβο στο βιβλίο του Ντοστογιέφσκι (Καστανιώτης): «Ο Ντολγκορούκι είναι ακόμα μια ενσάρκωση του υποχθόνιου πνεύματος. Η απόσταση από τους άλλους, η περιφρόνηση που ενέχει βούρκωμα και μια λαθραία λατρεία, οι θωρακίσεις που κλείνουν τα πάντα έξω από το εγώ εκτός από τον αληθινό αντίπαλο, όλα τα αμυντικά σχέδια του βληθέντος και μη ιαθέντος ψυχισμού οργανώνονται εδώ όπως και στο Υπόγειο». Σημαντικό είναι ότι τη μετάφραση του μεγάλου αυτού έργου υπογράφει η Ελένη Μπακοπούλου, καθιστώντας την επικείμενη έκδοσή του αξιομνημόνευτο γεγονός.

Ονορέ ντε Μπαλζάκ

Μπαρμπα-Γκοριό

Μτφρ.:  Ακακία Κορδόση

Καστανιώτης

Ένα από τα κορυφαία έργα του Μπαλζάκ, αν όχι το κορυφαίο, ο Μπαρμπα-Γκοριό θεωρείται μέρος του μνημειώδους εγχειρήματος της Ανθρώπινης Κωμωδίας, της προσπάθειας δηλαδή του Μπαλζάκ να καταγράψει με επιστημονική λεπτομέρεια όλα όσα συμβαίνουν στην ανθρώπινη ψυχή. Πρόκειται για την τραγική ιστορία του αστού μπαρμπα-Γκοριό, ο οποίος λόγω της αγάπης του για τις δυο του κόρες δίνει αιματηρούς αγώνες, για να πεθάνει τελικά, όπως και ο ίδιος ο Μπαλζάκ, φτωχός και εγκαταλελειμμένος από όλους. Μέσα από την ιστορία του πρωταγωνιστή του, ωστόσο, ο κορυφαίος Γάλλος συγγραφέας χαρτογραφεί όχι μόνο όλες τις αντιδράσεις της ανθρώπινης ύπαρξης στα πιο κρίσιμα γεγονότα της ζωής αλλά και όλες τις κοινωνικές τάξεις της γαλλικής κοινωνίας της εποχής. Όπως είχε γράψει και ο Ανρί Ντιβερνουά, «ολόκληρο το έργο του Μπαλζάκ θα μείνει όχι σαν ντοκουμέντο, μα σαν θαυμαστό λογοτεχνικό επίτευγμα, σαν ένας όγκος, όπου το μάρμαρο, λείο σε μερικά του μέρη και τραχύ σε άλλα, έχει διατηρήσει εκείνο το επιβλητικά ατέλειωτο που παρατηρούμε στην ίδια τη φύση...».

Μάριο Ντε Σα-Καρνέιρο

Παραφροσύνη

Μτφρ.:  Μαρία Παπαδήμα

Στιγμός/Ευρασία

Αυτό το κορυφαίο διήγημα του εξαίρετου μοντερνιστή συγγραφέα θεωρήθηκε από πολλούς ότι συνομιλεί ισότιμα με το Άγνωστο Αριστούργημα του Μπαλζάκ. Ο επιστήθιος φίλος του Πεσσόα, στον οποίο εμπιστεύτηκε τα τελευταία του ποιήματα προτού προβεί στο απονενοημένο διάβημα, δεν θεωρείται τυχαία ο πιο εμβληματικός, μετά τον Πεσσόα, συγγραφέας της Πορτογαλίας, και κορυφαίος εκπρόσωπος της περίφημης «Γενιάς του Ορφέα». Μοντερνιστής ποιητής και μυθιστοριογράφος, στα 16 του είχε ήδη μεταφράσει Ουγκό, Γκαίτε και Σίλερ, ενώ θεωρείται ένας από τους θεμελιωτές της λογοτεχνίας του φανταστικού. Η Παραφροσύνη επιδεικνύει τις εμμονές του συγγραφέα με τον αισθητισμό και τα αιώνια ερωτήματα της σχέσης έρωτος και κάλλους, ενώ η γραφή του βιβλίου προσιδιάζει σε θρίλερ. Η συγκεκριμένη έκδοση συνοδεύεται από την επιστολή του Μάριο Ντε Σα-Καρνέιρο στον Πεσσόα με την οποία προαναγγέλει την επικείμενη αυτοκτονία του.

Μισέλ Ουελμπέκ

Εκμηδένιση

Μτφρ.: Γιώργος Καράμπελας

Εστία

Ίσως το πιο πολυαναμενόμενο βιβλίο της νέας χρονιάς από τον πιο σημαντικό, κατά τη γνώμη μας, Ευρωπαίο συγγραφέα της εποχής μας. Προφητικός, καυστικός, ασυμβίβαστος, ρομαντικός, όπως και να ‘χει ο Ουελμπέκ αφουγκράζεται τα σημαντικά κοινωνικά, πολιτικά και προσωπικά ζητήματα και με όπλο τη λογοτεχνία προσπαθεί να δει τη μεταφορική και πολλαπλή τους διάσταση. Πάντως ο Μαρκ Μπασέτς, δημοσιογράφος της «El pais» και ένας από τους ελάχιστους αναγνώστες στους οποίους δόθηκε εγκαίρως το 734 σελίδων μυθιστόρημα του Ουελμπέκ, που μόλις κυκλοφόρησε στη Γαλλία, στην αναλυτικότατη κριτική του γράφει ότι είναι «ένα προφητικό χρονολόγιο της αγωνίας του συγγραφέα, ένας ακόμα χρησμός». Επιπλέον, επισημαίνει ότι ο Ουελμπέκ, εν προκειμένω, ξαναβρίσκει «το σβέλτο και επιδραστικό ύφος που είχε στα Στοιχειώδη σωματίδια» αλλά και την «ουσιαστική κοινωνική του ματιά, αντίστοιχη με αυτή που διαμόρφωσε το ρεαλιστικό μυθιστόρημα του 20ού αιώνα», ενώ φυσικά «ασκεί για μια ακόμα φορά δριμεία κριτική στον νεοπλουτισμό, την υποκρισία, την υφιστάμενη πολιτική κατάσταση όλων των κατευθύνσεων και των κομμάτων». Κάποιοι, επίσης, κάνουν ήδη λόγο για το magnum opus του Ουελμπέκ. Το αναμένουμε εναγωνίως.

Πάτρικ Λη Φέρμορ

Καιρός του Σιγάν / Στη Σιωπή των μοναστηριών / Βόρεια Γαλλία / Καππαδοκία

Μτφρ.: Μιχάλης Μακρόπουλος

Μεταίχμιο

«Καιρός του σιγάν, καιρός του λαλείν” γράφει το περίφημο απόσπασμα από τον Εκκλησιαστή, το οποίο ο Λη Φέρμορ είχε ενσαρκώσει με τον καλύτερο τρόπο, τόσο με την εσωτερική σιωπή όσο και με τη λαλίστατη εξιστόρηση στις οποίες αφοσιωνόταν απόλυτα και με χαρακτηριστική άνεση. Στην πρώτη περίπτωση αναφέρεται και το εν λόγω βιβλίο του, το οποίο περιγράφει τις στιγμές της εσωτερικής επισκόπησης του σπουδαίου λόγιου συγγραφέα και ταξιδευτή κατά την παρατεταμένη διαμονή του σε ιστορικά μοναστήρια, όπως στο αβαείο του St Wandrille, το εμβληματικό, δηλαδή, μοναστήρι των βενεδικτίνων μοναχών στη Νορμανδία με την εντυπωσιακή βασιλική της καρολίγγειας αρχιτεκτονικής ή στην αντίστοιχη μονή του Αβαείου Solesmes, όπου διδάχτηκε το γρηγοριανό μέλος. Σε άλλη περίπτωση ο Φέρμορ φάνηκε να ακολουθεί με αυστηρότητα τους κανόνες του Άγιου Βενέδικτου που υιοθετούν οι Τραπιστές μοναχοί ή να θαυμάζει τα κρεμασμένα από βραχώδη, απόκρημνα όρη μοναστήρια της Καππαδοκίας, αναζητώντας τα ίχνη των κοινοτήτων της πρωτοχριστιανής περιόδου. Για μια ακόμα φορά ο οξυδερκής παρατηρητής των πιο αλλόκοτων εσωτερικών συμβόλων και ρεαλιστικών αλλά και μεταφυσικών βίων μεταφέρει στο χαρτί όσα βιώνει, γνωρίζει και φαντάζεται με βαθιά γνώση και σπάνια επίγνωση.

10 σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν τώρα Facebook Twitter
Kate Evans, Μισέλ Ουελμπέκ, Μάριο Ντε Σα-Καρνέιρο

Αλβέρτος Μπουρλά

Moonshot

Μτφρ.:  Δημήτρης Δουλγερίδης

Ψυχογιός

«Moonshot» είναι το όνομα που είχε εφεύρει ο Κένεντι για το πρόγραμμα της αμερικανικής αποστολής στο φεγγάρι, και ο άνθρωπος της χρονιάς, ο δικός μας Αλβέρτος Μπουρλά, σίγουρα δεν θα μπορούσε να βρει καλύτερο τίτλο για την αυτοβιογραφία του. Στη αφήγησή του, ο γεννημένος στην Ελλάδα, απόγονος επιζησάντων του Ολοκαυτώματος, Μπουρλά αναμένεται, μεταξύ άλλων, να καταγράψει με κάθε λεπτομέρεια το τεράστιο, σχεδόν απίστευτο επίτευγμα της ανακάλυψης, υπό την τεράστια πίεση της πανδημίας, του εμβολίου από τη Pfizer, αποκαλύπτοντας ταυτόχρονα τις δυσκολίες, τα εμπόδια και –γιατί όχι;– ακόμα και τις αποτυχίες στην πορεία αυτής της διαδρομής. Όπως έλεγε ο ίδιος ο Μπουρλά σε σχετική ανακοίνωση όπου προανήγγειλε το γεγονός της έκδοσης: «Μοιράζομαι την ιστορία του δικού μας moonshot –τις προκλήσεις που αντιμετωπίσαμε, τα μαθήματα που πήραμε και τις βασικές αρχές που μας επέτρεψαν να το κάνουμε πραγματικότητα– με την ελπίδα ότι ίσως να εμπνεύσει και να βοηθήσει στο δικό σας moonshot, όποιο και εάν είναι». Ο Μπουρλά άρχισε να δουλεύει για τη Pfizer το 1993 και αναρριχήθηκε στη θέση του CEO της εταιρείας το 2018.

Alan Burns

Η Ευρώπη μετά τη βροχή

Μτφρ.: Ρένα Χατχούτ

Gutenberg, σειρά ALDINA

Ίσως να μην υπήρχε καλύτερο τάιμινγκ για να εκδοθεί το εμβληματικό αυτό έργο του Άλαν Μπερνς, το οποίο εκδόθηκε δυο δεκαετίες μετά τη λαίλαπα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου με σκοπό να καταγράψει ένα ρημαγμένο και δίχως νόημα τοπίο, αντίστοιχο με τον πίνακα του Μαξ Έρνστ, από όπου εμπνέεται τον τίτλο του. Οι εξπρεσιονιστικές περιγραφές του ανώνυμου πρωταγωνιστή του βιβλίου, αντίστοιχες με τον πίνακα του Ερνστ, παραπέμπουν με τον πλέον εναργή τρόπο στα ερείπια μιας Ευρώπης που αδυνατεί πλέον να επανενώσει τα κομμάτια της. Το βιβλίο χάρισε στον διάσημο συγγραφέα και σεναριογράφο τον τίτλο του πιο avant-garde συγγραφέα της εποχής του, σαφώς επηρεασμένου από τις αφηγηματικές τεχνικές του Τζόις και ενός από τους πρώτους που εδραίωσαν τη λογική των cut-ups, από τα οποία εμπνεύστηκε ο Μπουκόφσκι τις αντίστοιχες ποιητικές τροπικότητές του. Όσο για την επίδραση που άσκησε ο ίδιος ο Μπερνς ως μορφή στους ομότεχνούς του είναι καταλυτική: ο Ιαν Μακγιούαν τον μετατρέπει σε έναν από τους χαρακτήρες του, αποτίοντας του χαρακτηριστικό φόρο τιμής στο Επιχείρηση Ζάχαρη.

Kate Evans

Η κόκκινη Ρόζα

Μτφρ.: Σώτη Τριανταφύλλου

Πατάκης

Ένα από τα πιο πολυσυζητημένα βιβλία στην Αγγλία, για το οποίο ο Στιβ Μπελ είχε γράψει στη «Guardian» ότι είναι «απλώς υπέροχο», είναι ένα graphic novel γραμμένο με φαντασία και γνώση από την Κέιτ Έβανς σε συνεργασία με τον πανεπιστημιακό Πολ Μπόουλ, που αναμένεται να κυκλοφορήσει στα ελληνικά από τον Πατάκη. Εδώ ξετυλίγονται οι κεντρικοί σταθμοί της πολυτάραχης ζωής της σπουδαίας προσωπικότητας της διεθνούς αριστεράς Ρόζα Λούξεμπουργκ. Εκφράστρια τόσο των αιτημάτων για δικαιοσύνη όσο και για έναν καλύτερο κόσμο, η Λούξεμπουργκ κατάφερε να ξεπεράσει τις προσωπικές της δυσκολίες και την αναπηρία της, ορμώντας δυναμικά στον κόσμο από μια μικρή επαρχία της Πολωνίας για να κατακτήσει την καρδιά της Ευρώπης. Ωστόσο, από την αφήγηση αναδύεται όχι μόνο μια ταγμένη στον αγώνα πολιτικός αλλά και μια πολύπλευρη προσωπικότητα, μια μεγάλη Ευρωπαία διανοούμενη, με πολλές φιλίες, πολλούς έρωτες και πάθος. Και παρότι το βιβλίο περιγράφει τις δραματικές στιγμές μιας γυναίκας που φυλακίστηκε, βασανίστηκε και δολοφονήθηκε γνωρίζοντας ότι η επανάσταση που είχε ονειρευτεί δεν επρόκειτο να έρθει ποτέ, το κάνει με αριστουργηματική τρυφερότητα και ευαισθησία. Άλλη μια απόδειξη ότι τα graphic novel έχουν ξεπεράσει ακόμα και τα καλύτερα μυθιστορήματα και τα δοκίμια, ανεβάζοντας ψηλά τον πήχη.

Κική Δημουλά

Εκλήθην ομιλήτρια

Ίκαρος

Η Κική Δημουλά έδινε πάντα μια ποιητική διάσταση στις δημόσιες παρεμβάσεις της, αποφεύγοντας επιμελώς τις όποιες πολιτικές αποχρώσεις και προτιμώντας να μιλάει με τη δύναμη της μεταφοράς. Γνωρίζοντας τον αντίκτυπο που είχαν αυτά τα κείμενα, οι στοχαστικές παρεμβάσεις και η πεζή αφήγηση, απόρροια ενός πάντοτε ζωντανού και σε εγρήγορση ποιητικού βλέμματος, οι εκδόσεις Ίκαρος, που επιμελούνται το ποιητικό έργο της αλησμόνητης ποιήτριας, αποφάσισαν να συλλέξουν τριάντα δύο «ποιητικά χρονογραφήματα», ομιλίες της Κικής Δημουλά σε συνέδρια και εκδηλώσεις, χαιρετισμούς και αποχαιρετισμούς, από το 1995 έως το 2015. Πρόκειται για γραπτές καταθέσεις γύρω από διαφορετικά θέματα, με τον χαρακτηριστικό ελεύθερο τρόπο και τη μεταφορική αντίληψη του κόσμου της Κικής Δημουλά.

Τζορτζ Στάινερ

Περί Θανάτου (δύο δοκίμια)

Μτφρ.: Σεραφείμ Βελέντζας

Αντίποδες 

«Ακόμα και ο θάνατος έχει τη δική του ιστορία» έγραφε ο Τζορτζ Στάινερ σε ένα από τα μνημειώδη δοκίμιά του περί θανάτου, στον οποίο επέστρεφε ως σημείο αναφοράς είτε μιλούσε για τον «θάνατο της τραγωδίας» είτε για τον θάνατο ως βασική αρχή κάθε φιλοσοφικής επισκόπησης. Ακολουθώντας τον αγαπημένο του Χάιντεγκερ, ο Στάινερ δεν εξέλαβε ποτέ τον θάνατο ως τέλος αλλά ως αρχή της σκέψης, στον βαθμό που δεν παύει να κινητοποιεί τους στοχαστές ώστε να μεταστοιχειώσουν τη σκέψη τους, αν όχι σε οντολογική θεώρηση, σε συνεκτική θεωρία. Άλλωστε, η ρομαντική αρχή την οποία ο Στάινερ υπηρετούσε με αξιοθαύμαστη συνέπεια έθετε τον θάνατο στο επίκεντρο κάθε σκέψης και αυτό έκανε ο ίδιος, είτε μιλούσε για τον αγαπημένο του Σαίξπηρ, είτε για τον Μπέρνχαρντ ή τον Φίλιπ Αριές. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο ότι ο τελευταίος έγραψε το σημαντικό έργο Ο άνθρωπος ενώπιον του θανάτου, στο οποίο επανερχόταν τακτικά ο Στάινερ. Επομένως τα δυο δοκίμιά του περί θανάτου δεν μπορούν παρά να παρουσιάζουν εξαιρετικό ενδιαφέρον, όπως κάθε θεωρητικό δοκίμιο του αξεπέραστου και αξέχαστου αυτού στοχαστή.  

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ