Χάρτινα ψηφιδωτά Ελλήνων και ξένων ηθοποιών στη Ριβιέρα των Εξαρχείων  Facebook Twitter

Χάρτινα αστέρια στη Ριβιέρα των Εξαρχείων 

0

Ο κινηματογράφος οφείλει την ύπαρξή του σε μια ατέλεια του ανθρώπινου ματιού, το λεγόμενο μεταίσθημα ή μετείκασμα, καθώς η κινηματογραφική ταινία δεν είναι τίποτε άλλο από μια σειρά ακίνητων φωτογραφιών που τραβήχτηκαν σε ίσα μεταξύ τους χρονικά διαστήματα και ανέλυσαν μια κίνηση που συνέλαβαν. Επομένως, το σινεμά είναι στην ουσία ένα κολάζ εικόνων που προβάλλονται σε μια οθόνη με μεγάλη ταχύτητα. 

Ο Δήμος Τσορμπατζόγλου δημιουργεί κολάζ από το 2007 με την παραδοσιακή έννοια του όρου. Με πρώτη ύλη χαρτιά, παλιές ταπετσαρίες, ψαλίδια και κόλλες συνθέτει εικόνες πάνω σε καμβά με μια τεχνική ιδιαίτερη που εμπεριέχει στοιχεία μωσαϊκού (www.papermosaic.gr). Τα «θερινά αστέρια» είναι μια σειρά από πορτρέτα Ελλήνων και ξένων ηθοποιών που θα εκτεθούν για δέκα μέρες στο ιδανικό τους περιβάλλον, σε έναν θερινό κινηματογράφο.

Στη Ριβιέρα της Αθήνας θα συναντηθούν η Μελίνα Μερκούρη, ο Γκρέγκορι Πεκ, η Μέριλιν Μονρόε, ο Πολ Νιούμαν και πολλοί άλλοι από τις 10 ως τις 19 Σεπτεμβρίου. Τα εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν την Παρασκευή 10/9, παρουσία του καλλιτέχνη και του Σοστακόβιτς, του «διάσημου» γάτου του.

«Με το κολάζ, στη μορφή και την τεχνοτροπία που έχει τώρα, άρχισα να δουλεύω το 2007», λέει ο Δήμος. «Το ξεκίνησα για μένα, κάτι σαν εργόχειρο, σαν ασχολία για το σπίτι. Τηλεόραση δεν είχα για πολλά χρόνια και προτιμούσα να ασχολούμαι με άλλα πράγματα, πιο εποικοδομητικά και δημιουργικά: τα φυτά μου, το ενυδρείο ή κατασκευές. 

Ένα από αυτά ήταν και το ψηφιδωτό. Ψηφιδωτό κανονικό, με πετρώματα που έκοβα στο χέρι. Ξεκίνησα φτιάχνοντας πορτρέτα Φαγιούμ και στην πορεία προτίμησα πιο σύγχρονα σχέδια, κυρίως πρόσωπα φίλων από δικές μου φωτογραφίες, που δούλευα με μαύρο και λευκό μάρμαρο. Πολύ σύντομα όμως κουράστηκα. Το ψηφιδωτό, αν δεν έχεις εργαστήριο ή έναν ιδιαίτερο χώρο για να δουλεύεις, δεν είναι και το πιο πρακτικό είδος τέχνης για να ασχοληθείς. 

Όπως και να έχει, στην ουσία το χαρτί «νίκησε» την πέτρα. Όπως στο πέτρα-ψαλίδι-χαρτί, έτσι και γω συνέχισα να φτιάχνω ψηφιδωτά-κολάζ χωρίς να υπάρχει η κλασική, ας πούμε, αίσθηση του κολάζ, δηλαδή της σύνθεσης μιας εικόνας από άλλες, διαφορετικές εικόνες ή τμήματα αυτών που συνδέονται μεταξύ τους και σχηματίζουν μια ιδέα, ένα άλλο έργο τέχνης.

Η πέτρα είναι βαρύ, σκληρό υλικό και, όταν θρυμματιζόταν, γέμιζε το σπίτι. Συχνά πυκνά πατούσα με γυμνά πόδια θραύσματα. Ήταν αστείο, αλλά ταυτόχρονα εκνευριστικό σε έναν βαθμό. 

Έχω ημιτελή έργα που ίσως κάποια στιγμή τα τελειώσω, δεν ξέρω. 

Μετά από καιρό αποτύπωσα ένα από τα σχέδια σε καμβά και ξεκίνησα να το δουλεύω, αντικαθιστώντας τις μαρμάρινες ψηφίδες με χάρτινες. Ήταν έμπνευση της στιγμής, χωρίς ιδιαίτερη σκέψη. 

Το χαρτί, λόγω δουλειάς, το γνώριζα. Είναι υλικό ευέλικτο, με απίστευτες δυνατότητες στην εφαρμογή του και δίνει ένα αποτέλεσμα εξαιρετικό. Ως συντηρητής χειρογράφων έχω πιάσει χαρτιά αιώνων, δουλεύοντας στις βιβλιοθήκες του Αγίου Όρους, και πάντα έμενα έκπληκτος με την αντοχή του, παρά την πάροδο τόσων χρόνων. Τα μεταγενέστερα βιομηχανικά χαρτιά υστερούν πολύ, βέβαια, σε αντοχές.

Τα τελευταία χρόνια εργάζομαι στο Τμήμα Διαχείρισης Ιστορικού Αρχείου Αρχαιοτήτων και Αναστηλώσεων της Διεύθυνσης Διαχείρισης Εθνικού Αρχείου Μνημείων, όπου υπάρχουν έγγραφα από την ίδρυση της Γενικής Εφορείας Αρχαιοτήτων το 1834. Εκεί οι οξειδώσεις στα χαρτιά είναι πολύ πιο έντονες απ’ όσο σε χειρόγραφα του δέκατου πέμπτου αιώνα ή και παλιότερων χειροποίητων χαρτιών.

Χάρτινα ψηφιδωτά Ελλήνων και ξένων ηθοποιών στη Ριβιέρα των Εξαρχείων  Facebook Twitter
© Δήμος Τσορμπατζόγλου
Χάρτινα ψηφιδωτά Ελλήνων και ξένων ηθοποιών στη Ριβιέρα των Εξαρχείων  Facebook Twitter
© Δήμος Τσορμπατζόγλου

Το καλό με την ιδιότητα του συντηρητή είναι ότι προσπαθώ να προστατέψω τα έργα ώστε να διατηρηθούν περισσότερο στο χρόνο. Εφαρμόζω, για παράδειγμα, υγρά φίλτρα για προστασία από την ακτινοβολία UV. 

Όπως και να έχει, στην ουσία το χαρτί «νίκησε» την πέτρα. Όπως στο πέτρα-ψαλίδι-χαρτί, έτσι και γω συνέχισα να φτιάχνω ψηφιδωτά-κολάζ χωρίς να υπάρχει η κλασική, ας πούμε, αίσθηση του κολάζ, δηλαδή της σύνθεσης μιας εικόνας από άλλες, διαφορετικές εικόνες ή τμήματα αυτών που συνδέονται μεταξύ τους και σχηματίζουν μια ιδέα, ένα άλλο έργο τέχνης. Αυτός είναι ο λόγος που προτιμώ το paper mosaic από το κολάζ, αφού πρόκειται ξεκάθαρα για μωσαϊκά από χαρτί.  

Δουλεύω τοπία, φιγούρες, αλλά κυρίως πορτρέτα. Με τα βλέμματα έχω μεγάλο έρωτα. Κάνω μεγέθυνση του σχεδίου σε τελάρο με καμβά και ξεκινάω πάντα από τα μάτια. Αν δεν με “κοιτάξει” το πρόσωπο που φτιάχνω, το θεωρώ μεγάλη αποτυχία, το παρατάω ή το πιάνω από την αρχή. 

Έχοντας μεγάλο φόβο και ανασφάλεια έκανα την πρώτη μου έκθεση στη Θεσσαλονίκη το 2010 με έργα που δούλευα, χωρίς να έχω στο πίσω μέρος του μυαλού μου ότι θα εκτεθούν κάπου εκτός από το ίδιο μου το σπίτι. 

Με παρακίνησαν φίλοι να το κάνω, που έρχονταν σπίτι, τα έβλεπαν και τους άρεσαν πολύ. Μου το έλεγαν καιρό, αλλά στο πλαίσιο της ανασφάλειας που προανέφερα σκεφτόμουν ότι είναι φίλοι, τους αγαπώ, με αγαπάνε, είναι απλώς ευγενικοί και μου χαϊδεύουν και λίγο τα αυτιά. 

Χάρτινα ψηφιδωτά Ελλήνων και ξένων ηθοποιών στη Ριβιέρα των Εξαρχείων  Facebook Twitter
Ο Σοστακόβιτς, ο «διάσημος» γάτος του καλλιτέχνη.

Είχαν όμως δίκιο τελικά, γιατί άκουσα όμορφα πράγματα και από κόσμο που δεν με γνώριζε και όλο αυτό μου έδωσε ένα μεγάλο πουσάρισμα για να συνεχίσω. 

Ακολούθησε έκθεση στην Αθήνα, ξανά στη Θεσσαλονίκη και πολλές συμμετοχές σε ομαδικές εκθέσεις σε Μύκονο, Αϊντχόφεν, Μιλάνο, Δουβλίνο και Βρυξέλλες. Στις ομαδικές εκθέσεις του International Collage Festival “Collagistas” είχα την τύχη να γνωρίσω καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο, που ασχολούνται αποκλειστικά με το κολάζ. Έχουμε γίνει σχεδόν σαν οικογένεια και ανυπομονούμε να περάσει όλη αυτή η κατάσταση της πανδημίας για να βρεθούμε ξανά όλοι μαζί, καθώς είναι η δεύτερη συνεχόμενη χρονιά που, λόγω περιορισμών, αναβλήθηκε το προγραμματισμένο φεστιβάλ που θα γινόταν στη Μαδρίτη. 

Δουλεύοντας κυρίως με κόσμο από το εξωτερικό έστειλα έργα σε Ολλανδία, στο Ηνωμένο Βασίλειο και στο Ισραήλ, αφήνοντας κατά κάποιον τρόπο σε δεύτερη μοίρα το ενδεχόμενο μιας έκθεσης.

Και εκεί, σαν από μηχανής θεά, ήρθε η Πέγκυ Ρίγγα, στέλνοντάς μου μήνυμα ένα βράδυ για να μου προτείνει τη συγκεκριμένη έκθεση στη Ριβιέρα. Είχα κάνει δυο-τρία πορτρέτα ηθοποιών στο παρελθόν. Τα είδε και σκέφτηκε ότι η κατάφυτη θερινή Ριβιέρα στο κέντρο της Αθήνας θα ήταν το ιδανικό μέρος για να συναντηθούν κάποια μεγάλα αστέρια του κινηματογράφου. Έτσι ακριβώς προέκυψε και ο τίτλος “Étoiles d’ été”. 

Μου έθεσε, βέβαια, έναν όρο. Στα εγκαίνια να έχω συνοδοιπόρο τον γάτο μου, τον Σοστακόβιτς, που του έχει μεγάλη λατρεία. Ο Σοστακόβιτς είπε αβίαστα ένα μεγάλο “ναι”, έτσι επισημοποιήθηκε το γεγονός και ξεκίνησα να δουλεύω πορτρέτα της Μέριλιν Μονρόε, του Πολ Νιούμαν, της Ρόμι Σνάιντερ και άλλων διάσημων και αγαπημένων».

Χάρτινα ψηφιδωτά Ελλήνων και ξένων ηθοποιών στη Ριβιέρα των Εξαρχείων  Facebook Twitter
© Δήμος Τσορμπατζόγλου
Χάρτινα ψηφιδωτά Ελλήνων και ξένων ηθοποιών στη Ριβιέρα των Εξαρχείων  Facebook Twitter
© Δήμος Τσορμπατζόγλου
Χάρτινα ψηφιδωτά Ελλήνων και ξένων ηθοποιών στη Ριβιέρα των Εξαρχείων  Facebook Twitter
© Δήμος Τσορμπατζόγλου
Χάρτινα ψηφιδωτά Ελλήνων και ξένων ηθοποιών στη Ριβιέρα των Εξαρχείων  Facebook Twitter
© Δήμος Τσορμπατζόγλου
Χάρτινα ψηφιδωτά Ελλήνων και ξένων ηθοποιών στη Ριβιέρα των Εξαρχείων  Facebook Twitter
© Δήμος Τσορμπατζόγλου
Χάρτινα ψηφιδωτά Ελλήνων και ξένων ηθοποιών στη Ριβιέρα των Εξαρχείων  Facebook Twitter
© Δήμος Τσορμπατζόγλου

«Étoiles d’ été» του Δήμου Τσορμπατζόγλου, Ριβιέρα, Βαλτετσίου 46, Εξάρχεια, 10-19/9

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Παραμύθι για ενήλικες» του Γιώργου Ταξίδη στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών

Οδηγός Τέχνες & Πολιτισμός / «Παραμύθι για ενήλικες» του Γιώργου Ταξίδη στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών

Τα υλικά που έχει επιλέξει ο Ταξίδης υποδεικνύουν την υπέρτατη ανάγκη του να επικοινωνήσει μέσα από πολλαπλούς διαύλους δίνοντας έμφαση στην βαρύτητα της αφήγησής του.
THE LIFO TEAM
Η αθάνατη ομορφιά των έργων του Μποτιτσέλι σε μια μεγάλη έκθεση στο Παρίσι

Εικαστικά / Η αθάνατη ομορφιά των έργων του Μποτιτσέλι σε μια μεγάλη έκθεση στο Παρίσι

Η ομορφιά, η λεπτομέρεια και η λεπτότητα των προσώπων, η αποθέωση του αναγεννησιακού πνεύματος ζωντανεύει σε μια έκθεση με σαράντα αριστουργήματα στο μουσείο Jacquemart-André
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος παρουσιάζει την έκθεση ζωγραφικής του Θανάση Μακρή με τίτλο Εν ξιφήρεις.

Οδηγός Τέχνες & Πολιτισμός / Η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος παρουσιάζει την έκθεση ζωγραφικής του Θανάση Μακρή με τίτλο «Εν ξιφήρεις»

Μορφοποιώντας την ιδέα του απλού Έλληνα αγωνιστή, ο Μακρής καταφέρνει, τελικά, να στήσει το δικό του ‘21, δίνοντας πρόσωπο στο ανώνυμο, ξεσηκωμένο πλήθος. 
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ