Οι αριστουργηματικές απεικονίσεις των ηθοποιών Καμπούκι και ο μυστηριώδης δημιουργός τους  Facebook Twitter

Οι αριστουργηματικές απεικονίσεις των ηθοποιών Καμπούκι και ο μυστηριώδης δημιουργός τους

0

Το όνομα του Τοσουσάι Σαράκου, που απεικόνισε με μοναδικό και πρωτότυπο τρόπο τους ηθοποιούς της εποχής του, είναι στους περισσότερους άγνωστο, όπως άγνωστη είναι και κάθε λεπτομέρεια και πτυχή της ζωής του. 

Είναι άγνωστη η ημερομηνία γέννησης και θανάτου του –η πιο αληθοφανής θεωρία υποστηρίζει ότι κατάγεται από την περιοχή της Οσάκα– και το μόνο που φτάνει μέχρι τις μέρες μας είναι το χρονικό διάστημα κατά το οποίο ήταν ενεργός καλλιτέχνης, μεταξύ 1794 και 1795.

Τα πορτρέτα του με ηθοποιούς του θεάτρου Καμπούκι θεωρούνται αριστουργήματα. Αυτό το γεγονός, η αξία των έργων του, ενισχύει το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του, καθώς δεν υπάρχει βεβαιότητα ούτε καν για το αληθινό του όνομα. Η καριέρα του ήταν πολύ σύντομη και κράτησε μόνο δέκα μήνες. Το έργο του συνάντησε την αποδοκιμασία και η παραγωγή του τελείωσε απότομα και μυστηριωδώς, όπως είχε αρχίσει. Αν και εξαφανίστηκε στην εποχή του, το έργο του σήμερα θεωρείται ως ένα από τα μεγαλύτερα του είδους ukiyo-e.

Αν αναρωτηθεί σήμερα κάποιος γιατί δεν άρεσε το έργο του, μπορεί να βρει εύκολα την απάντηση. Οι συνθέσεις του είναι ασυνήθιστες για την εποχή τους, φτιαγμένες με ρεαλισμό που ξεχειλίζει ενέργεια, είναι έργα εξαιρετικά ασυνήθιστα για την εποχή, κατά την οποία οι σύγχρονοί του, όπως ο Ουταμάρο, έδειχναν στο έργο τους την εξιδανικευμένη ομορφιά.

Αν αναρωτηθεί σήμερα κάποιος γιατί δεν άρεσε το έργο του, μπορεί να βρει εύκολα την απάντηση. Οι συνθέσεις του είναι ασυνήθιστες για την εποχή τους, φτιαγμένες με ρεαλισμό που ξεχειλίζει ενέργεια, είναι έργα εξαιρετικά ασυνήθιστα για την εποχή κατά την οποία οι σύγχρονοί του, όπως ο Ουταμάρο, έδειχναν στο έργο τους την εξιδανικευμένη ομορφιά.

Ο ρεαλισμός του Σαράκου είναι σχεδόν ενοχλητικός. Τα πρόσωπα που απεικονίζει έχουν ελάχιστα κολακευτικές λεπτομέρειες ή δείχνουν συναισθήματα, κάτι που η ιαπωνική κουλτούρα της εποχής του δεν αρέσκεται να εμφανίζει. Καθώς δεν γνωρίζουμε τίποτα για τη ζωή και τη μαθητεία του, ο μύθος που εξυφαίνεται γύρω από το πρόσωπό του τον θέλει να είναι αυτοδίδακτος, ένας σκοτεινός ποιητής, ένας ηθοποιός. Άλλες θεωρίες, οι οποίες στερούνται πειστικών στοιχείων, περιλαμβάνουν ισχυρισμούς ότι ο Σαράκου ήταν ο καλλιτέχνης Τογιοκούνι Κιγιομάσα, ποιητής χαϊκού που κατοικεί στη Νάρα και εμφανίζεται σε χειρόγραφα από το 1776 και το 1794. 

Μια τελευταία θεωρία ισχυρίζεται ότι ο Σαράκου δεν ήταν ένα πρόσωπο αλλά ένα συλλογικό έργο που ξεκίνησε από μια ομάδα καλλιτεχνών για να βοηθήσει ένα τυπογραφείο στο οποίο έκαναν τις εκτυπώσεις τους. Σύμφωνα με αυτήν τη θεωρία, το όνομα Sharaku προέρχεται από το sharakusai (που σημαίνει «ανοησία») και είναι ένα εσωτερικό αστείο που λένε μεταξύ τους οι καλλιτέχνες, οι οποίοι γνώριζαν ότι δεν υπήρχε πραγματικός Σαράκου.

Οι τέσσερις ευδιάκριτες στυλιστικές αλλαγές κατά τη διάρκεια της σύντομης καριέρας του Σαράκου προσδίδουν αξιοπιστία σε αυτόν τον ισχυρισμό. Εξάλλου, ήταν συνηθισμένο οι εκτυπώσεις σε ξύλο κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου να περιλαμβάνουν από πέντε έως δέκα ή περισσότερους τεχνίτες που εργάζονταν μαζί, αλλά φαίνεται απίθανο το ότι κανένας από αυτούς δεν αποκάλυψε την πραγματική ταυτότητα του Σαράκου.

Μια άλλη εικασία, που συνδέει τον Σαράκου με τον μεγάλο καλλιτέχνη ukiyo-e Χοκουσάι, οφείλεται στην εξαφάνισή του από τον κόσμο της τέχνης μεταξύ των ετών 1792 και 1796, την περίοδο κατά την οποία άρχισε να εμφανίζεται το έργο του Σαράκου.

Στην τέχνη αυτή άνθησε η απεικόνιση των ηθοποιών Καμπούκι και αυτές ήταν εκτυπώσεις σε ξύλο, μαζικής παραγωγής, που απευθύνονταν κυρίως σε εμπόρους που βρίσκονταν στη χαμηλή περιοχή της κοινωνικής κλίμακας, ειδικά της διοικητικής πρωτεύουσας του Έντο (σημερινό Τόκιο). Τα θέματα, η αισθητική και η μαζική παραγωγή έκαναν το κοινό να μη θεωρεί αυτά τα έργα «σοβαρή τέχνη».

Οι αριστουργηματικές απεικονίσεις των ηθοποιών Καμπούκι και ο μυστηριώδης δημιουργός τους  Facebook Twitter
Toshusai Sharaku: Ο Osagawa Tsuneyo II ως Kojima, ο Ichikawa Komazo III ως Nitta Yoshisada και ο Iwai Hanshiro IV ως Chihaya, 1974. Φωτό: Christie's

Τα πρώτα έργα του Σαράκου ήταν πορτρέτα ηθοποιών που εμφανίστηκαν στις σκηνές των τριών θεάτρων Καμπούκι στο Έντο (Kawarazaki-za, Kiri-za και Miyako-za). Οι απεικονίσεις του έχουν εξαιρετική δύναμη και η αίσθηση της πραγματικότητας είναι πολύ ισχυρή. Ο υποτιθέμενος αριθμός των έργων του Σαράκου είναι περίπου εκατόν σαράντα και η δραστηριότητά του με πορτρέτα ηθοποιών τελείωσε στην παράσταση του Φεβρουαρίου του 1795.

Τα πρώτα έργα του Σαράκου ήταν τα καλύτερά του τόσο σε καλλιτεχνική αξία όσο και σε τεχνική τελειότητα ως συνθέσεις Ukiyo-e. Αντί να απεικονίζει τους ηθοποιούς ως όμορφους νέους, ο Σαράκου προσπάθησε να αποτυπώσει τις εκφράσεις τους σε ορισμένες βασικές στιγμές της τέχνης τους. Τα πορτρέτα του αποτύπωσαν την αίσθηση και την έκφραση όχι μόνο του χαρακτήρα που υποδύεται ένας ηθοποιός αλλά και του ίδιου του ηθοποιού. Αυτός είναι ο λόγος που πολλοί υποστηρίζουν ότι ο Σαράκου ήταν και ο ίδιος ηθοποιός του θεάτρου Νο. Ένας ηθοποιός που απεικονίζει, ο Σάιτο Ζουρομπέι, έχει βρεθεί σε ένα πρόγραμμα του 1816, κάτι που δείχνει ότι ήταν υπαρκτό πρόσωπο του θιάσου Νο.  

Ο Σαράκου επικεντρώθηκε στην ψυχολογία του ηθοποιού και στον χαρακτήρα του, αποδίδοντας μια «σχεδόν γκροτέσκα υπερβολή, μια υπερβολική αίσθηση θεατρικής χειρονομίας», σύμφωνα με τον ιστορικό τέχνης Ντέιβιντ Μπελ. Ο Σαράκου αναδεικνύει και τα μη κολακευτικά χαρακτηριστικά των ηθοποιών, π.χ. μεγάλες μύτες ή τις ρυτίδες τους, όταν γερνούν.

Αυτό αποτελεί ίσως μια πιθανή εξήγηση για την ξαφνική εξαφάνιση του Σαράκου, δηλαδή αυτός ακριβώς ο ριζοσπαστικός και γελοιογραφικός τρόπος με τον οποίο απεικόνισε τους ηθοποιούς. Θα μπορούσε να θεωρηθεί προσβλητικό από ένα κοινό που ήθελε εξιδανικευμένες απεικονίσεις των αγαπημένων του ηθοποιών αντί για υπερβολικά, αλλά αληθινά πορτρέτα.

Οι αριστουργηματικές απεικονίσεις των ηθοποιών Καμπούκι και ο μυστηριώδης δημιουργός τους  Facebook Twitter
Οι ηθοποιοί Segawa Tomisaburô II ως Yadorigi, σύζυγος του Ôgishi Kurando, και Nakamura Man'yo ως η υπηρέτρια Wakakusa. Φωτό: Museum of Fine Arts

Ωστόσο, έχουν σωθεί έως και είκοσι εκτυπώσεις από τα τριάντα ένα «okubi-e» του Σαράκου (μεγάλες εκτυπώσεις κεφαλιών). Τα μεταγενέστερα σχέδιά του απεικόνιζαν ηθοποιούς σε πόζες που δεν σχετίζονται άμεσα με τις σκηνικές παραστάσεις (ένα είδος που ονομάζεται mitate), ολόσωμες φιγούρες, οι οποίες, λόγω του θέματος,  μπορεί να μην είχαν υψηλές πωλήσεις. Μια εικασία είναι ότι ο προστάτης ή παραγγελιοδόχος του ήταν δυσαρεστημένος εξαιτίας της σχέσης του Σαράκου με το θέατρο Καμπούκι, αντί για το πιο εκλεπτυσμένο θέατρο Νο, αλλά δεν υπάρχουν στοιχεία που να το υποστηρίζουν ή να το διαψεύδουν.

Το έργο του Σαράκου δεν ήταν δημοφιλές στους συλλέκτες στην Ιαπωνία, μέχρι που καλλιτέχνες και συλλέκτες στη Δύση τον ανακάλυψαν στα τέλη του δέκατου ένατου αιώνα. Θεωρείται σήμερα ένας από τους μεγαλύτερους, ίσως ο μεγαλύτερος από τους καλλιτέχνες της ξυλογραφίας και ο πρώτος «μοντέρνος» καλλιτέχνης της Ιαπωνίας.

Τα εξαιρετικά σπάνια υπάρχοντα πρωτότυπα των εκτυπώσεών του πωλούνται ακριβά σε δημοπρασίες. Το 1997, μια εκτύπωση του Σαράκου από τη συλλογή Vever σε μέτρια κατάσταση πωλήθηκε στους Sotheby's για 296.000 δολάρια.

Οι αριστουργηματικές απεικονίσεις των ηθοποιών Καμπούκι και ο μυστηριώδης δημιουργός τους  Facebook Twitter
Οι ηθοποιοί Ichikawa Omezo και Otani Oniji II. Φωτό: Art Institute of Chicago
Οι αριστουργηματικές απεικονίσεις των ηθοποιών Καμπούκι και ο μυστηριώδης δημιουργός τους  Facebook Twitter
Shinozuka Uraeimon ως ο αφηγητής του Miyako-za. Φωτό: Library of Congress

Ο δοκιμιογράφος Κάτο Εϊμπάν έγραψε στις αρχές του δέκατου ένατου αιώνα ότι ο Σαράκου «πρέπει να επαινεθεί για την κομψότητα και τη δύναμη της γραμμής του». Η δημοτικότητα που έχουν αποκτήσει οι εκτυπώσεις τροφοδοτεί το ενδιαφέρον για το μυστήριο που περιβάλλει το πρόσωπό του.

Από τις περισσότερες από πενήντα προτεινόμενες θεωρίες που σχετίζονται με τη ζωή και το έργο του λίγες έχουν ληφθεί σοβαρά υπόψη και καμία δεν έχει βρει ευρεία αποδοχή.

Ο σκηνοθέτης Σεργκέι Αϊζενστάιν πίστευε ότι ο αντικειμενικός ρεαλισμός δεν ήταν το μόνο έγκυρο μέσο έκφρασης. Θεώρησε τον Σαράκου «αποκηρυγμένο από την κανονικότητα», επειδή ξέφυγε από τον αυστηρό ρεαλισμό και τις ανατομικές αναλογίες για να επιτύχει εκφραστικά, συναισθηματικά αποτελέσματα.

Οι αριστουργηματικές απεικονίσεις των ηθοποιών Καμπούκι και ο μυστηριώδης δημιουργός τους  Facebook Twitter
Οι ηθοποιοί Ichikawa Komazō III και Nakayama Tomisaburō, 1794.
Οι αριστουργηματικές απεικονίσεις των ηθοποιών Καμπούκι και ο μυστηριώδης δημιουργός τους  Facebook Twitter
Ο ηθοποιός Bandô Hikosaburô III στον ρόλο του Sagisaka Sanai, 1793. Φωτό: Museum of Fine Arts
Οι αριστουργηματικές απεικονίσεις των ηθοποιών Καμπούκι και ο μυστηριώδης δημιουργός τους  Facebook Twitter
O Ichikawa Yaozo lll στον ρόλο του Fuwa no Banzaemon και ο Sakata Hangoro lll στον ρόλο του Kosodate no Kannonbo, 1794. Φωτό: Art Institute of Chicago
Οι αριστουργηματικές απεικονίσεις των ηθοποιών Καμπούκι και ο μυστηριώδης δημιουργός τους  Facebook Twitter
Ο ηθοποιός Morita Kan'ya VIII ως Uguisu no Jirôsaku, 1794. Φωτό: Museum of Fine Arts
Οι αριστουργηματικές απεικονίσεις των ηθοποιών Καμπούκι και ο μυστηριώδης δημιουργός τους  Facebook Twitter
Toshusai Sharaku, ο ηθοποιός Ichikawa Danjûrô VI υποδύεται τον Soga no Gorô Tokimune, 1795. Φωτό: Museum of Fine Arts
Οι αριστουργηματικές απεικονίσεις των ηθοποιών Καμπούκι και ο μυστηριώδης δημιουργός τους  Facebook Twitter
Ο ηθοποιός Yamashita Kinsaku II υποδύεται την Iwate, τη σύζυγο του Sadato, 1794. Φωτό: Museum of Fine Arts
Οι αριστουργηματικές απεικονίσεις των ηθοποιών Καμπούκι και ο μυστηριώδης δημιουργός τους  Facebook Twitter
Ο Sawamura Sōjūrō III ως Satsuma Gengobei, 1794. Museum of Fine Arts, Βοστώνη
Οι αριστουργηματικές απεικονίσεις των ηθοποιών Καμπούκι και ο μυστηριώδης δημιουργός τους  Facebook Twitter
Ο Ichikawa Ebizō στον ρόλο του Kudō Saemon Suketsune. Museum of Fine Arts, Βοστώνη
Οι αριστουργηματικές απεικονίσεις των ηθοποιών Καμπούκι και ο μυστηριώδης δημιουργός τους  Facebook Twitter
Ο Arashi Ryūzō II στον ρόλο του Ōtomo Yamanushi, 1974. Museum of Fine Arts, Βοστώνη
Οι αριστουργηματικές απεικονίσεις των ηθοποιών Καμπούκι και ο μυστηριώδης δημιουργός τους  Facebook Twitter
Ο ηθοποιός Bandô Mitsugorô II στον ρόλο του αγρότη Fukakusa no Jirôsaku, 1974. Φωτό: Museum of Fine Arts
Οι αριστουργηματικές απεικονίσεις των ηθοποιών Καμπούκι και ο μυστηριώδης δημιουργός τους  Facebook Twitter
Ο Sanokawa Ichimatsu III ως η πόρνη Onayo και ο Ichikawa Tomiemon ως Kanisaka Tima, 1794. Φωτό: Ohmi Gallery
Οι αριστουργηματικές απεικονίσεις των ηθοποιών Καμπούκι και ο μυστηριώδης δημιουργός τους  Facebook Twitter
Ο Nakamura Nakazō II, ενώ υποδύεται τον αγρότη Tsuchizō, που στην πραγματικότητα είναι ο πρίγκιπας Koretaka, 1794. Museum of Fine Arts, Βοστώνη
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η αριστουργηματικής ιαπωνική χαρακτική σε μια έκθεση στην Αθήνα

Εικαστικά / Η εξαίρετη ιαπωνική χαρακτική σε μια έκθεση στην Αθήνα

Το Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου παρουσιάζει την έκθεση «Μεταξύ ουρανού και γης. Σύγχρονη Ιαπωνική Χαρακτική» με 51 σύγχρονους Ιάπωνες χαράκτες να δείχνουν τη δουλειά τους μέσα από την εξέλιξη μιας μακράς παράδοσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Hokusai και άλλοι μεγαλοφυείς Ιάπωνες καλλιτέχνες σε μια μοναδική έκθεση στην Αθήνα

Εικαστικά / Hokusai και άλλοι μεγαλοφυείς Ιάπωνες καλλιτέχνες σε μια μοναδική έκθεση στην Αθήνα

Έργα του «πατέρα» των σημερινών manga θα φιλοξενήσει, ανάμεσα σε πολλά άλλα ιαπωνικά αριστουργήματα, η Πινακοθήκη του δήμου Αθηναίων στο πλαίσιο της έκθεσης «Η Ιαπωνία και το Βιβλίο»
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT