Τοποθετώντας τα μεγαλειώδη γλυπτά του Takis στο πάρκο του ΚΠΙΣΝ

Takis ΚΠΙΣΝ Facebook Twitter
0

Από την παραλιακή προς το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος προβάλλει αιωρούμενο ένα πράσινο και λευκό Αιολικό του Τάκη, επιβεβαιώνοντας για άλλη μία φορά ότι τα έργα του, μακριά από μουσεία και γκαλερί, σε έναν χώρο φυσικό, αναδεικνύονται, με όλη τους την ενέργεια, πρωταγωνιστές και ρυθμιστές του χώρου που τα φιλοξενεί, συνομιλώντας παράλληλα με το περιβάλλον και τα στοιχεία της φύσης με έναν τρόπο που τα κάνει παιγνιώδη.

Ο αυτοδίδακτος Τάκης Βασιλάκης (Takis), από τους κυριότερους εκπροσώπους της σύγχρονης εικαστικής σκηνής και πρωτοπόρος για τα υλικά και τις τεχνικές που χρησιμοποίησε, τιμάται με μια έκθεση σε έναν σημαντικό υπαίθριο χώρο της Αθήνας, με τα έργα του να περιμένουν να ανακαλυφθούν από επισκέπτες και τυχαίους περαστικούς, διαβάτες και αθλητές.  

Λουσμένα στο φως, τα βλέπουμε, άλλα τοποθετημένα, άλλα να τοποθετούνται όταν φτάνουμε, με το ελαφρύ αεράκι της καλοκαιρινής μέρας να τα κινεί, υπενθυμίζοντας τον βασικό πυρήνα του έργου του διεθνούς φήμης εικαστικού, την κίνηση σε κάθε της μορφή, μηχανική, ηλεκτρομηχανική, θερμική, μαγνητική, υδροδυναμική. 

Στα έργα της έκθεσης περιλαμβάνονται τα εμβληματικά Αιολικά του Takis, «Σινιάλα με φως» και «Βίδες του Αρχιμήδη», τα Πυροτεχνήματα αλλά και αντιπροσωπευτικά έργα του από τις ενότητες των Μουσικών Γλυπτών, των Μαγνητικών Τοίχων-Τέταρτη Διάσταση, των Σπειρών, των Ηλεκτρικών Βαρελιών, των Λουλουδιών και των Σφαιρών. 

Στην άκρη του καναλιού τα τρία Αιολικά, τα επονομαζόμενα και «Ολυμπιακά», υποδέχονται τους επισκέπτες. Πρόκειται για τα τρία έργα που είχαν στηθεί στην αρχή της Διονυσίου Αρεοπαγίτου το 2004 με τον ίδιο τρόπο και τις ίδιες αποστάσεις που είχε επιλέξει τότε ο Takis, ενώ, λίγο πιο πέρα, στην είσοδο του Μεσογειακού Κήπου, γύρω από μια αμυγδαλιά, μια άλλη συστάδα έργων, έξι φωτοβολταϊκά σινιάλα απορροφούν την ηλιακή ενέργεια για να φωτιστούν τη νύχτα.

Σε απροσδόκητα σημεία του πάρκου ξεπροβάλλουν μικρές «οικογένειες» έργων, άνθη, σφαίρες ανάμεσα στα ψηλά χορτάρια, σπείρες που βρίσκονται στο πιο ψηλό σημείο, απ’ όπου ατενίζει κάποιος τον Σαρωνικό, ένα κυνήγι θησαυρού από τη μία άκρη μέχρι την άλλη, σε ένα στήσιμο, χάρη στο οποίο μπορεί να τα δει κάποιος αυτόνομα και να τα σκεφτεί συνολικά. 

Takis ΚΠΙΣΝ Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Takis ΚΠΙΣΝ Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Από τις 23 Ιουνίου μέχρι τις 7 Νοεμβρίου οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να δουν αυτήν τη μεγάλης έκτασης έκθεση με εμβληματικά γλυπτά που είναι μια συνεργασία του ΚΠΙΣΝ με το ίδρυμα Takis. Η έκθεση τιτλοφορείται «Τakis: Κόσμος σε κίνηση» και έχει ως στόχο όχι μόνο την παρουσίαση σαράντα έξι αντιπροσωπευτικών έργων του κορυφαίου Έλληνα καλλιτέχνη στον δημόσιο χώρο αλλά και τη γνωριμία του με μια νέα γενιά που θα δει ένα μεγάλο σύνολο έργων του σε αλληλεπίδραση με το τοπίο, το φως και τη φύση. 

Στα έργα της έκθεσης περιλαμβάνονται τα εμβληματικά Αιολικά του Takis, «Σινιάλα με φως» και «Βίδες του Αρχιμήδη», τα Πυροτεχνήματα αλλά και αντιπροσωπευτικά έργα του από τις ενότητες των Μουσικών Γλυπτών, των Μαγνητικών Τοίχων-Τέταρτη Διάσταση, των Σπειρών, των Ηλεκτρικών Βαρελιών, των Λουλουδιών και των Σφαιρών. 

Τα έργα, όλα μαζί και το καθένα χωριστά, συγκροτούν έναν «κόσμο σε κίνηση», έναν κόσμο τον οποίον οι επισκέπτες θα μπορούν να εξερευνήσουν και να συνδεθούν μαζί του σε μια έκθεση που θέτει στο κέντρο της, μεταξύ άλλων, την ενασχόληση του καλλιτέχνη με τους φυσικούς νόμους και τις κοσμικές δυνάμεις του σύμπαντος στην προσπάθειά του να ορίσει με υλικό τρόπο τις αόρατες δυνάμεις.

Η δουλειά του Takis προκύπτει από τη σύνθεση ενός μεγάλου φάσματος ιδεών και εμπειριών ‒από την εντατική επιστημονική έρευνα έως την αρχαία φιλοσοφία και την πνευματικότητα‒ και σφυρηλατεί ένα μοναδικό όραμα που συνεχίζει να εξελίσσεται ακόμα και σήμερα μέσα από τη συναναστροφή μας με το έργο του.

Takis ΚΠΙΣΝ Facebook Twitter
Περνώντας τα φυτεμένα δώματα με κατεύθυνση προς τον Θόλο, οι σφαίρες, τοποθετημένες μέσα στην ψηλή βλάστηση, μοιάζουν με κομμάτι του πλανητικού συστήματος, κομήτες που έχουν πέσει από τον ουρανό και έχουν προσγειωθεί στον δημόσιο χώρο. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Η συνεργασία μας με το ΚΠΙΣΝ ξεκίνησε το 2018. Αρχίσαμε με δεκαοκτώ έργα που υπερδιπλασιάστηκαν» μας εξηγεί ο Αλέξανδρος Αντωνόπουλος, υπεύθυνος ανάπτυξης του Ιδρύματος Takis. «Από τα σαράντα έξι έργα, τα τριάντα εννιά ανήκουν στη συλλογή του ιδρύματος. Έχουμε έργα κινητικά, τα Αιολικά, φωτοβολταϊκά σινιάλα. Ο κύριος άξονας της έκθεσης, εκτός από την κίνηση, είναι η ενέργεια, η βιώσιμη ανάπτυξη, οι αόρατες δυνάμεις της φύσης που ο Takis καθιστά ορατές με το έργο του και συνομιλούν ουσιαστικά με το πάρκο.

Για πρώτη φορά παρουσιάζουμε και τα Ηλεκτρικά Βαρέλια, κάτι που είχε ο Takis στο μυαλό του όχι ως έργο αλλά ως κατασκευή, και μάλιστα με ανθρωπιστικό χαρακτήρα, προτείνοντας μια πρωτοποριακή, ουσιώδη και οικονομικά υλοποιήσιμη απάντηση σε ζητήματα όπως η έλλειψη ηλεκτρικής ενέργειας και πόσιμου νερού. Το όραμά του ήταν να δημιουργήσει μια μεγάλη ποσότητα από αυτά και να τα δωρίσει σε φτωχές οικογένειες στην Ινδία, αφού, χάρη σε αυτά, ένα μικρό νοικοκυριό, ένα μικρό σπίτι μπορεί να αυτονομηθεί ηλεκτρικά, τουλάχιστον σε επίπεδο φωτισμού. Ως βασικό υλικό χρησιμοποιείται ένα από τα δισεκατομμύρια άδεια βαρέλια πετρελαίου που υπάρχουν σε αφθονία σε όλη την υφήλιο και βρίσκονται σε αχρηστία. Εδώ επαναχρησιμοποιούνται και μετατρέπονται σε πηγές ενέργειας, εκμεταλλευόμενα την ηλιακή ακτινοβολία. Τα βαρέλια συνδέονται με συλλέκτες του ηλιακού φωτός και συσσωρεύουν την ενέργεια σε μια μπαταρία, η οποία την αποθηκεύει».

Μάλιστα, γι’ αυτή την κατασκευή το Ίδρυμα Τakis έχει βραβευτεί από το ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Η χρήση του βαρελιού είναι συμβολική. Ο Τakis, ήδη από το 1960, είχε πει στο μαγνητικό μανιφέστο του: «Θα ήθελα να δω όλες τις ατομικές βόμβες της γης να μετατρέπονται σε τέχνη». Χρησιμοποιεί, λοιπόν, ένα αντικείμενο που σχετίζεται με τον πόλεμο, είτε πετρέλαιο είτε νερό, και του δίνει μια νέα διάσταση, έργα τέχνης με χαρακτήρα ανθρωποκεντρικό, προσφέροντας στην ανθρωπότητα ένα πρακτικό έργο με χαμηλό κόστος παραγωγής, ανθεκτικό στις καιρικές συνθήκες, με μεγάλη διάρκεια ζωής, ρεαλιστικό και εύκολο στην εγκατάσταση και τη χρήση.

Takis ΚΠΙΣΝ Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Περνώντας τα φυτεμένα δώματα με κατεύθυνση προς τον Θόλο, οι σφαίρες, τοποθετημένες μέσα στην ψηλή βλάστηση, μοιάζουν με κομμάτι του πλανητικού συστήματος, κομήτες που έχουν πέσει από τον ουρανό και έχουν προσγειωθεί στον δημόσιο χώρο. Στον Θόλο τα λουλούδια ανοίγουν διάλογο με το περιβάλλον, ενώ στο εσωτερικό του το περίφημο γκονγκ και επτά μουσικά έργα συγκροτούν ένα μουσικό δωμάτιο, όπως άρεσε στον Takis να το αποκαλεί.

«Εκτός από το γκονγκ, υπάρχουν οι Παράλληλες Γραμμές και τοίχοι με μαγνητικά έργα. Η όλη σκέψη είναι να υπάρχει μια αντιστοιχία με ένα music room, όπως το είχε φτιάξει ο Takis στο παρελθόν» μας λέει η Γαβριέλλα Τριανταφύλλη, διευθύντρια Προγραμματισμού και Παραγωγής του ΚΠΙΣΝ.

«Το σημαντικό είναι για εμάς ότι το στοιχείο της μουσικής είναι πολύ ενεργό στο έργο του Takis, όπως και στο Κέντρο Πολιτισμού, γι’ αυτό θεωρήσαμε σημαντική την ύπαρξη μιας τέτοιας ενότητας έργων. Αυτή είναι η μεγαλύτερη έκθεση που έχουμε φιλοξενήσει στον δημόσιο χώρο μας. Η δημιουργία κόσμων υλικών και άυλων, που είναι πάντα στο επίκεντρο του έργου του, συνδέεται με τον κόσμο που φτάνει εδώ. Θεωρήσαμε ότι με αυτή την έκθεση μας δίνεται μια ευκαιρία να γεμίσουμε τον χώρο με έργα σημαντικά, για να έρθει ο κόσμος και να τα ανακαλύψει και να επικοινωνήσει μαζί τους». 

Takis ΚΠΙΣΝ Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Takis ΚΠΙΣΝ Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Takis ΚΠΙΣΝ Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Takis ΚΠΙΣΝ Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Takis ΚΠΙΣΝ Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Takis ΚΠΙΣΝ Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Takis ΚΠΙΣΝ Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα Σιντριβάνια του ΚΠΙΣΝ χορεύουν καθημερινά σε ρυθμούς disco, όπερας, κλασικής μουσικής και γνωστών soundtracks

Πολιτισμός / Τα Σιντριβάνια του ΚΠΙΣΝ χορεύουν καθημερινά σε ρυθμούς disco, όπερας, κλασικής μουσικής και γνωστών soundtracks

Τα Σιντριβάνια περιλαμβάνουν ένα σύμπλεγμα από 59 κατακόρυφους πίδακες, οι οποίοι συμβαδίζουν με την αρχιτεκτονική του κτιριακού συγκροτήματος που σχεδίασε το Renzo Piano.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM