Τα τρολ της φύσης, τα έργα της ανακύκλωσης του Thomas Dambo

Τα τρολ της φύσης, τα έργα της ανακύκλωσης του Thomas Dambo Facebook Twitter
Ο Marit in It. Ο Thomas Dambo δημιουργεί γίγαντες από παλιοσίδερα, παλιές παλέτες, κλαδιά και συντρίμμια. Credits Jacob Keinicke/Thomas Dambo
0

Παλιοσίδερα, κλαδιά, παλιές παλέτες και συντρίμμια είναι τα υλικά που χρησιμοποιεί ο Thomas Dambo για τους γίγαντές του, τα διάσημα τρολ του δάσους και πέντε από αυτούς που δημιούργησε ο καλλιτέχνης που ανακυκλώνει στη δουλειά του τα υλικά παρουσιάστηκαν και εγκαταστάθηκαν στους Βοτανικούς Κήπους του παράκτιου Maine.

Είναι τα νέα του έργα που προστίθενται σε δεκάδες άλλα που υπάρχουν σε βουνά, δάση και πάρκα σε όλο τον κόσμο, από την Κίνα έως το Πουέρτο Ρίκο. Κατασκευασμένα από θραύσματα ξύλου με ύψος 15 έως 30 πόδια έχουν χαρίσει στον Dambo τον τίτλο ενός από τους πιο διακεκριμένους καλλιτέχνες ανακύκλωσης στον κόσμο.

Η κατασκευή τους γίνεται από εκατοντάδες κομμάτια ξύλου διαφόρων σχημάτων και μεγεθών που προέρχεται από απορρίμματα ξυλείας και βρίσκονται παντού: από πεταμένες παλέτες, οικιακή ξυλεία που περισσεύει, από πεσμένα δέντρα. Οι γενιάδες τους έχουν σμιλευτεί από πεσμένα κλαδιά και οι ιστορίες τους πλάθονται από τους επισκέπτες που θα τους ανακαλύψουν στα αστικά δάση. Προσκαλούν σύμφωνα με τον καλλιτέχνη τους επισκέπτες σε μια εξερεύνηση της φύσης για μια διαφορετική εμπειρία, για να κατανοήσουν ότι τα σκουπίδια μπορεί να μετατραπούν σε κάτι μεγάλο και όμορφο.

Τα τρολ του μπορεί να τα συναντήσει κάποιος σε απροσδόκητα μέρη σε μονοπάτια πεζοπορίας και το μόνο πρόβλημα είναι πως τα έργα του έχουν γίνει τόσο δημοφιλή που οι άνθρωποι φτάνουν με αυτοκίνητα για να τα δούν ρυπαίνοντας το γύρω περιβάλλον.

"Μου αρέσει να πιστεύω ότι η τέχνη μου μπορεί να βοηθήσει στην αλλαγή της προοπτικής των ανθρώπων. Από τα σκουπίδια που δεν έχουν αξία, σε κάτι που έχει μεγάλη αξία", λέει ο Ντάμπο που μετά το Μέιν θα εγκαταστήσει νέα τρολ στην Αυστραλία και την Ασία.

Ο Ντάμπο είναι σήμερα 41 ετών, πρώην ράπερ και όταν φοιτούσε στο Design School Kolding της Δανίας, ξεκίνησε να κάνει σπιτάκια για τα πουλιά ένα έργο που ονόμαζε Happy City Birds. Έκτοτε έχει κάνει περισσότερα από 3.000 από αυτά. Του θυμίζουν την παιδική του ηλικία, όταν ανακάλυπτε νέους κόσμους και ήθελε να εξερευνήσει τα πάντα. Αποδίδει την περιέργεια και το ενδιαφέρον του στα υλικά της ανακύκλωσης στους γονείς του. Η μητέρα του έφτιαχνε θεατρικά κοστούμια και ο πατέρας του σιδηρουργός που έφτιαχνε παλιά ποδήλατα και τα πουλούσε από το υπόγειο του σπιτιού τους.

Τα τρολ της φύσης, τα έργα της ανακύκλωσης του Thomas Dambo Facebook Twitter
Ο Isak Heartstone. Βρίσκεται στο Breckenridge του Κολοράντο. Είναι θύμα της επιτυχίας του καθώς το δημοτικό συμβούλιο της πόλης ψήφισε να τον διαλύσει αφού οι ντόπιοι βαρέθηκαν με τις χιλιάδες τουρίστες που έρχονταν για να το δούνε. Credits Julian Lynch/Thomas Dambo

Όταν ξεκινά ένα έργο ζητά τη βοήθεια εθελοντών από την κοινότητα και όπως λέει όλοι θέλουν να γίνουν μέρος της κατασκευής ενός έργου.

Τα τρολ του μπορεί να τα συναντήσει κάποιος σε απροσδόκητα μέρη σε μονοπάτια πεζοπορίας και το μόνο πρόβλημα είναι πως τα έργα του έχουν γίνει τόσο δημοφιλή που οι άνθρωποι φτάνουν με αυτοκίνητα για να τα δούν ρυπαίνοντας το γύρω περιβάλλον. Μάλιστα σε μια περίπτωση οι ίδιοι οι κάτοικοι που είχαν βοηθήσει στο έργο ζήτησαν να απομακρυνθεί και διαμαρτυρήθηκαν για την υπέρβαση και την επιβάρυνση της περιοχής τους από τουρίστες.

Τα έργα του, σύμφωνα με την Marion Hourdequin, καθηγήτρια φιλοσοφίας και περιβαλλοντικής επιστήμης στο Colorado College, βάζουν το επίκαιρο ζήτημα της επιστροφής μας στη φύση χωρίς να την καταστρέψουμε αναζητώντας τρόπο να εξισορροπήσουμε και να προστατεύσουμε τα όντα που την κατοικούν και τα οικοσυστήματα. «Θέλουμε να ενθαρρύνουμε τους ανθρώπους να βγουν στα μονοπάτια και θέλουμε να ενθαρρύνουμε την εκτίμηση για το περιβάλλον, αλλά με τρόπο που το προστατεύει επίσης. Αυτό είναι κάτι που έχουμε δει επίσης κατά τη διάρκεια της πανδημίας: τη βιασύνη των ανθρώπων που θέλουν να βγουν και αποστασιοποιούνται στα βουνά, αλλά και μια τεράστια αύξηση στα σκουπίδια που δημιουργούν».

Ο καλλιτέχνης πιστεύει ότι οι περιβαλλοντικές ανησυχίες σε μια πολιτεία της Αμερικής είναι διαφορετικές από αυτές της Κίνας γιαυτό και θέλει να βρίσκει τον μαγικό τρόπο ώστε τα έργα του να συνδέουν τους ανθρώπους με τη φύση και να λένε μια ιστορία για το πώς πρέπει όλοι να παίξουμε το ρόλο μας για να φροντίσουμε το τοπίο γύρω μας. 

Τα τρολ της φύσης, τα έργα της ανακύκλωσης του Thomas Dambo Facebook Twitter
Ο Mikil of The 7 Trolls and the Magical Tower. Βρίσκεται στο Βέλγιο. Credits Jacob Keinicke/Thomas Dambo
Τα τρολ της φύσης, τα έργα της ανακύκλωσης του Thomas Dambo Facebook Twitter
Ο Joen and the Giant Beetle at the Wynwood Walls. Βρίσκεται στο Μαιάμι. Credits Thomas Dambo
Τα τρολ της φύσης, τα έργα της ανακύκλωσης του Thomas Dambo Facebook Twitter
Ο Hector el Protector. Φτιάχτηκε αρχικά το 2014. Καταστράφηκε από τον τυφώνα Μαρία το 2017 και δημιουργήθηκε ξανά το 2019. Credits Tobias Rahim/Thomas Dambo
Τα τρολ της φύσης, τα έργα της ανακύκλωσης του Thomas Dambo Facebook Twitter
Guardians of the Seeds. Βρίσκεται στους Βοτανικούς Κήπους στο Maine των ΗΠΑ. Credits Tory Paxson/Coastal Maine Botanical Gardens
Τα τρολ της φύσης, τα έργα της ανακύκλωσης του Thomas Dambo Facebook Twitter
Ο Thomas Dambo. Η δημιουργία τεράστιων τρολ συνδυάζει το πάθος του Ντάμπο για κρυφές περιπέτειες, σκανδιναβικά παραμύθια και ανακύκλωση. Credits Jacob Keinicke/Thomas Dambo

Μπορείτε να παρακολουθήσετε τα troll του Τόμας Ντάμπο στο www.trollmap.com.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ