Μέσα στο εκπληκτικά ανακαινισμένο σπίτι – μουσείο του Βικτόρ Ουγκό στο Παρίσι

Μέσα στο εκπληκτικά ανακαινισμένο σπίτι – μουσείο του Βικτόρ Ουγκό στο Παρίσι Facebook Twitter
Οι περίφημες συλλογές από κινέζικες αντίκες. Φωτο: Pierre Antoine / Paris Musées
0

Σε μια από τις όμορφες και γραφικές πλατείες του Παρισιού, στην καρδιά του Μαρέ, στην Place des Vosges, το σπίτι του Βικτόρ Ουγκό αφιερωμένο στη ζωή και το έργο του, που εγκαινιάστηκε στις 30 Ιουνίου 1903, ανοίγει ξανά στο κοινό μετά από εκτεταμένες εργασίες ανακαίνισης και καθυστερήσεις εξαιτίας της πανδημίας.

Έχοντας παραμείνει κλειστό από τον Απρίλιο του 2019, το Maison de Victor Hugo άνοιξε ξανά, με ανακαινισμένους χώρους, συντηρημένα τα αντικείμενα της συλλογής του και νέες εξαγορές. Η πίσω πλευρά του έχει μετατραπεί σε κήπο ο οποίος φιλοξενεί ένα αντίγραφο μιας βρύσης με φίδι που αγόρασε ο Ουγκό πριν από την εξορία του από τη Γαλλία το 1852, μετά την κατάληψη της εξουσίας του Ναπολέοντα Γ'. Στην είσοδο βρίσκεται πλέον το γύψινο γλυπτό Cosette του François Pompon του 1887, που απεικονίζει μια ηρωίδα των Άθλιων του Ουγκό.

Το Μουσείο Βικτόρ Ουγκό στεγάζεται στο Μέγαρο Ροάν – Γκεμενέ, που χτίστηκε το 1605 για τον βασιλικό σύμβουλο Ισαάκ Αρνό. Το 1832, στον δεύτερο όροφο του μεγάρου, εγκαταστάθηκε ο Βικτόρ Ουγκό με την οικογένειά του.

Ο Ουγκό ήταν την εποχή εκείνη τριάντα ετών και παντρεμένος με την παιδική φίλη του Αντέλ Φουσέ, με την οποία απέκτησε τέσσερα παιδιά. Στα χρόνια που έζησε σ’ αυτό το αριστοκρατικό διαμέρισμα, το σαλόνι του, με την υπέροχη θέα προς την πλατεία, ήταν χώρος συνάντησης των πιο διάσημων προσωπικοτήτων του Κινήματος του Ρομαντισμού «Σενάκλ», που κυριαρχούσε τότε στη Γαλλία, όπως οι Αλφρέ ντε Βινύ, Αλφόνς ντε Λαμαρτίν, Σαρλ Ογκιστέν Σεντ-Μπεβ, Αλεξάντρ Ντυμά, Προσπέρ Μεριμέ, Νταβίντ ντ’ Ανζέ, Λουί Μπουλανζέ.

Μέσα στο εκπληκτικά ανακαινισμένο σπίτι – μουσείο του Βικτόρ Ουγκό στο Παρίσι Facebook Twitter
Ο Βίκτορ Ουγκό το 1876. Φωτο: Wikimedia Commons

Σε αυτό το μέγαρο έγραψε πολλά από τα έργα του, μεταξύ των οποίων και μεγάλο μέρος από το αριστούργημά του «Οι Άθλιοι». Τον Δεκέμβριο του 1851 αναγκάστηκε για πολιτικούς λόγους να αυτοεξοριστεί στις Βρυξέλλες, παραμένοντας στην εξορία για δεκαεννέα χρόνια.

Το 1902, έτος εορτασμού της εκατονταετηρίδας από τη γέννησή του, ο Πολ Μερίς δημοσιογράφος, συγγραφέας, αδελφικός φίλος και φιλολογικός εκτελεστής των έργων του, δώρισε τις ανεκτίμητες συλλογές του Ουγκό –λογοτεχνικά έργα, χειρόγραφα, φωτογραφίες, πίνακες, έπιπλα, έγγραφα και ενθύμια διαφόρων περιόδων της ζωής του– στην Πόλη των Παρισίων, με τον όρο να δημιουργηθεί στη μνήμη του μεγάλου συγγραφέα ένα μουσείο στην κατοικία του της Πλατείας Βοσγίων, όπου είχε ζήσει μεγάλο μέρος της ζωής του.

Μέσα στο εκπληκτικά ανακαινισμένο σπίτι – μουσείο του Βικτόρ Ουγκό στο Παρίσι Facebook Twitter
Η πρόσοψη του Maison de Victor Hugo στην Place des Vosges. Φωτο: Pierre Antoine / Paris Musées

Στο κτίριο οι επισκέπτες μπορούν να δουν το διάσημο «Κόκκινο Σαλόνι», στο οποίο υπάρχει και το «Πορτρέτο της Ζιλιέτ Ντρουέ, ως γυναίκας της Σμύρνης», ερωμένης του Ουγκό επί 50 χρόνια, έργο του ζωγράφου Σαρλ-Εμίλ Καλάντ ντε Σανμαρτέν, ενώ το εντυπωσιακό «Κινέζικο Σαλόνι» περιέχει τις περίφημες συλλογές από κινέζικες αντίκες που είχε συγκεντρώσει ο συγγραφέας τόσο κατά τη διάρκεια της διαμονής του στο κτίριο της Place des Vosges, όσο και κατά την περίοδο της μακρόχρονης εξορίας του.

Ανοιχτοί στο κοινό είναι τόσο οι υπόλοιποι χώροι υποδοχής με την αριστουργηματική μπρούντζινη προτομή του Ουγκό, φιλοτεχνημένη από τον Ροντέν, όσο και το υπνοδωμάτιό του με το περίτεχνο κρεβάτι του σε ρυθμό Λουδοβίκου ΙΓ’.

Το μουσείο σχεδιάζει να εκθέσει περίπου 300 από τη συλλογή 700 εύθραυστων σχεδίων του συγγραφέα από τις 10 Ιουνίου έως τις  21 Νοεμβρίου 2021.

Μέσα στο εκπληκτικά ανακαινισμένο σπίτι – μουσείο του Βικτόρ Ουγκό στο Παρίσι Facebook Twitter
Το κινέζικο σαλόνι με καθρέφτη την κορνίζα του οποίου ο Ουγκό διακόσμησε με πεταλούδες και λουλούδια. Φωτο: Pierre Antoine / Paris Musées
Μέσα στο εκπληκτικά ανακαινισμένο σπίτι – μουσείο του Βικτόρ Ουγκό στο Παρίσι Facebook Twitter
Ο Ουγκό έγραφε ενώ στεκόταν όρθιος σε ένα υπερυψωμένο γραφείο. Φωτο: Pierre Antoine / Paris Musées
Μέσα στο εκπληκτικά ανακαινισμένο σπίτι – μουσείο του Βικτόρ Ουγκό στο Παρίσι Facebook Twitter
Το κρεβάτι του Ουγκό, στο οποίο πέθανε στις 22 Μαΐου 1885. Φωτο: Pierre Antoine / Paris Musées
Μέσα στο εκπληκτικά ανακαινισμένο σπίτι – μουσείο του Βικτόρ Ουγκό στο Παρίσι Facebook Twitter
Φωτο: Pierre Antoine / Paris Musées
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ